Lievergezond
Well-known member
https://archive.is/9wGj9
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/...-signaal-serieuzer-moeten-nemen/99557641.html
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/...-signaal-serieuzer-moeten-nemen/99557641.html
Gerard Holtkamp weet als veiligheidsexpert wat er mis kan gaan. © Aldo Allessie
Steeds meer woningbranden
E-bikes zijn razend populair, maar de lithium-ion accu daarvan brengt een potentieel risico met zich mee. Steeds meer woningbranden zijn het gevolg van een calamiteit met zo’n batterij. Goede omgang met de accu en verstandig laden kunnen veel leed besparen.
Rik Booltink
Begin oktober was het raak bij Wierindre Debipersad (41). In de hal op de begane grond van zijn duplexwoning in Apeldoorn explodeerde een lithium-ion accu. De deurcamera van zijn buurvrouw legde alles vast.
„Het is heel erg schrikken als je de beelden terugziet”, zegt Debipersad die met zijn hond naar het balkon rende en daar werd gered. De brandweer was er relatief vroeg bij en kon voorkomen dat het vuur zich uitbreidde naar het woongedeelte op de eerste verdieping.
Signaal niet serieus genomen
„Had ik de brand kunnen voorkomen? Nooit helemaal. Maar achteraf gezien was er een duidelijk signaal dat ik serieuzer had moeten nemen. De accu deed het al een week niet. Ik had een nieuwe lader besteld omdat ik dacht dat het daaraan lag. Waarschijnlijk was de accu kapot, maar dat kunnen we nooit meer achterhalen.”
E-bike veel populairder dan ’gewone fiets’ ondanks gevaren, ongelukken en hoge prijs: ’Repareren kost dan net zo veel als de hele fiets’
Debipersad woonde noodgedwongen twee weken elders, maar is inmiddels terug in zijn huis. Het vraagt nog wel wat tijd voordat alle schade is hersteld. „Alles komt weer goed, gelukkig. Wat ik vooral hoop, is dat iedereen beseft hoe belangrijk het is om na te denken over de omgang met de accu van bijvoorbeeld je elektrische fiets of step. Kleine, simpele maatregelen kunnen een verschil maken.”
Risico neemt toe
Veiligheidsexpert Gerard Holtkamp van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland ziet dat steeds meer huishoudens te maken krijgen met brand door toedoen van een accu. „In 2019 werd 2 à 3 procent van de branden in gebouwen veroorzaakt door een lithium-ion accu. In 2025 lag dat percentage op 6 procent. Nieuwe cijfers zijn er nog niet, maar ik durf te stellen dat dat omhoog is geschoten.”
Gevallen met de elektrische fiets? Pas op voor niet zichtbare schade: accu kan op later moment alsnog kortsluiting geven
Lithium-ion accu’s van e-bikes kunnen gevaarlijk worden door schade, onjuist gebruik of een fabricagefout. Interne oververhitting kan dan leiden tot een zogenoemde thermal runaway, een kettingreactie die de accu extreem heet maakt en een brand of explosie tot gevolg heeft. Factoren als vallen, stoten, overmatig opladen, gebruik van niet-originele laders en extreme temperaturen verhogen dit risico.
Giftige gassen
Holtkamp adviseert zorgvuldig met de accu om te gaan. „Voorkom dat hij valt, daar kan hij niet tegen. Zorg er ook voor dat de accu het niet te koud of te warm krijgt. Laad hem niet op in de volle zon, maar ook niet in de schuur als het onder nul is.”
Verzekeraars waarschuwen voor brandgevaar bij opladen e-bikes: ’Gebruik slechte oplader is vragen om problemen’
„Als je laadt, dan het liefst in het zicht en overdag. Niet op een bed of bank, maar op een harde, niet-brandbare ondergrond. Dat zou bijvoorbeeld het aanrechtblad kunnen zijn, mits je keuken niet op je vluchtroute ligt. Want een accu die ontbrandt, kan in minder dan een minuut een woning compleet onder rook zetten. Je raakt gedesoriënteerd en de gassen zijn ook nog eens giftig.”
Laden is maatwerk
In elke situatie en bij elke laadbeurt is een maatwerkoplossing gewenst. Kijk naar de omstandigheden van dat moment, adviseert Holtkamp. „Woon je in een studentenhuis en is het weer buiten redelijk, laad dan niet binnen. Is het koud, neem de accu dan zo mogelijk uit het frame en laad hem binnen op.”
„Zorg ervoor dat er bijvoorbeeld geen jassen, schoenen of andere snel brandbare dingen in de buurt zijn. En dat je nog naar buiten kunt, mocht er iets verkeerd gaan.”
Verraderlijke imitatieladers
Sommige e-bikebezitters laden hun accu in de open haard op. „Het schoorsteenkanaal kan bij een calamiteit een groot deel van de rook afvoeren. Dat is een creatieve oplossing, maar wat je wel ziet, is dat sommige accupakketten gewoon uit elkaar klappen. Afzonderlijke cellen spatten als projectielen alle kanten op. Dat voorkom je niet.”
„Goedkope lader kan je duur komen te staan”
Nog een belangrijke basistip: „Laad alleen met de juiste apparatuur op. Is jouw lader kapot, dan weten we inmiddels dat een imitatielader niet altijd in dezelfde veiligheidsmaatregelen voorziet. Die stopt misschien niet vanzelf met laden als de batterij vol is en probeert hem nóg voller te drukken. Daardoor kun je brand krijgen. Koop uit budgetoverwegingen niet zomaar een willekeurige, goedkope lader. Dat kan je duur komen te staan.”
Veiligheid thuis verhogen
Producten en accessoires kunnen helpen de veiligheid in huis beter te waarborgen. Het is verstandig om een rook- of koolmonoxidemelder te installeren. „Een koolmonoxidemelder zal al in een heel vroeg stadium alarm slaan omdat er bij ontgassing van een accu vaak als eerste koolmonoxide vrijkomt. De rookmelder hoor je op het moment dat er daadwerkelijk rookontwikkeling ontstaat”, zegt veiligheidsexpert Gerard Holtkamp.
Een andere, maar niet goedkope optie is een veiligheidskoffer waarin je de accu opslaat en oplaadt. Zo’n koffer is gemaakt van brandwerende en isolerende materialen om accubrand te beperken en de accu tegen schade en omgevingsinvloeden te beschermen. Duurdere oplaadcompartimenten kunnen ook voorzien zijn van een afvoerbuis voor ontstane rookgassen. Die worden dan naar buiten geleid waar ze minder kwaad kunnen dan binnen.
Laatst bewerkt:



