Kijk naar iemand die het snapt!

autumn

New member
Dit is wat ik noem, een ware idealistische ondernemers geest... RESPECT!!

Quote:
Door een ingewikkeld ecologisch vraagstuk op te lossen heeft bioloog Willie Smits een manier gevonden om gekapte regenwouden in Borneo opnieuw te doen groeien en de plaatselijke orang-oetans te redden -- en zo een interessante blauwdruk voort te brengen om kwetsbare ecosystemen te herstellen.


http://www.ted.com/talks/willie_smits_restores_a_rainforest.html

(Er is Nederlandse ondertiteling (Dutch) bij als je dit aanklikt.)

 
Ik heb het filmpje bekeken. De man klinkt erg serieus en overtuigd van zichzelf. Helaas kan ik het allemaal niet zo goed volgen in het engels. Maar ik geloof wel dat er veel mogelijk is met mycelium en paddenstoelen. Ik heb ook wel eens gehoord dat door ruwe olie vervuilde wateren binnen een mum van tijd gereinigd kunnen worden door mycelium zoals hij ook aangeeft. Volgens mij is het een erg intelligent organisme die als een soort bosbeheerder fungeert. Ik heb zo'n gevoel dat een mycelium-organisme bijvoorbeeld aaseters en insecten informeert over een dier dat overleden is en ergens in het bos ligt. Dat soort dingen...

 
Ik ben me ook al een tijd aan het verdiepen in mycologie, micro-organismen, permacultuur etc.

De boeken "Teaming with microbes" en "Mycelium running" (van Paul Stamets) geven veel informatie hierover. Het eerste boek gaat over het bodemleven en het web van voedsel (in plaats van een voedselketen).

Mijn moestuin wordt dus straks ook gebaseerd op die principes. Ik ben inmiddels zelf gevangen lacto bacillus aan het kweken en ga straks zelf gevangen mycorrhiza (mycelium) kweken. Deze ga ik toepassen in de compost, tezamen met bokashi en biochar. Ook zelf gemaakt.

In combinatie met keltisch zeezout maak ik zo supergrond waarmee ik een hugelkultur (heuvelbed) opstelling ga maken. Verder ga ik veel riet kweken zodat ik dat als mulch kan gebruiken net als Masanobu Fukuoka het deed tijdens zijn "One Straw Revolution".

Al met al ben ik een stuk wijzer en dat filmpje van Willie Smits inspireert wel om er iets nuttigs mee te gaan doen.

 
Mike,

Het is weliswaar oud nieuws, maar wel waardevol inderdaad. Ik ben benieuwd of die cultuur ook in Nederland te krijgen is, zodat ik dat kan gaan cultiveren.

De cultuur groeit voornamelijk op taxus soorten. Het nieuws gaat over de cultuur op een boom in het regenwoud. Maar dezelfde cultuur groeit ook op bomen uit de Himalaya enz. Maar of die net zo krachtig is met het enzyme taxol weet ik niet.

Lijkt me geweldig, om plastic afval gewoon te kunnen verwerken.

Aschwin

 
Niet iedereen kan deze man volgen waarschijnlijk. Maar hij deelt een aantal inzichten en een redelijke theorie die heel interessant is. De moeite waard om de hele serie te volgen!

Twee interviews met Siegfried Bok.

Deel 1

Deel 2

Voor de mensen die Johan Oldenkamp weten te waarderen, gaat dit ook vrij ver.

 
leuk grapje

Een gesprek aan tafel tussen

.

vijf chirurgen …

De eerste zegt:

“Ik heb het liefst boekhouders op mijn snijtafel,

want als je die opent,vind je alle organen genummerd en dat is vreselijk gemakkelijk”.

De tweede antwoordt:

“Ja, maar je moet eens elektriciteitsmannen

op je snijtafel leggen; alles in hun lichaam is geordend volgens de kleurcode”.

De derde zegt daarop:

“Nee, de bibliothecarissen, die zijn het beste om te opereren,alles in hun lichaam ligt op alfabetische volgorde”.

De vierde zegt hierop:

“Weten jullie, ik heb het liefste de constructiebouwers,die mannen hebben er begrip voor als je reserveonderdelen over hebt”.

De vijfde zegt uiteindelijk:

“Jullie hebben het allemaal goed mis.!!

De politici zijn ‘t gemakkelijkst:

geen ruggengraat,

geen hart,

geen ballen,

geen hersenen,

en je kunt het achterwerk met het hoofd verwisselen,zonder dat het opvalt !!!!”.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan