Ketose & sport

marinus

New member
Sinds ik in ketose ben heb ik geen puf meer om te sporten. Hebben jullie hier ervaring mee??

Als ketose de normale staat van het lichaam om energie op te wekken zou zijn dan lijkt het me onlogisch dat we geen energie hebben om te jagen op/vluchten voor beesten. Er zit geen glucose opgeslagen in de spieren voor de eerste spier reactie en er wordt verder geen glucose geproduceerd.

Met 's ochtens ei met bacon en de rest van de dag kokos olie, sole, levertraan, een paar wortels, cashew & peca noten, zalm, makreel, varkenslever en wat groente kom ik de dag prima door. Geen honger!

De training die ik doe is overigens interessant voor jullie. Er wordt namelijk eerst gemeten wat je anaerobe en aerobe zones zijn (een VO2 max test). Dit gebeut mbv een fietstest met zuurstof masker op en met intervallen lactaat metingen in het bloed. Daarna worden schema's gemaakt om je aerobe zone groter te maken. M.a.w. een betere zuurstof opname in het lichaam te creeren.

Zie hier een filmpje waar de fiets test met zuurstof masker in voorkomt (de rest van de test doe ik overigens niet)

&feature=player_embedded

Marinus

 
Marinus,

Wat geeft jou het idee dat je in een ketose fase zit oftewel vetverbranding?

Je kunt wel veel vet tot je nemen maar dat hoeft niet te betekenen dat je in een vetbranding zit.

Wij nemen ook veel vet tot ons maar we zitten nog steeds in een suikerverbranding.

Je kunt je lichaam nl. niet dwingen.

Eerst moet o.a. je lever daar aan toe zijn.

Als je in een vetverbranding zit zou je juist veel energie moeten hebben.

 
Omdat ik veel enerie heb, geen honger heb en ALS ik honger krijg ik geen zin in brood oid heb.

Ik heb een keer om te testen of ik in ketose ben een dagje weinig gedronken en met een ketostick gekeken of er ketonen zijn. Ze waren present

Aldus Wikipedia ben ik niet keto-acidose:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketoacidose

Quote:
Als bij het meten de bloedsuikers te hoog zijn en er sprake is van een hoog gehalte van ketonen dan is dat een zeer sterke aanwijzing dat de voorradige glucose niet wordt verbrand en het lichaam daarom noodgedwongen tot vetverbranding is overgegaan. Als er zowel te hoge bloedsuikers als een grote hoeveelheid ketonen aan te tonen zijn is er sprake van keto-acidose.


Nu lees ik ook het volgende. Het is niet de dubbele spierbelasting is die je nekt. Omdat de eiwitten benodigd voor vetverbranding uit het vlees en de vis gehaald worden en niet uit de spieren.

Quote:
Voor deze vetverbranding zijn coenzym A-moleculen nodig. Deze coenzym A-moleculen worden gevormd uit glucose. Echter omdat het lichaam nu geen glucose kan gebruiken moet worden over gegaan tot het afbreken van eiwitten om deze coenzym A-moleculen te vormen. Het afbreken van eiwitten (onder andere gevonden in spieren) leidt tot verzuring.


 
@Marinus

is het afbreken van de spieren dan niet een negatief iets?! Ik heb zelf ook het idee dat ik in ketose zit. Dit merk ik vooral met me werk. Als ik trappen moet lopen dan ben ik na de eerste 3x trappen op en neer, moe of krijg ik last van mijn spieren (alsof ik geen energie heb) en binnen 10 min krijg ik een vreemd gevoel in mijn buik en daarna heb ik UREN lang volle energie. Ik neem aan dat eerst de glucose wordt verbruikt door mijn lichaam om vervolgens over te stappen op vet als energiebron? Ik had een keer ergens gelezen dat je dit dan ongeveer voelt.

 
Caveman,

Wat marinus beschrijft is dat de spiermassa juist NIET wordt afgebroken, omdat de eiwitten via de VOEDING worden aangeboden. Wat jij beschrijft is GEEN ketose. Bij ketose wendt het lichaam automatisch vetten aan als brandstof en verbruikt niet eerst glucose, om vervolgens over te schakelen op ketonen. Dit klinkt als een soort tussenfase.

Mike

 
@Mike

Je hebt misschien wel gelijk dat ik in een tussenfase zit maar dit doe ik ook wel bewust.

Zelf eet ik nog genoeg koolhydraten door de dag heen, dus ik vind het ook niet raar dat mijn lichaam eerst de glucose wil opmaken die in mijn lichaam zit. Ik merk dit trouwens elke dag, ligt er even aan hoeveel lichamelijke activiteit doe.

Ik zeg ook niet dat ik in constante ketose zit... maar later op de dag wanneer de glucose is verbruikt in mijn lichaam. Dan voel ik me een beetje vaag en dan ineens voel ik me super energiek... dit is voor mij ketose. Ik heb wel een periode gehad dat ik elke dag in ketose zat maar toen viel ik af als een gek en dat wil ik niet meer. Ik ben de laatste maanden 7 kilo aangekomen... iets wat ik graag wilde!

 
Dus... de vraag word of spieren ipv glucose op ketonen kunnen draaien.

In het NL WP boek staat op blz 27.

Quote:
De atleten kregen grote kommen met roomdrank, die werd beschouwd als een van de populairste en gezondste dranken. Er was altijd speciale kaas aanwezig.


Nou vind ik op deze pagina de volgende tekst:

http://www.goodadvicebooks.nl/artikelen/vet.html

Quote:
Het vet wordt omgezet in ketonen en die zijn als brandstof voor hersenen en spieren een kwart efficiënter dan suiker. Op ketonen loopt een mens geen wereldrecord (ze zijn ongeschikt voor piekbelasting) maar wel 25 procent verder dan op suikers.


Misschien zit ik nog niet volledig in ketose. De intensieve duur training was niet mogelijk. Misschien dat de extensieve duur training beter gaat. Die is bedoeld om bloedvaatjes in de spieren te creeren. Toevallig zit mijn optimale vet-verbrand-hartslag ook in mijn bloedvaatjes-training-zone.

Marinus

 
Oke, de extensieve duur ging wel goed. Gister sprak ik mijn "bewegingswetenaschapper" die de testen afneemt. Hij zei dat wanneer je traint in je aerobe zone je in vetverbranding zit. Pas als je anaerobe gaat zijn er koolhydraten nodig. Dit betekend dat die zwitserse atleten dus super aerobe waren!

Ik kon bij de uitslag van de de 2e test, die 5 maanden na de eerste plaats vond zien dat mijn aerobe zone met 20% vergroot was. Hij weert van mijn eet patroon. Hij zei : "De betere zuurstof opname hoeft niet perse volledig aan jouw fiets/roei trainingen te liggen. Het kan ook aan je voeding liggen" DUSSS zei ik:

"Dan ga ik nu de komende maanden NIET sporten, h2o2 tot me blijven nemen, gerichter eten, me opnieuw laten testen en kijken of ik jou werkeloos kan maken. :)"

Nou ben ik opzoek naar een eerdere post hier op dit forum. Daarin beschreef iemand hoe hij roomboter in zijn mond liet smelten, dit met andere middelen deed mixen om het vervolgens samen door te slikken. Hij observeerde o.a. dat zijn spieren groter werden. Dit is interessant voor mijn proef

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan