ketonen in urine

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Van de verloskundige moest ik mijn urine laten controleren bij de dokter omdat ik misschien blaasontsteking had. Ik had zondag last van mn rug enz. Vanochtend urine getest en mijn urine is schoon. Alleen zei de dokter dat er wel veel ketonen in zaten. Ik moest meer drinken om afvalstoffen kwijt te raken. Het was overigens wel ochtendurine dus dat is ook geconcentreerder dus meer ketonen? wat houdt het nou precies in? en wat moet ik doen?

 
Zit jij op een laag khd dieet? Dan is het logisch dat er in de (ochtend) urine meer ketonen zitten dan bij mensen die dat niet doen.

 
Ja ik probeer laag in koolhydraten te zitten, dat heb ik hier geleerd haha. Vetten, eiwitten en dan koolhydraten dat is mijn rijtje waar ik me aan houd! maar is het erg dat er dan veel ketonen inzitten? ik moest meer drinken zei de dokter. Als ik lees op internet over ketonen in urine nou dan schrik ik wel een beetje...

 
Quote:
Als ik lees op internet over ketonen in urine nou dan schrik ik wel een beetje...



Echt waar? Wat staat er dan?

Het lijkt mij niet erg, het is gewoon een bijverschijnsel van in de vetverbranding zitten.

Of wordt er gesproken over keto-acidose?

 
ja inderdaad dat het over kan gaan in keto-acidose. Kan dat nu ook bij mij gebeuren? Ik voel me verder wel goed! maar ik word er een beetje bang van, ook omdat ik zwanger ben. Is het nu goed of niet? Wat u erover zegt dan is komt het gewoon omdat wij warf eten en is dus normaal, maar wordt in de reguliere geneeskunde niet als normaal gezien.

Dit lees ik op internet:

Ketonen zijn een brandstof voor de hersenen. Normaal gesproken gebruiken de hersenen glucose (suiker) als brandstof, maar als door een bepaalde ziekte er niet genoeg glucose door de hersenen gebruikt kan worden, dan worden er ketonen gemaakt en gebruiken de hersenen deze ketonen als energiebron. Ketonen zijn zuur en als er veel ketonen gemaakt moeten worden, dan wordt het bloed ook zuur (ketoacidose heet dat). Daar voelt de patient zich ziek van. Er moet iets aan de oorzaak gedaan worden, anders kan de patiënt overlijden.

Normaal:

Gezonde personen hebben nauwelijks ketonen in hun bloed en urine.

Verhoogd:

Er zijn verschillende oorzaken van verhoogde ketonen. De meest voorkomende oorzaak is een nieuw ontstane of een ontregelde suikerziekte. Ketonen kunnen ook verhoogd zijn na langdurig vasten (bijvoorbeeld door veel overgeven). Maar ketonen kunnen ook verhoogd zijn bij zeldzame erfelijke metabole aandoeningen. Bij zulke aandoeningen is er bijvoorbeeld een stoornis in de aanmaak van glucose. Ook een bijnier die niet goed werkt kan de oorzaak zijn.

 
Hoi Petrah, ik ben daar ook wel benieuwd naar. Heb ook daarover gelezen, zou de ketoacidose dan weer één van de vele fabeltjes zijn of is het waar? Ikzelf heb sinds ik koolhydraatarm eet, vooral 's avonds een verhoogde hartslag, iets van 100 per minuut :?

 
Keto-acidose is een toestand die alleen bij mensen met diabetes voorkomt.

Het gaat gepaard met en hoge bloedsuikers en ketonen.
Quote:
Als bij het meten de bloedsuikers te hoog zijn en er sprake is van een hoog gehalte van ketonen dan is dat een zeer sterke aanwijzing dat de voorradige glucose niet wordt verbrand en het lichaam daarom noodgedwongen tot vetverbranding is overgegaan. Als er zowel te hoge bloedsuikers als een grote hoeveelheid ketonen aan te tonen zijn is er sprake van keto-acidose



https://nl.wikipedia.org/wiki/Keto-acidose

Moijta, dat heb ik vroeger ook wel eens gehad toen ik low carb ging.

Dat heeft denk ik te maken met de bijnieren of aanpassingen naar een vetverbranding.

Zie ook mijn post op het "insuline-resistentie" topic.

Het heeft volgens mij iig niet iets te maken met keto-acidose

 
dus het feit dat ik meer ketonen in mijn urine had, moet ik als positief bekijken? het komt dus puur door het feit dat ik laag in koolhydraten zit? en ik hoef niet bang te zijn dat ik keto-acidose daardoor krijg?

 
Ja het is wat je kan verwachten als je een laag khd dieet volgt.

Daar heb je niet met de dokter over gehad?

Zolang je geen diabetes hebt en je voelt je goed dan is er niets aan de hand.

 
Mojita, dat met die hoge hartslag herken ik ook heel erg. Vooral de laatste tijd valt mij dat erg op.

Het voelt niet prettig, ik had daar ook al een vraag over willen stellen.

 
nee niet met de dokter over gehad. Voel me nu niet zo happy omdat ik er weinig van snap, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dit op het forum lees en dat op het internet en dan denk ik doe ik het wel goed? is het wel goed dat ik nu laag in koolhydraten zit. Ik ben nu banger omdat ik zwanger ben, maar inderdaad ik heb geen diabetes en voel me ook goed. Had ik mn urine niet laten testen dan was er niks met me aan het handje geweest en had ik er niet overnagedacht. Nu ben ik onzeker....

 
Petrah, als je er echt helemaal van in de stress raakt dan kan je altijd nog wat extra gezonde khd aan je dieet toevoegen. In ieder geval tot de bevalling of zo.

Zo erg lijkt mij dat niet en is altijd beter dan deze stress in de laatste weken van je zwangerschap.

 
Ja doe ik dat wel. Voor nu sluit ik even de pc af om even mijn hoofd leeg te maken...

Bedankt voor de snelle reacties!

 
Mijn urine werd soms zelfs wit. Nu ik gestopt ben met koolydraten is mijn urine mooi helder. Ik moet zeggen dat ik hypoglycemie heb en daarom kan ik dus slecht tegen koolydraten.

 
Petrah,

Ik ga mee met de woorden van Pike. Allereerst is keto-acidose iets heel anders dan normale ketose. Op het internet worden deze voortdurend door elkaar gehaald, net zoiets als verzadigde vetten en transvetten. Een bewuste disinformatiecampagne, als je het mij vraagt. Als jij keto-acidose zou hebben/krijgen, dan loop je ook het risico op zwangerschapsdiabetes, maar dit blijkt niet uit jouw ervaring. Daarnaast heeft Pike gelijk dat je gerust wat gezonde koolhydraten kunt eten. Dus: laat je niet gek maken, die stress is alleen al slecht voor de kleine op komst!

Mike

 
Bedankt voor uw reactie Mike!! inderdaad het internet is ook niet altijd de goede plek om informatie in te winnen omdat je dan altijd te maken krijgt met de reguliere wereld die je op een dwaalspoor zetten. Ik voel me inderdaad goed. Nergens last van en hoe kan ik nou diabetes krijgen als ik niet eens al die slechte suikers eet, dus inderdaad daar hoef ik niet bang voor te zijn. Ik ga gewoon wat extra gezonde koolhydraten nemen en dan ga ik lekker zo verder want ik voel me goed!!

Bedankt!!

 
http://paleohacks.com/questions/75590/ketosis-and-uti-like-symptoms#axzz2YIrDxJX2

Ik vind het erg handig dat/als mensen hun ervaringen delen met andere mensen op dit forum.

Erg leerzaam als je het mij vraagt.

De ervaring liegt niet.

De verklaringen voor die ervaringen is weer een ander verhaal, maar ik hou ervan dingen te plaatsen of ik nou de plank missla of niet.

Nu mijn verhaal i.r.t. wat Petra hierboven schrijft over in de ketose zitten en blaasontstekingen.

Ik probeer ook vrij laag in mijn koolhydraten te zitten, wat me volgens mij aardig lukt inmiddels.

Probleem is wel sinds kort dat ik veel blaasontstekingen heb.

Ik denk dat er wel een link is tussen ketose en blaasontstekingen.

Er staat bijv. bij onderstaande links dat ketonen een diuretisch effect hebben (geen idee of het klopt).

En ik ben ook niet een fervent waterdrinker, maar ik voel wel de problemen sneller opkomen als ik niet genoeg water drink (maar dat is in het algemeen zo bij blaasontstekingen: de vraag is of daar ook de oorzaak ligt, maar dat zal wel weer niet:-))

Er is meer te vinden over de relatie ketose en blaasontsteking via google: bijv. deze links: http://paleohacks.com/questions/75590/ketosis-and-uti-like-symptoms#axzz2YIrDxJX2

http://forum.lowcarber.org/showthread.php?t=149211

Ik denk eigenlijk dit: als je in de ketose wil komen, komt het er nog meer opaan dat/als je goed zorgt dat je mineralenbalans op orde is: is dat niet zo, dan kan het zo zijn dat je problemen krijgt met bijv. de urinewegen zoals ik (vooral als het daar een zwakke plek is (zoals bij mij)).

Het ligt nu volgens mij niet aan mijn darmen.

Niet dat daar alles goed mee is gesteld, maar ik red het nu denk ik niet met de goede probiotica om dit probleem op te lossen.

Ik neem wel elke dag keltisch zout in, maar niet altijd even conscientieus.

Dat gaat vanaf nu wel echt veranderen want anders is het water naar de zee dragen voor mij.

 
p.s. ik zie dat food en mood hierboven de verhoogde hartslag beschrijft, die heb ik sinds kort ook weer: en ik denk dat het samenhangt met een probleem met de electrolyten- of mineralen(dis)balans.

Ik zag het ergens staan dat het te maken kan hebben met een tekort aan een mineraal.

Ik denk dat het er meer opaan komt hoe het met je mineralenbalans gesteld is als je in de ketose zit.

Althans dat is mijn voorlopige conclusie.

Ik heb ook meer last van verstopping dan voorheen, en naast dat het samen kan hangen met een verminderde vezelinname, denk ik dat hier ook een verstoorde mineralenbalans het onderliggende probleem is.

Dat ga ik eens verder onderzoeken.

 
Hoi Lievergezond

Je hebt gelijk je mineralenbalans moet op orde zijn.

Verandering van iemands eet gewoonten verwijdert veel voedingsmiddelen uit het dieet en kan gemakkelijk even leiden tot het missen van primaire bronnen van bepaalde microvoedingsstoffen. Ook omdat de spijsvertering versterkt moet worden bij de andere manier van eten.

Je kunt hier ook lezen, waar bepaalde dingen toe kunnen leiden en wat je moet doen en kan helpen dan:

http://perfecthealthdiet.com/2011/03/answer-day-what-causes-high-ldl-on-low-carb-paleo/

http://perfecthealthdiet.com/2011/09/high-ldl-on-paleo-revisited-low-carb-the-thyroid/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan