Keltisch zeezout (vraag)

Ed Bijman

New member
Ik zag laatst in een tv programma een labtest van Keltisch Zeezout, waarin werd gezegd dat de voordelige effecten van andere mineralen teniet werden gedaan, door de slechte effecten van de toch nog te grote hoeveelheid Natrium.

Verder las ik op:

https://www.iamafoodie.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-himalayazout/

Dat per gram keltisch zeezout, deze 381mg natrium bevat en dat maximaal per dag 2400mg wordt aanbevolen, hetgeen neerkomt op maximaal 6,3 gram keltisch zeezout.

Verder las ik op : http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers.html

5.Gebruik naar hartenlust Keltisch zeezout. Je hoeft niet bang te zijn voor je bloeddruk, evenmin als dat je bang moet zijn voor verzadigde vetten en cholesterol i.v.m. hart- en vaatziekten. Dit is in overeenstemming met wat onze voorouders altijd hebben gegeten en dankzij hen zijn we er nog. Als we de huidige voedselvoorschriften op blijven volgen, zullen we geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties en sterven we uit.

Je zegt letterlijk dus : Gebruik naar hartenlust Keltisch zeezout, ofwel neem zoveel als je lekker vindt.

Hoe zit dat nu eigenlijk precies ? Overal lees je namelijk, dat je niet teveel Natrium (ionen) binnen moet krijgen.
 
Beste Ed,

Ik ken je verder niet, maar je komt op dit forum met deze vraag en dus zal ik hem beantwoorden op basis van mijn inzichten. Of je er iets mee kan of wil is aan jou.

Het is mijn stellige overtuiging dat we in een informatieoorlog verkeren. Sterker nog, dit wordt nu OPENLIJK toegegeven door de reguliere media, die de massa probeert te waarschuwen voor 'nepnieuws' op het internet. Ook jij hebt je toevlucht genomen tot het internet, anders had je nu niet hier je vraag gesteld.

Hoewel het zeker waar is dat het internet vol kan staan met allerlei onbewezen onzin, is het volgens mij belangrijk om te beseffen dat reguliere informatiebronnen evengoed in staat zijn om allerlei onbewezen flauwekul te spuien. Het verschil met vroeger is dat de autoriteiten niet langer meer het monopolie op de informatievoorziening hebben.

Met een steeds groter groeiende groep mensen die op alternatieve informatie stuiten op het web, die in tegenspraak is met de gangbare opvattingen, wordt het er allemaal niet makkelijker op om waarheid van leugens te onderscheiden. Zo ook de controverse over zout.

Zout zou bloeddrukverhogend werken, met name natrium. In Keltisch zeezout zit (afgerond) 90% natriumchloride, waarvan (afgerond) 30% natrium en (afgerond) 60% chloride. Onmiddelijk wordt al duidelijk dat het element chloor dus 2 x zoveel vertegenwoordigd is in KZZ. Daarnaast bevat KZZ, naast heel veel andere mineralen en spoorelementen, magnesium, waarvan bekend is dat het BLOEDDRUKVERLAGEND werkt.

De waarheid is dat NOG NOOIT empirisch is aangetoond dat zout bloeddrukverhogend werkt. Daarnaast is er bij mijn weten NOG NOOIT onderzoek gedaan naar de werking van KZZ op de bloeddruk, noch op andere lichamelijke processen. Dit is niet de eerste keer dat gangbare medische AANNAMES onbewezen blijken, een ander voorbeeld is de eindeloos herkauwde stelling dat natriumfluoride bijdraagt aan een sterker gebit.

Decennialang kon men ons dergelijke leugens verkopen, maar nu er alternatieve info beschikbaar is op het internet en steeds meer mensen deze kennis zeer serieus nemen, al is het maar als 'second opinion', dreigen de reguliere krachten de informatieoorlog te verliezen. En wat is de beste strategie als je niet kunt winnen? Verwar je tegenstander! Verspreid zo veel mogelijk tegenstrijdige informatie op datzelfde internet en je krijgt vanzelf dat onwetende personen zich hier van af wenden en terugkeren naar de eenduidige boodschap van de reguliere kant.

Dat is althans de strategie. Deze werkt echter lang niet bij iedereen en hopelijk behoor jij ook tot de groep zelfdenkende individuen die niet klakkeloos akkoord gaan met wat je aan 'wetenschap' wordt voorgekauwd via de reguliere informatiekanalen. Feit is dat zout als essentieel wordt beschouwd door ALLE volken op de hele wereld, door de eeuwen heen. Ofwel men verkreeg dit uit voedsel uit de zee, ofwel men vermaalde botten van dieren. Feit is dat er complete oorlogen zijn gevoerd om zout en dat het zelfs een betaalmiddel is geweest, getuige de begrippen 'SALaris' en 'SOLvabiliteit'. Feit is dat ALLE lichaamsvloeistoffen ziltig zijn en dat ons bloed 0,9% mineraalzouten dient te bevatten. Feit is dat mineraalzouten elektrolyten zijn, die ESSENTIEEL zijn voor onze energiehuishouding.

Hoe redden die natuurvolken van weleer zich toch zonder overheidsrichtlijnen en wetenschappelijk onderzoek? Denk je dat zij hun zout- en vetinname zorgvuldig afwogen en controleerden? Welnee, ze aten vet tot ze misselijk werden en zout tot ze dorst kregen. Vandaar mijn boodschap: eet zoveel vet en zout als je lichaam aangeeft dat noodzakelijk is. Het geeft vanzelf signalen aan dat de limiet is bereikt. Heerlijk toch, als je lekker kunt eten zonder allerlei neurotische angsten? Is ook beter voor de vertering!

Mike
 
Hallo Mike,

Dank je wel voor je zeer uitgebreide toelichting.

Zo jammer, dat we alsmaar als burgers worden gewaarschuwd voor teveel zout, dit terwijl de overheid eigenlijk hoort te zeggen: Beperk zoveel mogelijk het gebruik van geraffineerde produkten (zoals keukenzout), want hierdoor krijg je eerder tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, en tekorten leiden tot ziektes.
Maarja, aan ziektes wordt bakken met geld verdiend vanwege medicijnen. Aan het voorkomen van ziektes is veel minder geld te verdienen.
 
Het systeem is corrupt en dus zijn de vertegenwoordigers van dat systeem dat ook. Bedenk dat Rutte afkomstig was uit Unilever!

Mike
 
Mijn leven lang, 63 jaar inmiddels, ben ik al zot van zout. Ik weet niet hoeveel u gebruikt , maar ik weet zeker dat ik minstens 3 x zoveel nuttig.
Mijn bloedruk: Prima, gemiddeld 120/80. Heeft u trouwens ooit gehoord dat een arts zout voorschrijft aan iemand met lage bloeddruk? Ik niet.
Keltischzeezout is onbehandeld, komt recht uit zee. Jozo en het mooi witte zeezout uit de super zijn 'schoon' gemaakt, ontdaan van vuil zo gezegd. En u weet wellicht ook dat dat waar de mens met zijn jatten aan heeft gezeten slechts slechter word i.p.v. beter. Eten hoort puur te zijn, zo ook zout.
Van zout ga je niet dood is mijn ervaring.
 
Interessant, ik kom dit leuk verhaal vandaag tegen. gaat over iets wat ik ergens, weet niet meer waar, op deze site heb gelezen:


http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=12219:heb-je-het-ooit-zo-zout-gegeten&catid=17:gezondheid&Itemid=30
 
Omdat het andersom wel werkt, namelijk dat de bloeddruk zakt met minder (te weinig!) natrium, heeft men de voorbarige conclusie getrokken dat hoge bloeddruk door natrium kan komen. Als je zo weinig natrium in je systeem hebt dat je bloeddruk ervan zakt heb je een natriumtekort.
Hoge bloeddruk ontstaat vooral door stress, als je huisarts zegt dat je bloeddruk te hoog is en dat dat heel gevaarlijk is, bijvoorbeeld.
Eem organisme in stukjes delen en dan interessant gaan doen over de delen is het ontkennen van het geheel. Je kan er wel veel geld mee verdienen.
 
Ik heb al mijn hele leven lang een vrij constante hartslag van 115/70 (heb ik al vanaf mijn 15de ongeveer) en ben inmiddels 44 jaar en gebruik nu nog zout alleen op:

- gebakken eieren
- gekookte eieren
- vlees en vis wanneer ik het bak

Verder probeer ik nog zo puur natuur mogelijk te eten, biologisch ben ik nog niet heel erg aan begonnen.
Pasta, aardappelen, brood en rijst, eet ik bijna niet.

Zou het gewoon niet zo zijn, dat wanneer de gezondheid van je aderen optimaal is, dat je veel minder last hebt van hoge bloeddruk ? En dat alles er gewoon om draait, om alle cellen in je lijf in optimale gezondheid te krijgen, en dat een heleboel westerse ziektes gerelateerd aan voeding, je dan grotendeels bespaard blijven ?
 
Eem organisme in stukjes delen en dan interessant gaan doen over de delen is het ontkennen van het geheel. Je kan er wel veel geld mee verdienen.


En dat doet de reguliere geneeskunde:de mens opdelen. De kno arts bemoeit zich niet met het hart, deorthopeed weet niets van kno, de cardioloog mag niets over kanker zeggen. Geen wonder dat mensen er alleen maar zieker door worden. Vandaar de naam ZIEKENhuis.
 
Ik heb al mijn hele leven lang een vrij constante hartslag van 115/70 (heb ik al vanaf mijn 15de ongeveer) en ben inmiddels 44 jaar en gebruik nu nog zout alleen op:

– gebakken eieren
– gekookte eieren
– vlees en vis wanneer ik het bak



Echt alléén daarop? Opletten dat je niet te weinig zout binnen krijgt. Terecht schreef Mike eerder dat zout ESSENTIEEL is.

En ja als je je cellen gezond houdt mbv oa voeding dan kunnen veel ziektes je bespaard blijven
 
Ha, ik bedoelde bloeddruk ipv hartslag ja, thanks !

Mmmmm, te weinig zout..... Nog nooit heb ik daarover nagedacht.

Hoeveel zout heeft een mens eigenlijk nodig per dag ?
 
Meer dan algemeen wordt aangenomen. En zeker meer dan jij consumeert! Nogmaals, vraag het je eigen lichaam - als je gruwelijke, onstilbare dorst krijgt ben je over de grens gegaan, tot die tijd heeft je lijf het gewoon nodig.

Mike
 
Dat heb ik wel eens een paar keren meegemaakt, dat ik binnen 3 seconden een glas wat opdronk en daarna zo weer een glas dronk. Soms ook een licht tintelend gevoel in de vingers, maarja, dat komt omdat ik soms uren achtereen werk en dan niets eet of drink. Ik voel de trek namelijk eenvoudig weg niet, als ik bezig ben. Dit heb ik trouwens pas, sinds ik koolhydraatarm ben gaan eten.
 
However, evidence is mounting to the contrary: a low-salt diet may actually lead to serious health consequences and higher overall mortality, particularly in conditions like heart disease and diabetes.

https://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-human-need-for-salt/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan