Keltisch zeezout voor mijn kat met nierproblemen?

G

Guest

Guest
Hallo Mike,

ik ben begonnen met het drinken van het keltisch zeezout in de verhouding die jij aangeeft (1/3 zout 2/3 water en daarvan 1 theelepel in een glas water).

Ik begreep dat je het ook aan dieren kunt geven. Ik heb zelf een kat die vorig jaar met nierfalen te maken kreeg. De kat werd opgenomen in een 'dierenziekenhuis' en kreeg daar allerlei 'medicatie' en een dialyse. Daarna herstelden de nierwaarden weer volledig, maar na enkele dagen kwamen de symptomen weer terug. Toen herstelden de nierwaarden niet meer, waarna de kat werd 'opgegeven'; ze zou binnen enkele dagen overlijden.

Ik heb toen de kat uit de kliniek opgehaald en ben direct gesneld naar een homeopatisch dierenarts, die een auto-immuunaandoening i.c.m. candida constateerde. De auto-immuunaandoening was de oorzaak van de nierproblemen, en de candida was veroorzaakt door de medicatie die mijn kat had gekregen. Hiervoor kreeg ze homeopatische middelen + een anti-candida middel + homeopatische verdunningen van de candida albicans en verder een nierdieet waarin de fosfor en de eiwitten verminderd aanwezig zijn. Dat laatste helaas, maar het is in dit geval een noodzakelijk kwaad.

Door dit alles werd mijn kat steeds gezonder en actiever. We zijn nu meer dan een jaar verder en ik heb nu al heel lang een gezonde kat, weliswaar met nierschade, maar het nog functionerende nierweefsel is nog voldoende in staat om haar bloed voldoende te zuiveren, waardoor er niets meer aan haar te merken is.

Mijn vraag is nu: kan ik mijn kat ook de verdunde oplossing van het keltische zeezout geven in haar water? Of is dat bij aangetaste nieren geen goed idee? Toen ze vorig jaar extra veel moest drinken om de nieren voldoende te spoelen, stelde mijn homeopatische dierenarts voor het water een lekker smaakje te geven. Hij had het over bijv. het toevoegen van bouillion, waarop ik vroeg of het zout (in dit geval natuurlijk nog het pure natriumchloride) niet slecht zou zijn voor de nieren, waarop hij antwoordde dat dit een misvatting is. Uiteindelijk bleek dat het geven van bronwater voldoende was om haar meer te laten drinken, dus ben ik er niet meer mee bezig geweest.

Maar nu wil ik dus weten of ik nu toch het keltisch zeezout aan haar kan geven, om haar algehele gezondheid nog verder te bevorderen, zonder dat dit de nieren in de problemen brengt. Hoe sta jij daarin?

 
Niet alleen heeft je homeopaat gelijk als hij zegt dat het een misvatting is dat (vol-spectrum) zout slecht zou zijn voor de nieren, zo is het ook een misvatting dat eiwitten slecht zouden zijn voor de nieren. Ik adviseer je het volgende om je kat er weer helemaal bovenop te helpen:

- rauw, biologisch orgaanvlees (vaak voor een prikkie te koop bij een biologische slager!)

- Sole gemaakt van vol-spectrum Keltisch zeezout in het drinkwater

- 3-4 druppels 35% waterstofperoxide in een liter water in het drinkwater

- rauwe, biologische of biologisch-dynamische melk

- probiotica voor katten: http://www.medpets.nl/groene+os+probio+forte+hond+kat/

Waar je katten nierproblemen aan heeft overgehouden zijn de 'gezonde' brokjes of natvoer met granen. Ik heb al eerder dieren er bovenop geholpen op basis van deze adviezen!

Mike

 
Bedankt Mike!

Probioforte is inderdaad wat zij ook krijgt, dat was ik inderdaad nog vergeten te melden. Dan ga ik zeker beginnen met de sole.

Je overige adviezen zal ik ook overwegen; mijn dierenarts is ervan overtuigd dat de eiwitten wel verminderd moeten blijven worden. Ik had al eens gelezen over rauw vlees als voer ipv dieetvoer, maar omdat mijn kat goed herstelde (ze was echt op het randje van de dood toen de behandeling begon), en mijn dierenarts zo overtuigd was, durfde ik het toen niet aan om het te proberen. Ken je misschien een website waarop het negatieve effect van eiwitten bij nierinsufficiëntie wordt ontkrachtigd?

 
Het misverstand is ontstaan omdat men heeft gekeken naar versuikerde eiwitten. Dankzij het 'gezonde' en 'evenwichtige' kattenvoer boordevol granen krijgt zo'n kat, die op een ketogeen (vet- en eiwitrijk) voedingspatroon hoort te leven, veel te veel suikers binnen. Deze suikers vormen verbindingen met eiwitten ('cross-linking') en deze beschadigen de nieren. Met rauwe eiwitten uit hoofdzakelijk orgaanvlees en af en toe wat spiervlees zullen de nieren juist helen.

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/253/High_Protein_Diet_Myths.aspx

Mike

 
Dat gesuikerde eiwitten als gevolg van de granen nierproblemen veroorzaken, geloof ik meteen. Een kat hoort inderdaad geen granen te eten.

Op de site die je zojuist gaf staat wel dat eiwitten uit een ketogeen dieet geen nierproblemen kunnen veroorzaken, maar er staat vervolgens wel dat bij al bestaande nierproblemen een vermindere eiwitinname de verdere afbraak vermindert.

"The medical fact is that reducing protein (up to a point) lessens the decline of renal (kidney) function in people who already have kidney disease"

In het dieetvoer zitten echter inderdaad granen en ook nog eens suiker, dus dat zou dat effect van verminderde eiwitten sowieso weer teniet doen.

Dus vanwege dit laatste ben ik nu toch overtuigd dat rauw orgaanvlees beter is, ook al zitten daar meer eiwitten in, er zitten in ieder geval de goede eiwitten in en geen granen. Misschien dat door de betere voeding haar herstellend vermogen nog meer verbetert, en aangezien ze allang niet meer in de acute fase zit, is dat best wel eens het proberen waard.

 
Quote:
Dus vanwege dit laatste ben ik nu toch overtuigd dat rauw orgaanvlees beter is, ook al zitten daar meer eiwitten in, er zitten in ieder geval de goede eiwitten in en geen granen. Misschien dat door de betere voeding haar herstellend vermogen nog meer verbetert, en aangezien ze allang niet meer in de acute fase zit, is dat best wel eens het proberen waard.


Dit gaat goed komen, zeker weten! Dit geldt overigens eveneens voor mensen!

Mike

 
Van het gehele spijsverteringskanaal is bekend dat het zich kan herstellen d.m.v. stamcellen (inclusief pancreas), dat fenomeen geldt ook voor de hersenen en in meer of mindere mate ook voor de huid.

Van de nieren is mij dit niet bekend, zijn de nefron's ook in staat zichzelf te herstellen indien men de belasting weg haalt?

 
ALLES is te herstellen, mits de omstandigheden daartoe mogelijk worden gemaakt, dus inderdaad de belasting weghalen en de juiste bouwstenen toevoegen.

Mike

 
Ik geef mijn dieren tegenwoordig ook een beetje van de beesten botten boullion. Is werkelijk de eerste keer dat mijn kat haar schaaltje leeg eet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan