Keltisch zeezout in de tuin

moestuin

New member
Iemand ervaring met keltisch zeezout in de tuin? Ik geef mijn moestuin en fruitbomen en bramen keltisch zeezout.

Aangezien ik op zandgrond leef geef ik het ze best vaak.

Ik heb echter een vraag. Aangezien het zooo veel regent dit seizoen blijf ik her-mineraliseren. Na elke regenbui ga ik weer met mijn gietertje de tuin in.

Nu dacht ik als er nou weer een regenbui aan komt, kan ik niet gewoon wat korreltjes zeezout rond de plantjes strooien, vooral bij de appelboompjes? De regen verdunt het dan meteen?

Iemand ervaring?

 
ik strooi het op de distels die ik niet wil hebben. Een flinke hand. De distels gaan dood, maar het gras kan wel wat hebben. Hoe gevoelig bramen en appelbomen zijn weet ik niet. Denk je wel om de jaargift? Niet alles spoelt uit en je klinkt behoorlijk fanatiek. Laat maar weten hoe je experimenten gaan.

 
Quote:
Denk je wel om de jaargift?


Ik ben niet bekend met de term 'jaargift'. Wat bedoel je daarmee?

Mike

 
Met jaargift bedoel ik dan ook de kilo's of grammen per hectare of m2 per jaar. Ik kan me voorstellen dat als je zeer vaak kzzout geeft zoals moestuin dat je op een gegeven moment te veel geeft.

Jij adviseert je klanten veehouders vast ook niet om elke week op het zelfde stuk uit te rijden.

 
Ik heb aardbeien in bakken hangen aan mijn muur gericht op het zuiden. Deze geef ik elke 2 weken Keltisch zeezout. Het oogsten is deze maand begonnen en ze smaken heerlijk!

 
Kijk een Tsunami kan ook best nuttig zijn: http://usatoday30.usatoday.com/news/world/2005-09-25-tsunami-crops_x.htm

Mohammad Yakob harvests the crop from his rice field which was destroyed by last year's tsunami.

Nine months later, Yacob and his wife are harvesting their best-ever crop — despite fears that salt water had poisoned the land.

"The sea water turned out to be a great fertilizer," said Yacob, 66, during a break from scything the green shoots and laying them in bunches on the stubble. "We are looking at yields twice as high as last year."


8) doet me denken aan Maynard Murray

 
Ra ra, ik heb vandaag reclame van Keltisch zeezoutop dit forum dat ik niet wegkrijg.

 
Dat is een vaste reclame van deze website Liesje, die hoor je ook niet weg te kunnen krijgen.

Het is dat ik nog meer dan 20 kilo heb staan anders had ik nu weer wat gekocht daar.

 
Heb net een bestelling gedaan. Het is niet aan te slepen op het moment wil iedereen zout hebben in mijn omgeving.

 
Heb net een bestelling gedaan. Het is niet aan te slepen op het moment wil iedereen zout hebben in mijn omgeving.

 
mijn aardbeien waren ook heel smakelijk dit jaar, maar gek genoeg is heel mijn boerenkool en spruiten aangevreten door luizen. Ik had nooit luizen op de boerenkool?! Echt jammer.

Weet niet zeker of het door het zout komt hoor. Ik ga volgend jaar mijn moestuin niet spitten, volgoeien met compost en veel sole water geven.

Hopelijk heb ik dan beter resultaat.

Maar mijn frambozen, bramen, appels, en wortelen waren heerlijk dit jaar.

Zo ook mijn snijbonen, maar dat zal ik hier niet te hard zeggen 8O

 
Quote:
Maar mijn frambozen, bramen, appels, en wortelen waren heerlijk dit jaar.

Zo ook mijn snijbonen, maar dat zal ik hier niet te hard zeggen



Hoezo? Vanwege al die rare snijbonen hier ? 8) :mrgreen:

 
Quote:
Maar mijn frambozen, bramen, appels, en wortelen waren heerlijk dit jaar.

Zo ook mijn snijbonen, maar dat zal ik hier niet te hard zeggen

Hoezo? Vanwege al die rare snijbonen hier ? 8) :mrgreen:


Nee vanwege fytinezuur en slecht verteerbare plantaardige eiwitten.

Quote:
We zagen dit ook in Nederland na de overstroming in Zeeland van 1953. Tot op de dag van vandaag is de bodem daar nog vruchtbaar. De drooglegging die heeft geleid tot de Flevopolder idem dito.


De grond is in zeeland vaak juist te zout (ook van het zeewater wat door kwel omhoog komt. De aardappelen en andere gewassen (ik weet niet precies meer welke) groeien daar juist vaak veel slechter dan ergens anders in Nederland. Het kan zo erg zijn dat er zeekraal tussen de aardappels op een akker vlak naast de dijk groeit. Dat is toch echt te zout voor aardappels maar wat extra zout water op het land gooien om zeekraal goed te kunnen laten groeien gaat veel Zeeuwen te ver.

 
Je eet in dit geval voornamelijk de peulen op en niet de zaden dus ik denk dat het met de fytinezuur in dit geval nog wel meevalt. Verder zit er lijkt mij niet meer eiwit in dan broccoli of bloemkool. Of je moet helemaal geen groente eten maar goed klaargemaakte snijbonen af en toe is volgens mij wel oke.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.518
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan