Kefir geen probiotica?

MissM

New member
Om mijn candida aan te pakken, werd me aangeraden om Probiotic Pearls Yeast Balance van Nutrisan te nemen. (L. acidophilus, L. rhamnosus en L. plantarum). Na een paar dagen kreeg ik vreselijke last van een vaginale schimmelinfectie.

In mijn zoektocht naar een verband (Can probiotica cause a yeast infection), kwam ik onderstaande uitleg tegen.

Also Kefir is NOT probiotic, neither is Greek yogurt (Bulgaricus/Thermophilus) or S. Boulardii. None of the probiotics in Kefir can implant themselves onto gut wall and colonise it. Also Kefir probiotics do not reproduce at body temperature, they prefer room or ambient temperatures to reproduce optimally (same for Kombucha). You are trying to supplement the probiotic flora in your gut: you want strains that grow at body temperature. Neither are Bulgaricus or Thermophilus. S. Boulardii, they are not part of natural gut flora in humans. S. Bouldarii is a yeast used in special circumstances only. So just be aware that there are many kinds of probiotics. Ideally the kind that you want are those strains that are already in your gut. You want species that have been shown to live in the large intestines (IBS), namely the anaerobic ones. They come mainly from the Bifidum family.



Ik wilde dus kefir/yoghurt gebruiken als alternatief voor probiotica. Maar volgens bovenstaande uitleg zou alleen de Bifidum stam zinvol zijn.

Wat vinden jullie daarvan?

Ik zie op de duur het bos door de bomen niet meer... Of is het de bomen door het bos? :wink:

 
Interessante tekst in elk geval qua verschil tussen temperaturen van verschillende probiotica's en aansluiting op het mensenlichaam. Volgens mij is kefir zeker wel een probiotica. Ik weet wel dat kefir mij een tijd lang in elk geval niet hielp om mijn darmflora op te krikken: dan had ik toch echt vooral nog acidophilus/bifidusspul nodig.

Trouwens yoghurt vindt volgens mij de menselijke lichaamstemperatuur prima!

 
Dit is een definitie vraag, dus om de vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst vaststellen wat de definitie van een probiotica is.

volgens wiki (en daar kan ik me wel in vinden)

"Een probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement, dat de gezondheid van de gastheer mogelijk bevordert, door het microbiële evenwicht in de darm te verbeteren."

Dat doet kefir, dus het is wel een probiotica.

 
Ik vroeg mij ineens af of je aan je eigengemaakte yoghurt niet een zakje probiotica kunt toevoegen om de bacteriën uit die andere bifidus familie toe te voegen. Zouden die bacteriën dan meegroeien en zich ook steeds vermenigvuldigen? Zodat je niet steeds peperdure probiotica hoeft aan te schaffen en je zo je eigen turbo-darm-boost yoghurt in stand houdt?

 
Als iemand suggereert dat iets alleen d.m.v. supplementen te bewerkstelligen is, moet je meteen wantrouwig zijn. Waar haalde de paleolitische mens zijn supplementen dan vandaan, twee grotten verderop? Natuurlijk zijn gefermenteerde voedingsmiddelen wel degelijk probiotica, dat zijn ze ook altijd geweest en zullen ze ook altijd zijn! Wat betreft melkkefir, dit is simpelweg de beste probiotica die er bestaat en deze overtreft ook verreweg zelfs de allerbeste probioticasupplementen!

Mike

 
Ik hoorde Chris Kresser zeggen dat het probiotische effect van kefir mogelijk niet voldoende is. Het zure milieu van de maag zou ervoor zorgen dat de gunstige bacteriën van lacto-probiotica niet ver genoeg kunnen doordringen om ook de bacteriepopulatie van de darmen te bevolken met gezonde bacteriën en zo het evenwicht met de schadelijke bacteriën te herstellen.

Hij raadt daarom naast kefir ook de inname van "soil based organisms" aan. Een supplement dus inderdaad... Kunnen we ervoor zorgen dat er ook een gezond bacterieel evenwicht is in de laatste elementen van ons spijsverteringsstelsel door eventueel klei in te nemen of zijn er andere manieren? Naast gezonde voeding uiteraard.

 
Ik vraag me steeds vaker af......waar houdt het op met al die adviezen om gezond te worden/blijven tot op een respectabele leeftijd??

Dan is dit weer niet goed/voldoende en dan weer dat, ook vanuit de niet reguliere sector.Het piekeren hierover zal dan uiteindelijk een stressor worden.

Voor mij is de basis van Weston Price(en een paar anderen)genoeg om me aan te houden en het groots mogelijke effect te verkrijgen op het gebied van gezondheid en vitaliteit.

De rest wordt zoals ze zeggen'splitting hair' en eerlijk gezegd schenk ik er steeds minder aandacht aan.

ad

 
Inderdaad Ad, als je weet dat rauwe melk volwaardige voeding is en kefir, een gefermenteerd product van die rauwe melk, nog veel beter is dan ga je dat toch gewoon gebruiken.

Wij eten ook heel sober maar wel met volwaardige producten en vetten, lekker hoor en zeer voedend.

Dus Lieven eerst die kefir eens gaan gebruiken en kijken wat het met je doet.

Lia

 
Kan ik volgen Ad, ik wil gewoon ook niet de fout maken om teveel op 1 bron/gedachtegoed te focusen en blind te zijn voor andere aanvullingen. Maar als ik 1 bron zou moeten kiezen zou ik het inderdaad wel weten! :)

Dankjewel voor de tip Lia!

 
Lieven,ik weet wat je bedoeld maar waar zal het ophouden?

We worden letterlijk plat gebombardeerd met informatie,informatie die zelfs onze grootouders niet hadden en toch (naar mijn idee) gezond oud zijn geworden ondanks een switch naar slechtere eetgewoonten (welliswaar op latere leeftijd).

Ze zullen wel aan vanalles tekort hebben gehad naar.....tja,naar welke standaard. Toch waren ze robust en vitaal.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.528
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan