kauwen

...........

Active member
Ik prop mijn voedsel vaak veel te snel naar binnen zonder goed te kauwen. Goed kauwen lijkt me toch echt wel heel belangrijk, dus heb er net even wat over gelezen. Er staan verschillende verhalen van mensen die zeggen dat je het minimaal 20 keer moet kauwen, maar ook mensen die zeggen minimaal 150.

http://www.infofyt.com/gezond-blijven/kauwen/

http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macro83/StanchichBewustEten.htm

Ik ben toch eens van plan om een stuk bewuster te gaan kauwen. Zal zeker ook helpen voor een betere vertering en een betere opname van voedingsstoffen. Al vind ik 150x kauwen per hap wel heel erg overdreven. Ik heb ook weleens een verhaal gehoord (Mike?) van iemand die van kanker is genezen door heel overdreven vaak zijn voedsel te kauwen.

kauwen jullie je voedsel ook altijd zo extreem goed?

 
Ik at altijd veel langzamer dan mijn man. Dus ik kauwde meer.

Nu is hij zich daar, een tijd terug alweer, van bewust geworden.

En nu zijn we meestal gelijk klaar met eten.

Het bevalt hem beter en mij ook erg goed.

Anders zat ik altijd nog te eten en was hij al klaar.

Ik denk dat het zeker wel beter is om goed te kauwen, je maag heeft immers geen tandjes. :wink:

Heb het idee dat als je voedsel al fijn is dat het beter verteerd/verwerkt kan worden op zijn verdere weg door het spijsverteringsstelsel.

De vertering van je voedsel begint in je mond en dan niet alleen met kauwen.

Bij kauwen komen er veel enzymen vrij via je speeksel.

Maar ik ga niet tellen hoor. Je merkt het wel als het goed genoeg gekauwd is om door te slikken.

 
Ik ben ook, nog steeds, een schrok-op. Ik ben te ongeduldig om lang genoeg te kauwen en ik weet dat ik daar niet goed aan doe.

Het is het best om je bestek neer te leggen en daar 'mindful' mee om te gaan dus. Hoe kleiner het geworden is, des te meer oppervlak de bacterien en enzymen hebben om hun werk te kunnen doen.

Maar 150x is wel erg saai en dan ben je echt heel lang bezig of je moet hele snelle kaken hebben. Daarnaast is het eten niet meer lekker om door te slikken.

Misschien moet ik er maar eens een wedstrijdje van maken: wie het langst over het eten kan doen. Vroeger was ik daar heel goed in, maar dat had een andere reden ;-)

 
Ik ben altijd al een hele langzame eter geweest, hoewel ik ook wel eens ooit gulzig was wanneer ik iets heel lekkers voorgeschoteld kreeg. Nu ben ik nog steeds een langzame eter. Als ik bij uitzondering toch even snel wil eten, kauw ik snel maar wel lang genoeg om alles goed fijn te malen. Ik hou ook niet van uitgebreide of interview-achtige gesprekken onder het eten.

Ik heb het aantal keren kauwen wel een geteld. Afhankelijk van wat ik in mijn mond stop kauw ik een hap 50 – 200x. Een banaan of iets anders zachts 50x, maar de meeste happen toch al gauw 150x. Een goede richtlijn vind ik minstens 100x kauwen. Sappen, shakes, soep... alles kauw ik fijn tot pulp. Ik slik nooit een brokje door. Als ik een prop plantenvezels of vleespezen niet vloeibaar krijg gekauwd spuug ik die uit. Dat heb van kinds af aan altijd al gedaan.

Ik vind lang kauwen ook niet saai. Ik vind het interessant om te proeven hoe de smaak langzaam verzwakt en structuur langzaam oplost. Ook het mengen van smaken intrigeert me. Ik eet graag ook een theelepeltje miso bij mijn eten of een beetje pickle; een augurk of wat zuurkool erbij; geroosterde kokosrasp of pijnboompitten en pompoenpitten...

 
jeetje dennis dan zal je wel een super goede spijsvertering hebben :)

ik kauw redelijk wat en probeer mijn eten echt te proeven in mijn mond. maar hoe veel keer? geen idee - zal zeker de honderd niet halen. het is wel iets om op te letten - bedankt daarvoor vrysuyver.

 
Ik kauw ook op mijn smoothies.

Maar dan meer om de enzymen/speeksel te mengen met de smoothie.

Als je niet alles in hapklare brokken doorslikt en je kauwt er beter op, proef je ook meer alle smaken in je eten.

Net wat DenniS zegt.

 
wat ook goed werkt is om met chineese stokjes te eten. kun je niet hele grote stukken mee oppakken en dus zijn de hapjes kleiner. Ook zal het proces vertragen omdat je ergens mee bezig bent wat je aandacht vraagt. :D

 
Quote:
Ik hou ook niet van uitgebreide of interview-achtige gesprekken onder het eten.


Dat heb ik ook, niet zo zeer interview-achtige gesprekken, maar wel veel praten.

Ik heb het idee dat er dan teveel 'valse' lucht meekomt met het eten.

Dat geeft dan een 'onverzadigd' gevoel. Weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.

 
Dennis, ik vind het bewonderenswaardig dat je zo lang op iets kunt kauwen! Ik ben ook niet een van de snelste eters (meer) maar zo lang als jij erover doet dat haal ik toch niet. Zit nu op een Paranoot te kauwen. 100x omdat jij het bent...

 
Vandaag dus eens iets bewuster gaan kauwen op mijn voedsel. Dat valt nog niet eens mee, ben zo gewend om het naar een paar keer kauwen gewoon naar binnen te schrokken. Heb nog niet geteld, maar de 100 of 150 haal ik zeker niet. Denk dat het bij 25 keer al wel ophoudt. Op naar de 50 :D

Moet ook eigenlijk niet gekker worden, tellen hoe vaak je op je voedsel kauwt :lol:

 
Op een gegeven moment weet je wel hoe vloeibaar je voedsel is als je het 150x hebt gekauwd. Het klinkt als veel, maar je hebt toch zo 100x gekauwd of klapper ik dan zo snel met mijn kaken..?!?

 
Net als dat we van afwegen en doseren af moeten moet je ook niet gaan tellen hoe vaak je kauwt.

Gewoon je gevoel volgen. Als het klaar is om door te slikken, doen.

DenniS

Hebben ze je nog niet gevraagd bij de Flamengo als castagnetten? :wink:

 
@ Poekie

Quote:
Net als dat we van afwegen en doseren af moeten moet je ook niet gaan tellen hoe vaak je kauwt. Gewoon je gevoel volgen.


Allereerst is er niks wat ik moet of wat we moeten, om wat voor reden dan ook. In mijn ogen zijn dat doctrines van de oude tijd. Maar ik zal niet vallen over de woordkeuze. :)

Ik begrijp je standpunt en ben het er ook wel mee eens. Maar iedereen heeft zijn eigen passies. Ik heb een zekere fascinatie voor meten en wegen. Ik weeg en meet ongelofelijk veel in de keuken, omdat ik het gewoon leuk vind om onderzoeker te spelen en inzichten te onttrekken uit proeven die ik doe. Zo ontdekte ik eens ooit dat 3 kg ongebakken friet 2,4 kg gebakken friet oplevert. Dan snap ik opeens dat je tijdens het frituren dus juist heel veel vocht uit de aardappels kookt, naast dat ze ook vet opnemen. Zo kan ik heel veel voorbeelden geven. Ik creëer zelf ook recepten en vind het leuk om tot op de gram exact te weten hoeveel zout ik dan bijvoorbeeld in een pannenkoekenbeslag kan doen om het zo te krijgen dat ik het precies goed vind.

Daarnaast kook ik ook heel graag op gevoel. Koken is juist een van de dingen waarin echt intuïtief te werken kan gaan. Met de losse hand gooi, strooi en sprenkel ik maar gewoon wat in de pannen om vervolgens versteld te staan van hoe lekker het is geworden. Maar ik zal het dan nooit meer op dezelfde manier na kunnen maken. Kan me ook niet schelen.

Wat kauwen betreft is het niet zo dat ik altijd aan het tellen ben. Ik heb dit gewoon eens een aantal keer bijgehouden waardoor ik weet hoe vaak ik ongeveer kauw. Maar zoals ik al schreef ben ik vooral met proeven en voelen bezig als ik aan het eten ben. Het lukt me niet altijd om mindfull te eten, maar daar probeer ik mezelf wel in te oefenen.

De Flamenco's hebben me nog niet ontdekt, ik wacht rustig af... 8)

 
Ooit een therapeut die tegen me zei; je moet je eten drinken en je drinken eten.

 
Denk ook aan F.X. Mayr met zijn darmreinigingskuur. Die laat je eindeloos op een hard stukje wittebrood kauwen.

 
Ik ben een vrij trage eter al kan ik wel eens schrokken. Maar ik probeer me er vaak wel bewust van te zijn om genoeg te kauwen, doe ik normaal meestel wel vanuit gevoel.

 
Vandaag bij de lezing van Mike bleek dat hij veel voedsel in vloeibare vorm tot zich neemt. Ik vroeg me toen af of de kauwbeweging niet belangrijk is...

 
Was er geen tijd voor vragen? Kauwen is vooral belangrijk voor de vertering van koolhydraten (Kh/zetmeel vertering vind voornamelijk plaats in de mond oiv amylase enzym). Ook op vloeibare voeding zou je kunnen kauwen, al is er niet veel te knabbelen.

Verder kun je natuurlijk best eens op een appeltje kauwen of een salade, dat Mike niet van harde dingen houdt wil niet zeggen dat iedereen zijn voorbeeld op moet volgen en niks hards meer eten. Zijn insteek is het vooral om de spijsvertering te ontzien door in de pan al een soort voor vertering te laten plaatsvinden door vlees, vet en groenten zacht en gaar te laten worden in een stoofschotel. Ook de kruiden en het zuurtje (wijn/azijn/mosterd/yoghurt) in een stoofschotel zorgen hiervoor.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan