Kaas, vlees en ijzergehalte

Food en Mood

New member
Klopt het als vrouwen minder Kaas en Vlees eten dat het Ijzergehalte beter op Peil blijft dit zou onderzocht zijn door het RIVM.

Misschien een beetje raar maar het eerste wat in mij opkwam toen ik dit hoorde was dat er aangestuurd wordt op vegetarisch eten voor een groep vrouwen in hun meest vruchtbare jaren.

Als het Rivm het zegt klopt het vast niet. Volgens mij hoor je bij vrouwen vaker dat ze een ijzer tekort hebben dan mannen. Het lijkt me dat er wederom een vegatarisch dieet word aangeraden om de degeneratie te bevorderen.

Zoals ik ook al hier zei, dit is een onderzoek dat nergens op is gebaseerd, enkel op gegevens, niet uit daadwerkelijk onderzoek, metingen van bloed of iets dergelijks. Dit soort pseudowetenschappelijke prietpraat is er volgens mij inderdaad op gericht om vegetarisme te bevorderen en/of vruchtbaarheid te ondermijnen.

Ik heb het antwoord op mijn vraag al gevonden :-)

De voeding bevat twee soorten ijzer: haemijzer (dat in dierlijke producten voorkomt) en non-haemijzer (dat in de meeste levensmiddelen en in ijzersupplementen voorkomt). Non-haemijzer levert meer dan 85% van het ijzer in de gemiddelde voeding. Van het ingenomen non-haemijzer wordt echter minder dan 20% door het lichaam opgenomen. Non-haemijzer wordt beter opgenomen wanneer het wordt ingenomen met dierlijk eiwit en met vitamine C. Haemijzer wordt veel beter opgenomen dan non-haemijzer.

Dus flauwekul van het RIVM, ik dacht het wel. Iemand stelde mij deze vraag en ik wist niet 1,2,3 een goed antwoord dus ik dacht: ik post het even hier. Sorry.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.518
Leden
8.654
Nieuwste lid
emmabaker
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan