Hi Felicita,
Het was nou ook weer niet de bedoeling om je doodongelukkig te maken; dat zou je naam geen eer aandoen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, dat hoeveel een bepaald iemand kan hebben aan toxische belasting, afhankelijk is van hoe goed je immunologisch in je vel steekt (afweersysteem dus). Er zat voor mij wel een prijskaartje aan, maar ik ben toch blij dat ik nu -als therapeut- ook uit ervaring kan spreken. Ik heb, nu de twee achterste kiezen er uit zijn, soms nog wat uitstralende klachten aan een kant, maar maar dat loopt gelijk op met hoe mijn immuunsysteem er bij staat, een soort weerstands barometer dus. Na 25 jaar ME ben ik op dat punt wel bewust en alert en is die ervaring ook behulpzaam voor mijn fibromyalgie en ME patiënten.
Als ik nog een stukje ervaringskennis met je mag delen, strikt eigen ervaring dus, dan ben ik persoonlijk overgevoelig voor 'witte' composietvullingen. Sinds vorige maand een nieuwe tandarts (na 30+ jaar de oude vertrouwde) en die drong aan om toch een afgebroken hoekje te herstellen met composiet ipv. glasionomeer. Daags er na beetje zeurderige pijn, niet zo erg, aan diezelfde kant en af en toe rare gevoelens (paresthesieën) op en rond mijn oor. Ik laat het een half jaartje zitten en laat het dan vervangen door glasionomeer en weet dan iets meer over eventuele overgevoeligheid. Ik ken in mijn omgeving meer van dit soort situaties. Kijk even in hoeverre dit bij jou mee zou kunnen spelen. Mijn beste raad is om zo goed mogelijk je uitscheidingsfuncties te ondersteunen (kernwoorden: CYP450, fase I en fase II detox), zorgen voor een gezonde darm (dan houd je immuunreserve over voor de rest van je lichaam) en gematigd koolhydraten eten om ontsteking zo weinig mogelijk een kans te geven. Zoek eventueel een orthomoleculaire (liefst PNI) therapeut in je buurt op om je er gericht bij te ondersteunen (beroepsvereniging MBOG).
Vraag aan je tandarts wat ze voor 'medicijn' heeft gebruikt en wat voor vullingmateriaal. Kijk dan of je meer vullingen van dat materiaal in je mond hebt. Ik heb dertig jaar geleden al het amalgaam laten vervangen en nog geen jaar er na opniewuw al het wit omdat ik geen leven meer had.
Nou, daar kun je voorlopig even je tanden op stukb . . . . oeps, sorry.
Even serieus, ik wens je sterkte en hoop dat je er wat aan hebt.
Ron