Kaakchirurg??

Felicita

New member
Nadat de tandarts een piepklein plekje aan de tandvleesrand van m'n achterste onderkies heeft gevuld en meteen het vullinkje daarnaast verving, kreeg ik last van deze kies, die me voorheen nooit problemen opleverde. Omdat ze daarbij was uitgeschoten met de boor deed ze er 'medicijn' in. Lang bleef 't dik maar dit leek me logische napijn. Sinds 5 weken voel ik dat er iets niet in orde is. Pijnscheuten trekken naar oor en kaak. Bij flossen bloed en onaangename geur. Afgelopen dinsdag terug voor advies. Volgens de tandarts zat er nog een gaatje achter de vulling en is nu wortelcaries ontstaan. Voordien waren er wel foto's gemaakt. Ik moet nu naar de kaakchirurg om de kies te laten verwijderen en ben weer naar huis gestuurd. Kruidnagel + olie verzacht wel iets. Penseel met Weleda mondwater. Eet knoflook en slik biergist maar krijg de ontsteking + pijn er niet onder. Kan pas over een maand bij de kaakchirurg terecht maar twijfel een tikkie aan de diagnose en oplossing. Weet iemand raad?/! Ook tips zijn van harte welkom!

 
spoelen met waterstofperoxide, H202 foodgrade, 3% een aantal keren per dag?

 
Ik heb een soortgelijk probleem en ik kan wel wat advies gebruiken! Ik heb rechtsboven achterin een wortelkanaalbehandeling gehad en daar zit nu een nepkies. Daar zitten nu bacteriën en dat moet schoongemaakt worden door de kaakchirurg. Nu heb ik dat stukje gelezen van Desiree Röver over dat ze het ligament laten zitten en dat het probleem dus steeds weer zal terugkeren. En om nou elk jaar naar de kaakchirurg te gaan lijkt me niet zo'n goed idee.

Ik had een tijd een soort blaar aan de zijkant die ik dan af en toe uitkneep (tja een vieze boel maar het is lastig er vanaf te blijven, net als met puistjes!) en dan kwam er wat bloed en pus uit. Nu heb ik daar op een keer heel hard tegenaan gedrukt en nu is die blaar weg, het is dus naar binnen geduwd. Mijn vraag is nu: ik kan wel gaan spoelen met h2o2, maar hoe kan ik nu zeker weten dat dat het probleem oplost? Mijn hele hoofd zou bij wijze van spreken wel vol kunnen zitten met troep. Hoe krijg ik hier zekerheid over? Ik zou willen dat ik naar die tandarts in België kon gaan maar ik krijg de kosten alleen vergoed van Anderzorg als de tandarts bij een Nederlandse beroepenvereniging is aangesloten en ik kan het zelf niet betalen. Zijn er echt helemaal geen tandartsen in Nederland die dat ligament weghalen?

 
ik heb ook geen flauw idee Emveehaa, maar ik noemde spoelen met waterstofperoxide omdat Felicita nog een maand moet wachten voor ze bij de kaakchirurg terecht kan. Op die manier hou je de zaak toch wat extra onder controle lijkt mij.

 
Ik heb soortgelijke problemen gehad. Misschien heb je wat aan mijn persoonlijke interpretatie hiervan als therapeut.

Twee wortelkanaalbehandelingen gehad in achterste bovenste elementen; één links, één rechts. Twee jaar slopende aangezichtspijnen gehad, links zowel als rechts. Besloten om experimenteel één kies te laten trekken, keuze volgens iet-wiet-waait protocol, omdat ik echt niet wist welke kant erger was. Nadat de verdoving over was: pijn aan twee kanten weg! Mijn conclusie als biochemicus-fysioloog: mijn immuunsysteem of zenustelsel kon de ontgifting c.q. prikkels van de gebruikte materialen niet aan (met de kanaalbehandeling was kwalitatief niks mis), maar ik zat waarschijnlijk boven de allergiedrempel van de gutta-perchavulling of ander hulpmateriaal. Door éen van de bronnen weg te nemen was de belasting waarschijnlijk weer onder de drempel gekomen. Jaren later, tijdens een immuun- of neurologische dip na een gebroken nek, kwam de pijn weer terug en heb ik na verloop van tijd de tweede laten trekken. Pijn weer acuut weg.

De moraal: klinkt als een duidelijk geval van trigeminusneuralgie/aangezichtspijn. Oorzaak kan een toxische danwel bacteriologische belasting zijn. Overweeg of een immuunzwakte een bijdrage kan leveren en je mogelijk iets kan doen in aanvulling op andere (reguliere tandheelkundige) behandeling. Daarnaast is zeker een second of third opinion aan te raden ivm een infectie (wees alert op kaakinfectie), maar een goede ondersteuning van het immuunsysteem kan je op korte én op langere termijn helpen. Biologische tandartsen zijn meer met deze problematiek bekend, maar hebben meestal erg lange wachttijden.

@emveehaa: klinkt meer als een infectie, drukken doet de infectie naar binnen slaan en een kaakinfectie is niet iets waar je op zit te wachten. Bij mij is het gemis van de bovenste achterste elementen noch cosmetisch noch bij kauwen een probleem gebleken, dus extractie is één van de mogelijke keuzes, indien alternatieve scenario's minder aantrekkelijk zijn. Reguliere tandartsen zijn voor zover ik weet niet ligament-bewust en verwijdering daarvan wordt alleen door een enkele biologische/alternatieve tandarts in Nederland en België gedaan.

 
Dankjewel; ColonQuixote! Voor je uitgebreide reactie. Vat ik 't goed samen dat je conclusie is: gewoon laten trekken door de kaakchirurg en je imuunsysteem ondertussen versterken? Ik eet en leef -denk ik- behoorlijk gezond. Maar wat zou ik nog meer kunnen doen tot ik bij de kaakchirurg terecht kan? Het lijkt me zaaks allereerst die pocketontsteking te lijf te gaan. Zal dat straks meteen met waterstofperoxyde uiproberen. Vind het wel een beetje raar dat de tandarts me zonder iets naar huis gestuurd heeft. Heb al weken rare jeukende bultjes op benen en vermoed inderdaad dat vanwege zwakke lever -na 2 x geelzucht- de rode lap het ontgiftingsgebeuren niet meer bij kan houden :roll: De boel is op gaan spelen na een horrorgriep en best veel stress. Lig sinds een paar dagen uitgeteld horizontaal. Zelfs m'n oor doet pijn! Te piekeren waar ik het geld voor de kaakchirurg vandaan moet halen. Heb een uitstekende tandartsverzekering maar tandarts wil zelf niet trekken ivm 'lange wortels' en chirurg valt onder eigen risico. Bij mij 850 euro omdat ik al 15 jaar geen gebruik heb gemaakt van de 'zorg'. Enniewee; die besluiteloosheid vreet ook energie. Second opinion bij een parodontoloog? Bezoekje bij de endodontoloog? Beiden worden wel 80% vergoed.. Ondertussen toch antibiotica vragen? Hoop dat ik er gauw uitkom want dat gezeur in, aan en rond je hoofd is fnuikend voor 't goede humeur :D

 
Jij ook bedankt Tanja! Meteen ingevuld maar in Overijssel is er maar een & die doet enkel orthodontie. Vroegere buurmeisje heeft net een flesje waterstofperoxyde voor me gescoord en ga meteen beginnen met spoelen e/o kauwen op een gedrenkt watje. Daarna je wortelkanaalbehandeling-linkje bestuderen..

 
Nu; ik lig zowat te trillen in bed na dat artikel, Tanja en overweeg stantepede de waterpomptang maar aan mezelf te slaan :wink: Ik had weleens horen fluisteren hoe ongezond wortelontstekingen zijn maar dat het ZO erg was! Brr. Ik hoor de begrafenisondernemer al in de startblokken staan. Dit is wel het tweede argument tot trekken, toch? Want zo te lezen, zouden wortelkanaalbehandelingen slechts dode kiezen opleveren met alle gevolgen vandien. Was ik maar niet zo gehecht aan die ivoren wachters; al zijn er dus een paar potentiele moordenaars bij..

 
Hi Felicita,

Het was nou ook weer niet de bedoeling om je doodongelukkig te maken; dat zou je naam geen eer aandoen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, dat hoeveel een bepaald iemand kan hebben aan toxische belasting, afhankelijk is van hoe goed je immunologisch in je vel steekt (afweersysteem dus). Er zat voor mij wel een prijskaartje aan, maar ik ben toch blij dat ik nu -als therapeut- ook uit ervaring kan spreken. Ik heb, nu de twee achterste kiezen er uit zijn, soms nog wat uitstralende klachten aan een kant, maar maar dat loopt gelijk op met hoe mijn immuunsysteem er bij staat, een soort weerstands barometer dus. Na 25 jaar ME ben ik op dat punt wel bewust en alert en is die ervaring ook behulpzaam voor mijn fibromyalgie en ME patiënten.

Als ik nog een stukje ervaringskennis met je mag delen, strikt eigen ervaring dus, dan ben ik persoonlijk overgevoelig voor 'witte' composietvullingen. Sinds vorige maand een nieuwe tandarts (na 30+ jaar de oude vertrouwde) en die drong aan om toch een afgebroken hoekje te herstellen met composiet ipv. glasionomeer. Daags er na beetje zeurderige pijn, niet zo erg, aan diezelfde kant en af en toe rare gevoelens (paresthesieën) op en rond mijn oor. Ik laat het een half jaartje zitten en laat het dan vervangen door glasionomeer en weet dan iets meer over eventuele overgevoeligheid. Ik ken in mijn omgeving meer van dit soort situaties. Kijk even in hoeverre dit bij jou mee zou kunnen spelen. Mijn beste raad is om zo goed mogelijk je uitscheidingsfuncties te ondersteunen (kernwoorden: CYP450, fase I en fase II detox), zorgen voor een gezonde darm (dan houd je immuunreserve over voor de rest van je lichaam) en gematigd koolhydraten eten om ontsteking zo weinig mogelijk een kans te geven. Zoek eventueel een orthomoleculaire (liefst PNI) therapeut in je buurt op om je er gericht bij te ondersteunen (beroepsvereniging MBOG).

Vraag aan je tandarts wat ze voor 'medicijn' heeft gebruikt en wat voor vullingmateriaal. Kijk dan of je meer vullingen van dat materiaal in je mond hebt. Ik heb dertig jaar geleden al het amalgaam laten vervangen en nog geen jaar er na opniewuw al het wit omdat ik geen leven meer had.

Nou, daar kun je voorlopig even je tanden op stukb . . . . oeps, sorry.

Even serieus, ik wens je sterkte en hoop dat je er wat aan hebt.

Ron

 
Oef! Wat een aardige en betrokken luitjes hier allemaal. Dank! Zometeen ben ik nog blij dat ik kiespijn kreeg :wink: Jij hebt me helegaar niet ongelukkig gemaakt hoor, Ron. Maar die wortelkanaalbehandeling-link kan zo dienen als script voor een horror-movie. Inmiddels opteer ik voor een rolletje want 't schuim (van de waterstofperoxyde)komt al uit m'n mond. Het was een ge-erodeerd plekje met miniem amalgaamvullinkje ernaast. Inmiddels inderdaad vervangen door een fikse composietvulling waardoor een pocket is ontstaan. En pijn. En scheuten. En een zeer oor. Mijn 'uitscheidingsfuncties'- zullen we debuteren met gezondheidspoezie?- ondersteun ik met paardenbloemthee en kurkuma-tabletten.

Om de opmerking van Tanja moest ik lachen. Weliswaar als de bekende boer. Maar inderdaad. Voor 850 euro kun je je ook aan de Riviera vol laten lopen met Armagnac als je teveel voor je kiezen hebt gehad..(wordt vervolgd)

 
Diagnose op afstand: gevoel voor humor niet aangetast.

(ik hou me aanbevolen voor bijrolletje als je een (pijn)scheutige bui hebt)

P.S. paardebloemthee en kurkuma: thumbs up :!:

 
Het brainstormen geschiedt momenteel vanzelf :idea: The Dentist; The Movie, The Musical. En wat we er nog meer uit kunnen peuren dan zieke wortels. Voor jou had ik een soort Ivanhoe in gedachten. Een koene ridder die op zijn schimmel ten strijde trekt tegen Big Farma en ander geboefte. Met elementen -haha- uit 'Tandartsen die Vrouwen haten' & 'Marathon Man' :mrgreen:

 
Marathon man, nou noem je er een. Echt een film om te zien als je binnenkort naar

Dr. Illboor mag. 'Tantartsen die vrouwen haten' heb ik nog niet gezien. Het horroreffect is voor mij als man natuurlijk beperkt en pas leuk als ik zelf ook vrouwen ga haten. Voorlopig nog maar niet . . . :wink:

Als ik mijn Ivanhoe-helm op heb en het vizier naar beneden klap dan kunnen we daar natuurlijk een gaaf gebit op schilderen. Zie het al voor me.

Moeten we die kies er wel uit laten halen? Veel mensen zijn hun verstandskiezen kwijt, maar bij jou lijkt je humorkies op te spelen.

Maar even nog over je huidige situatie:

Ik dacht aan iets wat ik je voor de tussentijd kan aanbevelen en waar ik enige goede ervaringen mee heb en ook het nodige aan positieve info over gelezen heb:

Oil-pulling is een oude uit de Ayurveda afkomstige techniek waarbij je elke dag één of meerdere keren langdurig spoelt met een soeplepel olie. Wel twintig minuten, rustig anders krijg je kramp, niet doorslikken maar aan het einde uitspugen. Je kunt zonnebloemolie of sesamolie nemen, ik zou persoonlijk kiezen voor sesamolie.

Het ontsmet de mondholte en zou (misschien omdat de mondholte een bron van herinfectie van het lichaam is) allerlei chronische kwaaltjes kunnen verlichten. Kost drie keer niks en je hebt toch een paar weken te overbruggen.

@kaas

Ik ben een beetje bekend met Ramiel Nagel. Vroeger waren de claims wat meer bescheiden, maar nu zou je een wortelkanaalbehandeling overbodig kunnen maken. Het verbaast me dat ik zo weinig onafhankelijke ervaringen hoor van zo'n eenvoudige en belangwekkende methode om je gebit te behouden of herstellen. Ik laat me graag overtuigen, maar ben gematigd skeptisch. Iemand ervaringen in Nederland? Een aantal van de aanbevelingen snijden wel hout op zich, maar of je er zo'n sensationeel resultaat mee kan bereiken? 8O

 
Helaas is 't mijn verstandskies niet. Die is er al uit. Blijkbaar had je dat nog niet gemerkt :D. Het betreft de zogenaamde 'blijvende' kies daarnaast. Haha..Zoals je weet is humor het enige wapen van de zwakke. Want in feite voel ik mij best cudt. Dat oilpulling heb ik vorige week eens geprobeerd. Met hele dure olie: bio-olijf/lijnzaad/koolzaad. Het zou er wit uit moeten komen na het pullen. Bij mij bleef 't gewoon geel.. Dus die bacterien vertikten 't het pand te verlaten via de glijbaan. De waterstofperoxyde doet vooralsnog niks. Het lijkt eerder erger te worden door al dat gefloss/gespoel en gedoe. Wellicht neem ik binnenkort gewoon mijn toevlucht weer tot kruidnagels. Enniewee; bedankt voor het support totnutoe. *neemt een slok paardenbloemthee met kurkuma-capsule*

 
Gisteren ging ik mijn mond spoelen met h2o2, schiet me er toch ineens een enorme pijnscheut door mijn mond! En zoveel schuim ook, echt niet normaal. Bleek dat ik de 35% netjes naar 3% had verdund, maar vervolgens was vergeten dat ik de 3% ook weer moet verdunnen... oeps :lol: . Maar nu dacht ik dat ik spoelen met onverdunde 3% wel kan gebruiken als test. Als het de volgende keer minder pijn doet weet ik dat de h2o2 iets doet.

 
Ik verdun de 3% niet hoor. Staat in een pot en daar neem ik een slok uit om mijn tanden te spoelen. En tussendoor staat mij tandenborstel erin.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan