Jouke

G

Guest

Guest
Hallo, ik ben Jouke en ik ben afgelopen voorjaar na het lezen van het boek "wat maakt de wereld ziek" van Ruediger Dahlke bewuster gaan eten. Niet zozeer een bepaald dieet, maar gewoon natuurlijker en met meer aandacht inkopen en eten. Zonder bewust af te willen vallen was ik in ongeveer 6 maanden tijd zomaar 10 kilo kwijt. Door het lezen van verschillende spirituele boeken deze zomer kwam ik op de site "bewustleven.info" en kwam daar een interessant artikel van Mike tegen: "De vier basisprincipes voor gezond eten en leven". Ook mijn vriendin vond het artikel interessant en we zijn eigenlijk de volgende dag al aan de rauwe salades, sole en roomboter gegaan en ik heb vanaf die dag geen kop koffie meer gehad. Mijn vriendin is gek op salades, maar voor mij moest het even wennen en had de eerste week wat last van hoofdpijn en weinig energie.

Na nog veel meer artikelen van Mike gelezen te hebben, raakten we wat in verwarring. Pasta en witte rijst hadden we al afgeschaft, maar later bleek dat bruine (zilvervlies) rijst nog slechter is. Nu (ook dankzij dit forum) komt er meer duidelijkheid.

In mijn omgeving merk ik dat er door mijn verandering in eetgewoonten bij anderen ook vragen ontstaan en zo wordt er bij mij op kantoor al veel minder koffie gedronken en is de groene thee niet aan te slepen....

Ik krijg ook vanuit de familie veel vragen over voeding, maar ik weet natuurlijk nog veel te weinig!

Onze voeding op dit moment:

-We beginnen de dag met een smoothie (citroen, sinaasappel, 2 appels, kokosolie en stuifmeelpollen)

-Maximaal 2 sneetjes biologisch desembrood met rauwmelkse kaas.

-Om de dag vegetarische rauwkostsalade met sla,geraspte wortel,knoflook,tomaat,paprika,komkommer,gekookt ei.

-de andere dag gekookte groente met max.1 aardappel.

-'s Avonds een glaasje biologische rode wijn met een stukje leverworst.

De tomaat en de paprika zijn dankzij dit forum deze week voor het laatst....

Heb net het boek "Voeding en fysieke degeneratie" gekocht, dus de komende dagen genoeg leesvoer!

 
Hallo Jouke,

Ja interessant allemaal he, goede voeding?

En MIke heeft genoeg geschreven, zie het 'alleen lezen forum' maar eens.

Jullie zijn al goed bezig, geen koffie meer.....

Je zou in je smoothie 's ochtends wat meer vetten kunnen toepassen in de vorm van yoghurt, slagroom, creme fraiche.

Je kunt er ook rauwe eieren in doen en olijfolie, dat is goed voor de lever.

Zie hier recepten voor yoghurtsmoothies.

Ik mis bij jullie vlees en vis in het menu, eten jullie dat niet?

Veel leesplezier in het boek.

Op mijn site vind je nog informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Lia

 
Lia, bedankt voor de reactie en de informatie. Ik ben inderdaad ook op het forum nog lang niet uitgelezen.

In de opsomming ben ik inderdaad het vlees vergeten. We houden allebei niet echt van vis, maar we eten om de dag bij de groente wel biologisch vlees, kip of gehakt.

Vorige week toevallig een voor mij nieuw adres ontdekt voor heerlijk biologisch vlees bij een boer uit de buurt. informatie staat op www.debioboer.nl. Echt heel bijzonder hoe het daar gaat.

De smoothierecepten zien er erg lekker uit! Maar moet nog even wennen aan het idee om er rauwe eieren in te doen.

 
Wij eten al ruim 2 jaar rauwe eieren en we leven nog steeds, zijn zelfs springlevend. :lol:

Je proeft er helemaal niets van in de smoothie maar je krijgt wel alle goede stoffen binnen.

Niet nadenken, gewoon doen.........

Lia

 
Dat artikel over die 4 basisprincipes heb ik geschreven toen ik zelf vegetarier was en daarnaast ook nog raw foodist. Ik ben hier behoorlijk van teruggekomen (voortschrijdend inzicht), dus ik raad je aan om de informatie op dit forum, grotendeels gebaseerd op het boek van Weston Price, aan te houden.

Mike

 
Ha, had vandaag rauwe eieren in de smoothie als lunch mee. Je proeft er inderdaad niets van!

Ben toch blij dat ik het artikel over de 4 basisprincipes heb gevonden, want daarom zit ik nu wel op dit interessante forum. Het valt me mee hoe makkelijk ik eigenlijk zoete lekkernijen kan laten staan. Ik kon altijd erg genieten van gebak en lekkere koeken.

Nu ik weet hoe ongezond en degenererend dat "voedsel" is, sla ik gewoon over als anderen aan het gebak zitten. Ik geniet nu zelfs meer van een gezonde smoothie!

In de smoothie heb ik nog altijd graag een citroen met zure appel. Tot nu toe doe ik de hele vrucht in de blender met pitten en al (Meen dat citroenpitten anti-kanker zijn).

Maar nu lees ik dat pitten/noten/zaden niet goed zijn om zo te eten. Kan ik dan beter de citroen uitpersen en het klokhuis uit de appel halen?

 
Elk nadeel heeft z'n voordeel Mike (mbt je oude inzichten), zo zie je maar weer dat mensen je hier toch wel vinden;)

 
@Jouke de bioboer heeft ook een camping lees ik in een oude boomgaard.

ik heb hem opgeslagen thx voor de tip!

ratel

 
@ratel ik denk er ook over om er volgend jaar te kamperen, de kippen lopen langs je tent of caravan, maar je hebt dan ook elke dag verse eieren en ander lekkers uit hun boerderijwinkel!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan