In de eerste levensfase worden we allemaal geboren met een liefde voor de natuur, dit wordt 'biofilie' genoemd. Om deze reden bestaan er ook zoveel knuffeldiertjes voor peuters. Helaas wordt ons deze biofilie gaandeweg steeds meer afgeleerd, omdat het onderwijsstelsel de nadruk legt op de linkerhersenhelft, waardoor we steeds meer gaan denken en steeds minder gaan voelen. Het helpt natuurlijk ook niet als we i.p.v. schattige knuffeldiertjes ineens 'Angry Birds' hebben die je woedend aankijken!
Dat zo'n jochie dergelijke vragen stelt, vind ik dus helemaal niet ongewoon. Ik ben het met Lievergezond eens: we zouden kinderen moeten laten zien hoe een dier geslacht wordt, maar dan niet het afschrikwekkende beeld van slachthuizen, maar traditioneel, op een boerderij. Ik kan me een aflevering herinneren van No Reservations, waarin Anthony Bourdain een trdaitioneel feest meemaakte van de Cajuns in Louisiana. Toen het dier (in dit geval een varken, dat Bourdain als 'eregast' een kogel door de kop mocht jagen) werd geslacht en daarna bereid stonden de kinderen er gewoon bij te kijken, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.
Mike