jodiumtekort

G

Guest

Guest
Hallo,

graag wil ik jullie het volgende voorleggen, ik ben er nu achter gekomen dat ik al ruim 15 jaar jodiumtekort heb,ik eet namelijk geen brood, jozozout,keukenzout,zeegroenten,zeevis.Ik heb al jaren een gluten,suiker,melk,gistvrij dieet maar nog nooit heeft iemand mij verteld over een tekort aan jodium terwijl ik toch vele alternatieve artsen heb bezocht. Mijn zoon heeft hetzelfde dieet nu ruim 2 jaar. Doordat wij de laatste jaren erg veel klachten hebben en ik al vele dingen heb geprobeerd kwam ik via google terecht op jodiumtekort. Bijna alle klachten die daar vermeld staan hebben we, nu zijn we 3 weken bezig met kelp van orthica 150mcg de klachten zijn ontzettend verbeterd alleen mijn zoon (16 jaar) heeft af en toe last van borst/hart zegt hij. En ik heb sinds het gebruik van kelp een naar gevoel ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen het lijkt als dat je een zware verkoudheid hebt en het erg vast zit op je borst. Heb druk op keel en borstbeen, en moet vaak hoesten, steeds een kuchje dus niet echt een hoestaanval.

Heeft iemand deze ervaring ook of ook gehad of kan iemand mij misschien vertellen waardoor dit komt ik zou er enorm mee geholpen zijn, want stiekem wordt ik toch wel bang.

Verder slik ik wel nog andere supplementen.

Ik eet verder alleen biologisch

Alvast bedankt.

 
Hallo Ingrid, welkom op dit forum.

Aan brood, jozozout en keukenzout mis je helemaal niets.

Zeegroente en zeevis zou wel een verbetering kunnen betekenen voor jou en je zoon.

Je geeft wel aan wat je niet eet maar ik mis in deze wat je wel eet, dat is ook erg belangrijk.

Wat voor vetten neem jij tot je, in welke vorm? En wat voor supplementen neem je nog meer.

Je gebruikt geen jojo- en keukenzout. Ik zou je aanraden om het ongeraffineerde keltische zeezout te gaan gebruiken, daar zit ook jodium in.

En als vetten, biologische (dynamisch) rauwe melk, roomboter, yoghurt, creme fraiche.

Levertraan eventueel gecombineerd met boterolie is ook erg goed voor jullie.

Je kunt als extra jodium ook lugols jodiumoplossing gebruiken.

Zie hier een topic met handige adresjes: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=138

Verder zou ik je aanraden om je in te lezen, als eerste op het 'alleen lezen forum': https://www.fatsforum.nl/bbpress/forum.php?id=4

Hierin vind je informatie geschreven door Mike. Daar wordt al veel duidelijk.

Verder zouden jij en je zoon ook kunnen gaan beginnen met H2O2/waterstofperoxide food grade. Te koop: zie handige adresjes.

Rechts boven aan de pagina vind je een zoekfunctie. Tik daar in 'H2O2' en je vindt de juiste topics.

 
Heb je al eens gelezen bij de topic: alleenlezen?

Op de eerste pagina, en dan naar beneden scrollen. Een aanrader.

Je zou in ieder geval kunnen beginnen met keltisch zeezout, hier een sole van maken en daar 2 x per dag 1 theelepel in een glas water van drinken.

Verder ipv kelp kun je overstappen op ludol's jodium, 2 x per week 1 druppel. Dit kan in het water met de sole ( liefst nog met wat appelazijn/honing) of in een smoothie (yoghurt- of appelsmoothie).

 
Ach Dirtsa, je vult mij dan weer heel goed aan met hoe het een en ander te gebruiken.

Wat een team he? 8) :lol:

 
Allereerst bedankt voor jullie reaktie,

Ik heb keltische zeezout in huis maar als wij daaraan beginnen worden we erg misselijk met hoofdpijn. Verder hebben wij diabetes, candida, allergie voor gluten(mijn zoon alleen tarwe, melk, suiker en gist.Mijn zoon heeft een vorm van autisme en ikzelf heb daarbij ook reuma RA. Ik ben al jaren met mijn gezondheid bezig.

mijn zoon en ik eten rijstcrackers, boekweitcrackers, kastanjecrackers, speltbrood, aardappels, zilvervliesrijst, Quinoa, gierst, speltdrank, haverdrank, geitenkaas,geitenyoghurt Verder noten, zonnebloempitten, haverzemelen, cornflakes. Af en toe 1 ei, wat vlees,vleesvervangers (peulvruchten),groente,rauwkost,fruit, dit alles is biologisch

de supplementen die mijn zoon inneemt zijn, omega 3(2x per dag), stress min flex ,(1x per dag) vitamine c (1x per dag), vitamine d (1x per dag)selenium 200 mcg (1x per dag,3x daags 10 druppels lymphomyosot

ikzelf gebruik omega 3(2x per dag), vitamine C (1x per dag), selenium 200 mcg (1x per dag) stress min flex (1x per dag),L-lysine 500 mg (2x per dag) scuttellaria (3x per dag),elaps balance 3x 5 druppels per dag.

Ook hebben wij wel eens levertraan gebruikt dat kregen we niet doorgeslikt zo vies dat dit is.En als ik dan ludol's jodium gebruik is dat genoeg 2 druppels per week?Wordt de jodium dan genoeg aangemaakt in het lichaam want dat mijn zoon en ik jodiumtekort heb is zeer duidelijk ik had niets verteld tegen mijn zoon dat ik kelp geen gebruiken om te kijken hoe hij erop zou reageren want hij is al zo lang lusteloos,moe,depressief enz en ik ken hem gewoon niet terug zoveel beter dat het met hem gaat, ik heb al heel veel gelezen niets anders gedaan de laatste dagen maar weet niet zeker of ik alleen lezen al heb gelezen dus ga even kijken.Maar kunnen jullie misschien ook dit gevoel verklaren ik heb dit geloof ik hier ook ergens gelezen dat door te lang jodiumtekort te hebben en je gaat dit weer gebruiken dat mijn schildklier dan uit balans kan raken.

kan dat dit gevoel verklaren misschien? Moet ik naar de huisarts?

In ieder geval bedankt voor het lezen en antwoorden. super!

 
Nou, zo te lezen aan je voedingspatroon mis je zo nogal het nodige. En veel te veel koolhydraten!

Ik zou sowieso op zoek gaan naar rauwe melk. En veel! Rauwe melk werd al vroeg in de vorige eeuw gebruikt als middel tegen autisme.

Candida groeit op koolhydraten, en diabetes verdwijnt als je stopt met koolhydraten dus die zou ik schrappen.

Volledig voedsel zijn b.v. eieren, vlees, vis. En dat alles zo biologisch mogelijk. Met veel vet, en niet de plantaardige olies, nee, verzadigd vet van dieren.

Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van rauwe groenten. Ik zou ze zo veel mogelijk koken. Graan- en graanproducten kunnen ook de nodige problemen veroorzaken door gluten, lectines en fytine. Ik denk niet dat je veel mist als je er niets meer van eet. Verder zijn cholesterolrijke producten goed tegen depressie. Al onze hormonen worden uiteindelijk uit cholesterol gebouwd, dus ook de "happy hormonen". Levertraan is ook verkrijgbaar in capsule vorm, die slik je zo weg. De beste is gefermenteerde levertraan van Blue Ice.

E.e.a. zal wel eng voor je zijn, want het druist allemaal in tegen alle verantwoorde regels die je hebt geleerd! Maar vraag je af of wat je tot nu hebt geprobeerd wél heeft geholpen...

 
Ingrid, denk er wel om dat je niet direct alle koolhydraten kunt schrappen.

Ga uit van 100gram koolhydraten per persoon per dag, droog gewogen.

Hier goede voeding in de juiste volgorde van belangrijkheid:

Vetten

Eiwitten

Koolhydraten


De juiste koolhydraten zijn: groenten, honing, glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit) en eventueel billington's suiker (zie handige adresjes)

En elke koolhydraat die je schrapt moet je vet tegenover zetten, zoals Bastiaan al zegt, dierlijke vetten, zoals roomboter, rauwe melk, zuivelproducten, eieren, rauwmelkse kaas.

Bij granen, bonen, zaden, peulvruchten en noten doet het kaf/vlies o.a. dienst als bescherming voor indringers van buitenaf, maar er zit tevens het enzym- en mineralenblokkerende fytinezuur in dat eveneens de bouwstof fosfor remt. Als je noten, pitten en zaden wilt blijven eten moet je die eerst een nachtje weken, dan een aantal dagen kiemen en dan eventueel roosteren/bakken/grillen. Dit alles om het fytinezuur uit de noten/pitten/zaden te halen.

Als vervanger van selenium kun je ook 4 paranoten per persoon per dag gebruiken. Eerst weken, kiemen etc. zoals hierboven omschreven.

En het is beter om levertraan in te nemen dan een apart vitamine D3 supplement, zie: http://www.leefbewust.com/themas/vraaghetmike.html

Hierin beantwoord Mike o.a. vragen over D3 supplementatie.

In de juiste levertraan zit de juiste verhouding van vitamine A en D: 5:1.

En ze hebben elkaar nodig om goed opgenomen te worden in je lichaam.

En als je de levertraan in een smoothie verwerkt proef je er niets van.

Of je neemt direct na de levertraan een slok rauwe melk of een tipje honing, dan is het goed te doen.

Wij nemen de levertraan met rauwe melk en een klontje roomboter in. Een prima combinatie.

De huisarts zal hier niet zoveel van af weten, over goede voeding bedoel ik.

Die is opgeleid door de farmacie en ze leren niets over goede voeding.

De juiste mensen uitgezonderd, ze zijn er wel maar je moet ze met een lampje zoeken, helaas.

 
Ingrid, mijn arts heeft me vorige week Thyronyl aanbevolen voor de schildklier. Dat bevat jodium uit kelp, selenium, L-Tyrosine, zink en vitamine B3. Ik moet het maar liefst 3x daags innemen! Ik heb het nog niet besteld want Ikke heeft een goedkoper alternatief gevonden bij iherb in de USA. Dat wordt hier ergens genoemd, ik denk bij 'hier komt Rapunzel.'

 
Ingrid,

je geeft aan dat je hoofdpijn krijgt van het zeezout.

Maak je de juiste verdunning: 1/3 keltische zeezout in een pot of fles, de rest water.

Van deze oplossing 1 theelepel in een glas water.

Verder gaf ik aan om aan de rauwe melk te gaan maar begin er rustig mee. Zo-wie-zo met de omschakeling van koolhydraten naar vet.

Bouw de koolhydraten langzaam aan af en voer de vet inname langzaam aan op.

Als je het te drastisch doet loop je tegen obstipatie problemen aan.

En je lichaam moet ook de tijd krijgen om om te schakelen van een suikerverbranding naar een vetverbranding.

En het is ook afhankelijk van de status van je lever of je vet goed kunt verteren.

Wat ook erg goed is voor de spijsvertering: een pluk rauwe zuurkool en een beker rauwe melk naast je gekookte/gewokte groente.

 
Hi Ingrid, E

en paar weken terug kwam ik er ook achter dat ik te weinig jodium binnenkrijg. ik was ook erg verbaast dat nog geen natuurarts dat bij me had opgemerkt!

Ik gebruik ook kelp als supplement. ik heb begrepen dat het belangrijk is om het langzaam op te bouwen - zodra je klachten krijgt half pilletje minder doen per/dag en anders eens per twee weken ophogen. Het is ook belangrijk dat je voldoende selenium binnenkrijgt om het in balans te houden - maar gezien je multivit en dat je noten eet zal dit ok zijn. Deze informatie heb van perfecthealthdiet.com - daar kan je de medische redenen en wetenschappelijke onderbouwing voor deze adviezen vinden.

Maar Rapunzel's advies om thyrol te gebruiken klinkt heel goed. Rapunzel waar kan je die kopen? Die wil ik ook :)

 
@ Claireelis,

Waarom zou je een kelpsupplement gebruiken als je ook gewoon kelp kunt eten?

Quote:
mijn arts heeft me vorige week Thyronyl aanbevolen voor de schildklier. Dat bevat jodium uit kelp, selenium, L-Tyrosine, zink en vitamine B3.


-Jodium uit kelp: Eet kelp

-selenium: Eet een paranootje extra

-L-tyrosine: Een aminozuur, krijg je waarschijnlijk meer dan genoeg binnen.

-zink + b3: Heeft volgens mij nog steeds met je maagzuur temaken. Beter toch om dit aan te pakken ipv een supplement met geisoleerde synthetische vitamines?

Zo bijzonder vind ik dat supplement niet. Een paar stofjes die je met gemak ook uit je voeding kunt halen. Het nadeel van dit soort supplementen is dat het alleen maar de balans verstoort. Met voeding heb je dit probleem niet.

 
Tja Evan... en dan moet je ook nog weten dat ik al aan een heel hoog zink supplement zit!

En dat ik Lugol's in huis heb. Maar kelp.... volgens mij gaat dat niet bij een lekke darm patiënt?

 
Ingrid, kun je alle adviezen een beetje volgen? Dit is eerst wel erg veel informatie natuurlijk.

Neem de tijd en vraag alles wat je niet begrijpt.

Ik ben eerst alleen begonnen met de sole(keltisch zeezout) en H202.

Daarna alle vetten vervangen voor verzadigde: roomboter/kokosvet/olijfolie/ghee)

Toen rauwe melk. En vaker eigeel. ( nu iedere ochtend melk, met rauwe eidooier, beetje honing en kaneel en dit schuimig kloppen, erg lekker en goed verteerbaar)

Daarna langzamerhand de granen verminderen en nu zelfs helemaal niet meer (na een jaar)

Meer groente/ 3 x per dag zelfs.

Appelsmoothie.

( hiervan staat wel een recept op dit forum, net als van de yoghurtsmoothie)

Ik wens jou en je zoon heel veel succes.

Bij de site van het gapsdieet vind je veel informatie over autisme en voeding)

Jij hebt ook last van je gewrichten, dan zijn zeker aan te raden goeie eigengemaakte bouillons, getrokken van veel botten. Rund: mergpijpjes/knietjes of kipkarkassen.

Deze in water met appelazijn minstens half uur laten staan en dan aan de kook brengen met keltisch zeezout/zwarte peper, hele ui met schil, wortel en half bosje selderij.

Afschuimen en minstens 4.5 uur laten trekken. Zeven en als je de soep eet kun je er nog ghee door doen.

(al het vlees biologisch en grasgevoerd)

 
de yoghurtsmoothie: www.westonprice.nl/bbpress/topic.php?id=26]yoghurtsmoothie

En de appelsmoothie:

- Een grote zure appel (bijv. Braeburn, Granny Smith of Goudreinet) met schil, klokkenhuis en pitten en al.

- Een grote sinaasappel of grapefruit, rondom geschild als een aardappel zodat het wit, de pitten en het vruchtvlees bewaard blijft.

- Een grote citroen, rondom geschild als een aardappel zodat het wit, de pitten en het vruchtvlees bewaard blijft.

- Een klein beetje kurkumapoeder (koenjit)

- Een heel klein beetje cayennepeperpoeder

- Een heel klein beetje gemberpoeder

- Een klein beetje paprikapoeder

- Flink wat kaneelpoeder

- Een theelepeltje Sole (geconcentreerde zoutoplossing; zie deze pagina voor de formule: http://www.fonteine.com/zeemineralen.html) of een snufje sel gris de Guérande of Himalayazout rechtstreeks

- Een theelepel honing (twee theelepels als je het te zuur vindt)

- Een flinke scheut olijfolie

- Water, tot zeker tweederde van de inhoud (iets meer als je de smoothie iets dunner wil)

 
@ Ingrid,

je zou ook nog allergisch kunnen zijn tegen de vulmiddelen die gebruikt worden in dat orthica supplement.

Ik vind het beter om extra jodium te halen uit voeding ipv een supplement, dan heb je dat probleem niet met synthetische vul- en bewaarmiddelen. Ik gebruik keltisch zeezout, sole oplossing en spirulina om jodium binnen te krijgen.

 
Nou had ik intussen toch lugol's jodium besteld, maar nog steeds niet gebruikt omdat ik zoveel tegengestelde uitspraken erover hoor. Sommigen zeggen dat we moeten supplementeren, anderen zeggen dat het extra innemen van jodium gevaarlijk kan zijn voor de schildklier.

Ik heb hier een interessant artikel gevonden, getiteld: The Dark Side of The Alternative Health Movement: Promoting Ingested Iodine

Nochtans zijn ze wel voor het gebruik van transdermale supplementatie met jodium

 
Interessant punt, Lekkerromig.

Ik heb een tijdje lugols gebruikt, maar het blijft me toch niet lekker zitten om een geisoleerde synthetische voedingsstof in te nemen.

Toch heb ik wel degelijk een flink tekort aan jodium. Bij de test met een druppeltje jodium aan de binnenkant van je arm bleek dat de jodium er al binnen 4 uurtjes ofzo helemaal ingetrokken was.

Ik vraag me ook af of je met keltisch zeezout en spirulina wel voldoende jodium binnen krijgt.

Ik ga toch eens opzoek naar een gezondere oplossing om mijn jodiumtekort aan te vullen. Japanners schijnen veel en veel meer jodium binnen te krijgen dan wij en zij zitten ook niet allemaal aan de lugols. Volgens mij is het vooral zeewier dat echt mega veel jodium bevat.

 
Wat heel belangrijk is bij het supplementeren van jodium, is het binnenkrijgen van voldoende selenium. Als je een seleniumtekort hebt kan een toevoeging van jodium volgens mij een trigger zijn voor je schildklier.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.734
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan