Jenneke stelt zich voor

G

Guest

Guest
Hallo, ik zag dat op dit forum ook vragen over GAPS gesteld worden.

Ik heb parkinson en las ergens dat intolerantie tegen gluten neurologische schade kon geven. Omdat ik wist dat ik niet goed tegen gluten kon, ben ik daar natuurlijk meteen mee gestopt. Vervolgens kreeg ik last van een hoop gerommel, want ik ben ook lactose-intolerant. Ik stuitte op het SC-dieet en ben dat gaan volgen. Binnen twee dagen werden een paar verschijnselen ineens minder (kramp in mijn hand, spierschokken) en na 6 weken had ik mijn normale energiepeil weer terug. Ook stopte mijn gewichtsverlies (was al 8 kg afgevallen).

Inmiddels was ik overgestapt op GAPS, omdat ik dat nog beter in elkaar vond zitten.

Korte tijd later raakte mijn spijsvertering van slag en begon ik weer af te vallen. Dat stopte na een behandeling van een osteopaat, die het weefsel rond mijn twaalfvingerige darm weer soepel "kneedde", zodat de boel weer goed doorstroomde, maar mijn energie kreeg ik niet terug. Inmiddels is de boel alweer van slag en ben ik als de dood dat ik nog meer gewicht verlies, ik zit al op het randje van ondergewicht. Ik ben vandaag begonnen met het GAPS-introdieet om te kijken of dat gunstig uitpakt voor mijn spijsvertering.

Komt dit jullie bekend voor, en hebben jullie misschien tips? Ik hoor het graag!

 
Jenneke,

Had je dit verschijnsel niet op het sc-dieet? Wat denk je dan dat het verschil is tussen GAPS en sc, waardoor GAPS minder succesvol voor je uitpakt?

Mike

 
Jenneke, welkom! Denk je dat je spijsvertering van slag is geraakt van GAPS? Zelf ben ik juist op het intro 3 kilo afgevallen en Hilda ook. Als je dat niet wilt dan kun je naar mijn mening beter full gaps blijven. Of misschien terug gaan naar wat je deed op het SC dieet toen het allemaal nog goed ging. Ik vraag me af wat je nu op GAPS anders doet dan toen op het SC dieet. Want zo heel erg veel verschil is er eigenlijk niet. Behalve dan die fases!

 
Welkom Jenneke, misschien is het inderdaad zoals Mike zegt, goed om te luisteren naar je lichaam en je gevoel.

Ik kan je aanraden om ook westonprice eens goed door te lezen, daar heb ik zelf steeds meer baat bij. Ik heb MS, zoals je weet, er zitten nogal wat overeenkomsten tussen Parkinson en MS.

Je hebt veel te leZen de komende tjd, en voor vragen kun je bij iedereen hier terecht.

 
Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij heb ik niet veel anders gedaan sinds ik overgestapt ben op GAPS, hooguit wat minder fruit en amandelbrood gegeten. Amandelbrood kan ik inmiddels niet meer zien. Van de zomer (toen het de eerste keer mis ging) heb ik een tijdje gefermenteerde havermout gegeten (glutenvrij en licht verteerbaar), met veel double cream (op vakantie in Engeland - helaas is hier geen double cream te koop!).

Misschien moet ik wel gewoon wat meer koolhydraten? Ik eet wel af en toe linzen en vaak wortel en pompoen in de soep. Waaraan zou je kunnen merken dat je meer koolhydraten nodig hebt?

Vet verteert bij mij vrij slecht (remsporen in de wc en zachte "sluipwindjes"). Hebben jullie tips hoe ik mijn vetvertering kan verbeteren?

 
Jenneke, Parkinson - ik heb familie - is óók een cholesterolprobleem. Ik weet toevallig dat wanneer je cholesterolverlagende medicijnen gebruikt dit het risico op Parkinson kan doen toenemen. 'Statines' beïnvloeden je vetmetabolisme en verlagen zo je cholesterolgehalte en dat is ten nadele van je hersenen. Heb je al eens gezocht naar de link tussen vetmetabolisme en de ziekte van Parkinson? En misschien kun je in dit geval ook linken aan de lever- en darmwerking. Ook zonder het gebruik van medicijnen kan je vetvertering verstoord zijn (link met glutenintolerantie: zie je vooruitgang op scd) en je opname slecht. Naast dus de dieetaanpassingen zou ik proberen te zoeken naar hoe Parkinson (los van de op dit forum beruchte genetische component) ontstaat en kijken of je zo bij de bron kunt komen en dáár proberen te beïnvloeden. Je zult daarbij denk ik veel hebben aan dit forum en de woorden darm, lever en gal zullen je daarbij om de oren vliegen. Welkom!

Hilda

 
Quote:
Misschien moet ik wel gewoon wat meer koolhydraten? Ik eet wel af en toe linzen en vaak wortel en pompoen in de soep. Waaraan zou je kunnen merken dat je meer koolhydraten nodig hebt?


Je beantwoordt je eigen vraag al:

Korte tijd later raakte mijn spijsvertering van slag en begon ik weer af te vallen. Dat stopte na een behandeling van een osteopaat, die het weefsel rond mijn twaalfvingerige darm weer soepel "kneedde", zodat de boel weer goed doorstroomde, maar mijn energie kreeg ik niet terug. Inmiddels is de boel alweer van slag en ben ik als de dood dat ik nog meer gewicht verlies, ik zit al op het randje van ondergewicht.

Dat zijn dus de gevolgen van een te lage koolhydraatconsumptie. Je bent niet de enige die met dit probleem kampt. Er staan hier op het forum verschillende verhalen te lezen van mensen die opknappen door de soepen en sappen van GAPS aan te vullen met vaste koolhydraten. Vooral glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit) doen het goed.

De reden hiervoor geef je, zonder het te weten, ook aan:

Quote:
Vet verteert bij mij vrij slecht (remsporen in de wc en zachte "sluipwindjes"). Hebben jullie tips hoe ik mijn vetvertering kan verbeteren?


Dit betekent dat je lever onvoldoende in staat is vetten te verbranden. Als je dan tegelijkertijd onvoldoende kunt terugvallen op suikerverbranding door te weinig vaste koolhydraten te eten, kom je in de problemen en trek je een te zware wissel op je, toch al overbelaste, bijnieren. Het helen van de lever en bijnieren is dus cruciaal!

Er staan hier diverse leverreinigingsprotocollen op het forum. Gebruik de zoekfunctie bovenaan. Ook staat er een en ander te lezen over de bijnieren.

Mike

 
Je geeft al deels het antwoord dat ik ook gaf. We waren tegelijkertijd aan het schrijven.
Quote:
... de woorden darm, lever en gal zullen je daarbij om de oren vliegen.



Oh, en koolhydraten natuurlijk. ;)

 
Er moet een reden zijn waarom je het beter deed op het sc-dieet dan op GAPS. Kan het zijn omdat GAPS veel meer uitgaat van een basis van vetten en eiwitten en scd veel meer van koolhydraten, oftewel GAPS is meer gericht op vetverbranding en scd meer op suikerverbranding? Ik denk haast van wel.

Mike

 
Jenneke, je hebt het over glutenvrije en gefermenteerde havermout. Hoe kom je aan glutenvrije havermout? Hebben ze die in Engeland? Of raakt hij door het fermenteren - hoe doe je dat? - glutenvrij? Ik zou ook best een portie havermout lusten! Daar was ik vroeger dol op!

 
Rapunzel, havermout is glutenvrij. Als je dit in de supermarkt koopt kan het 'besmet' zijn met gluten omdat het in dezelfde molens wordt gemalen als glutengranen. In het glutenvrije schap van ekoplaza vind je (dure) glutenvrije havermout.

Quote:
oftewel GAPS is meer gericht op vetverbranding en scd meer op suikerverbranding? Ik denk haast van wel.


Ik denk het ook. Je slechte vetvertering komt bloot te liggen als je GAPS doet. That's one of your answers!

Hilda

 
Ik heb voor de bijnieren een half jaar adrenal geslikt, en ben begonnen met koolhydraten af te bouwen, niet te snel en vetten steeds meer op te voeren.

Daarna de leverreinigingen,lever ondersteunende kruiden en voeding, klysma's en sinds 2 dagen de koffie klysma erbij.

 
Hoi Jenneke, leuk dat je je hier meldt, minder leuk zijn de problemen waar je mee kampt.

Ik ben eerder ook afgevallen door ziekte en dat had ook met allergieen te maken.

Nu heb ik weer het omgekeerde, doordat ik probeer meer dierlijk vet in mijn dieet te introduceren: ik ben 10 kg aangekomen en dat komt dan weer door de combinatie stress, bijnieruitputting en hypoglycemie schat ik in.

Ik ben inmiddels ook hard de lever aan het reinigen: een kuur van tine van der maas (citroen/knoflook/gemberkuur 3 x per dag) en koffieklysma's (2x per dag).

Ik merk dat het mijn vetopname helpt vergemakkelijken in korte tijd, al ben ik regelmatig nog misselijk (dat schrijf ik toe aan de leverkuren): maar dat verdwijnt dan ook weer.

Zouden pancreasenzymen of systemische enzymen misschien iets voor je zijn?

Zij helpen de vertering.

 
Ha, zo kom ik nog eens verder! Dank voor jullie input.

Het boek van Weston Price heb ik, evenals Nourishing Traditions. Fantastische boeken! En met een prima recept om havermout te fermenteren :D

Inderdaad ben ik meer vetten gaan eten toen ik van SC overstapte naar GAPS. Voordat het hele gedonder begon had ik ook al last van mijn buik (rechtsboven, dus het lever/galblaasgebied). Maar ik begreep van NCM dat zich dat vanzelf zou oplossen. Niet dus.

Een cholesterolprobleem heb ik bij mijn weten niet, mijn cholesterol is dit voorjaar gemeten en dat was prima. Ik heb nooit statines gebruikt. Voor zover ik nu kan zien ontstaat parkinson in de ingewanden. Het toxine-verhaal van NCM gaat volgens mij ook op voor parkinson. En met die toxines zou de lever het best wel eens druk kunnen hebben. Overigens schijnen parkinsonpatienten het niet vaak aan hun lever te hebben, volgens mijn neuroloog, dus het gaat om zaken die in het gangbare circuit niet gemeten worden, denk ik.

De reden dat ik graag een tijdje minder koolhydraten gebruik is het bijsturen van de darmflora - ik heb Candida en vrij veel Clostridium, en een parasiet (Blastocystis hominis). Het is niet zo duidelijk of die het me lastig maakt.

Die leverreinigingsprotocollen lijken me wat ruig voor mijn delicate gezondheidsevenwicht. Zelfs die koffieklysma's durf ik nog niet aan. Is er ook een heel zachte manier? Is die Tine van de Maas manier misschien wat? Ik slik trouwens wel R-alfaliponzuur + mariadistel + selenium voor mijn lever.

Wat kun je allemaal doen om je bijnieren te vertroetelen? Is adrenal een supplement? Zijn er ook voedingsmiddelen die je bijnieren ondersteunen?

Kan ik beter voorlopig wat minder vet eten, of wel veel vet plus wat koolhydraten?

 
Jenneke, hoe lang ben je nu al bezig met SCD/GAPS? Al een jaar of 2,5? Want daarna kun je jezelf als je geluk hebt pas als een beetje genezen beschouwen. Geldt waarschijnlijk ook voor het lever/galblaasgebied. Je zou die Tine van der Maaskuur kunnen proberen. Of gewoon eerst eens beginnen met het sap van 1 citroen+1 eetlepel olijfolie+lauw water op de nuchtere maag. Voor de bijnieren kun je inderdaad Adrenal of Adrenanorm gaan slikken of Rhodiola, Panax Ginseng, Ashwaganda, zoethoutthee. En verder.... niet te weinig koolhydraten en veel slapen. Je weet dat er een Nederlands-talig boek is verschenen over de bijnieren? Wij zijn allemaal voorstanders van véél vet! Vet komt op nummer 1, daarna eiwit en dan koolhydraten.

 
Ik ben een half jaar geleden gestart met SC/GAPS, dus ik ben er nog lang niet! Maar als er maar vooruitgang in zit, dat houdt de moed erin. Ashwaganda heb ik nog liggen, was er mee gestopt, omdat het een nachtschade is, maar ik lijk geen last te hebben van tomaten en paprika's, dus ik kan het weer eens proberen, bedankt voor de tips.

Veel slapen: hoe doe je dat? Ik slaap een paar uur heel diep (mede dankzij melatonine) en daarna alleen nog maar hazeslaapjes.

Veel vet: als ik dat niet verteer, werkt dat dan voorlopig niet juist averechts?

 
Als je kunt verdragen: rauwe biologische melk. Ipv selenium supplement kun je ook 4 paranoten per dag nemen. Schijnt effectiever te zijn.

Op dit forum: topic lever/galreiniging. Hier staat een vrij milde leverreiniging, ik kan daarbij aanraden de appelsmoothie van Mike.

 
Jenneke, het wordt toch geadviseerd om lekker veel vet te eten bij elke maaltijd. Dat vet stimuleert de gal en dat verwijdert dan weer galstenen.

Ik slaap goed op Metarelax (magnesium+B6) en Zechsal magnesiumolie uit een spray.

Goh... je zou haast denken dat ik er reclame voor moet maken..... :lol:

 
Ik wil je gezicht wel op het potje zien.. of in een hangmat, onder een palmboom.

Mellow met Magnesium! :lol:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan