Jan Kwasniewski

Godsgeschenk

Well-known member
Hoi, ik ben op informatie van J. Kwasniewski gestoten. Zijn zijn ideeën hetzelfde dan W.Price?
Of is hij meer paleo georiënteerd?
Ik heb stukken samenvatting uit zijn boeken gelezen o.a. uit Optimal essen, en het komt toch wel veel overeen met W.Price. Loont het zich om zich daar meer mee bezig te houden of wijken zijn ideeën toch af?
 
Moet je eerst maar eens duidelijk maken wie die kwasniewski is en waar hij voor staat. Je gaat ervan uit dat dit een bekende naam is voor ons, maar ik had bijv. nog nooit van de beste man gehoord...

Mike
 
Link naar boek (ik heb maar de Engelse versie genomen)

http://www.stadion.com/optimal-nutrition/

Hij gaat ook uit van hoofdvoedingstof dierlijk vet.
Dat men daar zo veel van kan eten als men wil/kan.

Optimal Nutrition is the first English-language guide to Dr. Jan Kwasniewski’s optimal diet. (Note: Diet here doesn’t mean a temporary limitation or elimination of certain foods, but rather a proper way to eat for life.) The book gives all the information needed to begin the diet, including practical principles for applying the diet in daily life, the effect the diet has on healthy people, and how it treats various diseases. To make starting the optimal diet even easier, Optimal Nutrition also contains recipes for a full week’s menu.

Jan Kwasniewski, MD, was born in 1937 in Poland. In 1961 he graduated from the Military Medical Academy (Wojskowa Akademia Medyczna in Lodz) with a specialization in physical medicine. In 1965 he began working at the Military Sanatorium in Ciechocinek, where he was employed for many years. Early in his career at the sanatorium, he was ordered (it was a military sanatorium) to become a dietitian and was put in charge of patients’ nutrition and diets. He took on the assignment seriously, he studied the subject thoroughly, and within a couple of years (in 1968), he developed the optimal diet, which was proven effective at treating many diseases, such as auto-immune disorders, cardiovascular diseases, diabetes, digestive system diseases, and obesity.

Since the late 1960s, thanks to Dr. Kwasniewski’s books, millions of people all over the world have followed his optimal diet.


 
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://healingnaturallybybee.com/the-optimal-diet/&prev=search
Okay te laat maar hier in het Nederlands
 
Uit dit artikel van de Amerikaanse WAPF-site:

The Optimal Diet

Taking Dr. Atkins one step further is Polish doctor Jan Kwasniewski, who recommends an extremely high-fat, low-carb diet in his book Optimal Diet. His rationale is the claim that mother’s milk contains the proportions of 1:3.5:0.3 of protein to fat to carbohydrates. Actually, the proportions of mother’s milk are more like 1:7:5. Human milk contains only 6 percent of calories as protein, with 54 percent of calories as fat and 40 percent as carbohydrates—proportions that definitely exclude human milk from USDA recommended foods! While Kwasniewski is mistaken about the composition of mother’s milk, his adherents claim relief from many ailments. Kwasniewski forbids all refined carbohydrates and recommends consumption of plenty of saturated fat and bone broth, both of which supply nutrients sadly lacking in modern western diets.

Dit is niet de volledige WAPF-visie, maar een voedingspatroon dat meer gemeen heeft met het Atkins-dieet.

Mike

 
Dank je wel Mike. Jij hebt weer de informatie gevonden, die ik niet kon vinden. Nou, als het niet volledig WAPF is, dan ga ik me er niet mee bezig houden, omdat ik helemaal achter WAPF sta.
Bedankt dat je even gekeken hebt.
 
Hier een uitgebreide recensie van het boek in het Nederlands:


http://hormonaledisbal.forum2go.nl/homo-optimus-van-jan-kwasniewski-t485.html
 
Die Kwasniewksi is zo gek dus nog niet! Jammer dat zijn boek zo onleesbaar is.

Mike
 
Ik heb hierin zitten lezen:

http://josef-stocker.de/optikost.pdf

Het is weer Duits, maar voor wie er interesse in heeft, er zijn inderdaad heel veel overeenkomsten.
 
Vet dat je eet wordt vanuit de darm opgenomen door het lymfestelsel, niet door het bloed. Dit stroomt langs je zijkanten omhoog waar de milt en diverse lymfeklieren het op geschiktheid controleren. Ter hoogte van je sleutelbenen wordt het vet direct in je bloedbanen gegooid. Via het bloed circuleert het door het lichaam. Lichaamscellen nemen op wat ze nodig hebben. Wat ze niet nodig hebben wordt niet opgenomen en wordt uitgeplast, uitgepoept en uitgeademd. (ketonen)

Klopt dit wat betreft ververbranding?
Ik heb heb het nl nooit op deze wijze omschreven gezien.
 
Verteerde korte en middellange keten vetzuren worden wel in het bloed opgenomen, lange-keten-vetzuren worden gebonden aan een eiwit en via de lymfebanen in de bloedbaan gebracht. Dan worden ze gebruikt of opgeslagen, lijkt me sterk dat het allemaal direct wordt uitgescheiden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan