ITP

Tanja

Well-known member
Even een hulpvraag van een kennis,

Ik heb een vraagje. Mijn schoolvriendin heeft in het weekend gehoord dat haar kleinzoon (2 jaar) ITP heeft.

In plaats van 150 bloedplaatjes heeft hij er slechts 3, dus zijn bloed stolt niet. Hij heeft dit opgelopen door een virus.

Het komende ½ jaar is cruciaal, wordt het chronisch of maakt zijn lichaam zelf weer bloedplaatjes aan.

Zou jij eens op het forum willen vragen of er mensen zijn die een (klein) positief effect hebben kunnen bereiken met voeding o.i.d.?

Immuun trombocytopenie, afgekort ITP, is een ziekte die zich kenmerkt door een verhoogde neiging tot bloeden. Bij ITP maakt het lichaam antistoffen tegen de eigen bloedplaatjes aan. Hierdoor worden ze afgebroken en ontstaat er een tekort aan bloedplaatjes, ook wel trombocytopenie genoemd. De aanmaak van nieuwe bloedplaatjes is onvoldoende om het verhoogde aantal bloedplaatjes dat wordt afgebroken weer aan te vullen. De ziekte kan ook worden aangeduid met andere namen, zoals de ziekte van Werlhof of idiopatische of auto-immuun trombocytopenische purpura.

 
ik heb volgens onderzoek (meer dan 16 jaar geleden vastgesteld) apc resistentie, ze noemden het toen ook -de-5-van-Leiden- ?!?! mijn bloed stolde juist heel snel. En als de factor 2 moest zijn had ik 1,5 of net omgedraaid, dat weet ik niet meer.

Ik zou altijd bloedverdunners moeten slikken en steunkousen moeten dragen omdat ik als gevolg daarvan trombose heb gehad.

Dus dit verhaal lijkt een beetje andersom.

Misschien net als hoge en lage bloeddruk, of te hoge of te lage temperatuur??

Mijn klachten waren als ik wandelde, dat ik na een kwartier ongeveer heel erg jeuk kreeg aan mijn benen en onderlichaam, zijkant en buik, zo erg dat ik er zowat van moest overgeven.

Als ik nu wandel heb ik nergens last meer van, door betere voeding denk ik.

In het geval van het kleinkind vraag ik me af of er een link is met een vaccinatie en kun je dat dan laten ontstoren? en voeding maakt ons sterk; ik weet niet hoe het kind eet.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dat schoot me zo te binnen.

 
Een auto immuun ziekte inderdaad. Klinkt als een disbalans in de darmflora waardoor na een virus het lichaam het verschil niet meer ziet tussen lichaamsvreemd materiaal of lichaamseigen. Laatst nog een publicatie gelezen hierover met diabetes type 1 icm verstoorde darmflora. Het immuunsysteem is als het ware niet goed getraind.

Persoonlijk geen idee of voeding helpt het proces nog kan keren maar erger wordt het niet. De kans is aanwezig dat het wel lukt daardoor. Weet je toevallig of de bevalling natuurlijk was of via een kijzersnede? En heeft de kleine borstvoeding gehad of fles?

Gewoon even nieuwsgierig ivm opbouw darmflora

 
Er kan ook een samenhang zijn met B12. Uiteindelijk kom je dan toch ook uit bij de spijsvertering, want daar moet B12 uit het voedsel opgenomen worden, waarbij de intrinsieke factor ook nodig is. De intrinsieke factor wordt in de maagwand geproduceerd. Deze productie kan verstoord zijn.

 
Allereerst: virussen bestaan niet. Hardnekkig blijven velen van jullie in het tegendeel geloven.

Daarnaast moet ik meteen denken aan een tekort aan vitamine K, de vetoplosbare, letterlijk bloedstollende vitamine die al zo'n 80 jaar over het hoofd wordt gezien. Het kan dus raadzaam zijn voor deze persoon om zich specifiek op deze vitamine te laten testen.

Mike

 
Quote:
¨Symptoms of Vitamin K deficiency: Free bleeding (hemorrhage) [...]¨


Situaties die bijdragen aan vitamine K-gebrek:

Quote:
Medical conditions that decrease intestinal fat absorption, such as gall bladder stones, could result in secondary deficiency of vitamin K and consequently problems with bleeding. You could also become deficient if you took prolonged courses of antibiotics that wiped out your colon flora (since the friendly bacteria in your colon provide a goodly portion of your daily vitamin K needs).


Mary Dan Eades, The Doctors Complete Guide to Vitamins and Minerals, p. 80/81.

Hoe je van een vitaminegebrek een ziekte kan maken!

 
Voor het stollen van bloed zijn in eerste instantie stollingsfactoren nodig. Dit staat los van de trombocyten. Bij ITP zal dus je bloed wel stollen maar er wordt geen bloedprop gevormd. Bij een verwonding worden trombocyten "gevangen" in de stollingsfactoren (fibrinogeen) waardoor een korstje ontstaat, dit zal dus minder goed werken bij een ITP.

De ITP kan veroorzaakt worden doordat er antistoffen worden gemaakt tegen de trombocyten zelf en dan heb je een auto immuun probleem.

Een tweede oorzaak kan zijn dat er onvoldoende aanmaak van trombocyten is in het beenmerg. Dit kan komen door een probleem met TPO. Dit is een hormoon wat de aanmaak van trombocyten stimuleert. Net zoals EPO het hormoon is wat rode bloedcel aanmaak stimuleert.

Om meer informatie te krijgen wordt vaak een beenmerg punctie verricht om te kijken of de aanmaak voldoende is. Is dat het geval dat moet je aan de auto-immuun oorzaak gaan denken.

Dat een gezonde leefwijze een must is, zeker bij een ontspoort of onvoldoende werkend immuunsysteem lijkt mij wel duidelijk

 
Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken. Ik geef alle tips door en hoop dat ze er iets mee doen voor de kleine man.

 
Een immuunbooster is wel het laatste wat je wilt nemen.

Die jongen heeft een behandeling nodig die het immuunsysteem weer reset en probeert terug te brengen in de fabrieksstand.

Die vitamines zijn niet van toepassing gezien dit geen factor is in dit verhaal.

Ongeacht of het lichaam genoeg binnenkrijgt om bloed aan te maken, het wordt weer afgebroken.

Aan AIZ verhelpt je niet zomaar even met dieet helaas.

Voeding helpt wel, maar is de basis om therapie te kunnen waarborgen.

De vraag is, wat voot therapie krijgt de jongen? Wordt er iets gedaan?

 
Beste Tanja,

4 maanden geleden had je je vraag gesteld. Helaas ben ik vandaag voor het eerst op dit forum en heb daardoor je vraag niet eerder kunnen beantwoorden.

Ik hoop dat het inmiddels beter met je kleinzoon gaat.

Voor meer informatie over een natuurlijke c.q. orthomoleculaire behandeling voor ITP kun je op mijn website terecht.

http://www.alderinanatuurlijk.nl/specs/itp/

Hartelijke groet,

Alderina Dill-Fokkema

www.AlderinaNatuurlijk.nl

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan