Is rauwe melk echt veilig en met welke argumenten?

Indigo

New member
Een vriendin dronk tot voor kort dagelijks sojamelk en gaf dat ook aan haar dochter. Na het lezen van de informatie over soja heeft ze direct alles weggegooid. Ik heb haar getipt om over te gaan op rauwe melk en/of op kefir op basis van rauwe melk.

Nu is het echter zo dat haar man, een boerenzoon van een melkveehouder, faliekant tegen is. Hij geeft aan dat rauwe melk, van oudsher, ALTIJD gekookt werd vanwege het gevaar van de bacteriën. Niet alleen bij hen, maar overal.

Mijn ouders komen allebei ook van een boerderij en ook bij hen werd vroeger thuis de melk van de eigen koeien altijd gekookt. En dan heb ik het over de tijd van voor de tweede wereldoorlog.

Het enige wat ik in kon brengen is dat ik zelf inmiddels Kefir drink op basis van rauwe melk, dat ik mensen ken die dit al jaren doen en er niemand ziek van is geworden. Maar ja, dat is niet genoeg.

Heeft iemand nog informatie die ik haar kan doorspelen? Het gaat dus niet zo zeer over waarom wel, daar staat hier genoeg informatie over, maar vooral over de veiligheid van rauwe melk dus.

Hier in de buurt werd vroeger echt gewoon rauwe melk gedronken hoor En kefir, karnemelk, boter etc allemaal zelf gemaakt van rauwe melk.

Grappig dat je dit plaatst, want ik wilde hier iets soortgelijks vermelden. De opa's en oma's van mijn man hebben nog nooit supermarktmelk gedronken, maar gaan elke week naar de boer om een paar liter rauwe melk. Deze melk wordt altijd gekookt. Deze mensen zijn van de jaren '20 van de vorige eeuw en beweren dat het altijd al zo is gegaan. Hun ouders en iedereen in hun omgeving kookten altijd de melk voor consumptie.

Uitleggen aan die mensen dat rauwe melk gezonder is, is onmogelijk. Ze wonen in een klein, vrij geïsoleerd dorpje. Ideale WAPF omgeving zou je zeggen, en in veel opzichten is dat ook zo. Zo eten ze wel organen, bottenbouillon, rauwe eieren, rauwe oesters, eigengeteelde groenten, roomboter, plenty vet, etc.

Waarom dan zo anti WAPF ten aanzien van melk? Heeft iemand een verklaring?

OK Zonne, wil je me ook vertellen in welke streek?

In de Achterhoek en Twente was het blijkbaar de gewoonte de melk te koken.

Volgens mij zijn ze de melk gaan verhitten omdat er begin vorige eeuw wel eens iemand ziek is geworden van rauwe melk.

Voornamelijk door slechte hygiene en natuurlijk geen koelkasten.

Daarna is het dus van overheidswege verplicht gesteld melk voor de verkoop bestemd te verhitten en voor boeren streng aangeraden melk (voor eigen gebruik)te verhitten.

Dus doen ze dat nu nog steeds al is dat niet meer noodzakelijk omdat de hygiene veel beter is en de melk na het melken als het goed is meteen wordt gekoeld tot 4 graden.

Heb een tijd lang rauwe koeienmelk en geitenmelk gedronken.

Toen kreeg ik jeuk aan mijn achterste.

De plek waar de zon niet schijnt zeg maar :-)

Toen wormenkuur genomen toen was het een tijd weg.

Nog steeds last van affentoe.

Heb nu een parasietenkuur. Kijken of dat helpt.

Daarvoor had ik nooit last van dat soort dingen.

Ook niet van gewone melk.

Ik drink het nooit meer iedergeval.

Ik heb ook helemaal geen voordelen gemerkt van rauwe melk.

Het is wel lekkerder dat wel.

No website about raw milk would be complete without a discussion of bacteria, both good and bad. And that's a key point. Not all bacteria are bad characters(1). (At right, Lactobacillus brevis, one of the good guys...)

The news is full of Salmonella and E. coli outbreaks these days. No food seems to be immune. What is generally swept under the rug in discussions about raw milk, however, is the protection given by lactic acid-producing bacteria normally present.

In what microbiologists call the principal of Competitive Exclusion, non-pathogenic bacteria like, say, Lactococcus lactis, can actually limit or kill bad bugs like Listeria monocytogenes, responsible for hundreds of illnesses yearly (2). Lactobacillus bulgaricus

It seems lactic acid is really hard on the germs that can make us sick if their numbers get too high. Nice system!

But make no mistake, ANY food can be contaminated (3). It usually boils down to how it was produced, handled and packaged. (Certainly, low quality raw milk in the mid-1800's, contaminated with tuberculosis bacilli, had its unwanted share of the limelight). Lots of variation exists in each of these areas. And besides, not many foods have built-in lactic acid producers policing the neighborhood.

Take the pasteurization process, for instance. While it certainly destroys bacteria, good and bad (and thus reduces the potential for infection), it's far from flawless (4).

Pasteurized milk still sickens people, and in far greater numbers than the more heavily regulated raw product (5). The real question ought to be, how are pathogens getting anywhere near cows to begin with.

The Swedes have practically eliminated Salmonella from their herds. At one dairy feeding organic grass to their cows, the very manure is pathogen-free (6)!

Raw milk from cows fed diets heavy in grain (7), soybeans (8) and cottonseed meal (9), etc., apparently cannot effectively protect itself from pathogenic infection. Everyone agrees, it must be pasteurized.

Heating milk renders its immunoglobulins less capable of bacterial self-defense (10). With the destruction of its tiny bacterial lactic acid factories and other heat-sensitive anti-microbial substances, it can no longer protect itself as effectively (11)(12).

To repeat: without the minerals and nutrients from a diet of fresh green grass that millions of years of evolution have coded for, the milk is just not made with the normal bevy of bactericidal ingredients designed by Nature to stifle unwanted microbial growth.

Know the source of your raw milk and demand that it be from predominantly grass-fed animals. Preferably organic.

I can't stress strongly enough that the health of the cows, how they're fed, (green grass or starchy grains), where they're confined (pasture or manure-laden pen) and how the milk is collected all contribute to the safety and nutrition of the finished product (13). Dr. William Campbell Douglass, author of The Milk Book, explains in the video below:

Ultimately, you'll have to draw your own conclusions, but don't accept the word of any so-called expert (including this site) when it comes to feeding yourself and your family. Question everything you put in your mouth.

Seek out information on how your food was produced. Find out what substances were added or removed to enhance somebody else's profit margin.

Don't let the government and the giant food companies do your homework/thinking for you. Your health must be in your hands alone!

En werkt de boer hygiënisch

En Hier:

http://www.newtrendspublishing.com/PDFS/15MilkFinal.pdf

Ja, dat had ik al gevonden in mijn zoektocht. Bedoel je hiermee te zegen dat de angst voor TBC ten grondslag ligt aan het koken van melk en verder niets?

Niet alleen de angst voor TBC:

During the 1800s the death rate was 50% among urban children drinking "Swill Milk" or milk produced in inner city confinement dairies. The cows in these dairies were fed brewery swill and raised in unimaginable filth. In addition, water was often added to the milk to make it go further. To combat the poor quality milk the famous germ scientist, Louis Pasteur, called for pasteurization, or heating, of all milk in order to make it free of any potentially harmful bacteria, no matter how it changed the quality of the milk. It was never meant to be a permanent fix, but only a temporary remedy until milk could be clean again. In time, inner-city swill dairies were outlawed, milking hygiene was improved, and consumer access to refrigeration was improved thereby making pasteurization unnecessary. Unfortunately though, pasteurization has become a way of life and most can't imagine drinking milk any other way.

So in a word, yes, raw milk is safe and arguably safer than pasteruized milk. However, raw milk like any food is only safe if it's produced under safe conditions. It's very important when choosing a raw milk source that you know your farmer and make sure that he is following safe farming practices. For more information check out the Campaign for Real Milk site: http://www.realmilk.com/

Indigo ben je bezig met een boek of zo?

Je kunt al de informatie die jij vraagt zelf makkelijk vinden op internet.

Drinken het al 2 jaar, van klein tot groot. Onze jongste dochter heeft bij wijze van spreken al bijna een halve tank achterover gewerkt. En onze jongste zoon is hard op weg om zijn zus in te halen. Wat me erg opvalt is dat wanneer ze even niet te pas zijn, beetje ziek, koortsig of te moe om te eten, dan laten ze doorgaans het 'gewone eten' wel staan, maar een fles melk slaan ze nooit over. Zegt wel wat, lijkt me.

Tot op heden nooit een melk gerelateerde ziekte kunnen ontdekken. Ook niet nadat we melk consumeerden die ouder was dan 10-12 dagen.

Veel melk wordt geproduceerd met in het achterhoofd, het wordt toch gepasteuriseerd, met andere woorden, veel melk moet helaas worden gepasteuriseerd om het veilig te kunnen drinken.

Dan hebben we melk die 99,99% veilig is. Melk dat geproduceerd wordt onder omstandigheden die wel veilige melk opleveren. Enfin, daar is vele informatie over te vinden op de Engelstalige WAPF site.

In het andere topic over melk vind ik:
Quote:
OK, ik heb het boek nu voor me liggen. Op blz. 267 van mijn exemplaar van het boek staat:

The spread of tuberculosis historically through raw milk is known with certainty to have occurred only when tuberculous milkers or handlers had contact with the milk.

(...)

Animals that react to the tuberculin test are by no means necessarily diseased at all; and even if they are, it appears that the organism does not pass directly into the milk.

Er bestaat dus wel koeien-tbc, maar deze kan niet worden overgebracht naar mensen via rauwe melk. Dit is een fabeltje dat veel onnodige angst heeft veroorzaakt.

Bedenk ook dat Weston Price volkeren bezocht die rauwe melk dronken en geen enkel geval van TBC aantrof, totdat...men moderne, bewerkte vulling (mag geen voeding genoemd worden) ging eten. Hieruit blijkt dat rauwe melk (en andere complete voedingsmiddelen) bescherming bieden tegen TBC.

Mike

Ik zelf zou niet bang zijn voor tbc en/of E-coli.

En rauwe melk maar dan niet van biologisch gehouden koeien ? Toch nog beter als gepasteuriseerde melk , of ??????

Ik ben inmiddels aan de rauwe (geiten) melk begonnen, zeker nog geen liters, voorlopig af en toe een glas. Daarbij af en toe een kommetje (geiten) yoghurt. Hun yoghurt is erg dun, daar doe ik dan een beschuitje door. Nu heb ik hun kwark, die is eigenlijk weer iets te dik. Ik zou wat door elkaar kunnen doen. Voorlopig nog geen diaree-klachten.

Ik heb voor mezelf besloten dat eventuele diaree een leidraad zal zijn bij de hoeveelheden die ik gebruik. Tenzij ik een melkkuur doe, dat is wat anders. Dan blijf ik gewoon thuis. Zijn er mensen die al een melkkuur hebben gedaan? Helaas heb ik nog geen kefir, heeft iemand iets?

Ik sprak mensen op de boerderij, die maakten yoghurt maar kookten de melk en deden dan yoghurt erin, zodat alles yoghurt werd. Ik hou me aan de rauwe melk.

Ik kan me herinneren dat mijn moeder zure melk in een theedoek hing en uit liet lekken. Dan had ze kwark. Dat deed ze op brood met een beetje jam.

Ik had laatst van zure melk kefir gemaakt... maar dat werd bitter! Ik vind niet gauw iets vies, dit was een soort vloeibare gorgonzola, maar dan vies. Jammer dat de melk zo snel bederft.... die van mij al na 2 of 3 dagen.

Oker, is de melk dan wel goed ? Ik las ergens hier op het forum dat je rauwe melk als test 5 dagen op de aanrecht kunt laten staan. Het hoort dan dik en romig te worden en zuur te ruiken. Blijft het dun dan is de rauwe melk niet goed en gaat het idd rotten.

Iemand een idee of rauwe melk van niet biologisch gehouden koeien ook goed is ??

Forum statistieken

Onderwerpen
4.539
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan