Is lever slecht voor katten?

G

Guest

Guest
Ik geef mijn katten wel eens biologische kippenlever. Gisteren zei een vriendin dat dit heel slecht is voor katten en honden. Dit is zeker weer zo'n mythe? Ik heb hier tenminste al een paar keer gelezen dat in het wild de dieren het eerst de organen opeten. En wat is beter: rauw of gekookt?

 
Inderdaad een mythe. Wat denk je zelf dat een dier doet in het wild? De organen koken? Ze eten deze rauw natuurlijk!

Mike

 
Ik vraag mij af in hoeverre de veranderingen van 'katten' bijvoorbeeld een rol speelt in de voedselkeuze. Als je kijkt bij de degeneratie van mensen zie je gewoon dat ze bepaalde enzymen niet meer aanmaken waardoor intoleranties ontstaan voor bijvoorbeeld caseine of ander voedsel dat niet meer goed afgebroken wordt.

Wellicht dat een soortgelijk iets ook bij dieren voorkomt en dat bepaald voedsel niet meer voedzaam is. Ik zeg niet dat lever dat nu is maar wellicht wel iets om over na te denken. De kat die wij hebben is volgens mij niet meer de 'kat' zoals deze ooit was.

 
Micave, ik ben dit niet geheel met je eens, kijk eens hoeveel zwervende katten we alleen al in Nederland hebben, deze redden zich prima in de vrije natuur.

 
Ik wil mijn katten ook levertraan geven. Ik heb helaas alleen de cinnamon variant gekocht, maar dat schijnt niet toxisch voor katten te zijn. Ik ben alleen een beetje bang voor overdosering. Voor mensen wordt een halve tl per dag geadviseerd, dat is ongeveer 20 druppels. Katten wegen 20x zo weinig, dus zeg een druppel per kat per dag?

Micave, ik las zoiets laatst tijdens een wandeling over koeien. Er stonden wilde koeien en op het bordje stond dat het een speciaal soort was wat wel heel het jaar op alleen gras kon overleven, in tegenstelling tot de 'normale' koeien, die zouden daar niet zomaar op kunnen overleven omdat die zo gewend zijn aan bijvoer in de vorm van soja en mais.

 
mijn 2 katten redden zich ook prima buiten met muisjes, ratten, mollen, konijnen, vogels enz. Er wordt nog wel eens wat opgesoepeerd buiten. Onze rode gestreepte kater weet binnen 1,5 minuut een muis naar binnen te werken :>)) Van de week lag er een dode mol. Daar was ik blij om want ze "mollen" werkelijk alles.

Ze krijgen thuis wel om de dag een stukje rauwvlees(Barf), veel rauwe melk en klein beetje (biologische) brok. Deze katten zijn nu 2 jaar en ik heb nog nooit zulke lieve, aanhankelijke katten gehad.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.821
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan