Is gerookte voeding gezond?

autumn

New member
Ik hou helemaal niet van gerookte voeding, maar lees wel dat natuurvolkeren hun vis, vlees en worsten rookten. Natuurlijk kan het voor hen ook een noodzakelijkheid zijn om vis/vlees middels rook te conserveren. Maar in onze tijd hebben we andere voorzieningen. Ik vraag me wel af of het wel gezond is om gerookt voedsel te eten. Ik heb zelf altijd gedacht van niet.

 
En of gerookte voeding gezond is! Het idee erachter is inderdaad conservering, maar tegelijkertijd is het voedsel dat nagenoeg rauw is, omdat het blootgesteld is aan een laag vuurtje en niet in direct contact met de hittebron. Pas echter op: er bestaat ook zoiets als 'rookaroma'! Gerookte voedingsmiddelen horen echt boven hout gerookt te worden.

Mike

 
Ik moet altijd een beetje lachen om de opschriften van gerookte vis in de supermarkt. Op de voorkant staat heel aantrekkelijk "licht gerookt op beukenhout" en in de ingrediëntenlijst vind je "rookaroma" terug..

Het 'ongezonde' eraan is dat het veel histaminen bevat en ook histaminen in het lichaam vrijmaakt. Mensen met allergieën (leaky gut) zouden hier zomaar erg gevoelig voor kunnen zijn omdat ze eiwitten en ook histaminen niet goed afbreken waardoor er allerlei reacties ontstaan.

 
Mijn oudste zoon heeft zelf een rookkast gemaakt, hij is ook een echte visser, en vangt dan zelf de vis, die hij daarna rookt in zijn eigen kast.

Het volgende wat hij wil maken is een buitenoven. Hij vindt buiten koken en eten het lekkerst.

 
Maar hoe zit het dan met kankerverwekkende stoffen in de rook? Gaan die dan niet in het vlees of de vis zitten?

 
De mens kookt of rookt al van oudsher zijn voedsel op houtvuur, dus welke kankerverwekkende stoffen? Het is allemaal puur natuur!

Mike

 
Dan zouden onze voorouders massaal kanker hebben gehad, want die hingen het vlees altijd boven open vuur.

 
Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze gloeiende kolen gebruikten. En als ze het wel boven een vuurtje zouden hangen; een goed vuur rookt niet of nauwelijks. En al zou het wel roken; misschien hadden ze wegens allerlei gezonde stoffen die ze ook binnen kregen wel een immuniteit voor kanker.

 
Nu snijd je een interessant punt aan, nl. dat van dioxine in rook. In De menselijke blauwdruk schrijf ik:

Quote:
Daarnaast zijn er nu nog stammen in Afrika die hun voedsel op traditionele wijze binnenshuis bereiden in hun hut zonder schoorsteen en dus dioxine inademen door de rook. Toch zijn deze mensen beschermd door hun hoge inname van vetoplosbare vitamines, met name vit. A.


 
Quote:
De mens kookt of rookt al van oudsher zijn voedsel op houtvuur, dus welke kankerverwekkende stoffen? Het is allemaal puur natuur!


Er zijn wel meer stoffen die puur natuur zijn, maar dat betekent niet automatisch dat het dan ook gezond is. van Wierook is ook bekend dat er kankerverwekkende stoffen in zitten. Ik denk dat deze mensen zo goed doorvoed waren dat ze geen problemen kregen van de rook. Deze mensen hadden echter geen last van een leven lang supermarktvoeding, vervuilde lucht, chemtrails, electrostress en andere vormen van gif. Ik denk dat het voor ons beter is om niet teveel gerookte voeding te nemen. Behalve conserveren heeft het geen enkele toevoeging. Tegenwoordig hebben wij echter een koelkast om het langer houdbaar te houden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan