Is een hogere energie behoefte gunstig?

Codexx

New member
Mannen hebben meer energie(calorieen) nodig dan vrouwen,

Zwaardere personen hebben een hogere energie behoefte dan lichtere personen,

personen die veel bewegen en actief zijn hebben meer energie nodig dan personen die voornamelijk stil zitten.

Nu vraag ik me af of het gunstig is voor je lichaam als het een hoge energie behoefte heeft, omdat je dan meer gezonde voeding kunt eten.

Of is dit te simpel gedacht en wordt dit volledig gecompenseerd doordat mensen die een hogere energie behoefte hebben ook meer vitamines, mineralen ed. Nodig hebben?

 
Goed onderwerp. Die vraag stel ik mezelf ook, bijvoorbeeld bij Intermitted fasting, waarbij sommigen aangeven dat ze steeds minder eten nodig hebben. Dat lijkt mij persoonlijk niet zo gezond omdat je dan ook minder belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Ik kan gelukkig vrij veel eten zonder uit te dijen, en dat benut ik door onder andere veel gezonde vetten te eten zoals vette zuivel, kokosolie, eieren, en (gematigd) vet vlees/vis.

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

 
Een veel hoger energieverbruik betekent meer afvalstoffen en dus een hogere belasting voor je organen.

Hoewel het wel afhankelijk is van wat je gaat vergelijken:

Niet bewegen is slechter dan normaal bewegen.

Heel veel bewegen is weer slechter dan normaal.

Dus: Doe normaal. :wink:

 
Een lage energiebehoefte, ongeacht of je man bent, zwaar bent of veel beweegt, is altijd gezonder. Spijsvertering is het meest energierovende proces dat er bestaat. De truc is om zoveel mogelijk energie te halen uit hoogcalorische en zeervoedzame voeding, zonder dat het veel energie kost om het voedsel te verteren en op te nemen. Daarom is Intermittemt fasting zo goed. Daarom is vloeibare, voedzame voeding zo goed. Ik heb hier al eens een artikel over geschreven:

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

Mike

 
Zeker interessant topic. Twee vragen nav hiervan: is het mogelijk om je energiebehoefte te verhogen? Behalve meer bewegen.

En is er een minimale energiebehoefte?

 
Gezond eten verhoogd je energie behoefte is mijn ervaring.

Vroeger at ik aan de lopende band rotzooi , ik heb toen een periode calorieen geteld en ik weet dat ik nu niet aankom als ik dezelfde hoeveelheid calorieen eet als ik vroeger nodig had om aan te komen.

Ik spreek liever over versnellen van je metabolisme in dit verband dan verhogen van energie behoefte.

 
En met de gezonde dingen bedoel je wapf voeding neem ik aan, niet bijvoorbeeld 'gezonde' granen, fruit? En je zou nu dus nog meer kcal moeten eten zou je aan willen komen?

 
Je kunt (globaal) uitrekenen hoeveel energie je lichaam jodig heeft als ke de hele dag niks doet en in bed ligt.

Is dat wat je bedoeld eli?

 
@eli

Ik moet meer calorieen eten om aan te komen als ik gezond eet dan wanneer ik junkfood eet.

Ik doel inderdaad op wapf maar ik ga ervan uit dat je spijsvertering van gluten vrije granen groenten en fruit ook harder gaat werken dan van gefrituurd voedsel bijvoorbeeld.(en ondat je spijsvertering beter werkt heb je meer calorieen nodig)

 
Ja, maar ik heb het idee dat als je dat globaal uitrekent het alsnog niet voor iedereen hetzelfde geldt. Heb het idee dat ik namelijk best gemakkelijk met weinig voedsel door kan komen in vergelijking met vriendinnen van ongeveer zelfde lengte/gewicht. Als ik meer ga eten kom ik vrij snel aan. En voordat iedereen er weer een opmerking over maakt: ja, ik heb een eetstoornisverleden... Ben misschien wel niet helemaal eetstoornis vrij maar wel op de goede weg.

 
En interessante website heb je trouwens! Nu geen tijd om het door te lezen maar ga ik zeker nog doen! Misschien een leuke tip om eens iets naar toe te zenden: defusie.net

 
Quote:
Ik spreek liever over versnellen van je metabolisme in dit verband dan verhogen van energie behoefte.


Helemaal mee eens!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan