Is deze rauwe melk goed?

G

Guest

Guest
Ik ben bij een biologische schapenboer geweest en heb daar rauwe melk gekocht. Hij raadde mij ten zeerste af om dit te drinken, omdat volgens hem in alle stallen Q-koorts, de coli-bacterie en staphylococcen voorkomen. Gisteravond was ik bij de lezing van Mike bij de Feijter (heel interessant trouwens) en heb Mike hiernaar gevraagd. Hij zei dat dat niet zo is bij dieren die buiten lopen en niet in stallen, dus ik heb net die boer gebeld en gevraagd hoe zij de dieren houden. In de zomer lopen de schapen dag en nacht buiten, als het wat kouder wordt zijn ze 's nachts binnen en in de winter zijn ze constant binnen. Ze eten gras en worden bijgevoerd met gedroogd gras, graan van eigen land en biologisch krachtvoer. Zou ik deze melk veilig kunnen drinken?

 
In dat geval zou ik me er niet zo'n zorgen over maken. Daarnaast is er een test om te bepalen of je melk een goede kwaliteit heeft. Deze staat hier beschreven.

Mike

 
Tineke,

En mochten we je een paar dagen missen op het forum dan wens ik je beterschap toe. 8O

Grapje hoor.

Lia

 
Tineke, jammer dat we gisteren niet nog even na konden kletsen. vergeet niet dat wij vooral bang gemaakt worden om ons bij gezonde voeding weg te houden.

Dit geldt voor rauwe melk, eieren, vet etc.

 
Ik heb de melk buiten de koelkast gezet, even een paar dagen afwachten dus.

Heb nog eens even gegoogled op de bacteriën, maar de q-koorts komt voor bij geiten en schapen, dat heb je dus niet bij koemelk. Als ik die nog kan vinden, heb ik die liever.

Dirtsa,

Ik vond het heel leuk je in ieder geval even gesproken te hebben. De eieren eet ik ondertussen ook rauw, maar die q-koorts vind ik toch wel vervelend.

Tineke

 
Al na 2 dagen werd de melk brokkelig en rook 'ie naar kaas. Lijkt me helemaal goed dus.

 
Moet de rauwe melk-test perse met 1 liter melk worden gedaan? Ik heb namelijk de test gedaan door een kommetje vol te maken met wat rauwe melk en verder de instructies opgevolgd.

Het kommetje met een bordje afgedekt 5 dagen op het aanrecht laten staan. Resultaat?

Een vieze bruine beschimmelde massa. Waarschijnlijk komt dat doordat het te weinig melk was of is mijn biologisch dynamische melk van slechte kwaliteit?

Ik ga hem nog maar eens doen en dan met een hele liter.

Ik vond het zo zonde om er een hele liter voor te gebruiken maar nu weet ik dus nog niets 8O

 
8O was de melk wel dik geworden? Of een heel dun laagje boven op en verder vloeibaar? En hoe rook het vloeibare? Het is wel schimmelweer op dit moment, maar dat klinkt niet goed.

Die liter lijkt mij meer om voldoende hoeveelheid te hebben om het te kunnen beoordelen. Dus als je het goed kan beoordelen is het voldoende.

 
Hoi Food en mood,

Ik heb het in een klein schaaltje gedaan dat ging prima. Ik had het schaaltje wel afgedekt. Het is goed om er niet aan te komen maar zo nu en dan een beetje bewegen is wel goed anders zie je niet dat het al dik geworden is. Er komt ook heel laat pas wei onderin apart te liggen.



Dit filmpje laat net iets anders zien, maar wel hetzelfde idee. Het geeft ook aan dat het prima afgedekt kan. Ik heb hier nu ook een fles melk die iets te oud was, ik heb hem gewoon recht op gezet. En het ziet er na twee dagen (eerder had ik nog niet gecheckt) goed uit ik moet hem wel nog zeven.

Bij een klein kommetje krijg je ook een laag slagroom er boven op die alles afdekt en dat is de bedoeling met de test. Een dunne laag zoals op het filmpje lijkt me niet handig maar daar kunnen ze jersey-melk kopen.

 
Hoi Food en Mood,

Wij doen het ook altijd met een klein beetje maar dan in een potje met het deksel er vast op gedraaid. Het werkt prima zo.

Misschien kon er teveel lucht bij.

Lia

 
Ik heb ook net voor het eerst de test gedaan. Ik heb het in een klein glas gedaan, dus niet met een liter, en volgens mij is dat ook echt niet nodig. Afgedekt met een schotel heb ik het een week laten staan. Daarna gekeken. Bovenop een gele laag room, een beetje onregelmatige, brokkerige structuur, en daaronder dikke witte melk (leek wel een soort zachte witte kaas). Volgens mij is dit goed, toch? Ik vond het wel een beetje vreemd ruiken, maar dat kan ook aan mij liggen.

Food en Mood, als ik jou was zou ik het nogmaals proberen maar dan zorgen dat je het op een koel plekje zet (vanwege dit weer). Je hoeft het niet per se met een liter te doen. En misschien kun je het wat langer laten staan dan 5 dagen, ik heb het ook 7 dagen gedaan omdat ik 't een beetje vergeten was ;).

 
Nou jeetje, niet echt consensus over hoe die test officieel moet, dus misschien is er geen officieel en maakt het allemaal niet zoveel uit.

Zoals ik de test wel eens gedaan heb: eerst 1 a 2 dagen in de koelkast, dan afromen en dan bij kamertemperatuur wegzetten met evt. een afdekking tegen vliegen, 3 dagen laten staan zonder te beroeren. Persoonlijk vind ik ook dat 5 dagen laten staan een nog duidelijker beeld geeft. Zolang je niet zeker bent zou ik het kommetje laten staan, dan kunnen de goede en of slechte bacterien, schimmels en ... nog meer werk verrichten en zie/ruik je vanzelf wel welke de overhand hebben.

Bij hoeveel room erop komt zien wij wel een duidelijke link of de melk na het melken heel snel gekoeld is of langzamer. Bij een snelle koeling komt er minder room op.

 
Ik ben een test aan het doen met rauwe melk van Hoeve Biesland.

De melk heb ik zaterdag gekocht en zondag in een potje van 300 ml gedaan, met een deksel los erop.

Het ruikt nu zuur, maar niet rot. Bovenop ligt een laag room.

In het weekend schep ik de roomlaag eraf, om de melk daaronder te kunnen zien.

 
Ik heb de plaatsnaam blauw gemaakt, als zijnde dat de melk goedgekeurd is (op onze website bij 'rauwe melk' adresjes.)

Lia

 
Ik heb de roomlaag aan de bovenkant eraf gehaald en dacht er 'gewone' melk onder aan te treffen, maar het bleek een yoghurt structuur te hebben gekregen. Het is een beetje klonterig en het ruikt ook naar yoghurt.

Is dat een goed teken? De melk is nu bijna een week oud.

 
Als het maar fris/zuur ruikt en niet ranzig en dat het stinkt. Als ik zo jouw reactie lees is het prima melk.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan