Heb je de recente beelden gezien van publieke manifestaties voor de Iraanse overheid? Je ziet daar vrouwen met en zonder hoofddoek lopen. In tegenstelling tot de propaganda die we hier dankzij LANDVERRADERS als Shohreh, die recentelijk nog opmerkte dat ze liever in het huidige Israel zou willen wonen dan in het huidige Iran, is het in Iran een vrije keuze, niet van de vrouw zelf maar van haar man. In Gaza zie je precies hetzelfde. Het is duidelijk dat ook forumleden hier zichzelf nog niet hebben losgemaakt van westerse propaganda.
Mike
Zucht...
Helaas maak je weer een hoop aannames.
Het gaat mij om de observatie naar aanleiding van de vraag van Kevin, het heeft vrij weinig met een mening te maken.
Waar Shoreh valt voor zwart/wit denken, doe je precies hetzelfde. Ik leg het uit:
Shoreh spreekt uit eigen ervaring en die van haar familie, waar indertijd letterlijk gevreesd is voor hun levens. Ik ken de details niet, maar ik citeerde dus bewust iemand die ik ken uit mijn eigen omgeving en met tranen in haar ogen verteld wat voor angst ze heeft doorgemaakt door als jong meisje opgesloten te worden, om vervolgens een lijfstraf te ondergaan. Uit eigen ervaring.
Waar het mis gaat is het zwart/wit denken. Shoreh vindt op basis van eigen ervaring: Iran is fout, Iran is verschrikkelijk op het gebied van mensenrechten. Ze ziet het Westen als beschaafd. Israël is een bondgenoot van het Westen. Israël staat dus aan de kant van vrijheid en moraal (ik versimpeld het voorbeeld bewust om het eenvoudig te houden).
Wat je doet is een observatie (namelijk een anekdote over lijfstraffen) verbinden aan het grotere geheel van het Iran VS Israël conflict. Hiermee gebeurt precies hetzelfde als bij Shoreh. Israël is de materalisatie van de zetel van de duivel. Dan MOET Iran wel goed zijn. Ze zijn immers tegen het verwerpelijke zionisme. Is Shoreh, rekening houdend met wat ze heeft meegemaakt en daarmee de vatbaarheid voor sympathie voor de westerse vrijheidsgedachte een LANDVERRADER? Dat zijn in ieder geval niet mijn woorden.
Mijn punt is dit: ik doe helemaal niet mee in het goed/fout of zwart/wit denken. Ik observeer alleen dat Iran een andere strategie heeft om een sterke maatschappij op te bouwen. Een bewind waar je best een mening over zou kunnen hebben, maar wat in ieder geval bestand is gebleken tegen verzwakking door hedonisme en politieke vrijheid en pluriformiteit. Hadden ze dit niet gedaan, dan was dit waarschijnlijk een andere strijd geweest en was de mate van infiltratie door mossad poppetjes wat beter gelukt.
Nuance is zo verschrikkelijk mooi. Het verrijkt je leven en maakt je beter resistent tegen welk worship-syndroom dan ook. Betekent trouwens niet dat er geen grens is. Bij mij voel ik deze bijvoorbeeld zeer sterk bij kindermisbruik. Ik begrijp dat mensen zelf dermate getraumatiseerd kunnen zijn om zelf een fout te kunnen begaan door aan een kind te zitten. Maar is het mijn eigen kind? Eerlijk gezegd denk ik dat de nuance verdwijnt en plaats maakt voor een honkbalknuppel. Gelukkig zijn we ook maar mensen.
Misschien vind je mijn reactie interessant Mike of misschien vind je 'm gruwelijk irritant. Allebei prima, ik wil alleen graag af en toe wat aanvullen op het forum. Heb geen ambities om mijn debattechnieken te trainen als voorbereiding op een lokale politieke carrière.