inuline

Dirtsa

New member
Heb hier in de kast psyillium vezels staan met hierin inuline,... Nu ben ik een beetje aan het surfen op i-net en las ik dat inuline hetzelfde is als FOS? Mike, weet jij hier iets van? dat zou dan zeggen dat dit suikers zijn>?

De psychillium gebruikte ik voorheen veel, het maakt de ontlasting zachter..

 
Inuline is fructaan, een fructosehoudende polysaccharide. Het is inderdaad hetzelfde als FOS. Niet GAPS-approved, in ieder geval!

Mike

 
Oke, mijn vermoeden klopt dus..

Mijn gevoel zegt ook dat ik deze beter in de kliko kan gooien :) misschien dat het me juist wel verstopte , hierdoor soms slijmerige ontlasting die er niet uit wil!

Ik zou zo graag zien dat het vanzelf komt :) Heb een hele poos helemaal geen last gehad van mijn stoelgang toen ik dagelijks startte met een groene smoothie met hierdoor flink wat kokos en chlorella of spirulina poeder..

Daarvan kon ik makkelijk 3 keer per dag ;)

 
Als je wel een goede spijsvertering hebt is inuline juist een heel erg goede prebiotica. Misschien reden voor jou om het juist te mijden, maar dit geldt niet voor iedereen op dit forum. In tegenstelling tot GAPS, dat dergelijke polysacchariden juist wel volledig in de ban doet. One man's food is another man's poison.

Mike

 
oke, het zit ook in witlof tocH?

Tja, ik weet niet zozeer of het me wel of niet goed doet.. Wat meer olie overal doorheen en op zou ook moeten helpen, maar soms wil zelfs dat niet ;(

 
Dit onderwerp is ook op het GAPS-forum ter sprake gekomen. Toch is het niet op de 'verboden'-lijst geplaatst. Terwijl je gelijk hebt als je zegt dat witlof de polysaccharide inuline bevat. Ook staat gemberthee niet op de 'zwarte lijst' van GAPS. Dit is een dilemma, want die wortelgroenten en -kruiden zijn allemaal extreem helend voor de lever, maar bevatten ook allemaal poly's. Ook bietensap bevat inuline en ook deze zijn toegestaan bij GAPS. Misschien een kwestie van de voordelen wegen op tegen de nadelen? Vraag het Gerrit eens!

Mike

 
Ik ben laatst bij een orthomoleculair therapeut geweest. I.v.m. met mijn allergie en mijn stoelgang werd mij aangeraden om prebiotica te gaan gebruiken.

Hij heeft heel duidelijk uitgelegd, aan de hand van een tekening, hoe de darmen werken.

Inuline/FOS/GOS/isomalto oligosacchariden enz. voeden de darmbacterien. Ook de slechte. Maar als de goede darmbacterien voldoende gevoed worden zullen die gaan overheersen, mits in een voldoende gezond milieu.

10 Dagen inuline/FOS zou gevolgd moeten worden door een goede probiotica met veel culturen (8 bijv.). Dit kan een paar maanden duren, maar ook een jaar voordat de ontlasting goed is.

Wanneer weet je of de ontlasting goed is? Uiteraard hebben we op dit forum een uitgebreid topic daarover.

De therapeut legde uit, dat een gezonde stoelgang:

- Niet plakt

- Geen toiletpapier nodig heeft

- Niet stinkt/ruikt

- Zinkt

- Sigaarvormig is (zie de Bristol-stoelgangschaal)

- Bruin van kleur is

Als 1 van deze normen afwijken, dan is er iets mis met de stoelgang. In het ergste geval heb je een lekkende darm of loop je zelfs kans op een bloedvergiftiging.

Hoe heel je dit?

Je kunt L-glutamine gebruiken (niet te verwarren met L-glucosamine) om de celvorming in de darmen te bevorderen. Zink moet ervoor zorgen dat gevaarlijke stoffen minder makkelijk de bloedbaan in kunnen komen. Inuline/FOS zorgt ervoor dat de biofilm van bacterien sterker wordt. Verder kan men daarnaast ook curcuma gebruiken, maar dat is inmiddels wel bekend op dit forum.

Zodra de darm genezen is, kan men weer beter de voedingstoffen opnemen en het verdere helingsproces versterken.

Ik ga eerdaags aan de inuline/FOS en daarna aan een goede probiotica. Ik houd jullie op de hoogte!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.817
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan