Intolerantie = altijd verteringsprobleem ?

Zonne

New member
Ik vraag me het volgende af : zijn voedselintoleranties altijd het gevolg van verteringsproblemen ?

Ik kan b.v. niet tegen melk-producten en ei. Komt dit dan doordat ik niet goed (melk) eiwitten kan verteren ? Gekke is namelijk wel dat ik van ei last krijg van mijn maag en van melk van de darmen. Dus toch een ander probleem tav melk- ei ??

En wat dan met b.v. tomaten en meloen ? Hebben beide niet te maken met verteren van eiwitten, vetten of koolhydraten. Dus ook niet met verteringsproblemen ?

Iemand ideeen hierover ?
 
Antwoord: ja. Bedenk ook dat door stress het zuur-basenevenwicht wordt verstoord, wat gigantische gevolgen heeft voor de spijsvertering. Denk hierbij aan maagzuur en darmflora, wat de BASIS is.

Mike
 
Kom je toch weer bij de bijnieren uit en een tekort aan maagzuur wat een verstoring geeft in het zuur basen evenwicht.

Je had toch enzymen besteld met maagzuur en pepsine erin? Werken die voldoende voor je? Merk je er iets van?
Eet je ook tomaten?
Ik ben en blijf nieuwsgierig naar jouw manier van eten en of je daarin veranderingen heb aangebracht bv Gaps of vloeibaarder eten?
Ik zou namelijk met de aandoening die jij hebt geen tomaten eten aangezien dit een nachtschade is. En al helemaal niet rauw.

Wel zou ik veel bouillons nemen en stoofpotten met zacht vlees. En dan lekker rode kool erbij of zo. Wel goed koken dan en niet rauw.
 
Ik ben nog niet begonnen met de betaine en andere enzymen. Eerst andere dingen oplossen.

Maar waarom heeft je maag moeite met meloen ? Ontbreekt er dan dus een bepaald enzym ? Zelfde geldt voor tomaat, het lijkt toch niet een moeilijk te verteren product voor de darmen ?!

En moeite met verteren van melk kan vaak duiden op tekort aan het lactase enzym. Maar kan je de aanmaak daarvan bevorderen door meer maagzuur en beter/goed werkende darmen ?
 
Wat wil je eerst oplossen Zonne? Heb je de gelatine ook nog niet geprobeerd?

Hier een link over meloen.
https://moniquevandervloed.nl/meloenen/

Je hebt klachten die zoals Mike ook aangaf passen bij een verstoring in het zuur basen evenwicht.
Ik herken mezelf daar ook in hoewel mijn klachten voor wat betreft spijsvertering wel zijn afgenomen.

Als je je echt verdiept in Gaps/Wapf, dan zou je moeten weten dat rauwe groenten en fruit plantenvezels hebben die voor mensen nauwelijks verteerbaar zijn. Of eigenlijk helemaal niet verteerbaar. Zeker niet in rauwe vorm.

Je spijsvertering functioneert niet zoals het zou moeten. Dit ga je niet op kunnen lossen door het eten van rauwe groenten en fruitsuikers. De enige manier waarmee het op te lossen is is Gaps/wapf in combinatie met de juiste supplementen.

Ook denk ik dat evt Waterperoxide goed voor je zou kunnen zijn bij het ontzuren. Misschien ben je wel bezig met de theorie van zuren en basen en mogelijk ook aan het lezen op internet. Maar daar staat veelal dat je dit op kan lossen door veel basische voeding te eten. Maar dat werkt helaas niet.

Je vraagstelling van dit topic was goed. Nu alleen nog de juiste methode toepassen. Meer dierlijke producten in vloeibare vorm en het ondersteunen van je spijsvertering.
 
Dank je wel weer Binc voor je uitgebreide antwoord ! Meloen is dus wel moeilijk verteerbaar ! hmmm. Dank je voor die link.

Je weet het he, ik wil niet teveel supplementen slikken, zeker niet tegelijkertijd. Liever probeer ik het op te lossen met beter eten. Dus op de agenda staan nu gelatine en betaine ( eventueel met nog spijsverteringsenzymen erbij ). Dat vind ik meer dan genoeg om mee te beginnen.
Meloen eet ik overigens nooit (meer) en tomaten zelden. Ik noemde ze meer als voorbeeld.
 
Geen probleem hoor Zonne.

Ik hoop wel dat je je realiseert dat je het echt niet op kan lossen met oa groenten, fruit en noten. Je gaat er echt niet aan ontkomen om meer supplementen tegelijk te gebruiken. Voeding is prioriteit 1 uiteraard. Maar dan wel in dierlijke producten en niet het plantaardige voedsel. Eerder had je al eens gezegd dat je niet zoveel vlees wilt eten. Wat is je gedachte daarbij om niet veel vlees te eten? Zie je bottenbouillon dan ook als vlees?
Ook dien je dan onderscheid te maken in de manier van het bereiden van je voedsel. Daar zit het grootste probleem samen met fruit en groenten. Ik zeg niet dat je helemaal geen groenten zou moeten eten. Je zou het alleen zo gaar moeten KOKEN dat je nauwelijks hoeft te kauwen. Niet wokken, niet rauw, maar KOKEN.
Daarnaast zou je er beter aan doen wel de Betaine te nemen in combinatie met enzymen. Ik kan mezelf alleen niet zo vinden in de keuze van de enzymen die je hebt gekozen kan ik mezelf herinneren. Weet alleen niet meer welke je hebt.
 
Hoi Binc, ik ben niet tegen vlees hoor, helemaal niet. Maar om nou bij het ontbijt b.v. vlees te eten, dat trekt me niet echt. Plus dat ik niet zo creatief ben met eten, dus wat eet je met name met het ontbijt als je geen melk of ei kan eten.
Eet jij wel bij alle maaltijden vlees ?

En ja ik snap dat je alleen met beter eten niet alles op kan lossen. Vandaar ook de betaine ( van biotics ) en spijsverteringsenzymen + gelatine.
Groenten worden bijna altijd gekookt. Ik zal de sla dan voorlopig maar weg laten.
 
Ik eet zelf ook geen vlees bij het ontbijt. Wel drink ik bouillon.
Met creatief bedoel je dat je niet exact weet hoe je moet koken? Of wat je moet nemen? Je kan als ontbijt ook kokosyoghurt nemen. Verdraag je gewone yoghurt dan ook niet? een beker kokosmelk kan je ook nemen en dan lekker maken met vanille of zo. Denk ook aan kokossnippers. Misschien als je die eerst zacht laat worden in vocht zoals kokosyoghurt dat je geen last van je darmen krijgt. Daarnaast kun je blokjes kaas nemen. Smeer je er royaal rauwe boter op. Misschien wat gierst koken in kokosmelk. Panacotta maken. Avocado's kun je ook nemen. Je kunt eens proberen of je van een ei alleen de dooier kan eten en dan niet het eiwit. Ik kan gelukkig wel creatief zijn.
Zelf nam ik idd wel vlees bij lunch en avondeten. Ik wisselde dit af met vis. Maar goed, ik nam hele stoofpotten mee naar mijn werk en en nog veel meer eten. Plakjes leverworst, kaas crackers, wilde zalm nam ik mee, gekookte eieren, kefir, melk. Ik weet het niet meer. Maar ik was heel fanatiek. Ik had er overigens zelfs nog humor van doordat mijn collega's mij aan keken alsof ik gek geworden was ?? ja, zo gek als een deur ?
Sla zo ik idd achterweg laten ja. Net als een stukje gebakken vlees. Stoven! Vette riblappen halen en deze uren stoven in bouillon.

Voor wat betreft die betaine die jij hebt. Ik weet niet goed of dit de juiste vorm van betaine is die erin zit en of deze variant echt werkt voor de eiwitvertering. Zelf was ik eerder begonnen met De betaine van Solgar. Die is wat hoger gedoseerd in hydrochloride. Die van Biotics is TMG en ik weet niet helemaal of dit hetzelfde doet als hydrochloride.
Zie ook onderstaande link.

https://drlwilson.com/ARTICLES/TRIMTHYLGLYCINE.htm
 
Even snel een reactie terug. Ik ben idd niet zo goed in bedenken wat ik dan kan eten. Toevallig idd net kokosyoghurt gekocht. Want normale yoghurt gaat ook niet, en ook geen kaas en ook geen ( rauwmelkse) boter. Niets gemaakt van gewone melk of geitenmelk.
Je noemt dan ook veel dingen op die ik niet kan eten ( op dit moment ).

Zijn er verschillende soorten betaine dan ? Wist ik niet. Ik zal de link lezen !
 
Om even wat meer op de vraag uit de titel terug te komen. Zou een melk intolerantie nog op te lossen zijn door meer maagzuur en spijsverteringsenzymen ? Of moet je dan altijd lactase bij blijven slikken ?
 
Er blijven dan nog steeds dingen over die je wel kan eten. Avocado, kokos yoghurt panna cottta. Iplv slagroom zou je kokosroom kunnen nemen. Ik vind het wel raar dat je ook last krijgt van boter. Wat zijn dan je klachten? En hoe eet je normaal gesproken een ei? Doe je dat op brood of zo?
Ik denk dat je heel wat meer eiwitten wel kunt verteren met betaine HCL idd.Ik zie niet in waarom je ook lactase ernaast zou moeten nemen. Je neemt dan immers al de Betaine en enzymen. Dat zou je al op weg moeten helpen. Als je echt zoveel last van alles hebt dan is er maar 1 remedie. En dat is strikt GAPS. Persoonlijk denk ik dat je al een eind op weg komt met meer vloeibaarder voedsel en de Betaine in combi met enzymen, en niet te bang zijn voor eiwitten. Ik vraag me namelijk af, wanneer wil jij die betaine dan gaan nemen? Deze zou je het beste nemen na het nuttigen van eiwitten. Anders heeft het geen zin. Drink je wel regelmatig appelazijn in water?

Zelf heb ik heel lang gehad dat ik geen eieren kon verteren. Had ik dat gegeten dan zat er echt geen 1 minuut tussen en ik kon rennen naar de wc.
 
Ik heb dus werkelijk nog nooit panna cotta gegeten, ik ben niet zo van de toetjes. Maar valt zeker te proberen en ziet er lekker uit.

Natuurlijk blijft er nog wat over om te eten, maar voor ontbijt kom ik nog steeds niet verder als fruit, nootjes of kokosyoghurt.
Nee, ei at ik zonder boterham ( ik heb gewoon helemaal gegeten volgens de ideeen van dit forum, dus geen brood ). Ik ben van 0,1 mm ei eten 3 dagen ziek, in de zin van super misselijk zodat ik amper wat anders kan eten.

Van melkproducten krijg ik ontzettend last van een opgezette buik en darmkrampen. Ook van kefir, ook van boter.

Betaine wil ik gaan innemen bij een maaltijd met eiwitten. Dus bij vlees of vis maaltijd.
 
Ik ben ook niet van de toetjes. Alleen dit maak ik vaak met zuur fruit. Nooit met zoet fruit eigenlijk.

De dingen die jij in d ochtend eet zijn niet echt de beste start van de dag. En je hebt nog nooit eerder betaine genomen na het eten van eiwitten?

Wellicht dat je alleen de dooier wel kan verteren. Dan zacht gekookt. Ik zou zeker zorgen voor meer gelatine.

Je zegt dat je eet volgens de ideeen van dit forum. Dus gaps/wapf. Maar heb je ooit dan ook de supplementen eerder genomen zoals vaak geadviseerd word? Of gaat dat nu voor het eerst worden dat je eraan begint? Je zegt steeds dat je niet teveel supplementen wilt nemen. Alleen denk ik dat je daar iets te zwaar aan tilt. Zie het als voeding. Gelatine is voeding, vit c is voeding aangezien dat al nauwelijks meer uit onze dagelijkse voeding is te halen. Betaine hcl helpt je om eiwitten te verteren. Het is echt geen supplement om bang voor te zijn evenmin als dat je bang moet zijn voor eieren. Je kan het namelijk ook omdraaien. Zonder betaine hcl krijg jij niet de benodigde voedingstoffen binnen om normaal te kunnen functioneren. H2o2 is wat mij betreft ook voeding. Het behoort voldoende in je cellen aanwezig te zijn. Wanneer je hierin je standpunt over het nemen van supplementen veranderd denk ik dat je heel wat kan bereiken. Hetzelfde voor je angst wat betreft eieren en melkproducten. Laat gaan die angst daarvoor. Je bent nu ook niet lekker. Probeer eens een eigeel te eten en een glas melk en dan de betaine erachter aan. Eerlijk gezegd denk ik dat je beter geholpen bent met de enzymen en betaine hcl van now. Die omdat er ook pancreatine in zit en gal. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dat deel van je spijsvertering ook niet optimaal verloopt.
 
Het lijkt erop of het niet de lactose is bij jou Zonne, dan helpt lactase nemen ook niet.
 
Uiteraard begint het bij de vertering van de spijs. Maar waar in de vertering loopt het mis? Wanneer er intussen al sprake is van intoleranties en ws een lekke darm dan dan helpt de betaine hcl echt niet altijd als een wondermiddel. Sterker nog, als de slijmvliezen niet intact zijn dan valt de betaine niet bij iedereen even goed.

Daarmee is de tip van Binc om flink aan de bottenbouillon en gelatine te gaan wel een goede, echter wordt ook die niet door iedereen goed verdragen helaas.

En ja waarom geen vlees of soep als ontbijt? Gehaktbrood of een goed gevuld soepje is heerlijk om de dag mee te beginnen hoor. Beetje een cultuur dingetje van ons dat we maar 1 warme maaltijd nuttigen.

Gaat ghee ook niet goed Zonne?
 
Dat ben ik met je eens Tanja. Daarom gaf ik eerder al aan de gelatine als basis te nemen. Als eerste. Maar dat was in het andere topic van gelatine. Ik denk dat dat wel al een heel eind zou kunnen helpen. En daarna de betaine. Of appelazijn. Maar ik weet nog steeds niet of Zonne dat neemt.
 
Zonne,

Mocht je toch de betaine niet durven nemen naa aanleiding van wat Tanja zegt, misschien nog een ander idee.

De aloe Vera noemde ik al. Maar wellicht is slippery elm bark (rode iep) nog een idee. Ik bedenk mezelf dit net omdat ik hier nog een pot in de kast heb staan van mijn katten toen er gastritis was gezien op de echo. Ik heb dat toen aan hem gegeven. In eerste instantie had ik het idee dat het hem niet hielp. Maar dat kwam omdat er nog iets anders aan de hand was. Later was op de 2e echo te zien dat dat wel hersteld was.
Het is er niet alleen voor dieren maar ook voor mensen uiteraard.
Ik had een variant wat ik moest koken. Het word dan een slijmerig goedje. Maar er is ook thee van.

Misschien kun je dat nog nemen naast gelatine of zo.

En anders zou je misschien ook nog een Skype sessie kunnen doen met Tanja ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan