interview met Ramiel Nagel over tandbederf

G

Guest

Guest
Hier een interessant artikel over hoe je tandbederf kunt voorkomen. De nadruk ligt vooral op het consumeren van levertraan en het limiteren van anti-nutriënten.

Na het artikel te hebben gelezen, denk ik om nog voorzichtiger om te gaan met alle voedsel waar anti-voedingsstoffen inzitten, want ook al prepareer je ze goed, dan nog zijn de slechte stoffen er niet allemaal uit en moet je dit aanvullen met erg voedzaam eten, wat tegenwoordig ook weer moeilijk te vinden is met al die vervuiling.

Bijvoorbeeld, Ramiel zegt dat: "just 25 mg of phytic acid will block 50% of your iron intake. Phytic acid also blocks zinc, copper and other minerals."

En hier een podcast interview met Ramiel Nagel.

 
Quote:
Weken en kiemen noten, zaden, peulvruchten en granen vermindert fytinezuur, maar niet veel - maar ergens tussen de 10-30%. Dus zelfs als je voorzichtig bent kiemen (kiemen) en het weken en het gebruik van zuurdesem en andere methoden om uw granen fermenteren en genieten van uw bonen, ze nog steeds bevatten wel de anti-voedingsstoffen die opname van mineralen blokkeren


Dus in mijn speltkiembrood dat ik bijna dagelijks eet zitten dus nog volop fytinezuren? Ik dacht dat na het kiemen alle fytinezuren waren afgebroken??

Wat een gezeur met al dat plantaardige voedsel zeg. Je zou bijna een koe kopen ipv al die moeite doen voor de moestuin..

 
Ik heb interview met Ramiel Nagel geluisterd.

Dank ervoor!

Het raakt me heel erg wat hij zegt.

Ik heb een paar maanden fanatiek veel citroendranken (tine van der maasprotocol) gedronken met als doel leverreiniging o.a.

Echter mijn tanden hebben er wel onder te lijden gehad: ik kreeg erose op mijn kiezen.

Zelfs 1 kies die nog niet gevuld was moest nu kennelijk uit voorzorg gevuld worden voor er een gaatje zou komen.

Antwoord van mijn tandarts: drillen en vullen, alleen al om gaatjes in de toekomst voorkomen ook al was er nog geen sprake van caries.

Maar dat was helemaal niet nodig geweest volgens Ramiel Nagel: hij zegt: je kunt het lichaam helpen om het glazuur harder te laten worden zodat er geen caries ontstaat.

Dat soort info had ik eerder moeten weten.

Ik ben gestopt met 3 x pd citroendranken tot mij nemen.

Plus als ik zure dingen drink dan gelijk met water en melk naspoelen.

 
Uit fossiele vondsten blijkt dat het onststaan van tandbederf nauw samenhangt met de cultivering van graangewassen.

Ik vind dat je gewoon te veel moeite moet doen om granen enigszins eetbaar te krijgen. Daarom eet ik ze gewoon helemaal niet meer.

 
Leuk stuk!! Ben er zelf ook erg mee bezig en heb ondertussen mijn eigen tandpasta gemaakt :)

Ik geloof in de genezende kracht van het lichaam zelf, en waarom zou alles kunnen genezen behalve de tanden?? Leuke trucage voor de biljoenen industrie van de tandheelkunde....

 
Toch vraag ik me af of het allemaal niet veel eenvoudiger is. Ik ben opgegroeid met een gewoon Hollands dieet. 2x per dag brood dus en regelmatig 's avonds pasta. Een aardige berg antinutriënten. Geen levertraan, wat gepasteuriseerde melk enz. Ik heb ooit twee gaatjes gehad die volgens mijn moeder waarschijnlijk door de toenmalige tandarts verzonnen zijn.

 
Kom je toevallig uit een genetisch sterke lijn? Dat zou verklaren waarom je ONDANKS dit voedingspatroon niet of nauwelijks problemen hebt gehad, niet dankzij de voeding!

Mike

 
Nee, dat is het gekke, mijn ouders hebben allebei een mond vol vullingen (en mijn vader mist ondertussen al een heel aantal tanden zelfs).

 
Ik heb zelf ook nooit gaatjes (wel beginnende gaatjes gehad, maar die zijn verdwenen!). Kan dat ook niet rijmen met het gebit van mijn ouders: vol vullingen, volgens mij ook amalgaam. Ik heb dan wel weer last van mijn tandvlees. Tot mijn zwangerschap heb ik ook redelijk goede ogen gehad, terwijl beide ouders al heel lang een bril hebben met behoorlijke oogafwijking. Helaas zijn mijn ogen verslechterd tijdens de zwangerschap, zie dat maar weer eens goed te krijgen :( Ik red het trouwens nog wel zonder bril gelukkig…

Mijn oma was heel sterk vroeger, denk dat zij de laatste sterke van onze familielijn is. Als ik zie waar ik mee te kampen heb kan dat hard achteruitgaan. Ben zaterdag bij de osteopaat geweest en hij gaf aan dat ik echt een heel klein bekken heb…. Mijn oma is redelijk makkelijk van 8 kinderen bevallen. Wat een verschil he.

 
Hmmm dat is inderdaad "speciaal".

Het is bij ons ook zo... Ik heb/had zelf ook altijd gaatjes, maar vrat me eigen ook vol met snoep tot mn 16e. Mijn moeder heeft een vrij goed gebit, mijn vader ook niet. Mijn broer heeft echter nooit last gehad van caries. Wel heeft hij veel tandplak maar dat heeft dus te maken met een verkeerde calcium / fosfor balans.

Mijn jongere broertjes weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik heb mijzelf aardig kunnen redden!!! Ik heb nog wel wat zwarte puntjes maar geen tekenen van gaatjes. Mijn voeding staat al bijna een half jaar op Weston Price voordat ik hier terecht kwam. Nu ik hier veel gelezen en gedaan heb merk ik zeker dat mijn gebit alsmaar sterker word. En wanneer ik een dag wil junken en dan ook suikerproducten eet heb ik gelijk last van mijn tanden. Dit gebeurt dus niet meer!!

Het boek van Ramiel heeft mij enorm geholpen !! Die kan ik iedereen aanraden :)

Ook heb ik 2-3 weken lang een flinke zwelling gehad boven een kies.... ik was bang voor een wortelkanaal.. Ik heb hier echter niets aan gedaan wat ik anders ook had gedaan. In het begin heb ik 3 nachten amper geslapen en 2 weken een zeer gevoelige tand gehad. Ik ben niet naar de tandarts gegaan en de zwelling is nu zo goed als weg en de pijn in de tand ook!!! Ik ga er vanuit dat het genezen is :p en niet dat het nu kapot is xD

Remco.

 
Ik ben het boek 'Genees tandbederf' aan het lezen en een frappante ontdekking uit het boek is dat ontkiemen het fytinezuur-gehalte verhoogd, maar dat het daarna wel veel gemakkelijker verdwijnt wanneer je de ontkiemde zaden kookt.

Dan komen opeens rauwe kiemgroentes ook ter discussie te staan...

Ik ken ook mensen die volop snoepen of gesnoept hebben en de 30 gepasseerd zijn zonder gaatjes... Voor dit raadsel is Ramiel ook komen te staan en hij wijdt dit aan de speekselklieren (bij de oren) of de hormoonhuishuiding geloof ik.

 
Er zijn dus kennelijk nog heel wat vraagtekens hieromtrent. Er stond trouwens in ons gezin wel bijna elke dag duivensoep op het menu, dus bottenbouillon.

In mijn pubertijd heb ik ook enorm gesnoept. Elk tussenuur was goed voor een bezoek aan de Jamin. Ik heb daar nooit last van gehad, als je kijkt naar mijn gebid tenminste, het zal me ongetwijfeld geen goed gedaan hebben.

Als je het hebt over de speekselklieren dan is misschien de mate van kauwen ook van invloed?

 
Nog een interview...

http://althealthworks.com/1703/feature-interview-cure-tooth-decay-author-ramiel-nagel-on-healing-cavities-naturally-the-problem-with-modern-dentistry-and-more/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.285
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan