Intermittent fasting

...........

Active member
Ik maak maar even een nieuw topic hierover, want ik vind dit ontzettend interessant.

Voor de mensen die nog niet weten wat intermittent fasting precies inhoudt:



http://www.fast-5.nl/2013/03/stel-je-voor.html

Vandaag eigenlijk de eerste officiële dag en ben er nu al fan van :D Dit weekend had ik het ook al geprobeerd, maar ik was benieuwd hoe het zou gaan tijdens een normale werkdag.

Nou, zelfs tijdens een werkdag is het echt een makkie om vol te houden. Rond kwart voor 1 nam ik mijn eerste maaltijd, en ik heb eigenlijk bijna geen hongergevoel gehad. Rond 7 uur heb ik de laatste kefir en rauwe eieren weer gedronken, met daarna een lekker groot stuk kaas met spek en mosterd. Hopen dat de rest van de week me ook zo gemakkelijk af gaat.

De reinigings/herstel/onderhoud periode vanaf 7 uur 's avonds tot de volgende dag kwart voor 1 's middags ga ik denk ik eens gebruiken om

extra aandacht te geven aan reinigen en ontgiften. dit wordt dus de tijd dat ik klei, h2o2, bica of ander soort kuurtjes zal gaan doen om het lichaam nog een extra handje te helpen.

 
Dan ga ik ook hier verder. Vandaag om 12.00 uur een beker melk met 2 eigeel. NIet omdat ik honger had, maar omdat ik in de stad ging eten met een vriendin. De avond ervoor vanaf 20.30 uur zeker niets meer gegeten en gedronken. In de stad geluncht en een broodje met een huisgemaakte hamburger gegeten en 2 koffie met melk en suiker. Dus veel verkeerd gegeten. Sindsdien niets meer gegeten, geen honger, trek of behoefte aan iets. Vanavond naar curus toe en daar drink ik altijd warm water. Vandaag dus echt heel erg weinig gegeten, maar ook "slecht". En toch geen hongergevoel door de vele koolhydraten. Ik ben benieuwd hoe ik morgenochtend wakker wordt, want ik heb in geen tijden zo weinig vet gegegten als vandaag....

Normaal gesproken zou ik nu nog een hoop melk naar binnen proberen te werken, maar ik heb besloten om mijn lijf in de vastenstand te houden. Ik ben benieuwd!

 
ik vind dit ook een erg interessant onderwerp! heb mij er al een beetje over ingelezen vandaag ook. Ik weet nog niet zeker of ik het aankan.

Ga vanavond weer een leverreiniging doen, nu sinds 1 uur niet meer gegeten (ik weet eigenlijk niet of het mengsel vd olijfolie met citroen om 22.00 genomen dan wel of niet als voeding telt) maar ga proberen morgen tot minstens 10 uur sochtends niet te eten (normaal ontbijt ik rond half 8)

Ik vind met name het aspect van de reinigingsperiode in de ochtend aantrekkelijk.

 
Eli,

Ja, het olijfolie citroen mengsel telt ook als breaking the fast. In de citroen zitten koolhydraten.

Als je puur vet had gegeten, dan blijft je lichaam volgens sommigen wel in de vastenstand. Al weet ik nog niet wat ik hier nou van moet denken.

Vasten is voor mij echt vasten. Ikzelf kies ervoor om dus alleen 0kcal dranken te drinken zoals water, thee etc

 
Hier is dag drie inmiddels bijna voorbij. Vanmorgen wel wat honger gehad maar ben vandaag ongesteld geworden dus ik denk dat het daar ook wat mee te maken had. Goed groene thee en water gedronken en verder geen last van gehad. Wel nog flink leeggelopen vandaag, het lijkt nu wat rustiger te worden in mijn darmen.

Ik sta versteld van de hoeveelheid energie die ik heb zonder te eten, ik heb vanmiddag om 3 uur mijn eerste glas rauwe melk genuttigd. Vanmorgen 3 uur flink gestudeerd en ik kon me prima concentreren, vanavond naar school geweest en ook daar geen "inzak-moment" gehad, wat ik normaal wel heb.

Dit vasten voelt tot nog toe erg goed, ook het feit dat mijn lichaam zo heftig reageert vind ik positief. Het niet "moeten" eten in de ochtend en tussen de middag geeft me ook rust moet ik zeggen. Wat ik me alleen afvraag is of ik op deze manier niet te weinig eet maar dat kan ook een overtuiging van me zijn. Ik heb vandaag op : 3 glazen rauwe melk, een plak leverworst, lepel rijst met groenten en vlees in een kokossaus en aardbeien met slagroom.

 
Neemt niemand tussendoor vet? Kokosolie/ghee in de thee/koffie?

Wommes, lijkt me toch voldoende, beetje afhankelijk van de portie vlees en groenten.

 
Tanja, bedoel je vet nemen in de vastenperiode, dus buiten je eetperiode? Mag dat wel dan?

Ik ben nu aan dag 3 begonnen en het valt me niet tegen. Mijn probleem is wel dat ik de hele dag aan eten denk(zit in mijn koppie) maar ik kan het niet-eten goed volhouden tot 12:30 uur. Ik neem tussendoor munt-thee.

Ik ben wel vanochtend opgestaan met hoofdpijn.

 
Ja Marianu, vet eten/drinken verstoort het vasten niet, dat schreef Ad ook al, die af en toe boter neemt tussendoor en die Jolly drinkt zijn bulletproof coffee, koffie met boter en mct vetten. De koffie zou je kunnen vervangen door groene thee, of kruidenthee, hoewel daar geen cafeïne in zit en dan niet meer volgens het protocol van die Jolly is, maar het gaat nu even om het vet, dus een hap boter of kokosolie zou ook kunnen.

Hoofdpijn kan ontgifting zijn.

 
http://vetgoed.blogspot.nl/2012/08/intermittent-fasting.html over verschilden soorten van IF. De 5-fast vindt ik een lastige om met mijn onregelmatige werk te combineren.

Op dit moment neem ik nooit boter ofzo tussendoor. Maar ik wil de melk ook af gaan bouwen op het werk. Een beetje boter meenemen voor in heet water lijkt me een goed alternatief. Straks eens proeven. Ghee vindt ik niet lekker en kokosolie smelt nu zo snel dat daar geen bakje tegen bestand is.

 
Helemaal prima! Nergens last van gehad. Ik merk wel dat ik geen koffie moet drinken, had dat in geen tijden meer gedronken. Heb minder goed geslapen vannacht. Blijkbaar is mijn lijf nu in staat om slecht voedsel voor een keer door mijn sytsteem te laten gaan zonder dat dat echt zeer pijnlijke gevolgen heeft. En vandaag nog niets gegeten of gedronken. Dus blijkbaar genoeg reserves om een keer slecht te eten. Begin nu wel trek te krijgen :D

 
Ik zal straks eens de proef op de som nemen met een hap roomboter....

 
Dat dacht ik ook, maar koos voor een glas water met jodium en azijn. Helpt ook goed tegen beginnende trek. Volgende wat ik neem is een hap boter. En dan richting eten, want als er een reacti komt wil ik die graag lozen voordat ik moet gaan werken!

Bij de fast-5 wordt inderdaad niet gesproken over t verschil tussen mannen en vrouwen. Toch denk ik dat dat er wel is. Uiteindelijk komt t neer op luisteren naar je lijf en niet zozeer eten, omdat je hoofd vindt dat dat moet.

 
Ikke wel :lol: Waarom niet Eli?

Twee happen boter op, een glas water verzadigd beter. Ik ga maar eens aan de rauwe melk met eigeel ofzo.

 
Zojuist,13.00 uur, mijn eerste maaltijd van de dag genoten. Ik had echt nog niet een overdreven honger gevoel maar toch gegeten zodat ik de volgende 2 maaltijden redelijk verdeeld over de dag kan eten zonder dat het een laat tijdstip word.

Heb geen vet tussendoor gegeten maar zou dit niet achtewegen hebben gelaten wanneer ik er behoefte aan had(ook kokos). Mijn lichaam draait dus goed op lichaamsvet en dus zie ik ook geen rede om geen vet te eten tussen maaltijden indien gewenst.Het lichaam weet geen verschil tussen de ingenomen vetten en het eigen vet.Het grootste gezondheidseffect is voor mij toch de insulinespiegel beheersing en vet heeft hier geen negatieve invloed op.

Wanneer je dit doet als middel om (ook) af te vallen zul je toch verhoudingsgewijs minder vet moeten innemen zodat je reserve zal worden verminderd.Maar eerst moet je een goede vetverbrander zijn.IF is ook hiertoe een goed middel.Met al mijn vet eten houd ik zonder enige moeite noch bewust een vet% van ongeveer 10-12%.

Probeer het vooral niet te moeilijk te maken.Eet wapf en eet regelmatig 16-20 uren niets. Eet op andere dagen alleen wanneer je honger hebt(echt honger)en eet soms meerdere keren per dag verdeeld over die dag(afhankelijk van oa sociale verplichtingen etc.

Bon apetit,

ad

 
omdat daar ook koolhydraten inzitten? wel heel weinig maar toch... ja ik weet het ook niet hoor;) hoe streng het moet enzo...

2 slokken melk ofzo in de thee zou misschien ook geen ramp zijn?

 
In azijn zitten 0 koolhydraten.

In melk weer wel. Een ramp is het zeker niet, maar als je wilt IF moet je geen koolhydraten eten. Daarom wel vet in je thee, geen melk.

 
Jij zegt 2 slokken melk Eli, wat ik op internet terug vindt is een halve theelepel tot een hele theelepel melk in je koffie. Anders krijg je dus wel te veel kh binnen. Maar koffie komt er hier niet in. en een theelepel melk.... Daar begin ik niet aan! Minimaal een beker, anders hoeft t voor mij niet :wink:

Je hebt gelijk Ad, vooral niet te moeilijk doen. Maar ik heb voor mezelf graag houvast. Dus puzzel ik zo even een beetje door. En ondertussen eet ik waar ik zin in heb :D

 
Wanneer je twijfet moet je het niet innemen.

Primair moet je er vanuit gaan om niets te eten.Ga hierbij eens uit van zo'15 uren en rek dit op (honger gaat vanzelf over).Wanneer dit moeilijk gaat worden neem dan een beetje vet in en beoordeel dan per keer dat je IF doet of die hoeveelheid meer moet worden of niet .Zeker wanneer je richting de 20 uren IF gaat.

Ik neem op sommige momenten een vorm van vet in,niet zozeer om de honger(tot op een bepaald moment) te stillen maar eerder om mijn gewicht te behouden(waar ik me het prettigst bij voel).Wel is het zo dat hoe lager ik in het vet% kom hoe eerder ik een honger gevoel krijg.Dit is voor mijn dan een teken (nogmaals alleen wanneer ik een laag vet% heb)om eerder in de IF een eetlepel roomboter bv. in te nemen.Maar het blijft vetverbranden voor de energie.Ik zou de honger makelijk kunnen negeren en na een korte periode zou deze weg zijn maar ik weet dat ik dan gewicht ga verliezen.

Voor de duidelijkheid,ik prbeer niet de klok te verslaan met het uitstellen van eten maar naar mijn lichaam te luisteren terwijl de vetverbranding optimaal blijft.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan