Ingedroogde ontlasting

Poekie

Administrator
Ik kan met vlagen goed naar de wc en dan zo maar een paar dagen niet, dat geldt ook voor Co. De keren dat ik wel dagelijks kan is het eerste stuk hard, keutelig en wat direct daarna komt is normaal. (type 4)

We zijn heel erg op zoek geweest op internet hoe het nu komt dat ontlasting in kan drogen maar kunnen niets vinden, komen alleen maar op de 'regulier' sites terecht en daar staat overal hetzelfde: vezels eten.

Dus: hoe komt het dat ontlasting indroogt, ook als je dagelijks naar de wc kunt. (er waren meer forumleden die hetzelfde probleem aangaven).

Hoe kan het dat als je bitterzout of een zoutflush neemt/doet de 'verstopping' er aardig vlot/goed uitkomt. Is er dan niet iets in de voeding, op die basis, dat zorgt voor een vlotte, regelmatige stoelgang.

Ik kan er niet de vinger opleggen van wat nu de missing-link is in onze voeding dat zorgt voor deze verstoppingen.

We eten nu ook met regelmaat vette, redelijk vloeibare stoofpotjes (a la recept Mike) maar dat is niet alle keren een garantie voor een vlotte stoelgang.

Lia

 
Ik heb er ook nog steeds last van en denk dat het aan me lever/galblaas ligt dat er nog te veel puin inzit. En alles nog niet soepel loopt

 
Antwoorden heb ik ook niet. Ben wel benieuwd eigenlijk. Soms denk ik, gisteren weinig vloeibaar vet gegeten en dan is er niets aan de hand. De andere keer verwacht ik geen problemen en dan duurt het allemaal even is de ontlasting uitgedroogd.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de hoeveelheden. Soms eet ik heel veel en laat ik de volgende dag weinig achter in de pot, en een andere keer heb ik werkelijk waar geen ide waar het allemaal vandaan komt.

 
Ik kan maar 1 reden bedenken: de ontlasting blijft te lang hangen. Omdat de ontlasting bij vlagen niet goed verloopt, loop je achter de feiten aan tegen de tijd dat het wel goed gaat, want dan is een gedeelte al ingedroogd. Ik denk dat het probleem begint bij maagzuurtekort, waardoor de rest van de spijsverteringsketen ook niet soepel verloopt. Denk hierbij aan enzymen en bica die af worden gegeven door de alvleesklier en galzouten die door de lever en galblaas worden geproduceerd. Wellicht een idee om dit supplement te gaan gebruiken?

Mike

 
ik heb dat supplement ook gebruikt, mijn ervaring is dat dat niet helpt als je maagzuur te kort hebt en je darmen niet goed in staat zijn op ze op te nemen.

dus als de spijsvertering niet goed werkt, helpt geen enkel supplement, tenminste das mijn ervaring.

dick

 
Ik denk dat het met de hoeveelheid juiste probiotica te maken heeft en daar een goede balans in hebben.

De ene probiotica is de andere niet en kefir o.i.d. is niet zaligmakend, wel ondersteunend. Het is niet zo dat als je kefir of andere fermentaties gebruikt je er dan bent.

Er zijn minstens 8 families gunstige probiotica en ik kan me indenken dat je ze niet allemaal in de juiste ratio in je darmen hebt zitten. Zeker als je regelmatig een flush doet of op een andere manier je darmen intensief gebruikt, kan dit nooit tot rust komen.

De probiotica kan zorgen voor de juiste biofilm in je darmen. Dit is een defensielaag en die moet intact zijn. Als deze niet intact is kan dit voor onregelmatige en inconsistente vormen van ontlasting zorgen.

 
Misschien toch iets voor jou en Co om eens naar een goede darmfloratherapeut te gaan? Mijn dochtertje heeft ook al tijden een wisselend ontlastingspatroon. Omdat na haar geboorte niet alles is gegaan zoals het moest vroeg ik me af of het met haar darmflora wel goed zat. Ik heb een onderzoek laten doen, en daaruit kwam nogal wat. Zaken die je met voeding niet zomaar kunt oplossen, maar die je met een behandeling wel goed kunt krijgen en met juiste voeding goed kan houden. Bij mijn dochter is bijv. sprake van virulente factoren, en er zit zelfs een bacterie in haar darmen die er niet hoort. Hoe kom je daar uit jezelf ooit achter?

 
Quote:
Naar schatting leven er zo’n honderd biljoen micro-organismen in elke normale gezonde darm. Deze micro-organismen maken ons in het algemeen niet ziek. De meeste daarvan zijn nuttig. Als men probiotica inneemt komen deze gunstige bacteriën in onze darmen. Deze micro-organismen houden de schadelijke micro-organismen in bedwang. Hierdoor dragen zij bij aan een betere spijsvertering en de opname van voedingsstoffen in ons lichaam waardoor het immuunsysteem verbeterd wordt.


 
Maagzuurtekort levert dysbiose (verstoorde darmflora) op. Kefir niet zaligmakend? Er wordt hier gesproken over 8 stammen probiotische bacterien, kefir bevat er meer dan 80! Niets voro niets wordt dit 'de drank der 100-jarigen' genoemd!

Mike

 
Mogelijk dat een tekort aan 1 of meer mineralen een rol speelt. De darmen zullen in zo'n geval proberen alles uit de voedselstroom te halen wat er in zit en da kan tot droge ontlasting leiden.

 
@Asaya: op dit moment ben ik erg tevreden over Gr8-Dophilus van Now Foods.

Waarom?

Omdat het 8 families zijn in een potentie tot 4 biljoen eenheden. Ze hebben er ook een speciale coating op aangebracht die zorgt dat de inhoud pas in de darm verwerkt wordt. En er zit ook FOS in. Dit is een suiker die de organismen voedt.

Ik kan duidelijk merken dat dit werkt, want mijn ontlasting gaat in sprongen vooruit. Je krijgt wel eerst een behoorlijke die-off, maar die is vergelijkbaar met een portie oxi-powder.

Ik ben er blij mee, maar dit is geen garantie dat het bij een ander ook vlot werkt. Het kan soms tot wel een jaar duren voor je ontlasting Bristol Chart proof is.

 
Geringe mineraalopname wordt veroorzaakt door...maagzuurtekort. Basiche mineralen als calcium en magnesium zijn niet of onvoldoende oplosbaar als je te weinig maagzuur hebt en blijven dan gekristalliseerd en worden afgevoerd via de ontlasting. Mogelijk is ingedroogde ontlasting dan niet veel meer dan verkalkte ontlasting.

Mike

 
Quote:
Er wordt hier gesproken over 8 stammen probiotische bacterien, kefir bevat er meer dan 80


Het zou mooi zijn als je hier een lijstje van hebt. Dat is enorm goed voor de zoekresultaten. Dus ik zeg: plaatsen maar!

 
Als het allemaal een gevolg is van te kort maagzuur is het dan niet verstandiger om eerst alleen betaine HCL te gebruiken?

Wat heeft maagzuur tekort te maken met de schildklier, wat is de connectie? De schildklier is tenslotte de 'dirigent' van het spijsverteringsorkest.

Lia

 
Maar andersom is er door maagzuurtekort ook geringe opname van voedingsstoffen die de schildklier moeten voeden. Daarnaast is bijnierverzwakking de oorzaak van maagzuurtekort en zijn het de bijnieren die de schildklier aansturen.

Mike

 
Wij gebruiken nu de jodium via onze yoghurtsmoothie, misschien is het beter om het transdermaal (via de huid) te gebruiken?

Voor de bijnieren slikken we dagelijks Adrenal.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan