In hoeverre kan een lichaam zich herstellen binnen één generatie?

Gadsie

New member
Ik weet dat we hier in het algemeen niet geloven in de theorie dat (gezondheids)kenmerken van een mens genetisch wordt overgedragen.

Ik geloof hier ook niet in in de zin dat dit per se genetisch is, wel geloof ik dat 90% (bij wijze van spreke) van je welzijn al vast ligt bij je geboorte, op basis van de voeding van de moeder. Natuurlijk kan je jezelf vergiftigen en hierdoor ziektes ontwikkelen, maar je hebt van je ouders toch een soort 'limiet' meegekregen hoe gezond je kan worden, en dat de gentheorie misschien niet helemmaal nergens op slaat.

Persoonlijk ben ik me niet veel beter gaan voelen, en ik heb vanochtend zelfs te horen gekregen dat ik een gaatje heb. Ik heb al langer met deze theorie rondgelopen maar besloot het eens aan jullie te vragen.

Hebben jullie, afgezien van ziektes zoals diabetes die je later in je leven bent opgelopen, veel gezondheidsvorderingen geboekt?

Ik wil niet negatief overkomen of zeggen dat ik het oneens ben met deze manier van voeding, maar ik vraag me af wat jullie hiervan denken. Ik geloof misschien niet in genetisch, maar zeker wel in erfelijkheid, en ik denk dat als je ouders tijdens de zwangerschap en de eerste jaren van jouw leven je ongezond hebben gevoerd, jij als het ware je moet opofferen als 'tussenstap' om de volgende generatie wel weer gezond op aarde te brengen.
 
Je erft wel de zwaktes van je ouders en grootouders. In die zin wordt elke generatie zwakker. Ik denk niet dat er een limiet is meegekregen, wel hoelang je erover doet naar 'absolute' gezondheid. De een komt van verder dan een ander en zal er theoretisch langer ovet doen om gezond te worden. Je kan je beter focussen op gezonder worden i.p.v. hoe gezond je kan worden. En niet denken dat je al beter voelt in een paar weken of maandem als jezelf jarenlang ondervoed of vergiftigt hebt. Je bent inderdaad denk ik een tussenstap voor de volgende generaties.

Ik voelde me meteen goed op Wapf, wel regelmatig ontgiftingsverschijnselen.
 
Weston Price beschreef hoe hij ondervoede kinderen uit arme gezinnen (tijdens de Grote Depressie in Amerika) er weer bovenop kreeg met slechts 1 middagmaaltijd die hij bereidde en die de kinderen op school consumeerden:



De voeding die wij deze kinderen toedienden in deze ene maaltijd bevatte onder andere de volgende voedingsmiddelen:
Ongeveer 120 gram tomatensap of sinaasappelsap en een theelepel van een mengsel van gelijke delen van een zeer vitaminerijke, natuurlijke levertraan en een uiterst vitaminerijke boter aan het begin van de maaltijd.
Daarna een kom met ongeveer een halve liter van een zeer rijke stoofpot van groenten en vlees, hoofdzakelijk vervaardigd van beenmerg en fijn gesneden, mals vlees. Het vlees werd meestal apart geroosterd om het sap te behouden en daarna zeer fijn gesneden en toegevoegd aan de soep die steevast fijngehakte groenten en meer dan genoeg donkeroranje wortels bevatte.
De volgende gang bestond uit gebakken fruit, met zeer weinig toegevoegde zoetmiddelen, en broodjes gemaakt van versgemalen volle tarwe, die besmeerd werden met vitaminerijke boter. De tarwe voor de broodjes werd iedere dag vers gemalen in een door een elektrische koffiemolen.
Ieder kind kreeg daarnaast twee glazen verse, volle melk. Het menu werd elke dag afgewisseld door het vlees te vervangen door vissoep of orgaanvlees.
Om de zoveel tijd werd er een vergelijkbare portie in een pot van een liter gedaan. Deze werd naar mijn laboratorium gebracht voor chemische analyse en hieruit bleek dat er ongeveer 1,48 gram calcium en 1,28 gram fosfor in één enkele portie van elke maaltijdgang zat.
Aangezien veel kinderen dubbele porties namen, was hun inname veel hoger.



Aan het begin van het experiment vertoonde het gemiddelde van de groep een zeer lage beschermingsgraad, zo laag dat we ervan uit konden gaan dat er sprake was van actief tandbederf.
Binnen zes weken konden we constateren dat het tandbederf tot stilstand was gebracht.
De beschermingsfactor in het speeksel bleef gedurende vijf maanden verbetering vertonen, waarna het speciale programma werd gestaakt voor de zomer.
Er deden zich verschillende incidenten van speciaal belang voor. Twee verschillende leerkrachten kwamen naar mij toe om te vragen wat er bij een bepaald kind was gebeurd, omdat hij of zij van een van de zwakste in de klas veranderde in een van de beste qua leervermogen.
Cariës is slechts een van de vele uitdrukkingsvormen van onze moderne gebrekkige voeding.

Zoals je ziet ging ook het leervermogen vooruit bij sommige kinderen.

Toch kunnen we het niet meer zo rooskleurig zien als in de tijd van Price. Price waarschuwde voor degeneratie die per generatie zou verergeren. Door de experimenten van zijn tijdgenoot Francis Pottenger weten we dat er bij mensen vijf opeenvolgende generaties van slechte eters nodig zijn om tot volledige onvruchtbaarheid (uitsterving) te komen. Een generatie is 20 jaar en we zijn alsmaar slechter gaan eten na de oorlog. Als we 1950 als beginpunt nemen, dan zien we het volgende schrikbarende beeld:

Generatie 1: 1950-1970
Generatie 2: 1970-1990
Generatie 3: 1990-2010
Generatie 4: 2010-2030
Generatie 5: 2030-2050

Zoals je ziet zitten we nu in de vierde, op een na laatste, generatie. Dit betekent inderdaad al 3 generaties overerfing van tekorten en zwakheden. Wij zijn vele malen ondervoeder op de wereld gekomen dan de schoolkinderen die Price beschrijft en met 1 enkele goede maaltijd op een dag komen we er niet meer. Bij sommigen van ons is de schade wellicht inderdaad onomkeerbaar, zoals Gadsie vreest. En dan is er nog de stressfactor waaraan onze (groot)ouders en wijzelf bloot zijn komen te staan in deze moderne maatschappij, niet alleen emotionele/geestelijke stress maar ook chemicalien in voedsel en vaccins, bestrijdingsmiddelen, straling, etc.

De weg die ieder van ons moet bewandelen om weer terug te keren naar de blauwdruk, voor zover mogelijk, is een individuele en is afhankelijk van de opgelopen, al of niet overgeerfde, schade. Wat JM ervaart is ook mijn ervaring: ik kwam 'thuis' op WAPF. Dit forum staat echter bol van de ervaringen van veelal vrouwen bij wie het allemaal niet zo soepel verloopt. Ik zie het als verdwaald raken in een bos: de een vindt vrij snel zijn/haar weg terug, omdat hij/zij niet al te ver is afgedwaald, en de ander raakt hopeloos verdwaald en kan letterlijk geen kant meer op.

Ik doe mijn best om iedereen zo goed mogelijk van informatie te voorzien maar in de bijna 4 jaar dat dit forum nu bestaat heb ik bijna hopeloze gevallen voorbij zien komen, waarbij ik werkelijk geen idee heb waar ik ook maar moet beginnen. De waslijst met klachten die ze presenteren is gigantisch en loopt zeer uiteen, maar komt vrijwel altijd neer op complete hormonale en neurologische disbalans. Waar te beginnen? Vooral omdat deze personen vaak nagenoeg geen hersenfunctie van betekenis meer hebben en de informatie nauwelijks nog kunnen bevatten! Het geeft eens te meer aan hoezeer Weston Price gelijk had toen hij waarschuwde voor de verstrekkende gevolgen van fysieke degeneratie die we nu, in de 3e of 4e generatie doormaken!

Anderzijds zijn er gelukkig ook de nodige succesverhalen en vaak ook op verrassend korte termijn, het is niet allemaal kommer en kwel. Duidelijk is dat de mens veel meer is dan zijn fysieke lichaam en voeding alleen. Hij is ook nog een geest en een ziel en ook deze hebben voeding nodig, maar dan van een immateriele (energetische) aard. We hebben ons zelf in dit wak gedraaid en het is niet altijd even makkelijk om eruit te draaien. Dit forum kan lang niet alle antwoorden bieden, maar hopelijk helpt het je wel op de goede weg!

Mike
 
@gadsie: daar dacht ik laatste tijd ook vaak aan. Ik probeer zo enorm mijn best te doen en heb al zoveel paden bewandeld en zonder succes ( zelfs klachten bijgekomen afgelopen jaar). Ik ben het net als jij ook eens met price hoor daar ligt het absoluut niet aan. Ik stelde mijzelf ook die vragen: wat nou als er echt een flink defect zit wat gewoonweg niet op te lossen is? Ik denk steeds vaker dat ik mij er maar bij moet neerleggen en meer moet gaan werken aan het accepteren van mijn ziektes.
Als ik kijk naar mijn ouderlijke gezin , mijn ouders echt waar het is kommer en kwel wat gezondheid betreft . Ik denk echt dat ik een pechvogel ben en een aantal lichamelijke zwakheden helaas toch echt heb geërfd.

Snap er ook niks van dat een natuurarts eens tegen mij zei: je hebt fibromyalgie vanwege je slechte darmwerking?? Pardon?? Ik ken zoveel mensen met PDS en andere darmziektes maar die hebben GEEN fibro! Hoezo veroorzaakt dat bij mij dan wel fibro? En die hormonale disbalansen dan? Ik heb een jaar lang volgens de hormoonfactor gegeten, dat zou je hormonen in balans brengen jahoor tuurlijk maar niet bij mij!
 
@mike: wat je zegt over die generaties hoe verder hoe erger dat is duidelijk te zien. Mijn ouders dan ik en ik zie de ellende nu ook al bij mijn kinderen.

Dat stukje wat je schrijft over die kinderen verbaasd mij wel zeg. Wat goed om die vooruitgang dan te zien.
Als ik naar mijn jongste zoontje kijk dacht ik altijd dat hij het qua gezondheid beter vanaf zou brengen omdat ik hem minimaal heb laten vaccineren, met betere voeding ben begonnen. Hoog in vet, levertraan etc maar hoorde vandaag toch dat zijn ogen niet goed zijn. Hij moet naar de oogarts. Terwijl de oudste wel goede ogen heeft maar een veel slechtere gezondheid heeft en ook een slechtere start qua voeding en vaccinaties.
 
Heel herkenbaar en ik weet zeker dat ik het product ben van de vorige generaties die nooit meer geheel 100% naar haar blauwdruk terug zal kunnen. Dit is geen selffulfilling prophecy maar een keihard feit.
Het is spijtig maar de Westerse mens evolueert niet meer tenzij er een kentering in zijn voeding komt.

Mooi bericht hierboven Mike, al is de boodschap uiteraard niet fraai maar wel uiterst helder. Bedankt hiervoor.
 
heel mooi stuk maar ook erg confronterend.
had ik alles maar veel eerder geweten,onze kinderen zijn 16 en 18 en niet om te buigen naar goede voeding wat ik ook probeer!
ik kan nu alleen maar het goede voorbeeld geven en hopen dat ze er toch iets van oppakken en verder is het met lede ogen aanzien dat ze slechter worden,en dat doet pijn!

silvia
 
Dank voor de complimenten. Goed om te zien dat jullie de boodschap serieus nemen. Dat is wel eens anders geweest hier op dit forum! In de eerste 2 jaar of zo leek het voor mij soms wel of ik tegen een muur aan het praten was! Toenmalige forumleden reageerden overwegend met een houding van: ach, dat valt allemaal wel mee, nu overdrijf je toch, Mike. Vooral een heel erg Nederlandse reactie, in dezelfde categorie als: je krijgt tegenwoordig overal kanker van, je moet toch ergens aan dood gaan. Bij jullie dring ik dus wel door, mooi! Dit zijn keiharde natuurwetten en ze bagatelliseren is geen optie als het 5 voor 12 is!

Mike
 
Hoi,

ik heb een tijdje geleden al geschreven dat ik me veel beter voel. Ik had altijd om de zoveel weken ontzettende migraine aanvallen. Die heb ik nu absoluut niet meer. Daar ben ik heel blij om. Ik neem dan ook helemaal geen medicijnen meer. Goed, voorheen was het ook alleen maar Panadol +, dus ik heb gelukkig geen welvaartsziektes. Wat mij wel verontrust, is dat mijn vader vanaf zijn 55 jaar pancreatitis en diabetes heeft (broers van hem een beetje, maar die zijn al dood, mijn vader is nu 72 en het gaat hem best wel goed, het is trouwens een magere man) en ik ben inderdaad bang om dat ook te krijgen. Mijn probleem is overgewicht, niet extreem, ik draag nog gewone kleding, maar ik heb gedetoxt, ben 14 kilo afgevallen en nu met WAPF ben ik ze weer bijgekomen en nog een beetje er boven op.
Dat vind ik wel heel jammer. Ik lees succesverhalen van mensen die er zo mooi slank van worden, maar ik niet. Ja, wat wil je dan mensen advies geven, die zien dan meteen dat ik niet zo slank ben.
Ik heb natuurlijk ook zeer weinig beweging, maar het vet zet bij mij toch wel aan. Maar ik ga er wel mee door. Ik word trouwens nu niet meer dikker, ik denk het is de limiet. Mijn beide oma's waren ook zo en aten ook gezond. Mijn ouders eten volgens het voorlichtingsbureau van de voeding, mankeren al het mogelijke en zijn broodmager, maar...mijn moeder is wel al 82. Ze heeft lang het goede voedingspatroon van haar thuis uit gekregen en een tante is 86, de andere 92 en mijn oma is toentertijd ook 92 geworden. En mijn overgroot opa op een maand na 100.
Laat ik het hopelijk toch in de genen hebben :-)
Kortom, dik maar gezond, of zoals Trude Herr (Duitse actrice zegt: Ich bin rund und gesund, an mir stimmt jedes Pfund)
 
De enige manier waarop jij kunt afvallen is je koolhydraatconsumptie drastisch naar beneden brengen. Ik ken jou een beetje en volgens mij ben jij zo'n echte Limburgse bougondische lekkerbek, die niet snel nee zegt tegen zetmeelrijke producten. En als ze ook nog eens WAPF-verantwoord zijn geeft dat jou een excuus om ze naar hartelust te consumeren!

Mike
 
Ja Mike, en dan een Italiaanse vriend die toch wel graag pasta op tafel zet, ja, daar hebben we de boosdoener.
Ik denk dat het inderdaad nog teveel koolhydraten zijn. Dat moet omlaag.
MAAR....even terug te komen op het thema hier, ik voel me sinds de WAPF wel VEEEEEL beter en ben (gelukkig) nooit ziek, geen verkoudheid en niets. Dit moet ik snel even op hout afkloppen :-)

Dus al met al ben ik toch wel heel tevreden.
Verder ben ik 46 jaar, heb nog geen grijze haren, mijn ogen gaan al jaren niet achteruit, heb geen leesbril en bijna geen rimpels....dus....ik doe het toch best wel goed
 
Even een leuk weetje: Mijn moeder eet bijna geen vet, want ze is er als de dood voor en wil niet bijkomen (ze is graag mager). Maar, nu is ze laatst geopereerd en heeft een kunstheup gekregen. Mijn vader heeft haar toen extra verwend (hij kookt altijd) en heeft haar één keer in de week spiegelei met spek gemaakt en dat misschien wel 3 maanden achterelkaar. Nu moest mijn moeder op cholesterol controle, en ze was ervan overtuigd dat het slechter geworden was.
Echter...de waarde was omlaag gegaan. Mijn moeder vond dit ongelooflijk. De dokter zei toen: eet u maar verder het spiegelei met spek. Dat is nog meer ongelooflijk dat een dokter dat zegt :-)
Toen heb ik het er met mijn moeder (voor de 10000 x) erover gehad dat juist vet goed is. Misschien is er toch een belletje gaan rinkelen. Trouwens mijn vader haalt nu dan toch altijd scharrelvlees of bio bij de slager. Dat heb ik al bereikt.
 
Ja he, en ze is ook aan de levertraan. Ja, het kost wel overwinningskracht, maar soms lukt het me wel eens. Enne...als ik mijn ouders bezoek, dan kookt mijn vader compleet biologisch!
 
Ooooo ja, echt super geweldig zeg! Dat moet toch heel fijn voelen dat je zo'n enorme winst hebt behaald. Heerlijk!!
 
Als je mijn opa neemt: nooit ziek, ijzersterk, hele leven gerookt (veel!). Is bijna 90 geworden. Mijn vader ijzersterk, altijd slank en gespierd deed en doet lichamelijk werk. Ik ben de helft van zijn leeftijd, ben in verhouding met leeftijdgenoten erg sterk, slank en 'gezond'. Maar beduidend minder dan mijn vader. De klachten en intolleranties die hij nu krijgt, heb ik ook! Maar wel 30 jaar eerder!

Mijn jongere broer is lichamelijk zwak, veel klachten en veel moe. Is erg tenger gebouwd. Mijn jongste broertje, allergieen en intolleranties.

De zwaktes en intolleranties ed nemen duidelijk toe, heel zichtbaar!

Veel jongeren van nu hebben weinig spiermassa en hoog vetpercentage. Wat ze ook doen qua sport oid.

Ik schrijf dit op omdat ik dit verhaal vaak genoeg naar voren breng maar niemand neemt het serieus. Mensen bagetalliseren alles maar en blijven gewoon troep eten. Van de 30 mensen die ik over Wapf vertel worden er misschien 5 enthousiast, 1 verdiept zich erin. Toch wat bereikt haha.
 
Ja, ik haal altijd varkensreuzel bij klooster Heerdeberg. Die hebben echte scharrelvarkens.
Ik vertelde dat ook tegen mijn moeder. Zegt ze, ja en eet jij dat vet dan ook op. Ik zei, ja, ik bak erin en gooi dat vet over het eten.
Toen kwam er eerst een tegenspraak, hoe slecht etc., maar daarna zei ze, ja dat aten wij vroeger altijd op de boterham. Toen ging het verhaal verder met weemoed(meen ik te horen). Mijn oma had een klein boerderijtje, ken ik nog en mijn moeder is daar opgegroeid. Mijn oma had eigen moestuin, eigen kippen, kalkoenen, varkens. Ze haalde rauwe melk bij de boer, maakte groente in, slachtte zelf en maakte worst en andere dingen. Mijn moeder sprak er over en ik hoorde dat ze het echt geweldig vond. Ja, zei ik, daar heb je je leeftijd aan te danken aan die goede basis en ook je zussen. Mijn tante van 92 gaat nog met mij 45 minuten wandelen zonder stok en ze heeft geen bril... Toch goed die voeding van vroeger. Jammer dat ik mijn oma het niet meer kan vragen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan