Iklustvet

Iklustvet

New member
Awel, ik heb nu al spijt van die rare forumnaam :) Ik ben 32, getrouwd en twee kinders, dochtertje 1jaar en 4 maand en zoontje van 3,5. Ik heb samen met mijn man een vastgoedkantoor. Ik ben de afgelopen jaren thuis geweest omdat ik graag lang borstvoeding wilde geven en ik ook geen vertrouwen heb in de beschikbare kinderopvang. Niettemin is het niet simpel geweest, zelfstandige worden waarna de crisis uitbreekt. We hechten veel belang aan positief denken, je goed voelen door goed te denken. Dat is ook nodig want klanten kunnen je echt uitputten en je mag je niet mee laten sleuren in een strijd hoewel dat soms niet gemakkelijk te voorkomen is. Ik herken ook veel in dat ebook van Mike over bijnieruitputting hoewel ik eigenlijk geen klachten heb. Ik had na de eerste zwangerschap enorm veel haaruitval, het leek niet te stoppen het bleef maar komen. Bij de tweede heb ik sinds paleo daar geen last van gehad. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven compleet pijnloze menstruaties die nog maar 3 dagen duren, ipv een week complete miserie.

Ik lees om me niet te laten meeslepen geen kranten meer en kijk niet meer naar het nieuws. Sinds ik kinderen heb kan ik berichten als van de afgelopen dagen niet meer aan. Ik kan er gewoon niet meer tegen.

Ik wil graag komend jaar een deel van onze tuin inrichten als moestuin, er staan nu nog bomen die moeten weg. Ik wil ook kippen, ik koop nu nog hele dure bio-eieren die toch inferieur zijn. Eigenlijk wil ik ook een koe maar daar hebben we net niet genoeg ruimte voor (hoewel je ook heel schattige mini-koeien hebt!). ik vind het jammer dat de dingen die ik echt graag wil bijv rauwe melk, zo moeilijk te krijgen zijn. Of vis die niet compleet vervuild is. Ik vind het ook jammer dat je met échte voeding zo vaak veel uit te leggen hebt, in de verdediging moet. Zoals ik dat ook moet als ik mijn dochter in een draagdoek draag, in het openbaar voed, niet vaccineer etc etc. Ik heb vroeger een 5jarige opleiding klassiek homeopaat gedvolgd, ik heb hier verder nooit wat mee gedaan maar het geeft me wel een basis om anders te durven denken en daar ben ik blij mee. Ik hoop hier nog veel bij te leren!

 
Welkom, ik vind je forumnaam in ieder geval heel leuk. Ook ik vind het jammer dat je met èchte voeding steeds in de verdediging moet.

Maar houd moed!!! Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en ik heb héél wat moeten uitleggen de afgelopen 25 jaar. Het voelde vaak als een strijd tegen de hele wereld, vaak met de mensen die je het meest na staan. ( ouders, broer, zus..).

Nu zijn mijn kinderen me dankbaar, dit wordt herhaaldelijk tegen me gezegd als we programma's kijken zoals: mijn kind is te dik, obesitas of weet ik hoe ze ook weer allemaal mogen heten.

Dan zijn ze zoooooo blij dat ik niet zo'n moeder was van wie ze een hele ROL koekjes mochten opeten.

Dat ik hen daarvoor heb beschermd.

Mijn zoon geeft nu zelfs "les " aan mijn ouders over gezonde voeding :)

 
Leuk dat je jezelf even voorstelt en vooral geen spijt hebben van je naam hoor, die is toch prima? Geeft toch aan wat je graag lust.

Bij ons hoef je je niet te verontschuldigen voor wat je graag lust.

Lia

 
Food en Mood, ik hoop dat mijn kinderen later ook blij gaan zijn met hun opvoeding, en dat ze dan ook iemand tegen komen die daar bij past. Dat vind ik wel zorgelijk, ik heb ook nogal euhm, vrije ideeen over opvoeding en scholing. We straffen en belonen bijv niet. Dat is moeilijk als je kind dan naar een school gaat waar de hele dag goed zo geroepen wordt. Kortom, tegen de stroom inzwemmen is soms lastig, maar wel waardevol, en voor mij de enige manier.

 
@ik lust vet

Heel apart dat je niet straft en ook niet beloont,kun je me daar meer over vertellen?als je wilt?

Groetjes Danielle

 
over straffen

en over belonen.

http://www.alfiekohn.org/parenting/gj.htm

Alfie Kohn heeft echt geweldige boeken geschreven over waarom kinderen niet beter worden van straffen en belonen, integendeel, mensen verliezen hun intrinsieke motivatie zo gauw er beloningen bij om de hoek kijken. Kinderen zijn zo goed in staat zonder ons oordeel zelf hun weg te vinden, en dat is juist zo geweldig om te zien. Mijn `goed zo´ is echt niet nodig, mijn zoon is keiblij als hij bv zelf zijn rits kan dichttrekken, dan zijn we samen blij, zonder dat ik daar een oordeel over uit moet spreken. Zo ook met straffen, als hij boos wordt op zijn zus dan leg ik uit dat ze nog klein is etc etc, helpt dat altijd? neen, maar hem in de hoek zetten zal ook niet zorgen dat hij altijd overeen komt met zijn zus.

 
Sorry hoor, maar ik vind dit getuigen van een politieke correctheid die mij zeer tegen de borst stuit. Er is niets mis mee om je kind te prijzen en in bepaalde situaties (op een niet-bedreigende, niet-gewelddadige manier) is er ook met straffen niets mis. Ik had nog nooit van die Alfie Kohn gehoord, maar als ik dit lees wil ik dat graag zo houden!

Mike

 
Opvoeden komt het beste voort uit je gevoel of moederinstinct, niet uit boeken is mijn mening. Kinderen houden van helderheid en duidelijke grenzen. Het onderhandelen met kinderen loopt de spuigaten uit. En even paal en perk stellen aan irritant gedrag door bedenktijd op de gang of op de kamer is soms beter als die eeuwige uitleg wat heel vermoeiend is voor kinderen.

Kinderen zoeken grenzen op om erachter te komen hoe hun ouders in elkaar steken, uit wat voor een hout je bent gesneden. Ik zie om me heen heel veel ouders met allerlei idealen die hun kinderen heel hard laten werken om tot de kern te kunnen komen.

In ieder geval ga ik ook niks lezen over Alfie, maar dat moet iedereen uiteraard helemaal zelf bepalen.

Iklustvet ik vind het wel super dat je de hele dag met je kind in de draagdoek loopt te sjouwen, lang voedt en lekker thuis bent voor de kinderen. Ik verdroeg ook geen (slecht) nieuws toen ik nog kinderen aan de borst had.

 
Mijn kinderen zoeken helemaal geen grenzen op. Ik heb echt nog nooit de behoefte gehad om iemand op de gang te zetten, zou niet weten waarom. Met normaal doen kom je een heel eind, in ons huis toch wel. Zou niet weten wat dat met politiek correctheid te maken heeft. Niet straffen en niet belonen wil niet zeggen dat kinderen dan de baas zijn, verre van. Die natuurvolkeren die zo goed wisten wat voor soort eten goed voor een mens was/is, gingen ook heel anders met hun kinderen om als wij nu. Jean Liedloff heeft daar over geschreven. Je hoort dat vaak, dat je opvoedt vanuit je instinct, maar helaas is dat vaak net als met eten veel mensen zijn hun instinct en gevoel al lang kwijt. En over voeding wordt elke letter uitgespeld maar als het om kinderen gaat moet je niet te ver gaan zoeken dat moet dan maar op het gevoel.

Toen ik nog geen kinderen had keek ik ook naar the supernanny en al dat soort programmas en ik was het er roerend mee eens. Tot de oudste geboren werd en ik meemaakte dat het maar heel normaal gevonden wordt als een kind uren alleen in zijn bed ligt te huilen om in slaap te vallen. Je mag ze zeker niet verwennen, terwijl onomstotelijk bewezen is dat de hersenen van babies helemaal niet in staat zijn zulke verbanden te leggen.

Het is ook maar heel gewoon dat mensen de hele dag nee roepen tegen een baby die daar nog geen bal van snapt. Al dat soort dingen en adviezen gingen regelrecht tegen mijn gevoel in. Mijn jongste heeft echt het eerset jaar alleen maar in de draagdoek geslapen en snachts bij mij in bed. Fijn, zo moest ik niet proberen haar in een bed te laten slapen, en ik kon gewoon doen wat ik normaal ook deed. Ik kon ook overal naar toe omdat ze overal sliep, in de doek was ze thuis. Je kunt wel proberen heel wat anders te zijn maar uiteindelijk zijn we draaglingen, net als apen, daar begint het mee. Het is jammer want ik denk dat kinderen steeds ongelukkiger worden en ik denk niet dat het alleen aan slechte voeding ligt.

 
Quote:
Al dat soort dingen en adviezen gingen regelrecht tegen mijn gevoel in


Dat bedoel ik. Als je in je hoofd gaat zitten met 'hoe het hoort' of de opvatting van auteurs volgt ga je aan je onderbuikgevoel voorbij.

Je hebt gelijk dat er veel foute opvattingen zijn ontstaan over opvoeding en regels mbt baby's. Ik kon mijn kinderen ook nooit laten huilen of in hun eigen bed laten slapen, heel onhandig, zeker tijdens de borstvoedingsperiode. De sociobioloog Desmond Morris heeft een leuk boekje genaamd Baby's geschreven. Daarin beschrijft hij het natuurlijk gedrag van baby's en ouders en o.a. dat bijslapen ongevaarlijk is (tenzij je verdovende middelen gebruikt).

Maar je kinderen niet prijzen gaat bij mij ook tegen m'n gevoel in. Ik kan geen wow! of goed zeg onderdrukken als er weer eens een tekening onder mijn neus wordt geduwd of een radslag wordt gemaakt.

 
Ha wat leuk dat jouw kinderen niet in hun eigen bed sliepen. Mijn dochter heeft vannacht ook bij mij gelegen, mijn zoon heeft intussen zijn eigen kamer (dat wilde hij op een gegeven moment zelf) maar als hij ziek is ligt hij nog bij ons. Idd, we zouden het enige dier zijn dat zijn kind onder een andere boom te slapen legt :)

Ja, dat prijzen zit er heel diep in gebakken. Dat heeft te maken met hoe je bent groot gekomen. Als je veel goed zo´s gehoord hebt ga je ze zelf ook uitdelen. Toch zijn er honderden andere dingen die je dan kan zeggen. Goed zo is echt een oordeel hoe gewoon het ook klinkt voor ons. Als ik goed zo zeg op een tekening dan is de zaak daarmee afgehandelt, terwijl als ik zeg amai ge hebt wel veel blauw gebruikt vandaag. Dan is dat geen oordeel, ik laat alles open, maar ik ben er wel. Ik vind dat een heel verschil.

Ik zie het op school ook, veel ouders roepen al goed zo of flink zo als een kind zijn schoenen aan doet, dan nog eens voor de jas, voor de muts, voor het naar de auto lopen, voor het in de auto stappen. Etc. Terwijl mijn zoon die geen honderd goed zo´s krijgt zijn muts en zijn jas ook aan doet hoor ;-) Het probleem met prijzen is dat een mens gaat werken voor de goedkeuring en niet meer voor zichzelf. Ik heb dat zelf ook, als ik iets maak ben ik tijdens het maken aan het denken wat zal die of die er van denken. Ik ben niet bezig met wat ik zelf nu eigenlijk belangrijk vind. Beloningen zorgen voor het verlies van intrinsieke motivatie.

En als je als mens afhankelijk wordt van beloningen of goedkeuringen ga je die later als je ouder wordt zoeken in een peer group. Kinderen gaan dat dan onder elkaar zoeken, de goedkeuring van de groep. Terwijl het zoveel beter is als je geen goedkeuring nodig hebt, van niemand, niet van je ouders en niet van je peers maar tevreden bent met jezelf!

Als je er meer over wil lezen, en beter uitgelegd dan dat ik hier zo even snel kan

http://www.alfiekohn.org/parenting/gj.htm

http://www.alfiekohn.org/teaching/pbracwak.htm

Thomas gordon heeft over kinderen geschreven maar is ook bruikbaar in het bedrijfsleven:

http://www.gordontraining.com/leadership-training/just-say-no-to-rewards-and-punishment/

 
iklustvet,

ik vind dat je wel een punt hebt. Je kan een kind best een complimentje geven. En hoe zit het dan met al die andere momenten dat je geen complimentjes geeft , is iemand dan niet oke?

Dit is trouwens best lastig (opvoeden zowiezo vind ik, ik heb honderduizendkeer mezelf afgevraagd of ik het goed deed.

Ik herken wel wat je zegt/schrijft in ieder geval, deze gedachtenspinsels heb ik ook heel regelmatig gehad.

 
mmm niet belonen en niet straffen, ik heb zelf de cursus van gordon gevolgd, maar over niet belonen en niet straffen heb ik niets meegekregen.

Een aai over de bol maakt een stof vrij in de hersenen waardoor kinderen zich happy voelen is mij uitgelegd.

ik vond dat de visie van gordon juist erg langdraderig was.

je denkt en praat vanuit de ik vorm, ik zie, ik voel, ik merk dat.....

waneer je dan het gedrag benoemt en uitlegd waarom je dit niet graag ziet is de aandacht van het kind alweer verslapt.

zo ook is een kind verplicht jou aan te kijken, dit kan als erg intimiderend worden ervaren.

Bij mijn kinderen beloon straf ik wel.ik keur hun gedrag af niet de persoon

of waarschuw ze voor de actie of gedrag en zeg ook wat het gevolg kan zijn, het is aan de kids dan welke keuze ze maken.

ik houd van korte en duidelijke boodschappen, de kids ook merk ik.

ik zal het filmpje eens bekijken.............

ik denk zelf dat men vanuit het gevoel moet reageren en niet omdat iets zo hoort.

 
Ik blijf het politiek correct gebazel vinden. Terwijl ik het over het algemeen wel met je eens ben, Ikwilvet, getuige deze post waarin ik je nota bene een complimentje geef! Helemaal fout natuurlijk, kan niet door de 'Alfie-beugel'. :roll:

Mike

 
Alfie Kohn wordt wel vaker voor politiek correct uitgemaakt, getuige dit artikel van hem waarin hij hier op in gaat en betoogt dat de term PC een dooddoener is. Nee, Alfie, die zogenaamd neutrale grond die jij voorstaat, dat is de werkelijke dooddoener!

Dit doet me denken aan een hilarische aflevering van South Park, waarin twee agnostische pleegouders te kakken worden gezet. In het pleeggezin mag uitsluitend Dr Pepper worden gedronken, omdat het van alles net niets is, het is geen cola en geen 'root beer'. :D

Het agnosticisme ontkent, noch bevestigt het bestaan van God:

Quote:
Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen, maar evenmin het niet-bestaan.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme

Om die reden drukken de pleegouders in de aflevering van South Park zich voortdurend krampachtig politiek correct uit, om toch maar vooral zo neutraal mogelijk te blijven. Om je te bescheuren zo grappig, maar tevens een mooi staaltje van politieke correctheid aan de kaak stellen. Briljant!

Kijk naar het agnostische gebed:

De agnostische code:

:mrgreen:

Mike

 
Het houdt je precies wel bezig :) South Park heb ik nooit naar gekeken ik hou niet zo van tekenfilms, Bill Hicks daarentegen die ik je al een paar keer heb zien aanhalen is een held! Zo spijtig dat hij zo jong is gestorven, hij bedoelde het zo goed.

Over Alfie, we hoeven het niet eens te zijn he! Ik heb niks met politiek correctheid, mijn ervaring is dat je kinderen straffen en belonen gemeengoed en dus politiek correct is. Ik zal de links morgen eens bekijken.

 
Dan begrijp je de betekenis van de term politiek correct niet. Politieke correctheid is juist krampachtig een zo neutraal mogelijke middenweg zoeken, om toch maar vooral niemand voor het hoofd te willen stoten. Het maakt mensen monddood, omdat ze alleen nog maar bezig zijn geen 'verkeerde' of 'foute' opmerkingen te willen maken of handelingen te verrichten. Het is vlees noch vis, net als wat die Alfie Kohn voorstaat. Als iets gemeengoed is, betekent dit nog niet dat het politiek correct is.

Een goed voorbeeld is een jaarlijks oplaaiende discussie in Amerika of kerstmis nog wel gevierd moet worden, gezien de verscheidenheid aan culturen in Amerika en dus ook religieuze overtuigingen. Waarom zou dan een christelijk feest als dominant feest aan het eind van het jaar gevierd moeten worden? Klinkt allemaal heel plausibel, maar het probleem is dat als je hier vanaf stapt je geen enkele minderheid tekort wil doen en dan een verwaterd feest krijgt dat ontdaan wordt van zijn traditionele karakter. Zo gaan er in Amerika herhaaldelijk stemmen op om niet meer te spreken over een 'Christmas tree', maar over een 'holiday tree':

http://thenewamerican.com/culture/faith-and-morals/item/13799-christmas-under-intense-attack-this-holiday-season

Dat is dus pure politiek correctheid, net zoals de krampachtige manier waarop de agnosten in die aflevering van South Park (dat veel meer is dan alleen een 'tekenfilm') wanhopige pogingen doen om het bestaan van een hogere macht noch te bevestigen, nocht te ontkennen. Of je kind noch willen belonen, noch straffen, volgens de politiek correcte 'inzichten' van ene Alfie Kohn.

Mike

 
Quote:
South Park (dat veel meer is dan alleen een 'tekenfilm')


Ik vind south park ook leuk om naar te kijken, maar wat bedoel je hier precies mee?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.747
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan