ikke

Mike,

Maar wat nog naast deze melk.... is geitenjoghurt ook een bron?

orgaanvlees noemde je (dus lever)

vis..maar welke soorten dan het meest?

eieren?

Hiernaast vit D voor de botopbouw, vergeet ik dan nog iets?

 
Alle zuivel is rijk aan calcium, dus ook geitenyogurt.

Welke vis? Wllde, vette vis (geen kweekvis) met het MSC-logo (duurzaam gevangen).

Als het om calcium gaat dan is de schaal eerder een calciumbron dan het ei zelf. Ik krijg bijv. altijd zin in een beker melk na de consumptie van eieren. Zou dit een oerdrang zijn, ter vervanging van eierschalen als voedsel?

Nooit vit. D apart gaan slikken, maar samen met vit. A, gefermenteerde levertraan dus.

Mike

 
Quote:
Ik krijg bijv. altijd zin in een beker melk na de consumptie van eieren. Zou dit een oerdrang zijn, ter vervanging van eierschalen als voedsel?


Eierschalen als voeding?!

Ow haha en hoe moeten we dat dan doen?

Is dat niet slecht voor onze tanden?

 
Dus gewoon die eierschalen hoppa in de blender?!

(botten in de blender moet ik nog niet aan denken)

tja waarom niet...

wel calciumtabletten bijv kopen en geen eierschalen in de blender?!

slaat eigenlijk nergens op.

misschien dat ik op een dag ook de geest krijg.

Ik las al een keer dat ikke geloof ik ook botten vermaald had ergens in.

Ik weet wel dat ik toen dacht dat ik daar nog niet aan toe ben.

En dan die sardientjes eten met kop en graat en al.

het is nog wel wennen allemaal!

ik heb ook nog zoveel levers in mijn vriezer liggen als project dat nog van de grond moet komen.

 
Het wordt tijd dat we de voedselproducten van dieren direct verbinden met de dieren waar ze vandaan komen. Dan krijgen we meer respect voor het geschenk dat de dieren ons geven en denken we er niet aan om ook maar 1 gram te verspillen.

Mike

 
Quote:
Natuurvolkeren vermaalden eierschalen maar ook botten.


Haha, ze zien me op het werk al aankomen. Eerst een rauw ei leegzuigen en vervolgens ook nog de schaal opeten. Dat wordt lachen morgen! :eek:

Maar bevatten botten en eierschalen dan wel mineralen die in de oervorm ook gemakkelijk opneembaar zijn voor ons?

 
Quote:
Maar bevatten botten en eierschalen dan wel mineralen die in de oervorm ook gemakkelijk opneembaar zijn voor ons?


Wat goed genoeg is voor natuurvolkeren is goed genoeg voor ons.

Mike

 
Quote:
Natuurvolkeren vermaalden eierschalen maar ook botten.


Wikipedia hierover:

De schaal bestaat voor ongeveer 4% uit eiwit en voor 95% uit calcium-carbonaat. Tevens zit er nog wat magnesiumchloride en calciumfosfaat in de eischaal.

Er zijn dus ook al andere mensen geweest die dit afgekeken hebben van natuurvolkeren:

http://www.ovovital.com/home.php

http://www.avian.nl/NL/Avian-CalciFerol.html

Ook hondenliefdhebbers!

http://barf-natuurlijk.nl/dagutorie/dagutorie_ei_kalkbron.html

De schaal van (kippen)eieren bestaat dus vooral uit calciumcarbonaat. Ik heb wel eens op een anti-melksite (de gepasteuriseerde!) gelezen dat calciumcarbonaat een anorganische calcium-verbinding is en dat die daardoor niet goed opgenomen wordt. Klopt dit?

Dan schijnt de verhouding calcium-fosfor-magnesium belangrijk te zijn. Is het dan wel zo verstandig om zo maar eischalen op te eten? Er zit wel wat magnesium in de schaal, maar niet veel. En calcium en magnesium zijn beiden basisch!

 
Ik had het hier toevallig nog vandaag over met iemand. De oermens haalde zijn voedingsstoffen vrijwel geheel uit dierlijke voeding. Om het juiste zuur-basenevenwicht te bewaren werd naast het verzurende vlees ook basisch beenmerg en vermalen botten en eierschalen gegeten. Tegenwoordig zoeken we deze zuur-basebalans meer in vlees en groenten. Vandaag de dag zie ik eerder mensen in de problemen krijgen die te basisch eten dan te zuurvormend. Juist ja, de vegetariers dus! We moeten dus vandaag de dag inderdaad uitkijken met een al te hoge consumptie van basische voeding.

Mike

 
Maar hoe zit het met de mineralen. Zijn anorganische mineralen minder goed opneembaar dan organische?

Hoe maak je onderscheid tussen organische of anorganische mineralen? Kun je dat altijd zien aan de naam? Is iedere soort carbonaat bijvoorbeeld sowieso anorganisch?

 
De best opneembare staat voor mineralen is organisch, dus door een organisme heengegaan zoals een plant of een dier. Het lichaam is echter zeker wel in staat om anorganische mineralen op te nemen, vooral als deze vloeibaar zijn. Vandaar dat een Sole op basis van Keltisch zeezout wel degelijk erg goed voor je is. Voor de opname van mineralen zijn echter wel vetten vereist, verzadigde vetten welteverstaan.

Dit is opnieuw een reden waarom vegetariers in de problemen komen. Hun voeding is rijk aan koolhydraten en arm aan vetten. Verzadigde vetten in de vorm van ei en zuivel krijgt men vaak te weinig binnen, omdat het lichaam is ingesteld op suikerverbranding en er sowieso grote hoeveelheden ei en zuivel nodig zijn voor een vegetarier om aan voldoende verzadigde vetten te komen.

Mike

 
Even een update van mij,...

Deze week weer bij ortho arts geweest en het is nu heel duidelijk dat alle problemen in de darm zijn begonnen.

Er zit hier wederom een hardnekkige candida en ook andere schimmels die de darmwand behoorlijk hebben beschadigd. Ze sprak zelfs over een blootliggende darmwand..

Hierdoor is mijn opname van voedingsstoffen enorm verstoord en heb ik een tekort aan eigen alle mineralen en zo;b beetje alle vitaminen.

Herstel van de darmwand is dus oh zo belangrijk, maar de dingen die ik tot nu toe heb gebruikt hebben onvoldoende geholpen tegen de candida (want die is er nog heel heftig)

Voel me de laatste week ontzettend trillerig, moe, lam, zwaar gevoel en vooral veel last van mijn ogen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de balans vitamine a/d uit evenwicht is.. Op de één of andere manier heb ik een teveel aan vitamine D nu en is mijn A tekort. Dit zou volgens de arts mijn oogproblemen veroorzaken en ook de wondjes in mijn mond.

Advies nu:
Quote:
1 vit A 4000 ie Vitals of 2-3 kippelevertjes bij dag

2 Phosphatidyl serine Lamberts – energie aanmaak

2 Intestinal Movement – tegen schimmel

3 GiSol – verdringt schimmel en legt pleister op gewonde darmwand

3 Mastic Gum

3 theelepels Glutamine – energie voor darmwand en immuunsysteem

12 Goji besjes – herstel darmwand

1 shitake of oesterzwam – herstel immuunssyteem

Stuk zeewier: Kombu, Nori, Arame – herstel darmwand, tegen schimmel,

Spirulina en chlorella helpen wel om de darm beter te worden – een theelepeltje, wordt o.a. omgezet naar glutamine wat de voeding is van darmcellen en immuuncellen


Ze stuurde me ook nog extra info":
Quote:
Extra informatie energie aanmaak:

om energie=ATP- en NADH-aanmaak te verhogen is nodig:

- fosfatidyl-serine - om Q10 te hechten aan celwand

- Q10 - om energie op te slaan in ATP of NADH - probeer bij De Tuinen, het is niet de beste maar het doet wel wat

- ribose - onderdeel van ATP en NADH

- NADH of Niacine FF - energie drager - NADH is onbetaalbaar, Niacine flush free werkt ook

- B5 - riboflavine, voor Acetyl CoA-vorming

- creatine om opslag in ATP goed mogelijk te maken – dit kan goedkoop zijn bij De Tuinen bijvoorbeeld

Al deze dingen zitten natuurlijk ook in vlees dat heel erg beweegt: rauwe wilde zalm bijvoorbeeld. Als het rauw is wordt het niet beschadigd tijdens het bak-proces. Je kunt zelf van wilde zalm (diepvries AH) misschien heel dunnen plakjes maken en daarvan Gravad Lachs maken (zie internet voor het recept). Helaas is deze zalm niet zo heel erg rood, er is betere zalm maar die is ook veel duurder. Ook tonijn bevat veel energie-aanmaak spul maar is heel duur.

Rondlopend rund (echt wild Heck rund bijvoorbeeld, zie internet voor vleesverkoop van Natuurmonumenten-runderen) kan je als niet-doorbakken biefstuk proberen. Maar echt grote hoeveelheden krijg je binnen met helaas pillen en poeders. Dat is soms echt noodzakelijk.

een duur hapje, maar het lijkt wel te helpen. Als op die manier de energie-aanmaak is verbeterd kan je zelf weer je eigen energie-opbouw opbouwen. Om al die energie-winnende en opslaande moleculen te bouwen is energie nodig. Als je echt te weinig energie hebt lukt dat niet meer. Daarom lag men vroeger een jaar in bed als men uitgeput was. Dat was misschien wat teveel, maar het huidige 'direct weer lopen' is misschien ook niet goed


Zelf denk ik dat colostrum mogelijk ook wat voor me zou kunnen betekenen..

Die darm is nu aandachtspunt nummer 1!

Hiernaast is het ijzertekort heel belemmerend, de duizeligheid en zwakke gevoel.. Heb de afgelopen week elke dag al lever gegeten, dus hoop dat het wat voor me gaat doen..

 
Ikke,

Liever lever eten dan losse vit. A slikken. Denk ook aan levertraan!

Phosphadityl serine is gemaakt van SOJA! Foute boel dus! Fosfolipiden vind je in geconcentreerde hoeveelheden in hersentjes, vooral van rund. Ze zitten ook in haring en nu is het de tijd voor Hollandse nieuwe! Als je toch bezig bent met kippenlevertjes, eet dan ook kippenhart, daar zitten ook veel fosfolipiden in.

GiSol is probiotica. De beste probiotica is kefir. Bovendien bevat dit supplement manitol (zoetstof) en 'natuurlijk aroma'(vermoedelijk smaakversterker)!

Mastic gum is de hars van de mastiekboom. Het supplement bevat maltodextrine en magnesiumstereaat (transvet)! Waarom de hars van een boom innemen als je ook gelatine uit beestenbottenbouillons kunt hebben?

Glutamine komt in grote hoeveelheden voor in kwark, yoghurt, melk en eieren.

Goji-bessen bevatten pectine, een gelatine-achtige plantenstof. Waarom niet gewoon gelatinerijke dierlijke boullions? Bovendien is de goji-bes een nachtschade!

fosfatidyl-serine is een fosfolipide. Zie hierboven voor voedselbronnen van fosfolipiden. Je moet aan het orgaanvlees!

Q10 komt het meest voor in...orgaanvlees!

Ribose komt veel voor in kip en zuivel.

NADH zit in spiervlees. Dus behalve orgaanvlees ook spiervlees eten.

B5 zit in vlees en vis.

Creatine zit in spiervlees.

IJzer zit in orgaanvlees van dieren die rood vlees leveren (runderen, varkens, lamsvlees, wild).

Je zult dus volop aan de dierlijke producten moeten, iets wat je tot nu toe nog steeds onvoldoende hebt gedaan!

Mike

 
Mike,

Dank voor je reactie..

Ik had zelf ook al even onderzoek gedaan en geconstateerd dat de Gisol en Mastic Gum maltodextrine en geharde vetten bevatten, gaat hem dus zeker niet worden!Maar ik kende deze supplementen niet./

Zoiezo wil ik niet allerlei suppl gaan slikken als ik het uit voeding kan halen.

Het enige dat ik overweeg is colostrum,

Dit kan meehelpen de darmwand te helen en het immuunsysteem te versterken.

Nu heb ik gezien dat deze in poedervorm te krijgen is én in capsules.. Ik vraag me af of de goede stoffen het maagzuur overleven wanneer ik deze inneem als poeder?

Komen ze waar ze moeten komen>?

Kefir zou ook een optie zijn, alleen kan ik niet tegen lactose en dus zou ik de kefir met iets anders moeten maken (kokosmelk?)

Wat betreft de levertraan,

op het moment is mijn vit D waarde heel hoog en a te laag... hoe ga ik dit goed herstellen? levertraan bevat beide en zal dus ook de vit d waarde weer verhogen..

Kippenhart.. hoe is dit lekker te maken?

Misschien een domme vraag, maar welke soorten vallen onder spiervlees?

Ik eet nu vooral runderlappen, kip, kippenpoten, lever, rosbief, biefstuk, eieren in grote hoeveelheid, veel bottenboullions waarbij ik de botten doorbreek en het merg door de blender haal en oplepel

en vis..

 
zit er in colostrum geen lactose?

Heb je wel eens gedacht aan waterkefir, voor je darmen?

Volgens mij zijn runderlappen/biefstuk/rosbief in ieder geval spiervlees.

 
Colustrum is geschikt voor lactose vrije dieeten,

Ik ben aan het kijken naar melkkefir, zou dit graag willen maken met kokos of amandelmelk, even kijken waar te bestellen..

wat erg dat ik niet eens weet wat onder spiervlees valt :cry:

 
Ik denk ook dat die runderlappen die je eet, spiervlees zijn. Het meeste vlees wat tegenwoordig verkocht word is spiervlees.

Kippenhartjes eet ik soms ook, ik mix ze in mijn smoothie met de levertjes, zo proef ik ze niet. :wink:

En waarom mag je geen lactose? Zolang het enzym lactase aanwezig is in je voeding (zoals in rauwe melk) hoeft die lactose toch geen probleem te zijn?

Moet je voor de rest geen gluten en vezels vermijden om de darmwand niet verder te beschadigen?

Ivm ijzer, ik heb gelezen dat tijm ook veel ijzer bevat en het heeft een anti-schimmelwerking.

Foie gras (eendenlever) bevat het meeste ijzer van alle levers.

 
Wat betreft ijzer, het menselijk lichaam kan niet zo goed omgaan met zgn. 'non-heem'ijzer, oftewel ijzer in planten. Heem-ijzer is ijzer in het bloed van dieren. Het lichaam heeft moeite met de omzetting van plantaardige ijzer, maar als het kant en klaar wordt aangeboden in het bloed van dieren niet. Aan de bloedworst dus! En alle vlees dat geen orgaanvlees is, is inderdaad spiervlees.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.539
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan