Ik stel mij opnieuw voor: Lievergezond

oh, grappig, ik was je net voor.

De commentaren bij de MIRmethode zijn overwegend positief op allerlei gebied.

Ik weet natuurlijk niet of negatieve verhalen door lezers gemeld worden.

 
Dank je Marijan en Watisgezond!

Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen...

Dus dan op een gegeven moment dan moet je er toch wat mee zou je zeggen?

Ik moet zeggen dat ik niet mag mopperen over mijn huidige gezondheid vergeleken bij waar ik vandaan kom, maar het kan zeker altijd beter nog!

 
Vorig jaar heb ik de MIR-methode geprobeerd (4 weken geloof ik). Dit was nog voor m'n grote voedingsomslag.

Eerste paar dagen was ik echt bekaf toen ik er mee begon, maar daarna merkte ik bijvoorbeeld dat ik geen koude voeten meer had.

Het is nauwelijks een opgave om te doen, dus ik ga het misschien binnenkort weer eens proberen.

 
Even een bijpraatje: ik ben langzaam de ui aan het afpellen en stuk voor stuk mijn klachten onder de loep aan het nemen evenals verschillende behandelmethoden.

Het valt allemaal niet mee voor mij en het kan vast minder ingewikkeld dan zoals ik mijn huidige problemen aanpak.

Echter: ik boek wel vooruitgang en dat telt toch.

Liever zo dan dat ik overgeleverd ben aan doktoren en behandelaars uiteindelijk.

Recentelijk heb ik de etherische olie van koriander ontdekt om mijn suikerspiegelschommelingen aan te pakken en het is niet te geloven maar het lijkt nog te werken ook om mijn pijnlijke maag wat meer te kunnen ontlasten (in combinatie met iberogast en spijsverteringsenzymen).

Door de dag heen "vast" ik nu wat meer en mijn maag kan dan tot rust komen en ik raak zo minder vermoeid, want mijn lichaam krijgt al dat voedsel niet verstouwd waar het normaal voor de koriander wel regelmatig om schreeuwde: juist als ik te vermoeid was om het eten te verteren.

Vechten tegen hongerkicks kan/kon ik echt niet, maar er moest wel iets gebeuren.

Ik gebruik nog meer spijsverteringsondersteunende etherische olieen op allerlei manieren (in glas water, op huid bij maag/darmen gesmeer/ onder de tong / onder mijn voeten).

Ik ben nu ook begonnen met rectale ozoninsufflaties naast vaginale ozoninsufflaties wat ik al deed.

Wel een belevenis ook weer maar ik vermoed dat het me wel ook iets extras biedt naast wat ik al deed.

Binnenkort ga ik ook geozoneerde olijfolie snuiven in de hoop dat ik mijn neuskraakbeen en -bot ermee van de ontsteking afkrijg: dit lijkt op het ziektebeeld van polychondritis. Sinusitis heb ik al niet meer. Joepie! Wat een opluchting. Lang leve de ozon-oorinsufflaties. Met de ozonzalf houd ik de ontsteking van mijn neusbot- en dito kraakbeen onder controle, maar ik krijg hem daar jammer genoeg tot dusver nog niet weg. Mogelijk kan het wel met geozoneerde olijfolie snuiven via een astmamasker: http://www.plasmafire.com/Asthma_Kit.php Zie ook dit recent gepubliceerde youtubefilmpje voor dit doel: &feature=em-subs_digest

 
Ik was vandaag bij het tweede consult van een nieuwe behandelaar.

Eerste consult kwam het tandenknarsen uit de bus.

Gebit is verder goed op een geimpacteerde verstandskies na.

Vandaag was de dag van de grote scan.

Gelijk was te zien dat mijn maag geirriteerd is wat ik dag in dag uit voel.

Problemen: hypoinsulinemie (zwakke alvleesklier), lage bloeddruk, beschadigde nieren door de vele blaasontstekingen in het verleden (hoop dat het nog bijtrekt), problemen in mijn hoofd (weet ik al: de sinuusproblemen), energietekort (geen nieuws), zure cellen (in PH-zin), hormonale problemen (te weinig oestrogeen?), te veel calcium tov fosfor geloof ik en problemen met mijn ruggewervels die losgemaakt moeten worden door een manueel therapeut om zenuwbeknelling tegen te gaan.

Het grote grondprobleem in mijn geval: melkprodukten!

Eerder was me niet duidelijk dat alle melkprodukten een probleem zijn voor me.

Bij sinuusholteproblemen gelden melkprodukten vaker als onderliggend probleem.

Jammer maar helaas dat ik de kaas en de yoghurt moet schrappen (melk nam ik al niet), maar zit niets anders op.

Als mijn problemen verdwijnen bij achterwege laten van de melkprodukten, dan moge duidelijk zijn dat het voor mij niet goed is.

Advies: elke dag een theelepeltje natriumbicarbonaat, sporten (maar wandelen minimaal een uur per dag is ook goed gelukkig), naar een manueel therapeut en melkprodukten vermijden (en laten checken op diabetes...).

Geen melkprodukten is wel wennen voor me.

 
Goed dat je je even helemaal hebt laten 'doormeten'. Dan weet je waar je nu staat en welke route je kan nemen om beter te worden.

Melkproducten blijken bij mij ook problemen te geven. Kwam uit de test van Marijn. Alleen roomboter mag ik gelukkig nog wel.

Ik merk dat ik meteen minder huidproblemen heb. Vroeger had ik ook vaak verstopte voorhoofdholtes, nu al een lange tijd niet meer.

Succes met de nieuwe strategie ;-)

Mark

 
Hoi Lievergezond,

Fijn dat je nu weet dat je geen ontstekingen in je kaken hebt!

Als je lyme hebt, kunnen de bacterien die een spirocheetvorm hebben ( zoals jij wel weet natuurlijk ), dwars door je darmwand gaan en zo lekke darm veroorzaken. Daardoor heb je een intolerantie voor harde eiwitten, zoals tarwe, peulvruchten en melk- eiwitten. Die gaan onverteerd door je darmwand en komen onverteerd in je bloed en komen overal terecht, ook in je hersenen...Daarom kan je als je lyme hebt sowieso niet tegen melk producten. Jij kreeg er nog andere klachten van ook.

Ik ben blij dat je dit nu weet en ik hoop dat je gauw minder pijn hebt van je sinusklachten en de andere klachten die de melk-eiwitten en melksuikers hebben veroorzaakt :D

 
hoi Mark, ik hoop dat ik net als jij van de sinuus- en andere problemen afkom door in dit geval dan maar de melkprodukten te skippen! Het zal volgens de voorspelling nog wel even duren voor mijn klachten echt kunnen gaan verdwijnen is de voorspelling omdat ik al zo lang klachten heb. Februari is het nieuwe consult weer.

Mayke: ja ik ben het zo zat weet je: die sinuusproblemen telkens de kop indrukken. Het lukt wel, maar het blijft wel dweilen met de kraan open zo. Dus nu dan vlees, vis, groente en soms wat graan. Het ziet er even wat magertjes uit, maar het moet. En buteyko-ademhalingsoefeningen natuurlijk: want sinds ik dat doe heb ik voor mijn doen al veel minder last van bloedsuikerschommelingen.

 
Het rapport van een meting op basis van elektro-acupunctuur onlangs bij mij meldt weer een mangaantekort (was al eerder eens geconstateerd): de borrelia eet de mangaantekorten in iemands lichaam op. B6 heb ik ook te kort.

Quote:
Dr. Klinghardt een zeer gerenomeerd lyme-arts heeft enige tijd geleden ontdekt dat 80% van de Lyme patienten lijdt aan HPU (Hemopyrrollactamurie). Dit zou een stofwisselingsziekte zijn waar de vitamine B6, zink en Mangaan wordt weggevangen. Normaal gesproken zou HPU een aangeboren afwijking zijn, maar de conclusie van Klinghardt is dat het ook na een zware infectie kan ontstaan. Door het toedienen van hoge dosis vitamine B6, Zink en Mangaan zouden klachten kunnen verminderen.

http://www.lymebehandeling.nl/2013/06/20/borrelia-heeft-mangaan-nodig/

Mangaandeficientie en pancreasproblemen zijn ook bekend. Zie dit bijv:

Abnormal Glucose Tolerance in Manganese-deficient Guinea Pigs

http://jn.nutrition.org/content/94/1/89.full.pdf

Quote:
Manganese is a trace mineral that is present in tiny amounts in the body. It is found mostly in bones, the liver, kidneys, and pancreas.

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/manganese

Sinds ik buteykoademhalingsoefeningen ben gaan doen, heb ik minder last van bloedsuikerproblemen: minder vaak honger: inmiddels ben ik 4 kg afgevallen (reserves genoeg).
Quote:
Een ander gevolg van chronische hyperventilatie is dat de zuurgraad van het bloed verandert, waardoor de opname en afgifte van allerlei enzymen, mineralen, vitamines en hormonen in de knel komt.

http://www.buteyko-instituut.nl/Chronische-vermoeidheid.html

Mogelijk heeft de buteyko dus misschien mijn mangaanhuishouding iets verbeterd ook al heb ik kennelijk nog steeds een tekort?

 
hoi Vivianne, ja die link heb ik gezien, dank je!

Ik las ook elders dat je ervaring hebt met de auteur van die site en worstelt met het fenomeen alvleesklierproblemen proberen te vatten.

Ikzelf ook.

Ik werd ook nieuwsgierig.

Ik heb een persoon vergezeld die worstelt met alvleesklierproblemen op consult bij de auteur van het artikel.

Sindsdien ben ik klaar met die auteur.

Niet dat die alleen maar rare dingen zei trouwens en dat artikel geeft zeker zinnige aanknopingspunten: maar de persoonlijkheid van deze persoon, ik kan er nog steeds niet over uit: ik krijg er pukkels van als ik er weer aan herinnerd word.

Maar daar kun jij dan weer niets aan doen:)

Als je nog meer tips hebt, hou ik me aanbevolen.

Ondertussen zoek ik me rot naar nog meer aanknopingspunten om van die ellendige pijn af te komen in mijn maaggebied die van de pancreas afkomen.

Zie dit bijv: http://en.biomanantial.com/take-care-your-pancreas-a-2289-en.html

http://en.biomanantial.com/juicetherapy-strengthen-pancreas-a-2122-en.html

 
Hoi Lievergezond,

Hier zien we dat de pancreasenzymen goed hun werk doen. Onze zoon is zijn achterstallig gewicht aan het inhalen en concentreert zich opvallend beter.

Herkenbaar verhaal wat je meldt van de geraadpleegde dokter. Hij blijkt een opleiding gevolgd te hebben aan de School voor Zijnsoriëntatie wat wellicht een verklaring voor alles is.

Volgende link is ook nog interessant voor je :

http://www.hpupatientenvereniging.nl/

 
Sinds een jaar was mijn gezondheid redelijk stabiel sinds de sinusitis uit beeld was/is. Langzaam begin ik wel meer druk op mijn hormoonstelsel te voelen, mogelijk doordat de overgang voelbaar in zicht komt. Toch weer meer bijnieruitputting en vervolgens kom ik dan in een neerwaartse spiraal als ik niet uitkijk (o.a. vermoeidheid vooral sochtends en na het avondeten). Sochtends deed ik mijn ademhalingsoefeningen, maar door vermoeidheid komt daar snel de klad in terwijl ik ze dan juist zo hard nodig heb evenals de (geplande) dagelijkse wandelingen.
Goed, dus nu toch maar weer opnieuw in de aanval: wie wil er geen controle over de eigen gezondheid? Vandaag heb ik een uitputtende vragenlijst ingevuld voor een zogeheten hormoonanalyse op basis van klachten, symptomen en nog meer beschrijvingen van / over mezelf. Ik kom erop terug, omdat het advies dat me in het verschiet is gesteld binnen maximaal een week volgt! Een nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden zullen we maar zeggen.
 
Ik vrees dat ik dit jaar ook maar structureel ga kijken of ik koud kan (af-)douchen en meer lichamelijk ga bewegen. Bewegen scheelt voor mij wel veel voor mijn gezondheid merk ik, maar het schiet er ook al snel in bij me.
 
Ander goed voornemen: uitkijken met kelptabletten en jodiumrijke voeding inzake hashimoto (antistoffen aanmaken tegen eigen schildklier): dat was de reden van mijn vermoeidheid, ontstoken schildklier en neerslachtigheid. Dus nog niet de intredende overgangsklachten gelukkig die ik debet achtte aan voornoemde klachten die sinds een maand opspeelden bij me sinds de jodiuminname: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/jodium/page/42/#post-144913
 
Even een update: die hormoonanalyse op basis van symptomen die ik had laten uitvoeren (zie 1 van mijn laatste berichten in deze berichtendraad).
Die hormoonanalyse had best goed uit kunnen pakken denk ik: maar het was toch te weinig toegespitst op mij als persoon en dan heeft het weinig zin.

Ik had wel mijn persoonskenmerken doorgegeven inclusief voedselallergieen, onverteerbaarheden e.d., maar bijv. ook zeewier werd aangeraden zonder enig voorbehoud terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik een hashimoto-figuur ben.
Als een hormooncoach daar dan in het advies geen rekening mee houdt, dan is die geen knip voor zijn of haar neus waard.

Gelukkig was er een niet-goed-geld-terug-regeling: anders was ik er zowiezo al niet aan begonnen.

Ik heb intussen veel extra info gezocht en gevonden over mensen, vrouwen vaak, met een schildklier die zichzelf aanvalt.
Dat mijn schildklier zichzelf aanvalt, is nu weer voelbaar sinds ik een tijdje kelp heb ingenomen. Typisch is dat ik nog steeds mijn schildklier voel prikken soms, ook al ben ik gestopt met die kelp. Maar voor ik die kelp slikte had ik dat dus niet, althans, een hele lange tijd niet. Die kelp heeft de auto-immuunreacties erger gemaakt, maar het heeft kennelijk nogal een na-ijl-effect. Volgens mij beschreef Wimeer dit ook hier op dit forum: hij had hiziki gegeten en vervolgens kreeg die klachten, maar die bleven ook nog toen die gestopt was met de hiziki.

Ik heb een aantal dingen gevonden over mensen, vrouwen vaak, met hashimoto:
1. ze zitten vaak aan een glutenvrij dieet noodgedwongen en melk en soja gaat vaak ook niet: het gaat echt om religieuze vermijding anders vlamt de ziekte op;

2. de ziekte is progressief als je specifieke persoonsgebonden allergieen/intoleranties niet mijdt als de ziekte: het is bij mij ook niet bij te houden die allergieen: er komen er telkens steeds meer bij dat zelfs de huisarts achterover sloeg, maar als het overigens over hashimoto ging, dan was hij overigens weer niet thuis;

3. vaak spelen drie dingen een rol: lekke darm, erfelijke aanleg, stress / toxinen (bijv. bacteriele infecties e.d.). In mijn geval ben ik zeker erfelijk belast via mijn vaders tak;

4. hormoonsuppletie neemt de oorzaak niet weg, maar zolang je met je leefstijl onvoldoende een antwoord hebt op de auto-immuunziekte, is hormoonsuppletie zo gek nog niet omdat de auto-immuunreacties die steeds erger worden als er niets gedaan wordt deze ook weer een bron zijn voor hart- en vaatziekten / andere auto-immuunreacties/-ziekten en voor orgaanaanval: mijn zus heeft bijv. later in haar leven pas diabetes type I gekregen (de auto-immuunvariant) en zij heeft het ook aan haar hart: zou niet gek zijn te bedenken dat haar verwaarloosde schildklierprobleem (hashimoto/ hypothyreoidie) (en laten we niet vergeten: onvoldoende oog van de huisarts voor dit type auto-immuun-schildklierprobleem dat ook nog bij ons in de familie zit) hieraan ten grondslag ligt. Stress kan schildklierproblemen aanjagen, maar andersom is het ook mogelijk zolang de schildklier niet een beetje tot bedaren gebracht kan worden;

5. specieke spieroefeningen beinvloeden je gehele stofwisseling: ook je spijsvertering en daarmee ook je gezondheid. Belangrijk daarbij is dat ze niet te veel inspanning kosten en dus ook geen extra aanjager kunnen zijn voor bijnieruitputting kunnen de spieren toch verdichten en ook de lymfeklieren stimuleren. Een bekende schildklieractiviste in de VS, genaamd Mary Shomon http://www.thyroid-info.com/contact.htm, zweert bij de oefeningen van ene Theresa Tapp: zie hier een tijdelijke link naar die oefeningen (als het goed is kun je die link downloaden zodat je de oefeningen op je computer hebt staan als deze URL inactief is gemaakt): https://dl.dropboxusercontent.com/u/209895/tijdelijk/t-tapp_basic_plus_workout1.avi (je kunt deze link downloaden).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan