Ik ga op (kampeer) vakantie en neem mee...

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al wat goede tips in het andere vakantie-eet-onderwerp gelezen, maar ik zou het leuk vinden om jullie tips en adviezen te mogen ontvangen!

Wij gaan deze zomer kamperen met onze dreumes van 16 maanden. Ze drinkt nog steeds 2x per dag de wapf formule, dus rauwe melk is ook daarom extra belangrijk. Ik kan wel voor een weekje meenemen, dus dat is fijn en misschien kan ik ook nog wat ingevroren formule meenemen. Maar wij willen ook wel wat lekkere melk drinken en onze koelbox is snel vol!

Wie oh wie heeft de gouden tip mbt koken bij de tent? Ik heb altijd lopen prutsen met die kleine gasstelletjes en daar simpele pannetjes op, viel altijd om etc, maar dat was wel weer de charme van het kamperen vond ik. Nu er ook een dreumes bij is gekomen vind ik het toch wel handig om iets gebruiksvriendelijker materiaal te hebben om mee te koken. Mijn ouders zijn helemaal fan van de skottelbraai, met grote gastfles, maar lijkt mij dat die allemaal een teflonlaag hebben? En kamperen met kilo's aan gietijzeren pannen is ook niet echt handig. Hoe doen de kampeerders onder ons het?

Gewoon een beetje een voorpret en (kampeer)vakantievoorbereidingsonderwerp! Ben benieuwd naar jullie ervaring!

Groetjes Frida

 
hoi Frida, ga je heel primitief aan de slag?

Of neem je toch ook elektriciteit bij de tent?

Als je dat laatste doet, is een camping-oventje misschien ook handig (bijv. eentje van 9 liter http://www.kampeerdump.nl/alpina-mini-oven-9-liter-650w.html ), en ik neem altijd mijn blendertje http://www.superfood.nl/non-food/blenders/personal-blender-pb-250-xl-tribest mee.

Deze kan ook dingen malen -koffiemolenfunctieniveau: wel handig (vind ik zelf).

Ik vind gas ook een gedoe, maar ik heb het nooit anders gedaan dan dat.

Ik zag pas een goedkoop ding bij de kruidvat: iets met houtskooltjes. http://www.kruidvat.nl/domains/krui...-KVNL-22-noteit/magazine.html#/spreadview/58/

Zou dat iets zijn?

 
Ha allebei, dank voor de tips! Nee, niet zó primitief, wel elektriciteit.

Blender is een goed idee! Gewoon een kleintje dus! En een oventje? Ik zal eens googelen!

Uiteraard een bbq, zit na 16 jaar vleesloos te zijn geweest nog niet zo in mijn systeem. Zou helemaal leuk zijn om een kampvuur te maken en daar zo'n heksenpot boven te hangen, helemaal geweldig lijkt me dat! Groetjes!

 
Als je elektriciteit heb kan je misschien ook een koelkast huren, de melk kan je niet een week lang goed houden in een koelbox.

Ik heb erg goede herinneringen aan worstjes boven een kampvuur roosteren op een stok. In het bos een stevige maar smalle stok per persoon zoeken. En daar met een mes een puntje aan maken en de bast er af halen op de plek waar het worstje komt. Het worstje boven de vlammen roosteren en zorgen dat hij niet te ver open barst. Lekker met een stukje zuurdesembrood, salade en knoflook saus. Die is vast wel beter te maken met goede mayonaise, yoghurt en knoflook. We hadden ook altijd andere sausjes uit flesjes die we thuis ook zelf bij de barbecue hadden maar daar is vast ook wel wat op te verzinnen.

Ik zou zelf meer yoghurt/kwark gaan eten in plaats van melk is ook niet zo erg als het gepasteuriseerd is omdat het gefermenteerd is.

 
Hallo kaaskanlekkerzijn! Goed plan van de kwart en yoghurt! Doen we dat! En ja, idd rauwe melk in de koelbox gaat idd niet lukken. Ik vraag me zoiezo wel eens af hoe lang we ons meisje de formule moeten/kunnen geven. Ze drinkt er nog met veel smaak en plezier van dus we blijven het haar gewoon geven. Borstvoeding kan je tenslotte ook heel lang goed blijven geven. Misschien rond haar tweede jaar overstappen op puur alleen rauwe melk. Ooh, nog iets, wel even offtopic, ik maak nu sinds kort ook kefir van de rauwe melk en daar is ze helemaal gek op! Zo leuk om te zien, twee van die mollige handjes die heel gretig het bekertje vasthouden! Kefir kan ik natuurlijk ook meenemen, of overleven de bloemkooltjes de trip misschien niet?

Boven kampvuur ook zo gezellig idd! Wie weet vinden onze buren (eigenaren van het weiland achter ons klushuisje) het ook wel ok als we een vuurplek aanmaken. Zou helemaal mooi zijn!

Hallo Puurnatuur, ik schrijf het op mijn lijstje! Leuk om tips van jullie te mogen ontvangen!

Lievergezond, dank voor de link! Ik weet nu waar naar te zoeken!

Nog meer kampeervolk onder ons?

 
Hoi Frida,

Daarom vroeg ik me ook af of je geen koelkast kan huren ik weet dat dat op grote campings kan. Maar ik neem aan dat jullie daar niet heen gaan. Voor die baby melk is een koelkast namelijk wel handig. Of anders kan je misschien een elektrische koelbox ombouwen met een adapter voor stroom van het lichtnet. En in een vakantiehuisje is het zo ie zo wel handig om een koelkast voor de volgende keer te hebben.

Ik weet niet of je dochter genoeg binnen krijgt met kefir in plaats van melk. En ik weet ook niet tot wanneer ze de formule moeten krijgen en wanneer ze over kunnen op gewone melk, maar staat dat niet ergens op de amerikaanse WAPF site. Maar kefir moet je buiten de koelkast maken en ik denk dat het ook nog wel een dag houdbaar is in de schaduw. Ik geef je dochter groot gelijk melkkefir is ook heel erg lekker.

 
Quote:
Kefir kan ik natuurlijk ook meenemen, of overleven de bloemkooltjes de trip misschien niet?


@ Frida, misschien de trip nog wel, maar de zomerzon op een tentje misschien niet?

Ik gebruik ook altijd een elektrische koelbox op de camping.

 
Ik ga ook twee weken kamperen (zonder electriciteit) en verheug me er nu al op. Al mijn supplementen neem ik mee, gewoon uittellen wat ik voor twee weken nodig heb en in een bakje doen. Sommige zaken kunnen dan even niet, zoals kombucha, waterkefir en melkkefir. Maar aan rauwe melk zou je wel vers moeten kunnen zien komen. Vooral als je probeert zo veel mogelijk bij boerderijen te kamperen. Dit zijn vaak kleine rustige campingplaatsen zonder kampwinkel, disco en hangjeugd. Heerlijk, en volgens mij erg wapf. Ik vind het nogal overdreven om een oven of blender mee te nemen. Juist improviseren vind ik in die paar weekjes leuk. Onze voorouders hadden ook vaak dingen niet tot hun berschikking, maar daar staan weer prachtige dingen tegenover: in de vrije natuur zijn zonder apparaten of internet. Volkomen stress vrij, leven zonder klok of verwachtingen. Een goede oefening voor het normale dagelijkse leven! De gesmolten boter neem ik op de koop toe :).

 
Ha! Ik kan natuurlijk ook lekker primitief aan de slag in ons klusobjectje. Alleen we gaan ook nog een week naar idd rustige kleine liefst bij boerderij campings! Bloemkooltjes in de tent geen goed idee idd. Dan moeten ze maar even tijdelijk ook een vakantie nemen in onze thuiskoelkast, dat kan heb ik begrepen. In een laagje melk, toch?

En tja, we blijven de formule gewoon nog maken, er zitten zoveel goede stoffen in en dat is dan al mooi meegenomen zo twee x per dag. Grappig idd om te zien hoe goed ze weet wat gezond is. Zelfs koude bottengelei en het vet slurpt ze gretig op. Hap hap en weg is het! Dat doe ik haar nog niet na, toch lekkerder in een soepje.

Wat leuk Oker, echt het basic kamperen! Wel met supplementen dan, haha! Ik laat mijn potten en brouwsels dan ook maar even achterwege. Blender kunnen we gewoon in ons klushuis laten staan. De andere week gewoon lekker aan de yoghurt en kwark! Inderdaad fijn een met de natuur!

 
Frida, ik vind het stoer van je om met zo'n kleintje te gaan kamperen, heb toch altijd de luxe van een koelkast en fornuis opgezocht. Als ik zo primitief ga draait het meestal uit op veel uit eten ;) Dat wilde ik niet met kleine kinderen, want dan eten ze de hele vakantie pizza (Italië). Dit jaar blijven we in eigen land en ga ik met een vouwwagen, wederom met koelkast en gasfornuisje, beetje smokkelen wel als ik jullie zo hoor.

Wat heerlijk dat die kleine bouillon en kefir verslind.

 
Ik zei alleen maar dat mij een koelkast handig lijkt in verband met die baby formule die Frida mee wil nemen en maken. Ik houd zelf ook wel van primitief kamperen zonder elektriciteit en met een tent. Maar met kinderen is denk ik (ik heb ze nog niet) een grote tent of een vouwwagen wel handig met een stevig kooktoestel.

 
Ha Tanja, koelkast is idd wel prettig! De eerste week staan we in het veld achter ons klushuisje en kan ik in ons huis wel wat neerzetten. De tweede week gaan we wel op een camping staan, dus wordt het toch weer alleen onze elektrische koelbox. Het wordt ook de eerste keer met ons meisje, ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan. Zeker nu ik zo kritisch ben op ons voedsel.

Wat leuk om met een vouwwagen te gaan! Vrienden van ons hebben een Holtkamper en zijn helemaal fan! Ziet er ook erg gezellig uit. Heel veel plezier alvast!

Idd zo leuk om te zien hoe lekker ze kefir en bottenbouillon vindt! Vannochtend heeft ze samen met mij een rauwe melk shake met volle yoghurt, een paar frambozen, kaneel,en gepofte amaranth gehad, slurpte ze ook zo naar binnen, heel braaf met een rietje en zonder te morsen!

Ha KKLZ, de eerste week kan ik makkelijk een koelkast regelen, dus ok voor de formule, de tweede week gewoon iets primitiever en dan vinden we wel een adresje voor rauwe melk en drinkt ze gewoon een weekje alleen rauwe melk. Moet ook kunnen! Stevig kookstel lijkt mij een goede aanschaf! Fijne dag allen!

 
Ik ben nog te veel bezig met wat anderen van mij denken. Dat krijg je als je altijd overal commentaar op hebt gehad dan wil je het een keer goed doen. En dat ik dingen goed praat wat ik zelf heb gedaan dat vindt ik weer niet goed aan mezelf, ik probeer me aan allebei zo min mogelijk te storen.

Frida, Ik denk ook wel dat het goed komt hoor alleen rauwe melk een tijdje overleeft ze wel. Ik vond mijn eerste kampeer vakantie helemaal geweldig al was ik dan al wel 2. Zo leuk dat ik dat slapen tussen de middag onzin vond en ik denk dat ik nog te jong was voor een eigen tentje.

 
ik weet nog dat mijn ouders altijd een groot gat gingen graven en daar een hele hoge pan in deden, koud water erin en flessen drinken/bier erin, bleef lekker koel.

alvast een fijne vakantie

 
Hoi Frida, misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je kan ook van te voren groente, fruit, vis en vlees drogen in de oven of dehydrator voordat je weggaat. Gedroogde voedsel kun je buiten de koelkast en uit de zo gemakkelijk 6 maanden bewaren buiten de koelkast.

Verder weet ik ook dat het mogelijk is om yoghurtbars te maken van yoghurt en misschien is het mogelijk om zelf melkpoeder te maken van rauwe melk. Ik heb het een keer met soep gedaan, maar nog niet eerder met melk.

Fijne vakantie

 
Hallo! Nou, ik kan wel een aantal maanden gaan kamperen! Dank voor de goede tips! Leuk om deze van jullie te mogen ontvangen! Jullie ook een fijne vakantie, ik ga er maar even vanuit dat iedereen wat fijne vrije dagen voor de boeg heeft. X

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan