ijzeren bestek

simone

New member
Hallo,

Weet iemand waarom ijzer bestek niet gezond zou zijn, gaan de vitamines dan verloren of?

Er zijn bakkers die zeggen dat je brood niet met een mes moet snijden, pas als je deze gaat eten, verder zegt men dat ijzeren lepels niet gebruikt mogen worden bij bijv. babyvoeding.

Ik heb weer een vriend, hij is kok, als hij een salade maakt snijdt hij de sla niet met een mes maar plukt hij deze.

Waarom?

Is plastic dan wel goed, verhit is plastic giftig maar bij koud gebruik is het toch ook niet goed als bestek of als je eten in plastic verpakkingen koopt.

Houten bestek en glazen, kleien potten lijken mij het beste en natuurlijk brood verpakt in papier ook.

Kan iemand mij daar verder in ophelderen? Waar moet je allemaal bij welk materiaal allemaal op letten?

Dank je wel voor de moeite.

 
Quote:
Weet iemand waarom ijzer bestek niet gezond zou zijn, gaan de vitamines dan verloren of?


Ijzer geeft ook af, minieme deeltjes, maar toch.

En is niet zo gezond in het lichaam.

Je kunt beter zilver bestek hebben vanuit het oogpunt van de gezondheid: kleine stukjes zilver zijn zelfs in bepaalde opzichten goed voor de gezondheid: die werken antimicrobieel!

Quote:
Ik heb weer een vriend, hij is kok, als hij een salade maakt snijdt hij de sla niet met een mes maar plukt hij deze.

Waarom?


Misschien is het handig dat je het aan hemzelf vraagt?:)

En als je het antwoord weet mag je het best hier komen vertellen:)

Plastic is zeker niet goed, zeker niet als je het verwarmd bij voedsel laat komen, maar ja ach, ook wel handig soms (niet zo zwaar en het valt niet kapot).

Je kunt dingen die je in plastic stopt ook in een keukenpapier in plastic doen zag ik op een youtubefilmpje iemand doen.

Hout heeft als nadeel dat er dingen in blijven zitten (ook bacterien).

 
Omdat bijna niemand meer het gebruikt en het peper duur is als je op zilver bestek zoekt staat er of meestal prijs op aanvraag bij of het is antiek en dan nog duurder. Gebruikt iemand van jullie zilver bestek en zo ja waar gekocht, je hebt namelijk ook zilver laagje erop.

Het blijkt echt gezond te zijn en ook onder de Egyptenaren als cure bekend te zijn en natuurlijk vroeger onder de rijken maar dan moet het Colloidaal zilver zijn. Ik weet niet of er tegenwoordig iets aan toegevoegd wordt. Het blijkt een goede natuurlijke antibiotica te zijn.

Correct me if I'm wrong.

 
zilver bestek is idd een goede natuurlijke antibiotica, dus ik zal je niet corrigeren.

ik gebruik geen zilver bestek, zowiezo al niet omdat het niet goed is voor dat bestek in de vaatwasmachine. en het wordt zo donker en dan moet je het weer poetsen, allemaal geen zin in:)

ik gebruik gewoon roestvrij stalen bestek.

 
Bedenk nu dat ik een site heb die gerecyclede bestek verkopen gemaakt van mais en andere gewassen bijv. ook houten bestek per honderd en niet duur, bio ecologisch. Lijkt me het gezondst om dit te gebruiken en niet duur:

Hier is de site:http://www.biofutura.nl

Links zie je een afdeling bestek maar je hebt ook borden, verpakkingen etc.

Ik zou zeggen take a look en ben benieuwd naar jullie reacties.

 
Bleek dat wij nog heel veel zilveren bestek thuis hebben en bij mijn vrouw haar oma. Echt oude hotel zilveren bestek.Zijn echt donker geworden. Moeten gepoetst worden maar ik wil dit niet poetsen met rotzooi.

Volgens kan het gewoon in de vaatwasser maar dan zonder ander bestek erbij of hebben jullie nog natuurlike tips?

Ik heb namelijk ook nog een tip: wij wassen met ecologische tablets in de vaatwasser maar dan met een zo laag mogelijke temperatuur omdat als je ik meen boven de 42 graden komt komen er giftige stoffen bij plastic vrij en alle vaatwassers hebben veel plastic in de binnenkant maar als je van ecover meen ik de magnoballs gebruikt kan je op denk wel 35 graden wassen en ook nog een kort programma, scheelt in stroom, water en ook beter voor de gezondheid en het milieuhttp://www.ecowassen.nl/magnoball.html

Ik was nu met een halve tablet en dan kan het heb ik gehoord met eenderde tablet.

Voor de wasmachine heb je ook ballen met mineralen.

Hoor jullie reacties wel.

 
Wou toch nog even terugkomen op plastic en bestek.Mischien ga ik soms te ver qua bep. dingen maar wou toch nog even weten of elk ijzer ongezond is, weet dat het moeilijk te zeggen is maar toch:

-Blijft er bij elk soort ijzer iets achter in ons lichaam zeg maar bij lepels, bij het koken in pannen maar ook als je dingen in ijzeren bakken bewaart.

Is dit allemaal ongezond en in wat voor een mate daar ben ik nog steeds niet helemaal achter of komt er meer ijzer vrij als het langer in dit materiaal bewaard of gekookt wordt?

Dat is mijn eerste vraag en mijn tweede vraag is:

-Is plastic altijd ongezond, ook als het bpa vrij is en koud gebruikt wordt en natuurlijk ongekleurd plastic want dat zal wel altijd synthetische rotzooi verf zijn.

Ik wil de drinkflessen voor water vervangen door deze:http://oneforone.nl/shop/oneforone/waterfles-blauw-500ml/

Het is roestvrij staal en bpa vrije plastieke dop. Is deze dan wel goed?

-Het lijkt mij dat porselein, kristal, zilver en gietijzer, hout,aardewerk en glas het beste is en ook keramiek maar ja dan moeten deze ook weer onbewerkt en ongekleurd zijn.

Volgens mij is koper ook niet zo ongezond zoals men zegt.

Wat zijn de voor en nadelen van al deze materialen en hoe worden deze soms per materiaal bewerkt zodat ze weer ongezond kunnen zijn etc.?

Kunnen we hier geen aparte topic over beginnen, het is in ieders voordeel.

Probeer zelf ook zo veel mogelijk onbeschilderd materiaal te gebruiken:borden, glazen, mokken, porselein etc. gewoon blanco en onbeschilderd maar ja waar moet je overal op letten bij al deze materialen.

Plastic heeft vaak ook allemaal zo'n chemische kleuren.

Alvast bedankt.

Mijn moeder is gelukkig ook al helemaal op de biologische ekologische toer.

 
Kan het niet laten, worden jullie al een beetje gek van mij en mijn vragen?

Vraag me af hoe lang het duurt voordat de giftige stoffen in het eten komen als je het in bakken bewaart?

Bij flessen water bijv. binnen twee dagen en vooral als het in de zon staat nog sneller maar vraag me af als je plastic niet buigt of dat zo veel uitmaakt?

En als je etenswaren in plastic invriest hoe zit het dan of maak ik me nu weer veels te druk, wat betreft onze gezondheid denk ik niet toch die kunnen we niet zomaar in de aanbieding ergens om de hoek kopen.

 
Hoe zachter het plastic hoe meer ftalaten (weekmakers) erin zitten. Zacht plastic is dus een groter probleem dan hard plastic. Door buigen en door blootstelling aan warmte komen de weekmakers vrij als gassen. Iets in plastic invriezen geeft dus geen problemen.

David Wolfe vertelde laatst in Amsterdam dat als ze plastic flessen blazen voor mineraalwater deze een jaar lang niet gevuld zouden moeten worden om te voorkomen dat de gassen van het plastic in het water terechtkomen. Dit gebeurt natuurlijk niet, de flessen worden meteen gevuld en dus bevat 'gezond' mineraalwater deze gassen. Iedereen weet dit ook, want je proeft het namelijk. Hoe kouder het water is, hoe meer zelfreinigend het is. Ook dat proef je, want koud flessenwater smaakt beter dan warm flessenwater.

Mike

 
Het warm worden van plastic is ook niet goed en dan ook nog als er synthetische of beter gezegd chemische kleurstoffen op zitten dus dan denk ik dat een vaatwasser ook niet zo denderend is. Ik probeer daarom ook op een zo laag en kort mogelijk programma te wassen en dan ook nog met ecologische was tabletten zonder oplosbare folie eromheen. Haal deze er gewoon van af, half tabletje erin en gebuik uitsluitend ecologische glansspoelmiddel en zout.

Dan nog maar te hopen dat er niet allerlei giftige stoffen in de metalen aan de binnenkant van de vaatwasser verwerkt zitten maar volgens mij is het bijna allemaal rvs.

Verder gebruik wij thuis onbeschilderd servies, onbeschadigd porselein maar hoofdzakelijk doorzichtig glazen servies en dat is best wel goed te doen.Is niet duur in aanschaf en ik denk maar zo beter minder maar goed spul dan heel veel en half half waar je het meeste ook nog niet eens van gebruikt.

Weet namelijk niet of gekleurd glas goed is.

 
Al het macaroni ook biologisch zit in plastic en ook biologische aardappelen. Denk niet dat het plastic wat ze gebruiken gifvrij is.Keltisch zeezout zit ook in plastic. Vraag me nu af welke producten wel of eerder de giftige stoffen opnemen. Daar zal ook wel verschil in zitten.

Heb ik toch net even iets gepost maar nu zie ik het niet meer terug, mischien was het bericht te lang.

 
Oh jee dat weet ik ook niet, heb er evt. ook wel interesse in. Normaal keramiek is zeker niet verkeerd maar ik weet niet wat voor een verdere behandeling deze messen hebben ondergaan. Is toch wel even uitzoeken.

Aluminium is ook zeer zeker niet gezond mits het natuurlijk aluminium betreft, het zit van nature in heel veel gewassen. Het is een fabel dat het ongezond is.

Ik heb een artikel in het Engels over uluminium gevonden maar krijg het niet gepost, is denk ik net te lang.

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een legering het betreft.

 
Over die messen heb ik het volgende gevonden:

Quote:
De keramische steakmessen zijn gemaakt van roestvrijstaal met toevoeging van grafiet. Dit maakt ze bestand tegen de zuurgraad van voedingsmiddelen en tegen corrosie.


roestvrijstaal was niet goed toch? pfff het is zo moeilijk om betaalbare goede spullen te vinden...

 
Roestvrij staal is alleen niet goed als de legering ook nikkel bevat. Als er geen nikkel in zit is het wel goed.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan