ijzer

Dirtsa

New member
We hebben het er ergens al over gehad, maar kon het via de zoekfunctie niet meer vinden..

Ik ben gestart met b12injecties en hierbij wordt door het lichaam veel ijzer verbruikt. Dit voel ik meteen, mijn ijzer was aan de lage kant en nu ben ik veel duizelig..

Naast lever en orgaanvlees wil ik méér doen om mijn ijzer op peil te krijgen. Nu weet ik dat spirulina ook rijk is aan ijzer, maar kan niet zo goed ontdekken of deze ook goed opneembaar is omdat het wel plantaardig is..

Dan heb je de Floradix die volgens recenties erg snel kan zorgen voor een goed ijzerniveau, maar dit was de verkeerde vorm van ijzer ? gluconaat?

Supplementeren heeft niet zoveel zin.. dat neem ik niet goed op..

tips zijn heel welkom!

 
Aluminium: we zitten er tegenwoordig overvol mee.

Het tast de ijzer- en b12-huishouding aan.

Je kunt dan ijzer in je bloed hebben, maar als de receptoren bezet zijn door aluminium, dan kun je er niets mee om b12 aan te maken.
Quote:
Aluminium heeft [...] de neiging om de ijzerstatus in het lichaam te verminderen. In een eerder artikel had ik al aangegeven dat als de ijzerstatus in het lichaam hoog is de Borrelia minder virulent (actief) is als bij een lage ijzerstatus. Ook vervangt aluminium het ijzer op de receptoren waardoor vitamine B12 moeilijk kan worden ingebouwd in de rode bloedcellen. Dit is wat we ook regelmatig tegenkomen. Tekorten aan vitamine B12 en ijzer (bloedarmoede).

http://www.lymebehandeling.nl/2014/06/02/borrelia-en-aluminium-intoxicatie/

 
hoe moet je nu zo'n artikel lezen Lievergezond, er staat nl ook dit in:

Vanuit onze voeding kunnen we opmerken dat zware metalen verhoogd voorkomen in:

Schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, wolhandkrab, mosselen, inktvis.

Roofvissen, zoals zwaardvis, haai, tonijn, makreel, snoek, snoekbaars, paling.

Orgaanvlees, vooral nieren en lever

Groenten uit de vollegrond, zoals kool, wortelen, bladgroenten, knolgroenten

Andere plantaardige producten uit de volle grond, zoals aardappelen, peulvruchten, granen

 
hoi Marijan, ik denk dat we er gewoon niet meer aan ontkomen: aan voeding met aluminium.

Dus is het zaak daarnaast de aluminiumdetox te ondersteunen met bijv. warme infusies/hete aftreksels van paardestaart alias heermoes (equisetum arvense op zijn latijns).

 
oh, heermoes staat met bossen tegelijk bij ons achterop het terrein, maar eens gaan drogen dus.

 
Marijan,

Kijk uit met heermoes, er zijn twee soorten, de goede en de slechte. En ze zijn zeer moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Dit is info van Anneke Bleeker die ze verteld tijdens haar wandelingen door de natuur.

Lia

 
oh, goed dat je het zegt Lia, ik dacht heermoes is heermoes.

Magnesium voetenbaden neem ik 2x per week nu.

Eerst detoxen voor ik de rest van mijn amalgaan laat verwijderen.

 
Het verschil tussen heermoes en de erop lijkende Lidrus:
Quote:
de Lidrus, die groeit in tegenstelling tot Heermoes alleen in natte graslanden, moerassen en bij sloten groeit. Ook andere soorten zoals de Holpijp (E. fluviatile), de Reuzepaardestaart (E. telmateia) en het Schaafstro (E. hyemale) groeien meestal vochtig in bossen of bij bronnen.

Andere verschillen tussen Heermoes en Lidrus zijn dat de eerste volle en de tweede holle stengels heeft en dat de vruchtbare stengels bruin zijn bij Heermoes en groen bij Lidrus.



http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39117-heermoes-tegen-de-ouderdom.html

Quote:
Bij heermoes zit de bloeiaar (het sporendoosje) nooit aan de groene plant, maar aan een bladgroenloze bloeistengel die in het begin van de lente te vinden zijn. Lidrus daarentegen heeft zijn bloeiaren bovenaan zijn groene stengels. De stengelschede van heermoes, inclusief het kransje op de hoofdstengel, is altijd kleiner of korter dan het eerste lid van de zijtakjes.

Opnieuw bij de lidrus is dat eerste lid van de zijtakjes maar half zo lang als de stengelschede. De centrale holte in de stengel van heermoes is maar de helft van de totale doorsnede van de stengel, waardoor de stengels van heermoes moeilijk samendrukbaar (wel ‘samenknijpbaar’) zijn. Bij bijvoorbeeld schaafstro en holpijp is de centrale holte veel groter, zodat je die stengels zonder moeite kan platdrukken.

Door de aanwezigheid van kiezelzuurkristallen voelt de buitenkant van heermoes ruw aan, in tegenstelling tot holpijp, die een gladde (maar wel geribde) stengel heeft.



http://forrestgarden.wikispaces.com/heermoes

Dus de ruwe niet-holle variant moet je hebben.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.739
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan