ijsjes maken

Jonathan

New member
de "yonanas" ijsbereider zag ik net in de supermarkt staan voor 50€

ben nmlk verzot op ijs en de kids ook

misschien is dit wel een oplossing om gezond "ijs" te maken

eigenlijk is het gewoon een machine die bevroren fruit tot een softijs maakt



iemand hier ervaring mee ?

 
Jonathan,

Elders lees ik dat je bijnieruitputting hebt. Onderdeel van dat patroon is verslaving aan zoetigheid. Je doet er verstandig aan je helemaal niet bezig te houden met ijs, maar je te storten op voeding met een zo hoog mogelijke voedingswaarde. Daardoor snak je alsmaar minder naar al dat gesnoep.

Mike

 
Ik maak nu ijs van yoghurt.

Heel simpel: je stopt de yoghurt in een bakje (bijv. 1 liter: ik heb tot nu toe alleen griekse yoghurt geprobeerd, maar gewone yoghurt zou ook moeten kunnen).

Ik doe er op het moment ook zelfgemalen abrikozenpitten (lekker bitter! en met vitamine b17) bij (in blender met beetje yoghurt of in koffiemolen zonder yoghurt te malen).

Het abrikozenpitten-yoghurtmengsel in de vriezer voor 2-3 uur en als je wilt kun je elke 3 kwartier doorroeren.

Na 2 uur vind ik het mengsel zelf het lekkerst en het smaakt naar bitterkoekjesijs.

Als je het mengsel dan daarna nog in de koelkast zet blijft het toch zeker nog wel 6 uur goed (in de zin van dat het nog als ijs smaakt).

 
Mike,

ik ben er mij van bewust dat ik snak naar zoetigheid...misschien probeer ik de grens af te tasten wat wel en niet kan.

Ik heb mijn zoontje van 3 ijsjes leren eten en nu zie ik in dat die niet zo gezond zijn

Vandaar dat ik dacht aan die machine...(en ja ik geef toe ook voor mezelf natuurlijk :lol:)

Mag ik rauwe honing ?? ik doe het op speltbrood en in de thee

Eigenlijk niet zoveel. Of is het beter alles wat betreft zoetigheid te bannen ?

dan val ik misschien binnen de kortste keren flauw of val ik nog meer af, weeg nu amper 63kg, voor iemand van 1m80 mag er toch wel 10kg bij mijn gedacht. Zou me beter in men vel voelen.

Lievergezond,

heb je een recept van griekse yoghurt ?

ik heb wel een kleine ijsmachine.

als ik nu alles daarin gooi en ik laat dat 20min draaien dan heb ik wellicht iets unieks...valt te proberen

 
@Jonathan, griekse yoghurt koop je zo in de natuurwinkel of in de supermarkt.

Maar je kunt net zo goed ook volle yoghurt nemen al dan niet met (zelfgeklopte) slagroom erbij.

Ijsmachine: kun je misschien idd hiervoor ook gebruiken, maar is niet per se nodig.

Zie hier mijn bijdrage aan de receptenrubriek met links voor frozen yoghurt: https://www.fatsforum.nl/topic.php?id=62

 
de smaak van goede thee, groene thee of lever/galthee met gember bijv is van zich al zo lekker, daar zou ik geen honing door doen.

Je kunt jezelf heel gemakkelijk van de zoete smaak afwennen, gewoon weglaten en gaan proeven en gun jezelf dat je andere smaken leert kennen.

Neem wel de goeie groene thee, niet de pickwick, maar probeer eens de vietnamese losse thee van pyramide. Die is echt heerlijk,water max 80 gr en dan 10 minuten laten trekken.

Maak zelf speltzuurdesem brood en eet dit alleen maar met roomboter bijvoorbeeld, proef dit en je hebt er echt geen honing op nodig. Of andere zoetigheid.

 
Dirtsa,

je hebt gelijk.Gisteren heb ik roomboter ontdekt(klinkt erg hé)

en dat op een sneetje zelfgemaakt 100% speltbrood...

het was gewoon LEKKER, water komt in mond

ik had vorige week gefermenteerd spelt desem gekocht in poedervorm(PRIMEAL)

dat echt handig om snel een lekker speltbroodje te maken en het brood gist ook goed

dat kost wel 2,20 euro voor amper 100gr, doe ik maar 4 broodjes mee

nu doe ik het terug op de oude manier via gisting maar ik vroeg me af of ik dat poeder desem kan maken...voor het geval ik eens zonder gegist desem zit...

 
Maak gewoon je eigen desem van de speltmeel , mijn man doet dit doorlopend. Alleen het eerste desem duurt 5 a 6 dagen, de helft gebruik je voor je brood (24 uur laten rijzen) en dan bakken, je hebt echt aan 1 plak met roomboter genoeg.

Dus je kunt lekker lang met dit brood doen.

De andere helft kun je weer laten groeien voor het volgende brood.

Dit kost je amper wat, wij kopen het speltmeel(dinkelmehl) in Duitsland, vele malen goedkoper. In Duitsland heb je ook speciale speltmolens, zodat je geen vervuiling met tarwemeel krijgt.

Ik ben pas vorig jaar begonnen met roomboter/rauwe melk etc, daarv oor moest ik 48 jaart lang ! helemaal niets weten van melkprodukten hoor.

Je bent nooit te oud om te leren, breder te kijken en gezond te gaan eten.

 
bedankt Dirtsa

ik betaal nu 10€ voor 5kg 100% speltmeel

voordeel is dat het amper 5km van men huis is

als ik 25kg vraag is het misschien wel voordeliger maar dan gaat het misschien kapot

en 5kg laten opsturen vanuit duitsland zal ook duur zijn wat betreft transport

misschien dat ik een zak van 25kg kan delen met een aantal mensen

 
Om maar nog even terug te komen op de ijsmaker van Princess.

Ikzelf vind het maar niks omdat het van plastic(gif) en ook nog flink chemisch geverfde plastic gemaakt is.Hoe kan het dan gezond zijn wat zij promoten.Ja gezond voor hun portemonnee.

Ik wil wel een keer ijs maken maar dan van romige ongepasteuriseerde melk met extra room toegevoegd.Beetje zuur fruit.Keltisch zeezout en een beetje donkere maar pittige honing met kaneel en een orchideeën mengsel en wat bergijs en dat natuurlijk uitsluitend met houten lepels bereiden.

Dit moet toch wel gezond worden hoor dus het kan wel.Ik moet alleen de juiste orchideeën mix vinden van salep en het liefst zou ik geiten of buffelmelk of mischien nog beter eland melk gebruiken. De Yakuten drinken ook eland melk.

Mijn voornemen is als wij hier naar een andere provincie verhuisd zijn heel veel ideeën qua voedsel uit te gaan voeren.Gezond en heerlijk.

 
Wat doet iedereen toch moeilijk met ijs maken! LOL

Ik koop bij de AH diepvries fruit ( bv zomerfruit is een zure fruit mix), het is zelfs in de aanbieding deze week. Het diepvriesfruit vanuit de vriezer in je keukenmachine gooien, wat yoghurt/kefir erop en mixen maar. Makkelijker kan gewoon niet. Je kan er natuurlijk van alles nog bij doen en enorm mee variëren.

Ook lekker is hibiscus/gember thee maken, wat honing toevoegen als het afkoelt. In bpa-vrije ijsvormpjes gieten en invriezen. Na een paar uur heb je een super lekker waterijsje.

 
Jij doet inderdaad niet moeilijk als je graag zelfgemaakt ijs eet van fructose met bestrijdingsmiddelen, in de aanbieding natuurlijk!

Mike

 
Klinkt als mijn kettingrokende bassist die zijn laatste sigaretten oprookte in Italie en toen plechtig beloofde de sigaretten niet meer aan te raken. We waren op de terugweg Oostenrijk nog niet uit of hij had alweer bij een tankstation sigaretten gekocht. Hij wilde wel stoppen, maar het was nou nog niet het juiste moment, zei hij.

Mike

 
Haha.... ik herken het helemaal! Ik ben op heel wat Nieuwjaarsdagen jankend opgestaan en alsnog naar de benzinepomp gefietst!

 
Ik weet goed van mezelf dat ik eigenlijk een suiker-junkie ben. Of, een ex-suiker-junkie. In de vorm van fructose is inderdaad mijn zwakke plek. Ik merk wel dat wanneer ik me niet fit voel, ik eerder neig naar suikers. Nu met de warmte dus zeker meer. :?

 
Ik ben het boek van Moritz aan het lezen en ik vraag me nu af of dat koude, afkoelende spul wel goed is voor de lever....Hij beweert van niet.

 
Wat ik dan niet snap... Als je nou zo van ijs houdt... Er moet toch wel iets te maken zijn van rauwe melk? Of waterkefir?

Als ik het zelf te warm heb (komt niet heel vaak voor, maar toch) leg ik een ijsklontje op mijn polsen en voor het ijsklontje gesmolten is, heb ik het er alweer afgehaald omdat ik het niet meer warm heb, maar ik wel pijn in mijn polsen krijg ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.821
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan