igf 1, Intermittent Fasting, hoe leef je langer?

Asaya

New member
Naar aanleiding van de uitzending http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1354734

probeer ik deze materie te begrijpen.

De uitzending is deze week nog te zien daarna niet meer geloof ik.

igf-1 moet niet te hoog zijn, deze word in verband gebracht met allerlei narigheden. Om dit laag te houden word in deze uitzending IF (Intermittent Fasting) aangeraden. Ook word plantaardig voedsel aangeraden en weinig dierlijke eiwitten. Dit laatste staat nogal weer haaks op de onderzoeken van Weston Price lijkt me. Melk produkten blijken ook de igf-1 te verhogen.

Je begrijpt dat dit allemaal behoorlijk wat vraagtekens bij me oproept. Op dit moment eet ik veel dierlijke eiwitten en ook vrij veel zuivel. Plantaardig ook in de vorm van groenten in vrij grote hoeveelheden. Ik doe (nog) niet aan IF al lees ik wel met interesse mee in het topic erover.

Wat is jullie mening over de informatie die in de uitzending word gegeven en over deze onderwerpen?

 
Quote:
Ook word plantaardig voedsel aangeraden en weinig dierlijke eiwitten. Dit laatste staat nogal weer haaks op de onderzoeken van Weston Price lijkt me. Melk produkten blijken ook de igf-1 te verhogen.


Waar hecht je meer waarde aan? 'Wetenschap', die slechts een paar honderd jaar oud is? Of overgeleverde wijsheden van natuurvolkeren die vele duizenden jaren oud is? Laat jij je vertellen wat je moet geloven of ga je zelf nadenken?

Mike

 
Grappig zat gister ook te kijken naar dit programma.

Met veel dingen niet eens, maar wel interessant om te zien toen die ging vasten ;)

Hoe denken jullie over zo af en toe vasten?

 
Jordy af en toe vasten is natuurlijk, mensen in de natuur hebben ook niet elke dag even veel te eten.

Maar niet overdrijven met vasten. Je kunt ook IF toepassen.

 
Ik heb ook een stuk gezien. Dat af en toe vasten is hier ook een topic over (https://www.fatsforum.nl/topic/intermittent-fasting#post-59675). Het is iets dat van zelf gebeurd als je je tekorten weg hebt gewerkt en in de vet verbranding komt. Het is dus iets voor gevorderden en niet iets dat je moet forceren en dan is het helemaal niet zwaar want je heb helemaal geen honger.

Het zou mij niet verbazen als intermittent fasting zo populair aan het worden is dat het meer algemeen bekend wordt. Om te zorgen dat niet te veel mensen dit op goede manier gaan doen met een vetrijk voedingspatroon. Geven ze zelf informatie (misschien is het te laat voor afkraken of vinden ze dat niet nodig) dus kan het ook in eens vetarm.

Er vielen mij nog een paar dingen op (behalve het vet en eiwit arme eten):

Je mocht op de vastdag ook vetrijk eten en dan geven ze als voorbeeld garnalen gefrituurd in een beslag.

Hun vast patroon was 5 dagen normaal eten en dan twee dagen maximaal 600 calorieën en die mochten gewoon verspreid over de dag. Ik vindt het zo een gewoon afval dieet. En Als je gewoon minder eet maar over hetzelfde aantal uren als anders kom je ook niet in de vetverbranding volgens mij.

Hun uitleg waarom het goed is voor je hersenen is dat je hersenen stress krijgen en zo in de overlevingsmodus gaan en nieuwe cellen aan gaan maken. Maar in werkelijkheid gaan je hersenen vet als brandstof gebruiken in plaats van suiker (in ieder geval bij echte intermitent fasting). En krijgen ze zo eindelijk de voedingstoffen die nodig zijn om te herstellen.

 
Ik wijk ook steeds af maar voel me toch het beste met westonprice.

Geen hypo's meer, moeheid wordt minder, en geen constant honger gevoel. Op rauwe melk kan ik heel lang teren.

 
Dierlijk eiwit zou de igf-1 ook verhogen. Koolhydraten gooit de igf-1 ook omhoog dus die kan je dan ook minderen natuurlijk ipv de eiwitten, gevonden via google. Dat vertellen ze alleen niet in deze docu. Je lichaam heeft meer aan de eiwitten. Over de vetten word niet echt gesproken behalve dat dat geen invloed had op de bloedwaarden in de zin dat het geen verhogingen liet zien.

Wat ze aten tijdens het vasten vond ik wel minder. Een man begon de dag met een enorme schaal vol fruit. Lekker al die fructose.. De andere liet zien dat je op de niet vasten dagen lekker een hamburger kan eten of ander frituurspul.

@kaaskanlekkerzijn Heb je die man aan het begin dan ook gezien die fruit at als ontbijt? Ik denk niet dat hij in vetverbranding zit toch. Ik vond ook niet dat hij er erg gezond uitzag maar zijn bloed was wel uitstekend en hij deed het goed op de testen.

Dat hoef ik in elk geval niet te proberen, ik word duizelig van fruit en krijg er honger van..al die fructose vind mijn lever niet prettig.

 
De schil van de appel eten is een goede tip? Bijna alle antioxidanten zitten in de schil van de appel zoals quercitine, catechine en anthocyaan. Ik eet nog wel eens kersen van eigen boom maar ik merk dat mijn concentratievermogen na het eten een paar uur stukken minder is. Voor mij geen fruit. Niet al het goeds is dus voor iedereen gezond.

Die balanstest vind ik niet kloppen. Ik deed dit eens een jaar geleden en kon het totaal niet. Doordat mijn algemene concentratievermogen nu beter is kan ik gemakkelijk op een been blijven staan. Komt door meditatie en tai-chi niet per definitie door eten.

Het is een kwestie van wat het lichaam gewend is maar dat zegt niet heel veel over de totale gezondheid.

De man die zo gezond eet kijkt ook niet zo ontspannen. Ik vind die andere man er eigenlijk beter uit zien.

 
Ik heb de uitzending net bekeken en vond het best interessant. Dat vasten doet toch echt wel heel erg bijzondere dingen met je gezondheid! 8)

Quote:
Ook word plantaardig voedsel aangeraden en weinig dierlijke eiwitten. Dit laatste staat nogal weer haaks op de onderzoeken van Weston Price lijkt me. Melk


Ach, die vegetarische onzin kennen we ondertussen wel.

De Echte oplossing is simpel: Intermittent fasting i.c.m Wapf en HIGH fat, medium proteïne en LOW carb. :D

https://www.fatsforum.nl/topic/intermittent-fasting

 
Het gedeelte wat ik heb gezien vond ik ook heel erg interessant los van de vegetarisch onzin. Alleen hun conclusie vind ik niet kloppen en die vegetarische onzin daar kunnen we hier toch wel door heen prikken.

 
kaaskanlekkerzijn@ Wat is hun conclusie? En waarom vind je het niet kloppen?

Mijn ouders hadden twee honden en ze kregen ook niet iedere dag te eten. Toch werden ze 16 en 17 jaar.

 
Hun conclusie was dat zo nu en dan vasten werkt omdat de hersenen dan in de stress raken omdat er niet zo veel voedingstoffen zijn. Zo gaan dan in de overlevingsmodus en volgens hun is de overlevingsmodus de beste manier om aan herstel te werken en nieuwe cellen aan te maken.

Klinkklare onzin als je het mij vraagt. Ik heb een tijd lang in een overlevingsmodus gezeten en mijn lichaam kwam echt niet aan herstel toe maar ik kreeg alleen maar meer gezondheidsproblemen.

Ik denk zeker wel dat zo nu en dan vasten werkt en het kan ook heel goed zijn dat je daardoor ouder kunt worden. Alleen dan omdat je dan in de vet verbranding zit en je hersenen daardoor juist eindelijk allemaal goede voedingstoffen binnen krijgen en omdat je vast gaat er ook geen energie naar de spijsvertering en kan er hier meer energie aanbesteed worden.

Hun conclusie dat het werkt daar heb ik niks op tegen. Alleen de uitleg waarom het volgens hun werkt (dat is ook een deel van de conclusie) klopt volgens mij niet.

Ik denk ook dat het goed is om honden als ze eten hebben op basis van vlees en organen, zo nu en dan een dag niks te eten krijgen.

 
Ik ben de laatste tijd ook aan het IF-en. Bevalt goed. Wat ik doe is op de meeste dagen tussen 14:00 en 20:00 twee grote maaltijden nuttigen.

Vooral die verhoging van het HGH vind ik zeer interessant! Verhoging met 2000% dat is nogal wat dan moet dat IF toch een significante positieve uitwerking hebben!

Maar voor mensen die nog een (zware) bijnieruitputting hebben is het misschien niet aan te bevelen alhoewel ik daar niet helemaal zeker meer van ben.

Ga jij het nog proberen Asaya?

Wat info over HGH:

http://drcranton.com/hrt/hgh_body_of_evidence.htm

 
Hè, Pike ook aan het IF-en 8) Ik merk ook echt alleen maar voordelen van IF. Een paar weken geleden zag ik IF nog als "leuk om eens een tijdje te testen", maar ik denk nu eigenlijk al dat dit iets is wat ik de rest van mijn leven zal blijven doen.

Je hebt meer vrijheid, want je zit niet altijd vast aan die 6 of meer maaltijden per dag en houd dus tijd over voor andere dingen. Ik krijg er ontzettend veel energie van, ervaar geen enkele honger of ongemak, voel me super. En dan brengt het ook nog eens ongelofelijke gezondheidsvoordelen!

Dit is zo'n beetje de simpelste manier om je gezondheid een enorme boost te geven! Een heel stuk langer leven, maar ook een heel stuk langer gezond zijn tegelijk! Wat mij betreft is IF een must, als je echt lang gezond wilt zijn en blijven. Dus niet alleen Wapf, maar ook high fat-low carb, EN intermittent fasting!

We zijn nu eenmaal geen koeien die 24 uur per dag moeten grazen!

Quote:
Maar voor mensen die nog een (zware) bijnieruitputting hebben is het misschien niet aan te bevelen alhoewel ik daar niet helemaal zeker meer van ben.


Voor mensen met bijnieruitputting is IF misschien wel extra belangrijk. Bij bijnieruitputting is het allerlaatste wat je wilt het lichaam en organen overbelasten door maar de hele dag door te vreten. Deze mensen kunnen JUIST baat hebben bij de vele voordelen van IF!

Misschien dat mensen met bijnieruitputting wat langzamer naar IF toe moeten werken, maar wat mij betreft moet dit wel ieders doel zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld starten met een eating window van 10 uur, en dit langzaam af bouwen tot minder. Misschien werkt het voor een ander wel weer beter om gewoon te starten met een 8 uur of 6 uur window, maar dan zo af en toe wat puur vet eten buiten de tijden om, om zo langzaam te wennen aan IF.

Er wordt hier constant gesproken over hoe belangrijk het is om in de vetverbranding te komen. Ook hier kan IF weleens een mega uitkomst bieden!

 
Ja ik ga met jou mee Janse wat betreft (voorlopige) conclusies, ook over de bijnieruitputting.

Ik ervaar ook meer energie en geen honger behalve af en toe een beetje leeg gevoel in de maag maar dat is niet onaangenaam.

Wat is momenteel jou "eating window" ?

Ik zei wel tussen twee en acht uur maar meestal is het meer tussen drie en maximaal half acht. Heb ik ook geen probleem mee.

 
Ja, een leeg gevoel in de maag heb ik ook, maar inderdaad prima en niet onaangenaam. Waarom moet je die maag de hele dag door volstampen??

IF zou zelfs weleens verlichting kunnen brengen bij de tekorten aan maagzuur. Zoals op dit forum al heel vaak besproken is hebben enorm veel mensen een maagzuurtekort. Hoe slim is het dan om de maag ook nog eens de hele dag door te belasten?

Ik heb niet echt een vast eating window. Zit nog steeds een beetje in de testfase en vind het dan ook leuk om hier een beetje mee te experimenteren. Tot nu toe maakt het me eigenlijk geen bal uit wat voor window ik aanhoud, ik kan volop variëren en voel me altijd goed.

Het is ook wel lekker om zelfs met IF een beetje te variëren. Het lukt me prima, en dit geeft me nog meer vrijheid. Dan weer van half 1 tot half 7, dan weer eens van 3 tot 9, pas zelfs eens 24 uur gevast etc, net hoe het me lekker uitkomt.

en soms zullen er dagen tussen zitten dat het hele vasten totaal niet handig is. Ook geen probleem, dan doe ik toch een keer een paar dagen geen IF? Pas een gezellig feestje met lekker bbq erbij. Heerlijk, dan ga ik echt niet vasten hoor :D Het moet wel leuk blijven.

 
Janse,

Zo praktisch als jij hier aanvulling aan geeft, zo doe ik het ook. Ik deed het al geruiem tijd, lang voordat ik wist dat dit IF heette! Ook ik ervaar meer energie en meer gezondsheidswinst en kan het iedereen aanraden. Het is gewoon vasten zonder honger, hoe goed is dat?!

Mike

 
Het is allemaal zeker heel gezond voor iedereen om zo min mogelijk druk op de spijsvertering te zetten.

Alleen als je insuline en of leptineresistent bent, dan blijf je honger houden al heb je eigenlijk genoeg gegeten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan