Iatrogenie : schade door medisch handelen

Denk dat deze psychopaat als voorbeeld heeft gediend voor de coronadanspasjes!
Realiteit is altijd nog gekker dan fictie: zoiets bedenk je niet.

"Dancing Influencer Doctor Flees After Patient Passed Away"
Atozy

De video gaat over de voormalige cosmetisch arts Dr. Windell Boutte, die vooral bekend werd door video's uit de periode 2016–2018 waarin zij tijdens echte cosmetische ingrepen danste en rapte boven patiënten. Volgens de maker gebruikte zij deze beelden als marketing voor haar praktijk, terwijl patiënten onder verdoving lagen.

Vanaf 2016 kwamen er klachten en rechtszaken tegen haar praktijk naar buiten over vermeende medische fouten, complicaties en problemen rond toestemming voor opnames. Een van de ernstigste zaken betrof een patiënt die na een langdurige cosmetische operatie een hartstilstand kreeg en blijvende hersenschade opliep.

In juni 2018 schorste de Georgia Composite Medical Board haar medische vergunning wegens zorgen over de patiëntveiligheid. Boutte verdedigde de video's door te stellen dat ze educatief bedoeld waren, gepland waren en dat patiënten toestemming hadden gegeven.

Volgens de video verdween zij daarna niet volledig uit de cosmetische sector. In 2024 werd gemeld dat zij onder de naam Catherine Davis opnieuw actief was bij Eden Med Spa in Austin, Texas. De video stelt dat nieuwe patiënten daardoor mogelijk niet wisten van haar eerdere problemen, omdat haar nieuwe naam niet direct gekoppeld was aan haar verleden.

De uiteindelijke boodschap van de maker is dat deze zaak niet alleen gaat over één arts, maar ook over de vraag hoe goed medische toezichtssystemen patiënten kunnen beschermen wanneer iemand met een problematische professionele geschiedenis opnieuw probeert te werken.

Citaten:
"Dit was absoluut geen sketch of toneelstukje."
"De patiënten waren de hele tijd onder verdoving."
"Een arts die gewoon zijn werk doet en zich richt op de patiënt."
"Muziek is zo'n universele taal."
"Het grootste punt dat steeds naar voren komt, is angst."
"Toen ik er muziek aan toevoegde, begonnen mensen ineens aandacht te besteden."
"Weten uw patiënten dat uw vergunning is geschorst?"
"Zij vormde letterlijk een risico voor de openbare veiligheid."
"Er is eigenlijk geen echte afloop van dit verhaal."
"Als ik alleen naar een computerscherm wijs en zeg:
'Hier is je spieranatomie', dan luisteren mensen niet echt.
Maar wanneer ik muziek toevoeg, letten mensen ineens wel op."
"Een arts die haar werk doet en gefocust is op de patiënt, niet op het maken van sociale-mediacontent."

Laatst bewerkt:
https://www.ad.nl/buitenland/franse...ar-ontwaakt-zonder-verstandskiezen~a76bfa5fc/

Franse tiener (17) komt voor enkeloperatie, maar ontwaakt zonder verstandskiezen​

In plaats van een nieuwe enkel, werd de 17-jarige Louise wakker met vier getrokken verstandskiezen. Door een persoonsverwisseling in een Frans ziekenhuis belandde de tiener niet bij een chirurg, maar in de stoel van een tandarts. De verbijsterde familie heeft een klacht ingediend.
Kimberly Vrancken
19 juli 2026

De ingreep aan de enkel stond gepland op vrijdag 10 juli in een ziekenhuis in het Franse Saint-Martin-Boulogne. In eerste instantie leek alles volgens plan te verlopen. Louise (een gefingeerde naam) nam met een ziekenhuisbandje om haar pols plaats in de wachtkamer, samen met haar moeder. Totdat er een arts op hen afstapte.

„Hij bleef voor ons staan en mompelde iets. Om er zeker van te zijn dat ik het goed verstond, vroeg ik of hij het tegen mijn dochter had”, vertelt de moeder aan de regionale krant La Voix du Nord. De man knikte en nam de tiener mee.

‘Het spijt me’​

Maar na een tijdje sloeg de sfeer volledig om. „Terwijl ik wachtte, kwam de chirurg naar me toe en zei: ‘Het spijt me, we hebben een medische fout gemaakt. Onze oprechte excuses.’”
Door een persoonsverwisseling had de man - die helemaal geen chirurg bleek te zijn, maar een tandarts - de vier verstandskiezen van het meisje getrokken in plaats van haar enkel te opereren.

In tranen​

„Toen ik de herstelkamer binnenkwam om mijn dochter te zien, barstte ik in tranen uit. De ‘chirurg’ kwam terug om zich opnieuw te verontschuldigen. Ik zei hem dat ik hem niet meer wilde zien.”
Toen Louise ontwaakte, merkte ze al snel dat ze haar voet gewoon kon bewegen en dat ze watten in haar mond had. De schrik zit er bij het meisje goed in. „Sinds het incident heeft ze angstaanvallen en slaapt ze ’s nachts niet”, zegt haar moeder. „We vragen ons nog steeds af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik heb het gevoel dat het niet echt is, alsof het alleen in films gebeurt.”

Gevolgen​

De familie weigert een schadevergoedingsformulier van de kliniek te ondertekenen en heeft officieel een klacht ingediend. „De gevolgen hadden veel ernstiger kunnen zijn, omdat de verdoving was afgestemd op het andere meisje. Dit soort fouten mogen niet gebeuren.”
De benodigde enkeloperatie is bovendien nog altijd niet uitgevoerd. „Ze wilde de operatie laten doen vóór school weer begon”, aldus de moeder. „Maar nu is dat niet meer mogelijk: het vertrouwen is geschaad. Het zal nog wel even duren voordat mijn dochter weer naar een ziekenhuis wil.”
De kliniek zelf spreekt van een ‘uitzonderlijke en betreurenswaardige gebeurtenis’ en laat eigen onderzoek doen. „Tot die tijd is het voorbarig om conclusies te trekken.” Ook zegt de kliniek in een verklaring dat hun ‘prioriteit nu de gezondheid en ondersteuning van de jonge patiënt blijft, het luisteren naar haar familie en het grondig achterhalen van de waarheid over de omstandigheden van dit incident’.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.706
Leden
8.706
Nieuwste lid
Vuurvogel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan