I-lady {spijsverteringsproblemen}

I-lady

Member
Hoi,

Ik wil me graag nog een keer voorstellen.
Ik ben I-lady..een jonge vrouw van 31 jaar met al veel te lang gezondheidsproblemen.
Wat begon met ernstige maag/darm problemen..darm ontsteking, tot hormonale onbalans, bijnieruitputting,zwaar ondergewicht en ondervoed zijn. Heb een stressvolle, traumatische jeugd gehad, deppressies in tienerjaren, gewerkt daarna als prof sporter en inmiddels werkeloos..chronisch ziek en zoveel klachten dat ik er gek van word.

Ik zit al lang op dit forum en heb al veel gelezen en geleerd hier. Hier door is mijn gezondheid ook wel al verbeterd maar ik ben er nog lang niet.
Ik heb een tijdje terug een tekort test gedaan bij Marijn en daar wat meer duidelijk gekregen over mijn gezondheid status.
Misschien handig om dit hier te delen en te schrijven wat ik nu allemaal gedaan heb en hoe dat gaat.

Mijn officiele diagnoses zijn prikkelbare darmsyndroom en fibromyalgie...momenteel weeg ik 47 kilo bij een lengte van 1.73. En heb ik met name naast de malabsorptie van mijn darmen en veel voeding niet kunnen verdragen..erg last van vermoeidheid en spierproblemen. En ook chronische slijmbeursontsteking{en}

Dit is het verslag van Marijn:

2016: 2 mei Medicatie: nee

Klachten:

Veteringsproblemen, prikkelbare darm ( PDS) voedselintoleranties, fibromyalgie/ spierberkrampinen, vermoeidheid/ uitputting, ADD en PTST

Supplementen:

Adrenal ( thorne) , nutrmonium ( metgenics: is een multi vit/ min poeder plus probiotica) Spijsverteringsenzymen van Venamed. Appelazijn.;

----

Basis balans hersteld en in-je-centrum hersteld.

Energie gegeven op verschillende plaatsen op het lichaam.

Voeding:

+: betekent dat je STERK op test. Heeft je lichaam hier geen moeite mee om te verteren/ verdragen en kan je probleemloos eten

-/-: Hier test je ZWAK op. Heeft je lichaam moeite mee om te verteren/ verdragen en kan je beter mijden

Granen/ gluten:

-/-: tarwe ,spelt, rogge gerst, kamut , haver

+: glutenvrij

Glutenvrije tips : Boekweit pannenkoeken, teff ontbijt ( pap) met rijstmelk, salades, soep, groene smoothies, glutenvrij brood ( Yam desem bij Jumbo), kiembrood van Essener( glutenvrij) , boekweitcrackers, rijstwafels, kastanjemeel crackers, amaranth wafels, omelet, roerei, salade van quinoa, soepen, salades, papadums ( van linzenmeel) , tortilla’s van (non gmo) maismeel, fruit, groene smoothies, rijstnoedels. Roerei met wilde zalm (wilde zalm: uit vriesvak bij supermarkt), rijstwafel met avocado en gerookte kip.

TIP: rijstvellen ( rijstpapier) oprollen met vlees/ vis, komkommer, salade etc. Erg snel te maken en makkelijk mee te nemen.

2

Jumbo heeft sinds kort een biologisch brood : Yam desem ( oranje verpakking) geinsprireerd door Raplh Moorman

 -glutenvrij

 suikervrij

 zuivelvrij  -e nummer vrij

 -vrij van ei.

Indien niet op voorraad kan je het bestellen en volgende dag ophalen.

Glutenvrije crackers: bijv boekweit of kastanjemeel crackers ( ekoplaza) , rijstwafels Zuivel:

+: geiten en schapen zuivel, A2 melk en kaas ( bijv Remeker kaas), plantaardige melk : amandel/rijst/kokosmelk, buffelmozzerella, ghee

-/-: gepasteuriseerde koemelk plus producten ervan zoals kaas/yoghurt /slagroom, rauwe koemelk plus kazen ervan ( boerenkaas), sojamelk , roomboter ( met mate) Overig:

-/-: appelazijn ( en appels) , citroen ( en mogelijk alle citrusvruchten)

Omdat je zwak test op appels , zou ik ook geen kiwi nemen ( die gaan vaak samen) Tekort test

Alles wordt getest in percentages van 0-100 en alleen de tekorten/ overschotten/ verstoringen worden weergegeven

Algemeen:

 Werking alvleesklier: 85%

Verderop bij maagzuur staat dat je BPP kan nemen hierin zit naast HCl betaïne om maagzuur te optimaliseren tevens verteringsenzymen van pancreas om de alvleesklier optimaliseren

Probeer deze eens ipv de enzymen van Venamed.

 Werking afweersysteem: 65%

Hiervoor gaan we zink aanvullen

 Werking lever: 85%

 Schadelijke stofwisselingsresten: 5%

 Zware metalen: 10 %

 Werking darmen: 55%

3

 Aanwezigheid pathogenen: ja , parasiet?

Meer info over darmen en pathogenen bij Darmherstllijst

 Werking spijsvertering: 60%

Oorzaken voor een niet optimale werking:

-voedselallergieën/ intoleranties ( zie voeding)

- leverdisbalans

- tekort aan bijnierhormonen

- tekort aan maagzuur

-lage waarde van darmen

-niet optimale werking alvleesklier

 Bijnieren : 85%

 Schildklier: 85%

Bijnieruitputting is een ander woord voor onder-actieve bijnieren. Om onder-actief te worden, moeten de bijnieren eerst overactief zijn geweest. Dit stadium wordt de weerstandsfase genoemd en deze kan wel vijftien tot twintig jaar duren. Gedurende die tijd is er een overproductie van cortisol en adrenaline. Dit drukt de schildklierwerking, niet omdat er iets mis is met de schildklier maar omdat dit vanuit het perspectief van de schildklier een volkomen logische en verstandige reactie is. De schildklier is onder andere verantwoordelijk voor de lichaamstemperatuur en de snelheid van de stofwisseling. Als de schildklier op een lager pitje gaat branden, een soort ‘winterslaap’, gaat de lichaamstemperatuur omlaag en vertraagt de spijsvertering om te voorkomen dat je opbrandt als een kaars. Je wordt dan ‘kouwelijk’ met koude handen en voeten die maar niet warm te krijgen zijn en je krijgt spijsverteringsproblemen. Als er eenmaal sprake is van bijnieruitputting kan het zijn dat de schildklier juist overactief wordt om hiervoor te compenseren. Veel vaker komt echter voor dat de schildklier onder-actief blijft en je in een blijvende winterslaap houdt.

De bijnieren kan je ondersteunen door:

-De juiste verzadigde vetten:

• biologische olijfolie ( extra vierge) voor koude gerechten

• extra vierge kokosolie ( niet ontgeurd) om in te bakken

• roomboter ( liefst van koeien die gras hebben gegeten) of ghee

-Cholesterol

- dierlijke vetten

- dierlijk bijnier extract is niet nodig -keltisch zeezout ( sole) ( zie meer info bij maagzuur) -stress reduceren ! zowel in lichaam als hoofd.

Aangezien de bijnieren niet weten of je ECHT stress hebt of alleen in je hoofd, is rust in je hoofd en niet piekeren echt nodig. Er zijn geen garanties en je kan steeds van het ergste uitgaan en dat heeft een slechte invloed op je gezondheid…of je kan van het mooiste uitgaan en dat geeft rust aan je

4

lichaam en werkt positief voor je gezondheid. Weten doen we het niet en het is aan jou om te kiezen of je voor het ergste gaat of het mooiste in je hoofd.

 Maagzuur: 65%

Meer maagsap kan je aanmaken door een ’ sole’ * van keltisch zout te maken en 1 theelepeltje hiervan in een glas water samen met 1 theelepeltje appelazijn. ( voor jou geen appelazijn) Ook test je zwak op citroen dus niet nemen.

NB. Omdat je zwak test op appelazijn kan HCl betaine capsules nemen:

http://eu.iherb.com/Thorne-Research-B-P-P-Betaine-Pepsin-Pancreatin-180-Veggie-Caps/20854

Dosering: 3 xper dag 1x bij de maaltijd de komende 2 maanden

Hierin zit meteen verteringsenzymen in die de alvleesklier maakt

Ook kan je meer zure en bittere dingen eten: zuurkool, balsamico azijn door de salade, augurken, zure bessen, witlof ( bitter), zuurdesembrood,

Als je meer maagzuur hebt kan je je eten beter verteren ( je eten wordt al gedeeltelijk vóór verteerd), de opname van vitamines en mineralen verloopt beter én je bijnieren ondersteun je ermee. Verder ben je dan beter beschermd tegen bacteriën, virussen en schimmels.

* Een sole maak je door in een potje 1/3 keltisch zeezout te doen en 2/3 water. Schudden en klaar Je kan hiervoor het natte, grijze zout kopen ( keltisch zeezout komt uit Guérande, Frankrijk. Het is te koop bij natuurlijke supplementen winkels en bij bv Ekoplaza

BRAIN Q lIJST:

 DPPIV enzm: 75% ( is net voldoende)

Je test sterk op het nemen van de volgende supplementen:

 MOR phase

Om de aansturing van de bijnieren op breinniveau te herstellen

Bestellen en info: http://exendo-epigenomics.com/product/mor-phase/

Met deze code krijg je 10% korting op je bestelling: MAR6533267891

Dosering: 2 per dag ( net vóór of bij het eten): de eerste bij het opstaan en de tweede bij de lunch. Of 2 tegelijk bij het opstaan.

Dit supplement activeert het POMC gen wat meer dan 50 functies in je lichaam heeft.

 Bifido bacterium infantis gold

5

Je test sterk op het nemen van dit supplement ( pro biotica).

Dosering: 1 per dag op nuchtere maag ( zie etiket) gedurende 1 maand

Bestellen en info : http://www.westonprice.nl/forums/topic/tekort-test-bij-marijn-in-amsterdam/page/26/

Code voor 10% korting zie hierboven.

Product kan eerste dag(en) na innamen buikloop geven. Dat betekent dat het maagzuurbestendig is en op de juiste plek aankomt en zijn werk daar doet.

Darmherstellijst:

Residente darmflora:

Enterococcus: iets verlaagd. Inzet: symbioflor 1

Bifido’s te weinig: aanvullen met Bifido bacterium infantis gold ( Exendo)

Bacteroides en lactobacillen: iets verlaagd Inzet : inuline ( bacteroides)

Transiente darmflora: normaal

Pathogenen: ja: parasiet

Inzet: bio para

Lever ondersteunen met: Cynara ( drainage fase)

Je kan meteen starten met: bifdo bacterium infantis ( blauwe pot) Dosering 1x op nuchtere maag

SymbioFlor 1 ( starten zodra het besteld is)

Inuline starten zodra bestelling binnen is

Cynara : standaard dosering zie etiket. Na 1 week cynara kan je toevoegen: Bio para:

NB cynara flesje opmaken

Links om te bestellen:

Bio para: http://nugezond.com/product/830350-Bio-

para?gclid=Cj0KEQjwmKG5BRDv4YaE5t6oqf0BEiQAwqDNfP3DDgbbAxlR8ppfrVDiSs7jJEXR9XbMjXapV TfjIBAaAvI58P8HAQ

Ik zie dat koopjes drogist deze niet heeft... dus elders bestellen.

Symbioflor 1: http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/symbioflor-

1http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/symbioflor-1

Cynara http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/cynara-scolymus

Inuline: http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/absolute-agave-inuline-bio-879786

Vitamines:

6

 Vitamine B1: 65%

 Vitamine B 3: 65%

 Vitamine B5: 65%

 Vitamine B6: 65%

 Vitamine B11: 55%

 Vitamine B12: 55%

Je neemt nutrimonium van Metagenics. Ik zie bij ingredienten dat er Pyrridoxine HCl ( B6) inzit en dit is niet de actieve vorm van B6. ( beter is opm p-5-p : pyridoxal 5-phosphate) B11 is ind evormvan foliumzuur en beter zou zijn een actieve vorm ( folaat/ 5 MTHFR) . Verder zie ik dat er: maltodextrine, aroma , smaakstof inzit

Weet niet of je dit al lang slikt want je B waarden zijn niet op peil

Stap over op een actief B complex.

http://eu.iherb.com/Thorne-Research-Basic-B-Complex-60-Veggie-Caps/18791

Of Biovitaal actief B complex: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl...6jh--ucTqrTYc_WPtNF2w04m13gY6SliSoaAgBT8P8HAQ

Deze hebben de juiste B6 vorm nl. p-5-p , een actieve vorm van foliumzuur ( folaat) en een actieve vorm van B12

Indien je een ander B complex wilt kopen let dan op dat :

 De B 6 vorm : P-5-P is ( pyridoxal 5 phosphate en niet pyridoxine hcl)

 B11 foliumzuur vorm de actieve is: folaat en niet foliumzuur ( folate ipv folic acid of

5MTHFR)

 B12: in de actieve vorm: adenosyl of methyl cobalamine (of combinatie

Dosering: 1 per dag

Vitamine D: 75%

Vitamine K2: 65% eet meer gefermenteerde producten : zuurkool, water kefir, gefermenteerde groenten. En als je vit D3 suppleert zou je een combi met K2 kunnen nemen ( ook in druppelvorm)

Mineralen:  Calcium: 65% synergie met magnesium Verder in veel groenten.

 Chloor: 65%

stijgt als maagzuurstijgt: via HCL betaine .. geen appelazijn

7

 Chroom: 65%

Een chroom supplement nodig. Dit kan de trek in zoetigheid doen verminderen. Verder heeft chroom een gunstige werking op suikerstofwisseling, alvleesklier en insulinegevoeligheid.

http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/chroom-200 ( helaas deze wel met maltodextrine)

Of een andere liefst obv polynicotinaat ( ipv picolinaat)

Dosering : dagelijks 1x de eerste 6 weken

 Ijzer: 65%

Eet meer ijzerrijke voeding.

Voor opname van ijzer is voldoende B6, B11 en B12 nodig en deze zijn allen laag. Deze gaan we aanvullen met een vitamine B complex

ijzer regelt het zuurstoftransport, bloeddruk en cholesterol. Ga meer ijzer eten uit voeding! Uit test Een supplement is niet nodig.

De opname van ijzer verloopt beter als het samengaat met vit. C !

Ijzer zit in : knoflook ( door elke maaltijd een teentje, rundsvlees, doe ook rundvlees op het brood als beleg) Zoals je in onderstaande tabel kan zien zit het meeste ijzer in lever. Dit kan je bij de biologische slager halen ( zodat je de lever van een gezond dier eet) als broodbeleg , paté, leverworst of lever als hoofdgerecht. Bieten en bietensap zit ook ijzer in en heeft een gunstige werking op je uithoudingsvermogen.

Eko plaza heeft runderleverworst van het merk St Hendrik.



Als je niet tegen varkensvlees kan, geen varkenslever of paté ervan nemen.

Bieten en bietensap bevat ook ijzer.

Tip: drink dagelijks een glas bietensap ( bijv. Zonnatura /of ander merk fles bietensap)

 Jodium: 70%

 Selenium: 75%

Zijn beide bouwstenen van de schildklier.

Jodium zit in: zeewier( salade), zeekraal, nori vellen ( buitenkant sushi), alles uit zee . ga dit met voeding optimaliseren plus een supplement in de vorm van jodiumdruppels.

Je kan die norivellen zo eten, kwart of halve. TIP: knip deze vellen in kleine stukjes en strooi deze over je eten ( ipv zout) of als je iets wokt.

Selenium kan je aanvullen met paranoten ( eet er 3 per dag) eigeel, schaal en schelpdieren.

TIP: Als je meer schaal en schelpdieren eet, krijg je zowel jodium, selenium en zink binnen!

 Magnesium: 45%

Neem de komende maand 3x per week een voetenbad ( om sneller op peil te komen) plus smeer dagelijks de olie op je huid. Om sneller te stijgen kan je tevens een supplement slikken: magnesiumcitraat 300- 400 mg .

Magnesium regelt de verhouding tussen calcium, magnesium en fosfor. Magnesiumtekort leidt tot een kalium tekort Je test sterk op het nemen van een supplement voor magnesium. In de vorm van vlokken en olie. De olie kan je zelf maken van de vlokken ( verderop staat hoe)

Dosering :Ong. 125 gram in een voetenbad van ong. 4 liter is voor volwassenen

Blijf naast de voetenbaden smeren met de olie. Smeer dagelijks of om de dag wat olie op je huid. Bijvoorbeeld op en onder voeten / onderbenen. Let op met wondjes want dan prikt het.

De magnesiumolie is de meest veilige manier om magnesium op te nemen. De huid neemt op wat nodig is. Je kan het op pijnlijke gewrichten, spieren en andere plekken smeren en ook de voeten nemen erg goed op. Verder kan je het voor het slapen gaan op je borstbeen smeren. Al je smeert voor het slapen gaan geeft dat totale ontspanning voor je lichaam en kan dat een positief effect hebben op je nachtrust.

Stress verbruikt magnesium dus je kan blijven smeren!

10

Je kan als volgt van die vlokken zelf ‘olie’ maken: 1 deel vlokken op 1 deel gekookt/ gedestilleerd water en roeren totdat de vlokken zijn opgelost. Laten afkoelen en giet het in een spray flacon ( bijv. HEMA reisartikelen). Dat scheelt in de kosten!

 Zink: 55%

Zink staat voor je immuunsysteem en is dus erg gewenst om op peil te houden. Zink reguleert tevens de suikerstofwissseling Je test sterk op het nemen van een supplement plus aanvullen met voeding. Zinkrijke voeding : oesters, pompoenpitten, rood vlees, mosselen, sesam( pasta) Supplement: zinkmethionine van 30 mg of 2 x 15 mg) http://eu.iherb.com/Now-Foods-L-OptiZinc-30-mg-100-Capsules/738

Bijv: van Now foods, bonusan

Dosering: dagelijks 1 capsule van 30 mg ( of 2x 15 mg), de komende 6 weken

Hormonen:

 Dhea; 65%

 Cortisol , adrenaline, noradrenaline, bijnierhormoon : 85% worden niet optimaal geproduceerd omdat de bijnieren uitgeput zijn . Hiervoor ga je MOR phase nemen.

Laag cortisol kan klachten geven zoals: slechte vertering van voedsel, problemen met waak/ slaapritme, verminderd immuunsysteem, ontregeling bloedsuikerspiegel, moe wakker worden.

 Insuline: 85%

 Glucagon: 85%

Omdat de alvleesklier niet optimaal werkt maakt deze minder van deze hormonen aan. We gaan de alvleesklier ondersteunen met verteringsenzymen ( BPP van Thorne Research, zie meer info bij maagzuur) en we zetten chroom en zink in en beide ondersteunen de suikerstofwisseling.

Schildklierhormoon: 85%

Eerst bijnieren optimaliseren dmv MOR phase. Schildklier kan dan volgen. Wel bouwstenen van de schildklier aanvullen ( zink, jodium selenium)

-------

Ik ben begonnen met Mor phase..wat ik twee maanden gebruikt hebt maar ik merkte daar niet veel verschil op, behalve dat ik het gevoel had dat ik er last van had.

Mijn maagzuur krijg ik niet goed omhoog...van de supplementen van thorne die ik gekocht heb kreeg ik beide enorme stress/adrenaline reacties en heel erg zuur wat door mijn darmen heen ging/ verzuurde en mijn darmen deed verkrampen.

Ik neem nu thyro tabs met jodium en selenium om mijn schildklier te ondersteunen, want noten kan ik niet verteren en de paranoten zorgen voor verkramping en verstopping. En van zeewier raak ik opgefokt waardoor ik slecht slaap..

Chroom, zink en een vitamine B complex neem ik als supplementen. Al word die laatste volgens mij slecht opgenomen.

Magnesium neem ik om de dag een voetenbad van en iedere dag magnesiumspray..ik heb niet het gevoel dat dat voldoende is. Dus ik heb elimentair magnesium besteld en hoop daarmee mijn tekort goed bij te kunnen vullen.

Schaal en schelpdieren en de melkproducten kan ik niet verteren..ik kan volgens mij geen vet verteren en heb histamine intolerantie. Mijn lichaam gooit dat er direct weer uit met veel geweld en stress.

De cynara werkt fijn voor mijn lever

Bio para heb ik een week geprobeerd, maar na een dag diarree kreeg ik daarna weer erg last van verkrampte darmen en verstopping en dus ben ik ermee gestopt. Want ik word daar heel erg stressig van als mijn darmen verkrampen.
Ik wil nog wel iets aan die parasiet doen dus overweg wellicht iets anders...papayazaadjes las ik goede dingen over.

Nou ja..ik heb nog wel een probleem met veel voeding dus en daar baal ik van. Want van veel producten waar ik sterk op reageer kan ik dus niet verteren/ verdragen.
Ik heb nu andere alvleesklier enzymen besteld die ik volgende week wil gaan proberen..hopelijk werken die wel en geven die geen stress reactie.

Wie wilt mee denken..alles is welkom, ik zie soms door de bomen{en de vermoeidheid} het bos niet meer.
 
Dag I-Lady,

Er zitten in jouw verhaal toch enkele aanknopingspunten die me ervan overtuigen dat om na enkele leuke & drukke dagen te reageren.

Uit je verhaal blijkt dat je overgevoelig op de aanpassing in je voedingssupplementen en het bijgestelde menu reageert. Ik kan je heel goed volgen in de onderbouwing van het waarom dat je Marijn geraadpleegd hebt. Haar manier van werken brengt inderdaad veel nieuwe informatie naar boven, echter de manier waarop men erop reageert kan anders uitpakken dan het goed bedoelde en duidelijk onderbouwde advies.

Het goede nieuws is dat ik eerder vandaag bij het plaatsen van een bestelling zag dat Exendo ook supplementen voor een histamine intolerantie aanbiedt ! Ik geef je link mee zodat je oriënterend kan inlezen.
https://exendo-epigenomics.com/product-categorie/histamine/

Ik kan haar volgen in de onderbouwing dat ze dierlijk bijnierextract afraadt. Mij lijkt voor de schildklierwerking in combinatie met bijnierwerking gemmo therapie een beter alternatief. Hier heb ik hele goede ervaringen op dit vlak met de producten van Herbalgem die zowel gunstig op de bijnieren als schildklier inwerkt.
Ik zet er link bij naar ander topic waarin ik hier nader op inging
https://www.fatsforum.nl/forums/reply/159039/

Hier ben ik van mening dat in jouw geval de invulling van de voeding en de supplementen in jouw geval bijgesteld zal moeten worden. Met betrekking tot de paranoten kwam ik het volgende met betrekking tot de dosering van MAXIMAAL 3 per dag tegen !
Voorzorgen
Eet niet te veel paranoten. Paranoten zijn zeer rijk aan selenium. Een overdosis aan dit mineraal kan leiden tot misselijkheid en buikpijn. Elke dag maximum 3 paranoten is ideaal.

Meer wetenswaardigheden kan je vinden op
https://www.pit-pit.com/

Zelf ben ik meer voorstander van zelf brood maken om de reden dat je dan weet wat je erin doet. Inmiddels heb ik hier een alternatief gevonden voor de Yam desem waarin het moeilijker verteerbare kikkererwtenmeel verwerkt wordt !!
http://yamglutenvrij.nl/page/heerlijke-smaakvariaties
Gluten vallen trouwens gemakkelijk te vervangen door het toevoegen van 1 ei aan de ingrediënten. Hier had ik nog wat kookboeken liggen en aan de hand hiervan heb ik mijn spulletjes gehaald bij de Pit & Pit.
https://www.pit-pit.com/voeding/meel_en_bloem.html

Tenslotte vraag ik me af of je al gecontroleerd werd op een vitamine B12 tekort. Zou nl. ook heel wat klachten waaronder de moeilijkheden met de spijsvertering, het lage lichaamsgewicht, de spierpijnen en de vermoeidheid mede kunnen verklaren !
 
Hoi Vivianne,

Dankje voor je reactie! heel toevallig ben ik nu bezig met de B12..omdat ik dus last heb van een chronische slijmbeursontsteking en ik kwam de link tegen tussen chronische slijmbeursontstekingen en B12 tekort.
Echter ben ik er wel op getest begin dit jaar en kwam er een waarde van 350 uit..maar ik neem al meer dan een jaar multivitamine die ook B12 bevatten en ik las dat je dan een vals positieve waarde kunt krijgen.

Ik ga even naar de histamine supplementen van Exendo kijken..want de histamineintolerantie is volgens mij een onderschat probleem bij me.
En ook naar de gemmotherapie.

De voeding lukt me ook niet..paranoten heb ik geprobeerd maar die kan ik niet verteren. {krijg er obstipatie van, kan duidelijk de eiwitten niet verteren}
Ik eet glutenvrij havermout want het meeste brood lukt me ook niet om te verteren, of er zit teveel rotzooi in wat ik niet wil.

Ik ben nu het meest geinteresseerd in de B12..heb nu sinds deze week eindelijk goede smelttabletten gevonden en zit er nog over na te denken om zelf te gaan spuiten..

 
Heel interessant die NDMA relief van Exendo..die ga ik uitproberen zodra mijn portomonnee het weer toe laat. Ook omdat die dopamine verhoogt..ik merk echt wel duidelijk dopamine tekort bij mezelf.

 
Het is inderdaad mogelijk dat je een vals positief B12 waarde had. Werd er toen op foliumzuur getest ? Deze dienen in samenhang met elkaar bekeken te worden. Bij een foliumzuurwaarde van meer dan 30 nmol/l is de B12 waarde niet betrouwbaar.

Niet alle B12 tekorten worden aan het hand van een bloedonderzoek opgespoord. Er kan ook B12 tekort op celniveau aan de hand zijn.

Let er even op dat je voor een B12 kiest waarin als werkzame stoffen methylcobalamine en adenosylcobalamine zitten. Deze komen in het menselijk lichaam van nature voor en worden hierdoor beter opgenomen. Actief folaat is beter dan foliumzuur.
Een voorbeeld van een goede B12 is deze
http://eu.iherb.com/product-reviews/Source-Naturals-Advanced-B-12-Complex-5-mg-60-Tablets/1470/?p=1

Qua folaat is geleidelijk aan opbouwen de boodschap.
https://www.vitamineb12nu.nl/vitamineb12-onderzoek-folaat-5mthf.php

De meeste tekorten kunnen opgevangen worden door B12 (zuig)tabletten.
https://www.vitamineb12nu.nl/vitamineb12-onderzoek.php

Met betrekking tot het brood worden er inderdaad veel varianten met onnodige toevoegingen op de markt gebracht.

Hier ga ik nu een test doen met eentje die samengesteld is uit boekweitmeel met rijstemeel en quinoa.




Qua de spuiten vermoed ik dat aden
 
Hier vraag ik me af of de uitslag van de eerder uitgevoerde B12 test in samenhang met foliumzuur bekeken werd. Een foliumzuurwaarde van meer dan 30 nmol/liter kan er voor zorgen dat de meegedeelde B12 waarde onbetrouwbaar wordt. Inderdaad kan B12 suppletie voor aanvang van de test de uitkomst vertekenen.

Een B12-tekort kan ook op celniveau spelen. Deze variant kan niet altijd aan de hand van een bloedonderzoek worden opgespoord.

Zelf spuiten hoeft in de meeste gevallen van B12 tekort niet. De meest ideale variant van B12 suppletie is de combinatie van methylcobalamine, adenosylcobalamine en actief folaat.
Actief folaat dien je wel geleidelijk aan qua dosering op te bouwen. Op de site B12.nu valt hierover meer terug te vinden.
Op het vlak van de actieve folaat komt deze voor in de 1e fase goed uit de bus
http://eu.iherb.com/product-reviews/Jarrow-Formulas-Methyl-Folate-400-mcg-60-Capsules/42778/?p=1

Nog even tips voor een goede B12 variant los van het actief folaat
http://eu.iherb.com/product-reviews/Source-Naturals-Advanced-B-12-Complex-5-mg-60-Tablets/1470/?p=1

Wat ook kan als blijkt dat je goed op het actieve folaat reageert is deze combi
https://www.bonusan.com/nl/co-enzym-b12-1500-mcg-plus#Info
 
Dank je! Nee die test was bij mijn waardeloze huisarts. Dus ik geloof niet dat eer in samenhang met foliumzuur gekeken is.

Mijn grootste probleem is dat ik ziek word na inspanning.Ik heb echt last van een soort inspanningsintolerantie.
Ik weet niet of dat door de slijmbeursontsteking komt. Die heb ik op een rare diepe plek (na ongeluk opgelopen dus)bovenin naast mijn schouder blad al 4 jaar..en alle spieren daarom heen zijn ook geïrriteerd daardoor.
Of door de tekorten waardoor ik maar niet kan herstellen.
 
De Ribes Nigrum werkt goed op ontstoken spieren, gewrichten en ligamenten.

Door de gemmo van Herbalgem ben ik na periode van ca. 8 jaar volledig afgekomen van ontsteking in de voet als gevolg van het ongelukkig omslaan van een slapende voet.

Bijgaande link gaat nader op de werking van de Ribes Nigrum in
http://www.bewegenzonderpijn.com/het-blad-van-de-zwarte-bes-ribes-nigrum/

Ik heb hierdoor jarenlang op schoenen zonder hakje rondgelopen. Nu kan ik weer probleemloos een hele dag schoenen met een middelhoge hak dragen.

Op de site van I-Herb zag ik trouwens een positieve terugkoppeling door een persoon die door het innemen van zwarte bessenzaadolie van een ontstoken knie afkwam. Hij werd er door iemand uit zijn omgeving op gewezen dat dit een positieve invloed had. Zelf vond ik dit heel interessant. Uiteindelijk heb ik het zelf voor een familielid mee besteld die met een gelijkaardige problematiek zit.
 
Dankje, je hebt die mij al eens eerder aangeraden dus die ga ik ook bestellen.
De methyl folate is ook onderweg.
 
Ik vroeg me af of het nog nut heeft om dhea te nemen..omdat dat ook maar 65% is door bijnieruitputting.
 
Vind ik een hele goede vraag van je.

DHEA blijkt door de bijnierschors te worden aangemaakt. Zwarte bes uit gemmotherapie blijkt ook op de bijnierschors te werken en reguleert tevens de HPA-as.

Meer hierover zie
http://www.sohf.nl/nieuws/stress-burn-out
http://www.naturafoundation.nl/monografie/Ribes_nigrum_bessen.html

Qua de invloed van deze bes op de aanmaak van DHEA valt er digitaal weinig terug te vinden.

Ik zal mijn naslagwerken thuis binnenkort raadplegen om te kijken of er hierover iets beschreven staat.
 
Dat is super als je dat wilt doen, dankjewel alvast!

Ik heb de ribus nigrum binnen dus ben daar gister mee begonnen..ik kwam op de dhea uit omdat er dus in de test uit kwam dat dat maar 65% is en de bijnieren 85% zijn. En dhea een cortisol remmer is..en ik het gevoel heb dat ik veel te vaak en snel cortisol aan maak. En dan niet door stress oid, maar door alledaagse dingen..bezoek, iets ondernemen etc.
 
In zijn groot handboek geneeskrachtige planten gaat Geert Verhelst uitgebreid op de Ribes Nigrum in.

Bij hormonale klachten blijkt de zwarte bessenzaadolie nog doeltreffender te werken dan gemmo. Werkt ook doeltreffend op de lever en is effectief tegen haaruitval. Wordt ook ingezet bij problemen met gewrichten en het zicht.

In jouw geval zou ik afwachten wat de gemmo doet. In het geval dit niet voldoende moest blijken, kan je nog altijd naar de zwarte bessenzaadolie overschakelen. Ik zet er link op dit vlak bij waarin uit 1 van de reviews een positief effect op de hormonenhuishouding blijkt
http://eu.iherb.com/product-reviews/Health-From-The-Sun-Black-Currant-Oil-500-mg-180-Soft-Gels/3664/?p=1

Link die dieper ingaat op de toepassingsmogelijkheden van de zwarte bes
http://deelbewust.com/de-kracht-van-zwarte-bes/
 
Beste I-lady,

Hier toevallig het boek Calcium & Broze Botten van Robert Thompson & Kathleen Barnes geraadpleegd wat mogelijk een interessant aanknopingspunt voor je biedt op het vlak van een gebrekkige eiwitvertering.

Hierin wordt in hoofdstuk 5 gepleit voor het bepalen van de intracellulaire calcium / magnesiumverhouding op basis een haarmineraalanalyse opdat er een gericht voedings- en supplementadvies gegeven kan worden.

Bij een niet optimale balans tussen (teveel) calcium en (te weinig) kalium in de lichaamscellen is de werking van de schildklierhormonen ontregeld. Dit wordt aangeduid met de term verhoogde calcium / kaliumverhouding waardoor er metabool falen optreedt. Hier vraag ik me af of dit in jouw geval de verklarende factor voor het overgevoelig reageren op het geadviseerde aangepaste voedingspatroon kan zijn. Mij is niet bekend of Marijn vanuit deze invalshoek naar je dossier gekeken heeft.

In zo'n geval dient in de behandeling de inname van melkproducten en groenten van kruisbloemige familie met hoog calciumgehalte ( = broccoli, kool, bloemkool en boerenkool) gestopt te worden. De inname van kaliumrijke voedingsmiddelen dient verhoogd te worden. Voorbeelden hiervan zijn asperges, erwten, bonen, bieten, selder, dadels, sinaasappels, pruimen, rozijnen, meloen en in 1 enkel geval bananen.

De schrijver pleit ook voor inname van volwaardig vitamine C complex niet op basis van ascorbinezuur om de reden dat dit tot het falen van de schildklierhormoonproductie kan leiden. De rozenbotteltjes geweekt in water van minder dan 70 graden Celsius is dus nog niet zo ' n gekke variant.
 
Dankjewel Vivianne,

Ik vind het wel interessant om te lezen want ik heb me al eerder afgevraagd of mijn calcium/ kalium wel goed is. Ook omdat een kaliumtekort spierkrampen kan veroorzaken. Wat ik niet wist, is de link met gebrekkige eiwitvertering. Ik denk niet dat Marijn op deze manier gekeken heeft.

Ik ga wel een goede natuurgeneeskundige raadplegen, en daar samen mee testen doen om uit te zoeken hoe het nu daadwerkelijk zit want ik wordt niet beter zo en mijn spijsvertering is gewoon heel slecht.

Ik heb de ribus nigrum geprobeerd maar reageer denk ik erg op de alcohol? want ik liep er behoorlijk op leeg..dus daar baalde ik nogal van icm mijn ondergewicht en ben er dus mee gestopt.
 
Zelf had ik dit vermoeden ook al. Ook hier werd er overgevoelig gereageerd op aanpassingen in het voedingspatroon en zijn we binnen de week terug van glutenvrij (rijstebloem in combinatie met boekweit) waardoor we o.a. spier & gewrichtspijn kregen naar spelt overgestapt, om de reden dit licht en goed verteert.

Wat je meldt met betrekking tot de alcohol in de gemmo duidt op een overgevoelige lever. Ribes Nigrum kan je ook in besvorm of in de formule van zwarte bessenzaadolie in capsulevorm aanschaffen. Je kan aan de natuurgeneeskundige vragen wat deze van de volgende variant vindt
http://eu.iherb.com/product-reviews/Health-From-The-Sun-Black-Currant-Oil-1-000-mg-60-Softgels/3660/?p=1
 
Dankje, ik ga eerst alles uit laten zoeken. Ben inmiddels aardig blut door alle supplementen en het een beetje zat omdat ik er niet uit kom zelf.
 
Hoi i-lady,

Ik herken veel van jouw klachten in mezelf. Maar ik zou toch adviseren om eerst te checken of je een dopamine tekort hebt want zomaar aanvullen lijkt mij niet zonder risico? Misschien heb je helemaal geen tekort en een teveel aan dopamine kan geloof ik link zijn.

Ik dacht ook lange tijd dat ik bijnieruitputting had maar na een speekseltest was mijn cortisol prima? Had ik voor niks lange tijd bijnierextract lopen slikken. Duur is het ook nog eens al die supplementen.
 
Oh en ik zit nu in een molen voor mijn jongste zoontje ivm ASS/ADHD/Tourette ( ze weten nog niet wat hij hiervan precies heeft) maar sinds ik hier veel over lees ben ik erachter gekomen dat ik zelf ook iets van ASS/ADD heb. Nooit officieel laten testen.
Heel frappant want schijnt dus dat veel fibromyalgie patienten ADD of ASS hebben. Doordat 'wij' heel lang op de tenen lopen alsmaar doorgaan en in het verleden slechte voeding namen(spreek voor mijzelf) zijn de klachten heftiger geworden en noemt men het fibromyalgie.

Nu las ik dat jij ook ADD hebt althans dat zei Marijn als het goed is?
Ik ben ook al lang bezig met mijn zoektocht naar gezondheid maar ik merk dat ik sowieso dichterbij kom. Ik geloof zeker in die 'verstoring' in de hersenen. Bij ons duidelijk erfelijk, dit verklaard ook waarom eigenlijk zoveel natuurgeneeskundige behandelingen nooit aansloegen bij mij. Het zit blijkbaar in de hersenen en zo makkelijk is dat niet. Ik denk wel dat het een stuk verminderd kan worden door goede voeding te nemen, het immuunsysteem te ondersteunen. Maar ik heb mij erbij neergelegd dat ik voor een groot deel hiermee zal moeten leven.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is, maar wilde in elk geval mijn visie erover met jou delen.
 
Ik denk wel dat het een stuk verminderd kan worden door goede voeding te nemen, het immuunsysteem te ondersteunen. Maar ik heb mij erbij neergelegd dat ik voor een groot deel hiermee zal moeten leven

Er bestaat inderdaad een link tussen voedselovergevoeligheden en klachten die horen bij ASS/AD(H)D en een leerproblematiek bij kinderen. Een onwetende moeder met voedselovergevoeligheden kan dit inderdaad tijdens haar zwangerschap aan haar kind doorgeven.

Oorzaak van dit klachtenpatroon blijkt in veel gevallen een opiaatbelasting met te weinig aanmaak van het DPP-IV-enzym in de dunne darm te zijn waardoor de hersenen anders gaan functioneren. Op dit vlak sluit ik me op grond van eigen persoonlijke ervaringen en labo-uitslagen bij de zienswijze van Marijn aan.

De epigenetica is op dit vlak al heel ver met het opsporen van de oorzaak en het behandelen van het klachtenpatroon dat hierbij past. Je hoeft je er dus niet bij neer te leggen dat dit onbehandelbaar is !!

Hier had ik op dit vlak de nodige twijfels bij onze zoon. Inmiddels hebben we exorfinen analyse bij hem laten doen en bleek er een overgevoeligheid voor zowel gliadine, caseïne en soja.

Zijn menu hebben we al voor een groot stuk kunnen bijstellen. Zowel Marijn als Lucas hebben hier hun steentje aan bij gedragen op het vlak van de onderbouwing en de invulling van het menu. Hij krijgt nu het DPP-IV enzym, in combinatie met een voedingssupplement van Thorne en zink methionine en de B12.

Wij hebben hierbij een heel gevoelig kind zien veranderen van een soms verstrooide professor naar een assertieve jongen met hele creatieve ideeën die helder kan aangeven wat er aan de hand is en hoe je bepaalde problemen dient aan te pakken.
Ik kan je vertellen dat dit als moeder een heel verrijkende ervaring is !

Bijgaand enkele links voor je in de hoop je verder op weg te kunnen helpen
http://santelife.nl/wp-content/uploads/2015/01/Artikel-ATA-1-2-3.pdf
http://www.sohf.nl/aandoening/leerproblemen
http://www.sohf.nl/nutrient/dpp-iv-enzym
http://exendo.be/wp-content/uploads/2013/07/Endorfine-deel-2.pdf
http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/
http://exorfinen-analyse.nl/exorfinen-analyse/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.076
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan