Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb het wel bekeken, en het is geschikt voor mensen.Nog niet bekeken, maar zouden deze ook voor menselijk gebruik gebruikt kunnen worde? Ik vermoed van wel.
### Inleiding en achtergrond
Een tijdje geleden heb ik een video gemaakt over ons bezoek aan de dierenarts hier in Noord-Zweden. Twee bezoeken aan de dierenarts waar we enorm ontevreden over waren. En nu is er nog iets bij gekomen. Ik heb dit in onze vorige video al kort aangestipt, maar ik wilde er nu een hele video aan wijden. Omdat ik gewoon wil dat mensen dit weten, want ik ben er behoorlijk pissig over. In de vorige video heb ik ook de dierenartsenketen niet genoemd, omdat het een keten is die overal hier in Zweden zit, maar ook in Nederland. Ik heb daar ook veel verhalen over gehoord. De keten heet Evidensia. Ik noem ze nu gewoon bij naam. En ook het medicijn dat onze hond destijds had gekregen, dat volgens ons niet goed werkte, noem ik deze keer ook. En dat was Librela. Maar ik wil niet aangeklaagd worden door al die grote ketens. Dus in deze video ga ik geen woorden gebruiken zoals "alle Evidensia-ketens zijn slecht" en "Librela is slecht". Ik ga wel dingen zeggen zoals "voor ons voelde het als een echt slechte dierenarts" en "voor ons voelde het alsof die Librela-injectie echt slecht werkte voor onze hond".
### De aangifte bij de autoriteiten
Maar goed, wat is er nu gebeurd? We zijn aangegeven bij de autoriteiten. Dat is er gebeurd sinds de laatste video. En ik heb hier al een video over gemaakt in het Engels op ons andere kanaal. Ik zet de link naar die video in de beschrijving. En daar zijn zoveel reacties op gekomen, van mensen over de hele wereld. Veel Zweden, maar mensen over de hele wereld die ook slechte ervaringen hebben gehad. Dus het is belangrijk dat iedereen de boodschap krijgt dat we niet aanraden om naar de grote ketens te gaan als je naar een dierenarts wilt. Want voor ons voelt het alsof ze alleen maar uit zijn op geld en niet op het welzijn van je dier. Nogmaals, zo voelt het voor ons. Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is.
### Eerdere ervaringen met de dierenarts
Maar ja, laat ik teruggaan naar de vorige video. We hadden twee slechte ervaringen. We hebben een oude hond. Ze is 13 jaar oud en ze heeft artrose. En daarvoor kreeg ze medicijnen toen we nog in Nederland woonden. Dat heeft ze al 5 jaar. Onze hond is een beetje een gevoelige hond. Ze heeft vaak last van bijwerkingen, maar het medicijn dat we al lang gebruiken toevallig niet. Dus op een gegeven moment waren we door de medicijnen heen hier in Zweden en hadden we nieuwe nodig. Dus we gingen naar de dierenarts. Nou, de dichtstbijzijnde hier is een grote keten, maar destijds waren we ons van geen kwaad bewust. Hadden we dit maar eerder geweten. Bij ons eerste afspraakje daar wilden we alleen die medicijnen. We zaten daar 2 uur en toen wilden ze dit onderzoeken en dan dat en dan dat en dan dat. Het voelde zo raar en ze waren onvriendelijk. En ze gaven haar dat medicijn heel erg met tegenzin.
Maar toen ik een half jaar later, of tenminste acht maanden later, weer medicijnen nodig had, wilden ze dat we terugkwamen voor weer een onderzoek. Dus toen dachten we: nou, dat gaan we niet doen. We waren er al ontevreden over en nu willen ze dat we weer daarheen komen. Dan gaan ze zeker weer 2 uur onderzoek doen. Dus we dachten: we zoeken wel een andere dierenarts. Destijds dachten we nog niet dat het kon komen omdat het een grote keten was.
Dus toen gingen we naar de andere dichtstbijzijnde dierenarts. Ook een grote keten. Dat was Evidensia. En daardoor een nog slechtere ervaring. Want we waren daar weer 2 uur. Ik wilde gewoon komen voor de medicijnen en ze wilde weer dit onderzoeken en dat. En ik zei: "Nee, dat hebben we recent al laten onderzoeken." Nee, we willen het toch onderzoeken. En dan voelt het alsof ze een beetje druk op je uitoefenen. Alsof je slecht voor je dier zorgt als ze het niet mogen nakijken.
En ik ben van nature misschien een beetje naïef. Sommige mensen vinden dat misschien naïef. Ik zie mezelf meer als een goed- en vertrouwensvol persoon. Dus ik ga daarheen en ik ga er volledig van uit dat mensen het beste willen voor mijn hond. En toen zeiden ze dat ze ons oude medicijn niet wilden geven, maar een ander medicijn. En dat medicijn zouden ze elke maand als injectie moeten geven. En toen dacht ik: nou, omdat het niet genoeg was, ons medicijn. Dus toen dacht ik: nou, dat is niet nodig. Het werkt wel goed hoor. We merken dat als onze hond...
### Het bezoek bij Evidensia
En toen zeiden ze dat ze ons oude medicijn niet wilden geven, maar een ander medicijn. En dat medicijn zouden ze elke maand als injectie moeten geven. En toen dacht ik: nou, omdat ons medicijn niet genoeg was. Dus toen dacht ik: dat is niet nodig. Het werkt goed though. We merken dat als onze hond dat medicijn krijgt, ze het gewoon goed doet. Ze wil spelen, ze wil rennen. Ze is heel blij en tevreden. Maar nee, ze hield vol dat ze dat medicijn moest krijgen. En ze voegde ja en als dat dan, omdat ik zei oké en als dat niet werkt. En ze heeft vaak bijwerkingen, maar we weten dat ze die niet heeft voor ons medicijn. Nee, als dit niet werkt dan moet je eigenlijk gaan denken aan het uitzetten, omdat Jess al oud is en het was er al voorheen.
Onze hond, zoals ik zei, ze is 13 jaar oud en ze begint kleine vetbultjes overal te krijgen. Je hebt dat in Nederland lang onderzocht. Het zijn geen tumoren, gewoon vetbultjes. Dus niets mis. En ik had haar dat ook verteld. Maar wat ze ook zei was, als het medicijn niet werkt of als je het niet wilt, dan ja, dan moeten we gaan denken aan euthanasie, omdat ja, ze is ook bedekt met vetbultjes. Toen dacht ik: wat heeft dat te maken met het leven van een hond? Ik kreeg echt het gevoel van: oh, een oude hond die kan sterven als je niet ons medicijn wilt. Nogmaals, mijn gevoel.
### De injectie met Librela en de kosten
Dus ik deed het. Ik had 2 uur gezeten. Ik wilde naar huis. Ze zei niets over bijwerkingen, mogelijke bijwerkingen. Op dat moment zei ze niets over hoe verschrikkelijk duur het was. Het is iets van 1200 kronen per injectie, inclusief het medicijn en wat ze toedienen. En ik zou dat elke maand moeten doen. 1200 kronen is net over €100. Vergeleken met het medicijn dat we nu hebben, dat €50 kost en meerdere maanden meegaat. Dus het is echt acht keer duurder of zo.
Anyway, ik deed het toen, omdat je je een beetje gedrukt voelt en je wilt het beste voor je hond en ik ga uit van het beste van mensen. Maar onderweg kreeg ik dit rare gevoel erover. Ook onvriendelijk en dat ze praten over euthanasie terwijl het heel duidelijk een heel blije hond is, onze hond hoewel ze 13 is. En bovendien, een 13-jarige hond mag gewoon normaal zijn, toch? Je kunt niet verwachten dat een 13-jarige hond helemaal geen problemen heeft. Net als een 80-jarige persoon kan niet meer helemaal 100% pijnvrij lopen. Dat betekent niet dat we ze gaan euthanaseren, zou ik denken.
### Onderzoek naar Librela en de e-mail
Anyway, onderweg kreeg ik een vreemd gevoel. Ik had een vreemd gevoel voor een lange tijd, maar onderweg werd het echt: wat heb ik eigenlijk gedaan? Wat hebben we eigenlijk gedaan? En toen we thuis waren, deed ik onderzoek naar het medicijn en ik kwam veel verhalen tegen over allerlei nare bijwerkingen die ze nooit noemden. Wat ik ook las is: als je hond een bijwerking heeft, werkt het medicijn 4 tot 6 weken. Laten we zeggen het pijnbestrijdingsdeel. Maar als je hond een bijwerking heeft, duurt het ook vier tot zes weken.
Dus op dat moment stuurde ik een e-mail en legde uit dat ik een vreemd gevoel had erover en dat ik las dat het medicijn veel bijwerkingen heeft. En ik las ook of het waar was of niet, ik las dat het medicijn niet beter werkte dan het medicijn dat we nu gebruiken. Dus het werkt van wat ik heb gezien, ik zeg niet dat het doet, maar van wat ik heb gezien werkt het even goed. Verhoogde kans op bijwerkingen. En als je bijwerkingen hebt, duurt het ook nog vier tot zes weken. Samen met dat ze praten over euthanasie en de onvriendelijkheid en doen alsof ik mijn hond op enige manier mishandel. Dat is het gevoel dat ze me gaven. Het is alsof ze je constant schuldig willen laten voelen. Dat is hoe het voelde.
### De reactie van Evidensia
Dus ik stuurde een e-mail daar en legde alles uit. Nou, en toen de reactie die we daar kregen, ik was helemaal weggeblazen. In plaats van enige compassie te tonen, maakten ze het eigenlijk erger. Een lange brief, maar wat er eigenlijk onder stond was: uw hond moet dat medicijn nemen en als het niet werkt of als u het niet wilt inderdaad euthanasie. Als jullie dat niet willen, dan misschien moeten we jullie melden bij de autoriteiten.
Sorry, melden bij de autoriteiten. We komen naar jullie omdat we voor onze hond willen zorgen en we willen geen bijwerkingen voor onze hond. Ze die dat e-mail stuurden maakten alles 100 keer erger. Dus ik reageerde niet eens op zo'n absurd e-mail. Ik was toen zo boos. Dus ik dacht, het zou geen goed idee zijn om nu te reageren, omdat ik dingen zou kunnen zeggen die ik spijt krijg.
### De bijwerkingen van Librela
En later dacht ik, nou, wat kun je daarop zeggen? Toen ik later kalmeerde, dacht ik, hoe kan ik daarop reageren? Dus ik reageerde er niet meer op en we begonnen meteen te zoeken naar een nieuwe dierenarts. En inderdaad, onze hond had verschrikkelijke verschrikkelijke bijwerkingen. Voor de eerste 10 dagen had ze echt slechte diarree. Ik moest meerdere keren 's nachts opstaan omdat ze moest. Heel verdrietig.
Nou, gelukkig stopte dat na 10 dagen. Maar daarna werd het eigenlijk erger. Het was niet gemakkelijk om precies te uitleggen wat het was, maar onze hond jammerde de hele dag. Alsof er iets mis was met haar. De hele dag. En ze keek ons treurig aan. Verschrikkelijk om je hond zo te zien. Echt verschrikkelijk.
Ja. Dus ze doen allemaal alsof we onze hond op enige manier mishandelen. Maar zoals ik het zie, zoals ik me voel, jullie namen een maand van haar leven. Ze is 13. Dus ze heeft niet veel tijd meer. Een maand in haar leven is een heel lange tijd. Ze had het verschrikkelijk voor een maand. En dan doen jullie alsof ik de dierenmishandelaar ben hier.
### Naar een nieuwe dierenarts
Anyway, wat ik zei, ik reageerde er niet meer op en ik zoek een andere dierenarts. Deze keer dachten we er goed over na. Oké, we hebben nu twee zeer slechte ervaringen gehad met grotere dierenartsenkets. We doen dat niet meer, omdat het voor ons voelt alsof ze vooral achter geld aan zijn. Ze willen vooral de dure medicijnen verkopen. Want waarom zouden ze anders zo'n medicijn pushen dat van wat ik heb gezien niet beter werkt en meer bijwerkingen heeft en 8 keer duurder is of zo?
Dus oké, we gingen naar een kleine onafhankelijke dierenarts. We wachtten een tijdje tot alle bijwerkingen weg waren en ja inderdaad na vier weken waren alle bijwerkingen plotseling weg. Dus kon het iets zijn dat al die verschrikkelijke pijn veroorzaakte, ik weet niet of het pijn was of als het niet prettig voelde in haar hoofd. Ik weet het gewoon niet. Maar het was zo raar. En ze krabde ook constant aan haar kont. Ze sleepten hun konten op de grond de hele tijd. Zulke rare bijwerkingen. Zo raar.
Anyway, nieuwe dierenarts. We wachtten tot de bijwerkingen weg waren, omdat we anders niet met haar naar buiten wilden toen ze zich zo slecht voelde. En ja, we wilden ook niet dat de dierenarts dacht: oh, die hond is helemaal ellendig. Ja, ze moet geëuthanaseerd worden. Dus we wachtten tot ze zich weer beter voelde. En ja, vier weken later voelde ze zich geweldig. Begon plotseling weer te spelen, wat ze daarvoor niet deed, maar ze deed het wel voor het medicijn.
Naar de nieuwe dierenarts. Een onafhankelijke, een heel vriendelijke dame die ons heel goed hielp. Die ons gewoon ons medicijn voorschreef, dat we al hadden, en ze zei: ja, we weten dat het goed werkt. En als je hond erop reageert, doe het, doe het. En praat gewoon met de baas van de hond. Wat ik zou denken. Wat je als dierenarts moet doen. We zien onze hond de hele dag. Je kijkt er gewoon naar.
### De melding bij de autoriteiten en de afloop
Daar eindigde de vorige video. Maar nu, misschien twee weken geleden kregen we een brief per post van de provinciale overheid of zoiets. Dat we waren gemeld voor enige diermishandeling. Het zei iets als: ze ons moesten controleren op diermishandeling omdat ze een bericht hadden gekregen van de Evidensia-kliniek.
Nou, ik was toen zo boos. Zo boos. We reageerden meteen. We konden per e-mail reageren. We zeiden dat we nu naar een nieuwe dierenarts gaan en dat we zo'n verschrikkelijke ervaring hadden daar en of we niet ook een klacht konden indienen over die kliniek meteen.
Nou, een dag later kregen we een ander bericht terug, dat ze onze nieuwe dierenarts hadden gebeld en dat alles goed was, natuurlijk. We zijn geen diermishandelaars. We willen het allerbeste voor onze hond. We willen ook niet dat ze nog sterft, als ze nog heel erg geniet van het leven.
### Afsluiting en advies aan kijkers
Want als we zien dat ze niet meer geniet van haar leven, of als ze meer pijn heeft dan vreugde, dan doen we wat het beste voor haar is. En dat is hoe het hoort te zijn, denk ik. Je hebt een verantwoordelijkheid voor je dier, maar je hebt ook de verantwoordelijkheid om te beslissen wanneer het genoeg is geweest.
Dus ja, de autoriteiten belden de nieuwe dierenarts, alles was goed. Ze sloten de zaak af. Maar het blijft een verschrikkelijke ervaring. En ik wilde dit delen omdat ik wil dat mensen weten: ga naar kleine onafhankelijke dierenartsen als dat mogelijk is. Want voor ons voelt het alsof die grote ketens vooral uit zijn op geld verdienen en niet op het welzijn van het dier.
Ik heb zoveel verhalen gehoord van anderen, ook na de Engelse video. Mensen met dezelfde ervaringen bij Evidensia, bij andere ketens, met Librela. Verhalen over bijwerkingen, over druk uitoefenen, over onnodig dure behandelingen pushen.
Dus mijn advies: vertrouw op je eigen gevoel en laat het zoveel mogelijk mensen weten. Jij kent je hond het beste. En zoek een dierenarts die naar jou luistert, die vriendelijk is en die niet meteen over euthanasie begint als je een ander medicijn wilt.
Bedankt voor het kijken. Als je zelf een soortgelijke ervaring hebt, deel het gerust in de comments, maar wees voorzichtig met namen als je bang bent voor gedoe. En abonneer je als je meer wilt zien over ons leven hier in Zweden met onze hond.
Blessing in disguise (geluk bij een ongeluk) dat het begint op te vallen dat big farma dierenklinieken koeioneert:
Transcript:
Blessing in disguise (geluk bij een ongeluk) dat het begint op te vallen dat big farma dierenklinieken koeioneert:
Transcript: