HSP ?

Zonne

New member
HSP, hoogevoeligheid. Wat moet je er nu mee ? Is het gewoon een trend om een HSP-er te zijn ? Zijn niet veel meer mensen hooggevoelig dan we denken ?
En vooral als het dan toch echt bestaat, hoe ga je er mee om ? Kan iemand me een beetje op weg helpen misschien ?
 
Waarschijnlijk een label bedacht door de psychiatrie.

Dit is een goede docu die Dorothé elders had gepost:


Mark
 
Ik zal het filmpje kijken !
Maar ik begrijp dat jij dus niet in HSP gelooft ? Ik heb namelijk wel het idee dat er mensen zijn die anders reageren op situaties als andere mensen. En natuurlijk is iedereen anders en reageert iedereen anders. Maar toch .... Of ??
 
Al vanaf 2012 hebben we het over dit onderwerp, hier, hier, hier, hier, hier en hier. Ik schrijf op 8 april 2014 in de topic over de leverreiniging:



Het lijkt erop dat iedereen tegenwoordig een slachtoffer is. Dit slachtofferdenken wordt in ‘spirituele’ kringen verheven tot het allerhoogste goed. ‘Hooggevoeligheid’ is een ‘overgang naar de nieuwe mens’, die zich moet zien te handhaven tussen de ‘prikkels van de oude wereld’. Hyperactieve ‘indigo-kinderen’ met ondervoede hersens zouden eveneens de ‘nieuwe mens’ vertegenwoordigen, omdat ze alle kanten opvliegen qua energie en niet of nauwelijks nog gevoelig zijn voor autoriteit, vanwege hun veel te korte concentratievermogen. Er zijn hier forumleden die zichzelf speciaal vinden vanwege hun ADD, autisme of neurotische gedragspatroon. Ziektebeelden worden verheven tot iets bijzonders, degeneratie/verzwakking a.g.v. chronische stress wordt gepresenteerd als speciaal.

Er is veel identificatie met ziekte en slachtofferschap. Sommigen zullen nooit genezen, omdat ze hun identiteit ontlenen aan hun ziek-zijn. Negatieve aandacht is ook aandacht, nietwaar? Beter dat dan geen aandacht. Iedereen die hen vervolgens bevestigt in hun slachtofferschap geeft hen vervolgens ook het gevoel dat ze bijzonder en speciaal zijn. En zo ben je de ziekte i.p.v. dat je de ziekte hebt. Zonder dat ben je niets. We zijn weekdieren geworden die onszelf aanpraten dat we de ‘nieuwe mens’ zijn, maar in een echte overlevingssituatie zouden we nog geen 2 seconden overleven met ons slachtofferdenken. Sterker nog, dergelijke gedachten en gedragingen kunnen funest zijn voor een hele groep, omdat het alle energie en kracht wegzuigt en mensen fysiek en mentaal minder sterk maakt. Dit is allemaal mogelijk zolang we nog in relatieve luxe verkeren in een moderne samenleving. Aan ruggengraatloze individuen hebben we, als het puntje bij het paaltje komt, helemaal niets.

Uiteindelijk kom het erop neer dat iedereen veel te veel met zichzelf bezig is, het komt allemaal voort uit egoisme. En dat moet de ‘nieuwe mens’ zijn? God helpe ons als dit de norm wordt! Denk daar eens aan de volgende keer als je hier komt zieken of uithuilen.

Reeds op 7 maart 2012 schreef ik in de topic over vaccinaties:



Er bestaan geen ‘nieuwetijdskinderen’ of ‘indigokinderen’. Dit is het zoveelste voorbeeld van hoe degeneratie wordt verheven tot een teken van ‘spirituele evolutie’ als teken van de ‘nieuwe tijd’. Gewoon bijnieruitputting/verzwakking a.g.v. degeneratie, puur en simpel. Al die ‘hooggevoeligheid’ heeft te maken met al met een volle emmer geboren worden en deze loopt bij het minste of geringste over. Die kinderen die hier (ogenschijnlijk) geen last van hebben, hebben gewoon een minder volle emmer, oftewel: ze zijn minder gedegenereerd.

Mike
 
Het kan zijn dat je door bijv bijnieruitputting slechter met stress om kan gaan zoals Mike zegt. En/of vaak is er iets gebeurd waardoor je alarmsysteem continu aan staat, altijd alert bent op gevaar, dus altijd bezig met inschatten/invoelen wat de ander doet... is hij gevaarlijk of niet? Dit laatste wordt door 90% erkend in een HSP facebookgroep.
Ik ben er vooral door Mike, de GNM en het forum anders naar gaan kijken.
 
Maar Mike, als je HSP hebt dan ben je toch geen slachtofffer ? Ik snap dat verband niet helemaal ?
Ik denk juist dat hoger gevoelige mensen allerlei voordelen hebben, alleen moet je er wel op de juiste manier mee om leren gaan.
En die manier van omgang daar was ik met name benieuwd naar. Hoe kan je "dingen" beter buitensluiten ? En hoe kan je een teveel aan indrukken beter verwerken ?
 
Ik heb dit ook ervaren Zonne.
Altijd gevoelig voor prikkels om je heen.
Mijn huisarts weet ook 100% zeker dat ik hsp ben.
Echter, de afgelopen 2 jaar is dit toch heel erg verminderd. Ik denk dat het bij veel mensen normaal is om prikkels uit de omgeving op te pikken. Maar dan heb ik het meer over een onderbuik gevoel.
Ik heb zelf een periode gehad dat ik extreem veel op pikte uit de omgeving.
Fijn vond ik dat niet.
Waar ik nu nog wel moeite mee heb is geluiden om mij heen. Als er teveel om mij heen gebeurd ervaar ik dat aks onprettig.
Maar de ashwagandha helpt volgens mij ook om hier minder gevoelig voor te zijn.

Hoe ervaar je het zelf?
 
Slachtoffer omdat er een stempel op je hoofd word gedrukt.
Toen mijn huisarts dat destijds tegen mij zei was ik daar boos over. Ik voelde mij niet serieus genomen
Verbaasd was ik niet. Dat gevoel van continue alert zijn herken ik ook.
 
Nou niet alleen gevoelig voor prikkels om me heen, maar ook dingen meer/anders ervaren. Intenser misschien ? Ik weet niet, geen idee namelijk hoe andere mensen dingen ervaren natuurlijk. Maar ik heb wel het idee dat ik langer bezig ben met iets wat ik gezien heb of gehoord. Ook dingen die me niets aangaan en dan maak ik me er toch zorgen over. Zoals jouw verhaal van je ex die weer bij je komt wonen b.v. Binc. Dat zit telkens even in mijn gedachten terwijl andere mensen het lezen en denken ooh, en weer verder gaan met hun eigen leven.

ik vind trouwens een huisarts die HSP vaststeld al erg vooruitstrevend -:)
Maar Binc, weet jij waarom die gevoeligheid de laatste 2 jaar verminderd is bij jou ? Toch misschien omdat je je bijnieren aanpakt ??
 
oooh Mark ! Die link is een film van meer dan 1,5 uur ! Daar moet ik echt een keertje voor gaan zitten. Ik dacht even naar een filmpje van een paar minuten te gaan kijken.....
 
Ik herken wat je zegt. Ik ervaarde het ook intens.
Het is bij mij minder geworden sinds ik vanaf sept 2015 iets in mijn voeding veranderde.

Ik nam niks op. Totdat ik zowat alles vloeibaar ging eten en volgens wapf.
Juiste voeding is al voor een groot deel bijnieren ondersteunen. Uiteindeljk kwamen daar nog supplementen bij. De 1 werkte beter dan de andere. De ashwaganda zal ook zeker weten iets doen met mijn bijnieren.

En ja, de alertheid staat momenteel op een hoger niveau nu. Evenals mijn irritatie nu ik niet meer alleen ben. Ik merk het zeker in mijn lijf en voel de adrenaline.
Maar goed, dat is niet raar na 3 maanden in mijn uppie wat mij prima bevallen is.
Maar goed, geen zorgen om mij. Ik weet dat ie veel weg is voor werk. Overdag en avond. En zoals eerder gezegd, wie weet wat er op mijn pad komt.

Mijn huisarts is heel open minded.
Orthomoleculair, homeopaat en regulier arts ?

Is het ook niet zo dat je ergens te lang in blijft hangen? Kan je los laten?
 
Ik heb bovengenoemde film in gedeeltes bekeken. In het begin worden er geen medicijnen voorgeschreven, dan gebruiken psychiaters andere gruwelijke methodes!!.
Dus vandaag de dag is het hoofdzakelijk met pillen. Plus dat ze de hele mensheid aan de pillen willen hebben. We worden natuurlijk ook niet beschermd door onze zg "rechters". Die zouden de macht hebben om dit te stoppen lijkt me. Mijn broer had een vriendin die onvrijwillig is opgesloten en met pillen is volgestopt.
Toch zijn er mensen die beslist "gestoord" zijn en hoe komt dat dan? Verkeerde voeding?
Bestaan er ook dieren die "gestoord zijn" Denk het niet.
 
Er is maar 1 pil die helpt bij 'HSP': the red pill! We moeten stoppen met deze slachtoffercultuur, die mensen alleen maar infantiliseert en verankert in een eeuwige puberteit, waarin 'gevoelens' boven feiten worden gesteld. Het te boven komen van tegenslagen, het aangaan van uitdagingen is iets wat mensen tot verantwoordelijke volwassenen maakt, het rijpt je gedurende je leven.

Flauwekul als 'hooggevoeligheid' is kinderachtig gedrag dat nooit zal leiden tot leermomenten en je karakter scherpt en sterker maakt, waardoor je in een permanente staat van kindsheid blijft hangen. Sinds de jaren '90 zijn we dit soort onzin gaan promoten met 'HSP', 'indigokinderen' en de derde golf van feminisme die stelt dat je een 'safe space' nodigt hebt als iets je 'triggert'. Gooi er een New Age-sausje bij en ineens wordt dit soort zwakheid verheven als een 'evolutionaire sprong' naar de 'nieuwe mens'.

Dit is culturele en morele degeneratie en een teken van sociale DECADENTIE, omdat we de LUXE hebben om ons zo te gedragen. Zodra we geconfronteerd worden met werkelijke tegenslag (bijv. een wereldwijde financiele crash of oorlog) is het snel afgelopen met dit soort gedragsstoornissen en wordt werkelijke mentale en fysieke kracht weer gewaardeerd. Als ik met een groep mensen zou moeten jagen en verzamelen om te overleven zouden dit soort 'regenboogkinderen' de complete groep ondermijnen met hun weeige gedram en daar zou ik heel snel klaar mee zijn!

Mike
 
Hele punt is dat dit soort aandoeningen steeds meer worden genoemd.
Is het een hype?
Weer een naam van een aandoening om iemand een stempel op zijn hoofd te geven. Zo zie ik het. Ik geloof zelf niet in hsp. Dat is de reden dat ik ook boos werd op mijn huisarts toen ie het zei.
Ik geloof wel dat je er last van kan hebben. Maar ik geloof ook dat je er wel degelijk wat aan kan doen en veranderen.
Vanuit eigen ervaring dan.
 
Zonne,

Jij zei dat je niet wapf kunt eten omdat je misselijk werd toch?

Maar hoe zag een dag menu er dan uit voor je?
En nam je daar nog supplementen bij?
 
Maar Mike, ik geloof dat wij elkaar niet helemaal snappen. Want ik zie totaal niet waarom je als HSP persoon een slachtoffer ergens van zou zijn. Daarom snap ik ook helemaal niet dat er een pil voor zou bestaan. Wel denk ik dat je jezelf moet leren beschermen tegen invloeden ( of moet leren luisteren naar je lichaam ). In denk ook niet dat het een zwakheid is, eerder een sterk punt ....
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan