Hoofdluizen

simone

New member
Nu kreeg ik een brief van de directrice van school dat er op school hoofdluist geconstateert is en het hoe te bestrijden qua methodes maar ook wat de GGD adviseert namelijk een Lotion genaamd Prioderm maar dat ga ik toch niet gebruiken. Alleen de naam klinkt al niet goed en dan staat er ook nog zo mooi koop bestrijdingsmiddelen bij apotheek of drogisterij.

Wat is jullie ervaring met betere en natuurlijke alternatieven.

 
De brief lijkt mij een algemene brief, zolang er geen luisje te zien is (of neten) op het hoofd van je kinderen dan hoef je niets te doen hoor.

 
Een idee, je haren wassen met alleen water en (voorlopig) geen shampo's meer gebruiken. Jaren geleden veel last gehad met m'n dochter op de basisschool. Altijd had zij de luize! We hadden zelfs de hele klas schoongemaakt maar niets hielp. Mijn dochter heeft erg dun haar en gewassen met shampo werd het heel erg stroef, een zeer goede grip voor de luize. Ze zeggen vaak dat luize van schoon haar houden. Ik verbood haar om nog shampo te gebruiken en eindelijk stierf de luize dood. Ze wast nu gewoon weer met shampo maar gelukkig nooit meer last gehad van luizen.

 
Haydarpasa,

Meteen 30 tea tree druppels in een fles shampoo mengen en gewoon preventief de haren mee wassen. Heb ik bij onze kinderen altijd gedaan bij "luizenalarm" en onze kinderen hebben nooit luizen gehad.

Marian

 
haha, leuk onderwerp.. Ben vorig jaar luizen coordinator op school geweest en dus ook veel info van de ggd omtrent dit onderwerp gehad.

Allereerst, luizen komen af op schoon haar! Wat niet wil zeggen dat je nu je kinderen niet meer moet shampooen ;)

Wat je kunt doen en wat vooral erg goed helpt is de kids elke dag kammen met een luizenkam, Hierdoor gaan de neetjes weg en kunnen er moeilijker nieuwe luizen komen. De luizen zelf kun je bestrijden door de haren te wassen met azijn.

Wat nog meer:

Enkele voorbeelden van natuurlijke middelen zijn:

kamillethee (ontsmettend en verkoelend op de hoofdhuid)

tea tree (niet in grote hoeveelheden gebruiken bij kleine kinderen of zwangere vrouwen)

alepzeep

azijn (de neten laten sneller los; oplossen in water en niet aangenaam voor kleine kinderen)

brandnetelthee (bestrijdt ongedierte)

koffie en zwarte thee

henna (er bestaan ook kleurloze varianten van tegenwoordig)

eucalyptus (niet in grote hoeveelheden gebruiken)

(peper)munt (niet in grote hoeveelheden gebruiken)

salie (niet in grote hoeveelheden gebruiken)

tijm (niet in grote hoeveelheden gebruiken)

Kamillethee of brandnetelthee kan je gebruiken na het wassen. Je hoeft je haar dan niet meer uit te spoelen. De andere middelen kan je best uitspoelen. Je kan deze middelen ook gebruiken voor de kammethode.

en

Behandeling tegen luizen met haarmasker

Masseer amandelolie in het haar. Werk van achter naar voren en van de wortel naar de punten zodat de olie overal zit.

Kam met een luizenkam boven een wit laken of de wasbak. Spoel de kam tussen de kambeurten door.

Masseer de hoofdhuid zodat de olie kan inwerken. Voeg eventueel nog een beetje olie toe.

Laat 5 tot 10 minuten wachten (afhankelijk van de lengte van het haar). Maak ondertussen het masker klaar.

Smeer het haar in zoals hierboven beschreven en wacht met wassen tot het masker ingewerkt is.

Kam de volgende dagen de haren terug met de luizenkam en herhaal het masker om de dag of om de 2 dagen (hoeft niet dagelijks).

succes!

 
goedkoopste remedie en effektiefste is gewoon : kammen, kammen, kammen.

liefst met een klein beetje cremespoeling.

 
Quote:
Ze zeggen vaak dat luize van schoon haar houden.


Wat is jullie definitie van 'schoon'? Volgens mij missen jullie allemaal een belangrijk punt, nl. dat luizen aaseters en opruimers zijn die baat hebben bij een vervuilde omgeving. Als de haren 'schoon' zijn door shampoo vol met chemicalien dan worden de luizen gelokt door de rommel die in de shampoo zit. Deze komt via de huid in het bloed terecht en de hoofdluis is een bloedzuiger.

Wie vervuild bloed heeft krijgt hoofdluis. Wie schoon bloed heeft niet. Jullie gaan nog steeds teveel uit van een darwinistisch beeld van 'toeval' of 'pech' als je kinderen luizen hebben. Hiermee ontsla je jezelf van de verantwoordelijkheid en daarmee kennis over de oorzaak en oplossing. De meest effectieve manier om van hoofdluis af te komen is zuurstof. Ik zou je willen aanraden om een vit. C-douchekop aan te schaffen, te vinden bij het Alleen Lezen-forum onder handige adressen.

Mike

 
Oh ja, dank je Mike voor de vit.c douchekop tip.Heb meteen links voor iedereen waar die o.a. in Nederland te koop is:http://health.biovion.nl/biovita-vitamine-c-douche-filter/

http://biocyte.nl/

Mischien zijn er wel nog andere dealers maar wat mij bij deze bevalt is dat ie van metaal is en niet van plastic.

Waar ik nog niet achter ben is waar de vitamine c uit bestaat bij dit of andere systemen.Is hopelijk geen synthetische vitamine c and what about de waterwervelaars die je tussen je douchekop kunt plaatsen. Geeft dat dan ook niet hetzelfde effect maar dan zonder de vitamines maar wel met de zuurstof?

 
Haluk,

Ik ben nou al niet zo gecharmeerd van de 'verfrissende citroengeur' van deze vit. C-douche.

Een waterwervelaar zorgt niet voor een dergelijk zacht water en vermindert ook niet kalkaanslag. Ik spreek uit ervaring!

Mike

 
Ok, ik dacht dat jij nog een site in Nederland wist maar ik zie dat je via Paypal deze ook in Engeland kunt bestellen maar het enigste wat ik jammer vind is dat de kop van plastic is en als je warm water gebruikt krijg je toch giftige stoffen maar mischien weegt dat wel op tegen de voordelen.Thanks oftewel Sagol.

 
Geozoneerde olijfolie:
Quote:
Apply twice daily, and comb out the nits. You will need a fine-toothed comb. Avoid getting any in the eyes.


 
Ben na de zoveelste luizenshampoo bijna kaal geworden. Echt. Dus toen de elektrische luizenkam besteld. Super! En werkt gewoon zo goed en milieuvriendelijk op de batterijen na, ok. Maar die giftige luizenshampoos maken iedereen ziek, dus die eclectische kam maar zonder troep in je hoofdhuid en haar te stoppen. Eén aanschaf van 10 a 20 euro en daarna echt nooit meer aan de luizenshampoo. Nu gebruik ik eigenlijk helemaal geen shampoo's, dus ook geen midle, alleen spoelen en wat verzorging in de puntjes en haren en mijn haar komt beetje bij beetje terug. Happy!

 
Op de basisschool worden folders uitgedeeld over luizenbestrijding met die giftige shampoos.

Vorige jaar had mijn dochter nog luizen. 1 x behandeld met appelazijn en compleet luizenvrij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.743
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan