Hoge vitamine C inname en calciumverlies

alexes

New member
Ik was laatst bij mijn huisarts en hij vertelde me dat hoge vitamine C inname ervoor zorgt dat je calcium in hoge mate verliest, hem leek dat niet verstandig om 1 tot 2 gram vitamine C per dag te nemen. Wat vinden jullie daarvan?

 
tja, hij maakte die opmerking n.a.v. mogelijke kans op osteoperose i.v.m. overgang en mijn hoge vitamine C innmame. Ik dacht, laat ik die vraag hier ook eens stellen :)

 
Zo gek vind ik het niet eens wat die doktor zegt. Volgens mij heb ik Ron Fonteine ook aleens horen zeggen dat ascorbinezuur je kan beroven van magnesium. Heeft dit ook niet temaken met de bekende zuur/base? AscorbineZUUR bind zich aan het basische magnesium of calcium??

Geisoleerde voedingsstoffen in hoge concentraties in je lichaam gooien levert volgens mij op de langere termijn altijd problemen op. Daarom zou ik eerder kiezen voor acerola poeder. Dit is gewoon voeding die in balans is.

Hierin zit EN vitamine C EN Calcium EN magnesium.

Probleem opgelost.

De natuur maakt het ons zo gemakkelijk, alleen wij moeten altijd zo nodig moeilijk doen en overal stofjes uit isoleren.

 
@Janse

interessante, ik ben echt al tijden zoekende naar een goede vitamine c bron naast de juiste soorten fruit te eten met veel rauwe melk en ik zat zo even te zoeken op iherb en daar vond ik deze :

http://www.iherb.com/Madre-Labs-Madre-C-Vitamin-C-6-35-oz-180-g/17628

http://www.iherb.com/Now-Foods-Acerola-4-1-Concentrate-Powder-6-oz-170-g/367

http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Alive-Vitamin-C-Powder-120-g/15056

die van now foods heb ik al moeite mee en ik zelf zou voor de madre labs gaan. Maarja het komt wel weer erbij zeg maar qua kosten. Misschien handig om te gebruiken wanneer je wat ziekig bent ofzo? Hoe natuurlijker, hoe minder je er van nodig hebt... toch?

 
Quote:
Heeft dit ook niet temaken met de bekende zuur/base? AscorbineZUUR bind zich aan het basische magnesium of calcium??


Dit gaat uit van de foutieve en simplistische theorie dat ascorbinezuur verzuring in de hand zou werken, simpelweg omdat het een zuur betreft. Zuren en basen mogen zich dan in een reageerbuis in een wateroplossing automatisch met elkaar verbinden, dit wil nog niet zeggen dat het in de complexe biochemische fabriek die je lichaam is ook zo uitwerkt. In een reageerbuis zitten bijv. geen bijnieren, terwijl in je lichaam je bijnieren vit. C opslaan.

Mike

 
Ik neem dagelijks een theelepel acerolakerspoeder wat overeenkomt met een gram vitamine C. Of ik zo aan mijn benodigde hoeveelheid kom weet ik niet. Ik overweeg wel eens om op 2 gram over te stappen, maar ik ben klein van postuur dus misschien is het ook wel genoeg zo. Via de voeding zal ik misschien ook nog wel wat binnenkrijgen, weliswaar ik weinig rauwe melk drink en ook geen fruit eet.

 
Hoi

Ik zat er aan te denken om acerola kers poeder van ron fonteine te kopen. Maar nu las ik op een andere site dat vitamine c verdwijnt/oxideerd zodra het met zuurstof in aanraking komt en er op gegeven moment geen vit c meer in zit.

Weet iemand dit misschien of blijft de vitamine c gewoon behouden, ook na het malen van de gedroogde bessen en opslag van de acerola poeder?

Wat ik bij mezelf wilde doen is het volgende: vitamine c nemen samen met bleu ice royal,levertraan/boterolie, en ook nog het liefst methyl b12 om mijn hoofd rustig te krijgen,omdat ik hier las dat het autisme geneest.samen uiteraard met goede voeding waaronder rauwe lever veel roomboter en s,morgens neen ik 4 rauwe eieren in een bak bioschapen yoghurt en verder wel meer,tegenwoordig ook meer rauwe tartaar biefstuk enz.

De reguliere ggz zegt dat ik pdd nos heb, milde variant van autisme. Zouden die 3 supplemenen kunnen helpen??

 
Hoi ilovenaturalfat, op jouw laatste post over vit. C is niet meer gereageerd.

Ben je al die tijd doorgegaan met het innemen van deze 3 produkten? en heb je verbetering gemerkt?

Zelf ben ik ook aan het oeken naar vit. C. maar er is zoveel info.

 
dit is een oude post dus reageren heeft misschien geen zin maar het is wel een relevant onderwerp voor mij dus ga het toch proberen;
Ik ben redelijke hoge dosissen vitamine c beginnen nemen omdat ik merkte dat dit helpt met paniekaanvallen en stemming bij mij toch. Nu nam ik deze een tijdje met een zeer positieve invloed op mijn stemming (ik lijd al een hele tijd aan wat ik depressie en erge angsten en paniekaanvallen zal noemen) nu heb ik ook last van krakende gewrichten enzo - heb dit al van mijn zestien ofzo vooral in mijn schouders nu doen ze eigenlijk niet pijn alleen heel af en toe krijg ik pijn in gewrichten en spieren en ik had het gevoel dat na het tijdje nemen van vitamine c dit verergerde daarom dat ik ben gestopt met het nemen van vitamine c. Een verklaring kan zijn dat vitamine c koper onttrekt uit je lichaam (minder koper worden opgenomen in de darmen en meer uitscheiding via ontlasting plus minder opgeslagen in lever) nu is koper een zeer belangrijk mineraal en heeft een belangrijke functie in je botten en gewrichten (nodig om pre-collageen aan te maken oa) misschien is dit de link ?

sinds het stoppen met vitamine c voel ik me wel weer zeer mottig psychologisch gezien dus misschien toch weer beginnen nemen en gewoon meer koper-rijke voeding eten ?
 
Lever bevat zowel veel vit. C als koper. Daarnaast natuurlijk ook ijzer en vit. A en B.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan