Hoge bloedsuiker

G

Guest

Guest
Ik (diabeet) heb de laats tijd eg last van onverklaarbare hoge bloedsuikers. Het lijkt wel dat hoe minder koolhydraten ik eet hoe meer insuline ik moet spuiten. Het was in de eerste weken toen ik begon veel beter. Het lijkt me toch dat als je minder koolhydraten je eet ho minder insuline je nodig hebt. Nu is het ook helemaal fout eerst op 13 flink bij gespoten en nu zit ik gewoon op 15 en natuurlijk hartstikke beroert. En als ik normaal zoveel bijspuit zit ik in een dikke hypo (lage bloedsuiker) Ik wordt er zo hopeloos van.

 
Dit kan twee oorzaken hebben:

1. Bijnieruitputting en diabetes gaan samen, zie mijn ebook over bijnieruitputting. Door te weinig kh te eten, schieten je bijnieren in de stress en sporen ze de lever aan om glycogeen af te geven, wat omgezet wordt in glucose in het bloed, waardoor je glucosewaarden omhoogschieten.

2. Je eet te veel eiwitten en te weinig vetten. Je kunt weliswaar de keus gemaakt hebben voor dierlijke producten, maar deze zijn te mager. Hierdoor krijgt je lichaam te weinig kh, te weinig vetten en hoofdzakelijk eiwitten, die vervolgens zullen worden omgezet in glucose, waardoor je glucosewaarden eveneens stijgen.

Het kan ook een combinatie van beide zijn.

Mike

 
Ik zit nog boven de 100 gram per dag Het is toch gauw 150-200. Eerder was dit nog meer dus beetje afbouwen dacht ik. Ik bijvoorbeeld vanochtend nog een appel gehad. Ik weet dat er gezegd wordt dat je dit beter 's middags kunt doen.

Kan dat te weinig vet/teveel eiwit ook komen doordat mijn lichaam nu niet heel goed is in het vet opnemen? Ik eet alles volvet en koop juist het vette vlees. En ik heb inderdaad last van dat het ook wel eens weer uit komt als ware het gaat gewoon rechtstreeks door me heen.

Het gaat nu eindelijk weer een beetje naar beneden gelukkig.

 
Uit alles blijkt dat je nog volop in de suikerverbranding zit. Door boven de 100 gram kh per dag te eten houd je dit ook zelf in stand. Je lichaam zal altijd kiezen voor suikervergisting boven vetverbranding om z.s.m. overtollige glucose uit de kloedstroom te halen. Dit gaat ten koste van de vetvertering en -opname. In plaats daarvan wordt het vet opgeslagen voor later d.m.v. het hormoon insuline. Dit levert allerlei bloedsuikerschommelingen op (te hoog voor de insulinerespons, te laag na de insulinerespons). Ik had dus factor nr. 3 over het hoofd gezien: nog steeds teveel kh eten. Dit is wat je nekt.

Mike

 
Ik heb ook begrepen dat het een hele tijd duurt voordat je van suiker naar vetverbranding gaat en als ik minder eet kan ik helemaal niks meer en ga ik me goed beroerd voelen zoals mensen waar dan tegen wordt gezegd dat ze te weinig koolhydraten eten.

Aan koolhydraten eet ik nog 1 klein stuks fruit, 4 a 5 rijstwafels en soms gekookte wortels, volgens mij worden die ook meegerekend en helaas als ik een hypo had met snel zakkende bloedsuiker ook nog een tabletje dextrose want flauw vallen is ook niet mijn hobby.

 
Je hebt de info over te weinig kh eten en dan in de problemen komen als een angstperpectief opgevat. Dit overkomt mensen die minder dan 50 gram kh per dag eten. De meeste mensen die tussen minimaal 50 gr en maximaal 100 gr kh per dag eten komen niet in de problemen en kunnen op deze manier zonder al te veel stress in de vetverbranding komen. Uit angst voor te laag gaan in kh zit je nu boven de 100 gr per dag en houd je je eigen klacht in stand. Sterker nog, de daaraan gekoppelde angst veroorzaakt eveneens een stijging van de bloedsuikerspiegel, omdat de bijnieren dan de lever vertellen dat ze meer glycogeen moeten afgeven!

Rijstwafels zijn een snelle suiker. Gekookte wortels eveneens. Je kiest dus voor de verkeerde bronnen van kh. Ga voor glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, gierst, boekweit, amaranth). Makkelijk droog af te wegen en voedzaam, vooral quinoa!

Mike

 
Zonder rijstwafels wordt het mij wel onmogelijk gemaakt om lunch te eten op mijn werk. Om iets warm te maken is er alleen een magnetron. Koude soep of iets dergelijke eten vind ik niet lekker. Met uitzondering van rijst vind ik die andere dingen niet lekker dus wordt het lastig. Een angst reactie heb ik zeker niet, ik probeer alleen een beetje leefbaar door de dagen te komen zonder zo ziek te zijn dat ik mijn bed niet uit kan.

 
neem de bouillon mee in thermosfles, heb je ook van een halve liter(hema) en je kunt smoothie meenemen, zowel de vette yoghurt smoothie of de appelsmoothie(eveneens met vet erin, olijfolie en kokosolie).

je kunt ook de yoghurt meenemen en boekweitvlokken die je dan op je werk in de yoghurt doet, eventueel met blauwe bessen.

rauwe melk kun je ook goed meenemen naar je werk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan