Hoeveel vlees eten jullie eigenlijk?

autumn

New member
Ik ben als kind opgegroeid met bijna dagelijks vlees op de boterham, bij het avondeten en soms als een snack. Toen ik 7 jaar geleden als student op mezelf ging wonen besloot ik voor biologisch vlees te gaan en ook voor minder vlees. In de loop der jaren ben ik vlees steeds meer als een luxe product gaan zien en ging ik er steeds minder van eten. Ik ben nooit helemaal vegetarier geweest, maar heb dus wel erg weinig vlees gegeten gedurende meerdere jaren.

Door contact met Mike en de info van het WAPF ben ik meer en meer vlees gaan eten, ook natuurlijk ook meer vet en minder koolhydraten. Ik ben niet zo'n zuivelliefhebber, maar zoek toch een manier om mijn buik te vullen. Nu eet ik dus zo goed als dagelijks vlees, orgaanvlees of vis, maar ook wel eens 2x per dag. Ik voel me er wel goed bij en ben er eigenlijk wel blij mee dat ik nu zo veel vlees van mezelf mag eten als ik zin heb.

Mijn vraag is hoeveel vlees jullie zoal op een dag eten? Springen jullie er om wat voor reden dan ook nog enigszins zuinig mee om, of dat niet?

 
2-3 keer in de week. Ik kook en eet nog steeds heel graag vegetarische maaltijden. Ik ben echter wel een zuivelfreak en drink dagelijks rauwe melk en eet kwark of Jersey-yogurt.

Mike

 
Het hangt een beetje af van het budget ;) maar in principe eten we elke dag vlees of gevogelte. Ik krijg regelmatig een zij zalm (lijngevangen Sockeye zalm) toegeschoven en eet elke vrijdag sowieso vis, haring meestal. Afgelopen jaar ben ik geintroduceerd met gans, dat was ook erg lekker. En de kids zouden leven op alleen vlees als ik ze niet af en toe hun groente op laat eten. Vooral onze dochter kan een verlekkerde uitdrukking op haar gezicht krijgen als ze een drumstick of lamsboutje kan beknagen... soortgelijk als onze honden met een bot eigenlijk...

Ik ben zelf ook eigenlijk meer van de zuivel en eet ook dagelijks zelfgemaakte yoghurt en rauwe melk. Ik heb een tijd gekampt met een B6/B12 tekort (dokter noemde het ijzergebrek) en heb dit op kunnen lossen door orgaanvlees te gaan eten. In het begin kreeg ik echt een kick hiervan, ging ik een eind lopen of een dag winkelen met een vriendin, dingen die daarvoor eigenlijk veel te veel energie kostten! Voor mij dus ook regelmatig vlees!

 
ik eet dagelijks vlees en anders vis of rijk gevulde soep met vlees. ook eet ik wel een keer of twee per week lever. zuivel eet ik nog niet maar ga binnenkort weer yogurt maken en dan langzaam opbouwen

 
Wij eten 2-3x per week biologisch rund/lams vlees en af en toe vis, een wilde zalm.

Dan eten we er sla/rijst of bataat/wokgroente bij.

Vleeswaren gebruiken we niet want dat heb ik nog niet kunnen vinden zonder toevoegingen.

Ons ontbijt is pas vaak tussen 12-13uur. Dat is een smoothie.

's avonds eten we ook vaak kwark en zelfgemaakte yoghurt.

We eten ca. 2x per week biologisch brood van www.biobakker.nl, en dan de gefermenteerde zuurdesembroden.

 
Ik eet graag vlees, ook altijd wel gedaan. Maar nu met veel minder schuldgevoel :)

Soms alleen een beetje in de bouillon, soms lekker lever, het liefst draadjesvlees/stoofvlees graag met lekker randje vet ertussen door.

van de jongste 2 is er 1 een echte vleeseter, eet het liefst alleen maar vlees, ook al van llens af aan. De jongste echter houdt niet echt van vlees, maar die is weer helemaal verzot op de rauwe melk.

 
Ook iedere dag veel vlees..bio varkens, rund en kip.

Geen lamsvlees..wij vinden de smaak niet lekker.

1 x per week wilde zalm.

 
Ongeveer 3 x per week vlees, geen grote hoeveelheden. Alleen biologisch grasgevoerd rund of varken.

Andere dagen zalm, haring, bacon & eggs of spekjes door de salade bijvoorbeeld, maar ook dagen vegetarisch.

Geen vleeswaren, eet geen brood. Soms plakje rookvlees om hardgekookt partje ei als hapje.

Dagelijks eieren en zuivel, wissel af in melk, kwark, yoghurt, roomboter, slagroom, boerenkaas.

 
Ik eet 2-3 keer in de week biologisch vlees, bijna elke dag eieren en 1-2 keer in de week vette vis. Tussendoor ook regelmatig peulvruchten zoals linzen. Ook eet ik elke dag hoogstens 1/2 liter melkkefir. Soms als snack noten of een stukje geiten of boerenkaas. Ik kan bij de boer vleeswaren kopen, maar ik vind het echt duur in vergelijking tot ander vlees. Ik koop dit daarom nooit.

 
De laatste tijd eet ik elke dag biologisch vlees. Ik heb het echt nodig, dat merk ik aan mijn nagels! Vis gebruik ik nu af en toe bij de lunch. In mijn lunchsoep zit trouwens ook nog vlees. Ik vind lamsvlees het lekkerst en kip lust ik zowat niet. Dat vind ik veels te droog. Ook eet ik elke week wel een bakje kippenlvertjes. Daarnaast nog 4 eieren.

 
Ik praat wel eens met mensen in mijn omgeving over mijn dieet en benadruk dan ook wel eens voorzichtig dat het toch wel belangrijk is om ook vlees te eten, althans dat dit voor mij zo voelt. Ik heb redelijk wat vegetariërs in mijn netwerk. Sommigen staan best wel open voor mijn verhaal, maar lijken bijna niet te geloven dat de bio-industrie niet de enige vleesoptie is. Ze vinden ook vaak dat ze na al die jaren tevreden vegetarisme geen verandering nodig hebben. Daarnaast spreek ik ook mensen die gewoon niet van vlees zeggen te houden, de smaak, de textuur, niet hun ding. Nou zijn er anderzijds natuurlijk ook wel heel veel soorten vlees, maar stel dat iemand echt helemaal geen vlees of vis lust. Zou dat dan niet onnatuurlijk zijn als vlees/vis werkelijk onmisbaar is?

 
Ik eet dagelijks een stukje vlees. Ben een echte vleeseter, zonder vlees bij de avondmaaltijd zou ik maar moeilijk kunnen denk ik. Af en toe vind ik een stukje zalm ook wel lekker, maar vis haalt het bij lange na niet bij vlees voor mij.

Verder echt heel erg veel roomboter. Ook yoghurt eet ik dagelijks. Af en toe ook een glaasje rauwe melk. leven als veganist/vegetarier zou ik echt geen week vol kunnen houden.

Maar het vlees dat ik eet komt ook van Remeker en als je dit ook maar 1x geproeft heb wil je nooit meer anders :D

 
ik ben zo eentje die nooit echt vlees lustte. ik eet wel dagelijks eieren of vis. en tegenwoordig krijg ik zo'n 2x in de maand zin in vlees - dan eet ik runder of lamsgehakt. maar met een biefstuk, spekjes of worst zou je me nooit blij kunnen krijgen ;)

ik vond wel een stoofpot met sucadelap in rode wijn saus gemaakt door mn stiefvader wel verbaaswekkend lekker. maar ja, nog geen zin gehad om het zelf te maken...

 
:D lady marian: 3 x per week vlees...en de andere dagen vis en bacon and eggs ( bacon lijkt toch echt verdacht veel op vlees hoor).

 
Hangt er een beetje vanaf hoe veel tijd ik heb. Aangezien ik de meeste dagen tegenwoordig geen tijd heb om fatsoenlijk te koken, schiet vlees eten er een klein beetje bij in. Laat ik het op 2x per week houden, dat komt het meest in de richting. Zelf merk ik dat ik veel meer baat heb bij grote hoeveelheden roomboter, crème fraiche en ghee.

Toevallig heb ik vandaag bedacht dat ik ghee in de appelsmoothie ga doen, aangezien ik van olijfolie veel minder merk dan van ghee. Maar dat terzijde.

Overigens ben ik qua vlees ook ronduit lastig. Vetrandjes vind ik echt heel vies. Ik probeer het afentoe, maar ik krijg het gewoon echt niet weg. Gemarmerd vlees valt dus af. Geldt ook voor levers e.d. Varkensvlees eet ik niet. Kip vond ik altijd het lekkerst, daar kom ik nu van op terug. Spiervlees vond ik ook lekker, maar dat is het tegenwoordig ook niet meer zo voor mij. Niet dat ik dat en kip niet eet, maar het voldoet niet aan mijn veteis. Gehakt vind ik dan weer heel lekker (Kun je het je voorstellen? Tot een jaar geleden kokhalsde ik van gehakt.), maar het is ook één van de weinig vleesproducten die ik makkelijk wegkrijg. Tegenwoordig eet ik dat dan ook redelijk veel en afentoe eet ik wat lamsvlees. Moet nog steeds een keer langs de slager om eens wat uit te zoeken. De winkels die ik hier tot mijn beschikking heb, zijn niet ruim in hun keuze.

 
Hoi Mike,

Ja klopt, had het nogal druk met mijn studie. Nog steeds trouwens, maar gisteren weer een beetje tijd over. Wel flink wat bij te lezen, zie ik. Komt goed :D

 
@ Mike

Bedankt voor die links. Vooral die eerste is nieuw voor me. Ze geven me zo op het eerste gezicht wat meer de onderbouwing die ik zoek.

Het lijkt me voor deze site ook wel een goed idee om een kernachtige samenvatting te publiceren met daarin het anatomisch, historisch en archeologische bewijs opgesomd van het concept: de homo carnivorus

DenniS

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan