Hoeveel vet???

kajsa

New member
Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden nog maar meldde ik me hier. Ik kreeg vet en vlees amper weg. Was doodmoe als ik het gegeten had.

Het tij is gekeerd. :)

Alleen... nu vraag ik me af of dat wat ik doe nog wel goed is. Ik ontbijt bijv. met 2 zalmmoten, een stukje avocado en wat gefermenteerde groenten en een flinke schep geklaarde boter. Ik denk dat die flinke schep welhaast 100 gram is.

Ik voel me er lekker bij, maar heb dat de afgelopen jaren vaker gehad bij iets en dan bleek het bij nader inzien toch op de lange termijn niet zo fijn te zijn.

Dus nu mijn vraag: Is dat wel goed, zoveel vet?

 
Je kan je niet overeten aan vet, want dan wordt je misselijk. Jij eet in je ontbijt aan hoeveelheid meer dan ik over een hele dag....

 
Okee, dat is fijn om te weten. En misselijk word ik er niet van, anders zou ik het niet doen ;-)

Bij het ontbijt is ook wel het meeste hoor, ik denk dat dat de helft van mijn daginname is.

 
gisteren chocolademelk gedronken van rauwe (vrij wette melk) met slagroom. Ik dacht dat ik over mijn nek moest. Kon het gelukkig binnenhouden.

 
Ik heb eergisteren twee pakken boter gekocht en ik heb net het laatste beetje opgemaakt. We zijn met 4en. Het is echt niet aan te slepen en grasboter is duur! En dan eten we ook nog kokosolie, olijfolie en ghee tussendoor en ik giet overal slagroom in, ook in de rauwe melk en kefir. HEt enige waar ik me wel eens misselijk aan eet is asperges a la flamande met 4 gekookte eieren en een half pak boter per persoon ;-)

 
Grappig dat wij op vet zo verschillend reageren. Een half pakje roomboter op een plak roggebrood is voor mij in ieder geval geen probleem. Ik tik ook gemakkelijk een beker slagroom weg. Binnenkort maar eens mijn grens opzoeken. Ben gewoon benieuwd of ik uberhaupt misselijk van vet kan worden...

 
Niks mis mee met vet, maar om te proberen om maar zoveel mogelijk naar binnen te werken lijkt mij ook niet de juiste weg....vet is gezond, maar heeft ook nadelige gevolgen bij overdrijving !

 
Haha, helemaal mee eens hoor! Het is nog niet zo gek dat ik een pakje boter uit het vuistje eet en het vervolgens wegspoel met een beker slagroom. Maar ik moet zeggen dat mijn behoefte aan vet wel redelijk groot is. Ik heb het gevoel dat ik, na mijn leven lang vetarm gegeten te hebben, behoorlijk aan het "inhalen" ben. Ik weet niet of dat ook zo werkt maar ik merk dat mijn lichaam er behoefte aan heeft. En ik luister daar naar.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik behoorlijk misselijk zou worden van vet maar dat is helemaal niet het geval.

 
Quote:
Niks mis mee met vet, maar om te proberen om maar zoveel mogelijk naar binnen te werken lijkt mij ook niet de juiste weg....vet is gezond, maar heeft ook nadelige gevolgen bij overdrijving !


Jakob, wanneer zou je spreken van overdrijving?

 
Iedere keer jezelf misselijk eten lijkt me nou niet echt gezond. Maar een keer kijken tot hoever je kan gaan, waarom ook niet? We proberen steeds vanalles uit, waarom dan dit ook niet een keer?

 
Ik zie het probleem ook niet, eerlijk gezegd. Het menselijk lichaam kent een uitstekend remmingsmechanisme als het teveel vet binnen krijgt, nl. misselijkheid. Je kunt je dus in feite niet overeten aan vetten. Van koolhydraten kunnen we dit niet zeggen!

Mike

 
Fijn om te lezen.

En Mike, geldt dat van die koolhydraten ook echt als je volledig gezond zou zijn? Ik heb candida en kan me helemaal klem eten aan fruit (het is dus niet in huis, want ik kan er echt niet afblijven). Maar de wens om me tegoed te doen aan brood of rijst ofzo is weg.

En als er toch geen rem op die koolhydraat behoefte zit, dan is dat misschien omdat dat in een natuurlijke omgeving nou eenmaal niet zo voorhanden is?

 
Nee, dat komt omdat het 'aanmaakhout' (kortstondige energie die net zo snel weer opbrandt) is, tegenover het 'dik blok hout' (lange-termijn energie die geleidelijk door blijft smeulen) dat vet is als brandstof.

Mike

 
Ik ben net bij het rijksmuseum geweest en zag dit. Het viel me op dat inderdaad de gezichten rond waren en de neuzen platter en breder waren

http://i1063.photobucket.com/albums/t513/Gadsie/F7DAB6FB-C0BE-4312-AD00-0D7CA0F7DE17-547-0000003A4477F2E6.jpg

http://i1063.photobucket.com/albums/t513/Gadsie/167851D9-D21F-4047-B1E9-AA6409B80699-547-0000003A614F8CEF.jpg

http://i1063.photobucket.com/albums/t513/Gadsie/DCC0AEE4-1C5C-49C4-80B0-E9A4D51716F6-547-00000039854BA349.jpg

 
Hai Hai,

Lees hier nu dat je nooit teveel vet kunt eten omdat je dan misselijk wordt (wist ik nog niet), itt koolhydraten waar je dus wel teveel van kunt eten... Ben nu ff benieuwd welk mechanisme in ons ervoor zorgt dat je dus misselijk wordt van teveel vet maar dat dit bij koolhydraten niet zo werkt. Ben nog nooit misselijk geweest van teveel vet omdat ik me voor die tijd meestal al zo vol voel dat ik niet meer hoef. Van koolhydraten/zoetigheden daarentegen ben ik al wel vaker misselijk geweest. Teveel zoet maakt de maag van streek...

 
Over de betekenis van misselijkheid bij vetinname in reactie op de gevoerde discussie hierboven: die misselijkheid hoeft volgens mij niet alleen een teken van verzadiging te zijn, maar het kan ook een teken zijn van een lever die door het vet uitgeknepen wordt om te ontgiften denk ik:

Anekdote: ik heb vandaag vet gegeten: roomkaas, roomboter en kokosvet (niets nieuws onder de zon wat dat betreft trouwens in mijn geval).

Relatief misschien niet zo heel veel omdat mensen hier op de site pakjes boter wegzetten achter elkaar.

Dat is mij tot op heden nog niet gelukt.

Ik word wel misselijk van vet soms trouwens, maar ik denk niet door verzadiging, maar gewoon omdat mijn lever wordt aangedrukt.

Na een tijdje door die misselijkheid heengaan (wel een naar gevoel), kreeg ik ontlasting die me het gevoel gaf dat er een last van mijn schouders is gegaan.

Ik begon deze ochtend trouwens met zure augurken en vet ipv wat ik normaal doe: yoghurt en vet.

Dus die augurken hebben ook een goede bijdrage geleverd gelukkig dus.

Mijn misselijkheisreactie op vet staat ongetwijfeld beschreven bij de vele topics over de vele typen bewuste leverreinigingen overigens, dus nieuw is het niet.

Maar ik zag Alexandra al beschrijven dat vet eten bij haar als vanzelf heeft gewerkt als een leverreiniging (althans dat was/is haar inschatting dat vet eten een dergelijke impact had bij haar heeft).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan