hoeveel rauwe melk

wij vroegen ons hier thuis af of je nu wel of niet melk of rauwe melk drinken na een maaltijd? We hadden ergens een keer gehoord of gelezen dat het niet goed is voor de vitamines en mineralen of is dit onzin?

 
Drinken direct voor, tijdens of direct na het eten is in het algemeen niet goed, want het verdunt de spijsverteringssappen. Tenzij je een gefermenteerde drank tot je neemt (bier of wijn, wordt ook al eeuwenlang gedaan) of een andere drank met probiotische bacterien die je darmflora aanvullen en enzymen bevatten die de spijsvertering juist ondersteunen. Rauwe melk voldoet aan deze criteria en mag dus direct voor, tijdens of direct na een maaltijd worden gedronken.

Mike

 
Interessant he? Melk is echt mijn ding. Ik drink het na dik anderhalf week in de koelkast nog en dan is ie nog niet eens verzuurd of zou dat komen omdat het buffelmelk is en ik heb het een keer flink laten verzuren en daar heerlijke hangop van gemaakt. Mijn vrouw was er dol op.

 
@Mike

Thnx voor je info, dan kan ik mijn moeder gerust stellen want ik paste diezelfde logica ook al toe dus daarom drink ik het wel gewoon na het eten. :)

 
Even een vraagje. Als ik wat grotere hoeveelheden (liter of iets meer) rauwe melk drink krijg ik last van gasvorming. Waar ligt dit nou aan? Verteer ik de lactose niet goed, of zit ik nog vol met schimmels en "slechte" bacterien?

 
Ik denk dat je te weinig maagzuur hebt en daardoor eiwitten niet goed verteert. Caseine in melk is moleculair gezien een kankjer van een eiwit. Alleen bij voldoende maagzuur wordt het eiwitsplitsende enzym pepsine geactiveerd. Als dit niet gebeurt, zal de caseine worden vergist d.m.v. melkzuurfermentatie en voed je dus de anaerobe bacterien. Vandaar de gasvorming.

Mike

 
Quote:
Alleen bij voldoende maagzuur wordt het eiwitsplitsende enzym pepsine geactiveerd.


Dat is interessant, dus enzymen alleen zijn niet voldoende voor een goede vertering. Voldoende maagzuur blijkt wel cruciaal te zijn, iets wat veel mensen waarschijnlijk mankeert met het vele water dat ze tegenwoordig drinken. In dat geval is gefermenteerde zure melk ook beter dan verse melk neem ik aan (om meer maagzuur aan te maken)?

 
Voortdurend je maagzuur verdunnen met veel basisch water is inderdaad funest. Het klopt ook wat je zegt over het fermenteren van melk. Deze voorvertering maakt het product inderdaad beter verteerbaar en je voegt zuren aan je maag toe, die een extreem lage pH hoort te hebben.

Mike

 
Aha, bedankt. Vandaar dat melkkefir (die ik minimaal 48 uur laat fermenteren, meestal nog een stuk langer) wel goed gaat.

Een tekort aan maagzuur komt weer door stress. Hier zal ik dus ook echt nog harder aan moeten werken.

Toch zit ik nog wel met schimmels, die verrekte voetschimmel blijft maar keer op keer terugkomen..

 
Aha, bedankt. Vandaar dat melkkefir (die ik minimaal 48 uur laat fermenteren, meestal nog een stuk langer) wel goed gaat.

Een tekort aan maagzuur komt weer door stress. Hier zal ik dus ook echt nog harder aan moeten werken.

Toch zit ik nog wel met schimmels, die verrekte voetschimmel blijft maar keer op keer terugkomen..

 
Melk bevat wel vrij veel lactose, oftewel melksuiker, wat een koolhydraat is.

Ik heb al eerder gehoord dat mensen die nog maar weinig kh eten, veel last van winderigheid hebben als ze eens een keer uit de band springen. Het zou kunnen dat dat ook een reden is wanneer je veel melk drinkt. Diana Schwarzbein raadt haar diabetische patienten vanwege de kh in melk dit af wanneer ze starten met haar programma.

 
Heeft iemand meer info over linksdraaiend en rechtsdraaiend melkzuur en wat heeft dat te maken met het melkzuur in je spieren?

Ligt dit ook aan het zeurderige gevoel ik heb in mijn armen, nek en schouders? Ik vermoed ook dat mijn vermoeidheid hiermee verband houdt..

 
In de Gezond Nu stond laatst een stukje van een osteopaat die zei dat er een beruchte connectie is tussen de galblaas en pijn hebben aan de rechter schouder. Ook is er een verband tussen darmklachten en rugpijnen.

 
Ik heb onlangs wel de leverreiniging gedaan, maar met weinig resultaat (weinig groene 'stenen' gezien) . Ik had eigenlijk ook te weinig bitterzout gebruikt bij mijn eerste twee porties. Het kan goed zijn dat het met de lever en galblaas verband houdt, want ik word ook dikker van veel vet te eten, dus dat betekent dat die niet optimaal werken om de vetten te verteren. Mike heeft ook nog wel een interessant artikel hier staan ivm melkzuur, maagzuur en zuurstof. Het hangt allemaal aan elkaar vast, maar ik zou het nog wat gedetailleerder willen lezen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.784
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan