Hoe zat het vroeger met brood .

mijnlijf

New member
Voor diegene die de bijbel wel eens heeft gelezen .

In de tijd dat Mozes het volk Israel uit egypte moest leiden mochten ze geen gezuurd brood eten .

Waarom was dit ? En het ongezuurde brood , wat was dat ?

 
Ik weet geen antwoord maar soms wordt de bijbel verkeerd geïnterpreteerd. Niet alles kun je letterlijk over nemen. ik merk zelf dat sommige te goed gelovige mensen hiermee de mist in gaan.

 
Een mooi voorbeeld is het woord 'manna', dat vaak wordt gzien als een wit brood en ook als zodanig wordt afgebeeld. Manna slaat op Ormus en als j dit zelf vervaardigt (uit bijv. Keltisch zeezout) krijg je een wit poeder. Het 'brood' slaat dan op 'broodnodig', essentieel dus, omdat het aan de kiem staat van leven, net als een graankorrel. Vergeet niet dat de Bijbel volop in het neolithische tijdperk is geschreven in landbouwculturen!

Mike

 
Omdat het hier over de bijbel gaat: zie een passage uit de bijbel over plantaardige versus dierlijke voeding: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Dani%EBl+1%2C1-21&id18=1&l=nl&set=10
Quote:
Neem de proef op de som en laat uw dienaren tien dagen alleen groente eten en water drinken. 13 Vergelijk ons uiterlijk daarna met dat van de jongemannen die de koninklijke spijzen eten, en beslis dan over uw dienaren op grond van wat u ziet.’ 14 De kamerheer ging op het voorstel in en gaf hun tien dagen. 15 Aan het eind van de tien dagen zagen zij er gezonder en beter doorvoed uit dan alle jongemannen die de koninklijke spijzen voorgezet hadden gekregen. 16 Dus diende de kamerheer hun geen koninklijke spijzen en wijn meer op, maar gaf hij hun alleen nog groente.

Daniël 1,1-21

 
moraal van dit verhaal;

elke dag wijn zuipen en honing, suikerriet, en granen eten is niet goed voor je.

Tien dagen alleen groente eten is dan nog beter.

 
@Pike,

Bedoel je hiermee te zeggen dat granen behoorden tot de koninklijke spijzen?

Ik dacht dat Mike zei dat granen gezien werden als soldatenvoer.

Bij koninklijke spijzen denk ik meer aan kaviaar en wild vlees, zoals van fazanten, konijnen, kalkoenen, en zwijn.

Kan me wel voorstellen dat die jongemannen er na tien dagen wijn zuipen niet citroentjesfris meer uitzagen... :wink:

 
Rauw groentevoer is toch net rattengif, eerst smaakt het goed en daarna ga je er dood aan.

Het blijkt dat mensen toen dus ook al niet meer wisten welke voeding goed voor hun was of dit is een fraai stukje geschiedvervalsing en één van de oudst bewaarde bronnen waar we tot vegetarisme aangezet worden. In het laatste geval is dus ook duidelijk dat de bijbel of bedacht of vroeg gekaapt is door de stouterds.

 
Quote:
Bedoel je hiermee te zeggen dat granen behoorden tot de koninklijke spijzen?

Ik dacht dat Mike zei dat granen gezien werden als soldatenvoer



Ufo,

Er zal vast wel veel granen in de vorm van cakes of een soort taarten tussen hebben gezeten denk ik. Waar het om gaat is dat ik denk dat die 'koninklijke spijzen' inderdaad niet zo gezond zullen zijn geweest maar dat wil niet zeggen dat dat dan ligt aan het vlees of vet zoals vaak wordt gesuggereerd.

 
De essenen maakten brood van ontkiemde gemalen (rauwe) granen, waarvan ze koeken maakten welke ze in de zon op stenen lieten drogen.

In het Esseense evangelie van de Vrede is e.e.a. te vinden over voeding, ook over melk:
Quote:
"So eat always from the table of God: the fruits of the trees, the grain and grasses of the field, the milk of beasts, and the honey of bees. For everything beyond these is of Satan, and leads by the way of sins and of diseases unto death. But the foods which you eat from the abundant table of God give strength and youth to your body, and you will never see diseases For the table of God fed Methuselah of old, and I tell you truly, if you live even as he lived, then will the God of the living give you also long life upon the earth as was his."


Quote:
And the herbs which come after rain, these eat in the month of Thebet, that your blood may be cleansed of all your sins. And in the same month begin to eat also the milk of your beasts, because for this did the Lord give the herbs of the fields to all the beasts which render milk, that they might with their milk feed man.


Heb de stukjes over druiven(sap), vijgen, en amandelen even weggelaten. :mrgreen:

Hier nog een stukje uit het Esseense evangelie van de Vrede. Dit stuk moet niet letterlijk genomen worden denk ik. Het zaaien en oogsten wat hier aangehaald wordt lijkt meer op de 'wet van oorzaak en gevolg', het zaaien nu in de materie (de stof) en het oogsten in het 'hiernamaals'.
Quote:
And Jesus continued: "God commanded your forefathers: 'Thou shalt not kill.' But their heart was hardened and they killed. Then Moses desired that at least they should not kill men, and he suffered them to kill beasts. And then the heart of your forefathers was hardened yet more, and they killed men and beasts likewise. But I do say to you: Kill neither men, nor beasts, nor yet the food which goes into your mouth. For if you eat living food, the same will quicken you, but if you kill your food, the dead food will kill you also. For life comes only from life, and from death comes always death. For everything which kills your foods, kills your bodies also. And everything which kills your bodies kills your souls also. And your bodies become what your foods are, even as your spirits, likewise, become what your thoughts are. Therefore, eat not anything which fire, or frost, or water has destroyed. For burned, frozen and rotted foods will burn, freeze and rot your body also. Be not like the foolish husbandman who sowed in his ground cooked, and frozen, and rotten seeds. And the autumn came, and his fields bore nothing. And great was his distress. But be like that husbandman who sowed in his field living seed, and whose field bore living ears of wheat, paying a hundredfold for the seeds which he planted. For I tell you truly, live only by the fire of life, and prepare not your foods with the fire of death, which kills your foods, your bodies and your souls also."


De Rozenkruisers hadden een gedachtegoed dat deels is gebaseerd op de essenen, en dronken ook (rauwe) melk.

 
Ik zie wederom dat je je nog niet hebt losgemaakt van het vegetarisme/veganisme, sprout. En de Rozenkruisers zijn een geheim genootschap dat weinig goeds voor heeft met de wereld en de mensheid. Goh, zou vegetarisme/veganisme soms onderdeel uitmaken van een strategie om de mensheid te verzwakken en onvruchtbaar te maken?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan