Hoe weet je of je tanden in orde zijn?

Gadsie

New member
Ik neem aan dat veel mensen hier niet meer naar de tandarts gaan. Hoe controleer je of je gebit in orde is?

 
Waarom zou je niet naar de tandarts gaan? Als je niks laat doen heb je kans dat de schade groter wordt als je een gaatje hebt.

 
Als een tandarts zegt dat je een gaatje hebt hoe weet jij dan zeker dat het waar is.

En zolang je geen last hebt van je tanden is het toch niet nodig om naar een tandarts te gaan.

Ik ben er ook al 2 jaar niet geweest, bevalt prima.

En als je al een gaatje hebt wil een tandarts direct gaan boren en vullen terwijl dat niet altijd nodig is.

Hier een paar links op dit forum over tanden en zo.

https://www.fatsforum.nl/topic/tandarts-3-kleine-gaatjes#post-28684

http://www.natuvitaal.nl/caries-natuurlijk-genezen/

https://www.fatsforum.nl/topic/tandarts-3-kleine-gaatjes

https://www.fatsforum.nl/topic/vragen-over-gebit

https://www.fatsforum.nl/topic/tandinfectie

https://www.fatsforum.nl/topic/perfect-tandvlees-en-geen-gaatjes-na-15-jaar-niet-naar-de-tandarts

https://www.fatsforum.nl/topic/amalgaam-vullingen

Lia

 
Ik heb een gaatje gehad pre-WAPF. En ik heb het gevoel dat er misschien iets mis kan zijn met de vulling. Alleen heb ik zo'n gevoel dat je een probleem niet kan oplossen op dezelfde manier dat je het gecreëerd. Dus daarom ben ik bang dat als ik naar de tandarts ga dat het alleen maar verslechterd..

Bedankt voor de links.

 
Het punt is ook dat ik bang ben voor de tandarts. Ze hebben in het verleden veel te veel pijnlijke dingen gedaan en ik ben diep vam binnen ook bang om te horen dat ik een gaatje heb ofzo (wat ik eigenlijk sowieso niet zou moeten hebben met wapf :D) Ik zal eens kijken of ik naar zo'n nvbt tandarts kan.

 
Ik probeerde laatst een nvbt tandarts in Assen, maar die neemt geen patienten meer aan. Heb afgesproken dat ik afg en toe zou proberen of er plek is.

Ik loop inmiddels al maanden met een afgebroken kies rond.

Ik wil desnoods ook wel verder reizen, maar dan ben ik afhankelijk van het ov ivm mijn snelwegfobie.

 
Puurnatuur, mijn oom heeft vroeger ook een snelweg fobie gehad. Hij is hier door iemand vanaf geholpen, ik heb geen idee wat voor persoon dat was maar ik zou eventueel voor je kunnen informeren als je geïnteresseerd bent.

 
Ik ga nog wel naar de tandarts (moet nog van mijn ouders... ;)) maar ik denk dat je het zelf ook best kunt controleren. Ik kijk zelf wel eens goed met zo'n spiegeltje dat je in je mond kunt steken (zo een gebruikt de tandarts ook vaak), dat is erg handig. En als er echt iets mis is, dan voel je het meestal ook wel lijkt mij zo :).

 
Ik ben zelf al lang niet meer bij de tandarts geweest. Gister zag ik dat er een klein stukje van een hoektand is afgebroken. De onderkant van mijn tanden is vrij dun, natuurlijk mineralengebrek. Maar had verwacht dat dat nu wel iets beter zou moeten zijn. Niet dus :-(

 
De WAPF-voedingspatroon die wij hier volgen is hoewel erg gezond, toch lang niet zo gezond als in vergelijking met de allerbeste voedselkwaliteit die de natuurvolkeren binnenkregen.

Ik zou dan ook gewoon naar tandarts gaan, want met de gezondste voedselsoorten die vandaag de dag nog beschikbaar is voor ons, gaat ons echt niet van tandbederf redden.

En kiespijn, heb mensen in mijn directe omgeving die daar last van gehad hebben, nou dat wil je echt niet!

Gezondheid,

 
Hier ben ik het toch niet mee eens hoor Gezondheid.

Wij hebben nu juist de kennis en de middelen om heel veel verschillende gezonde voedingsmiddelen te kopen die zelfs de gezondste natuurvolkeren niet hadden.

Wij kunnen bv elke week biologische grasgevoerde lever en hart eten met daarbij botten bouillon en rauwmelkse kefir en kaas.

Deze volkeren moesten het vaak doen met een van deze voedingsmiddelen.

Daarbij kunnen wij eventuele tekorten aan K2, jodium of magnesium etc vrij gemakkelijk aanvullen met supplementen.

Ik kan op een constante basis aan heel veel "superfoods" komen waar ze vroeger alleen maar van konden dromen.

Dus de situatie is wel erg, maar ook niet erger dan dat :wink:

Wat het grootste probleem is is de vele tanden en kiezen die al geboord zijn door de tandarts en daardoor niet meer goed kunnen herstellen.

Dan heb je bijna altijd de tandarts op enig moment toch nodig.

Maar wat betreft het voorkomen van tandbederf in een gezond gebit ben je met de juiste kennis zeker niet slechter af dan die natuurvolkeren in het verleden.

Je bent nog vrij jong dus misschien heb je zelf nog vrij weinig tandbederf , dan is dit boek echt een aanrader voor jou:

http://www.heelbewust.com/Genees-tandbederf

Echt, tandbederf is te voorkomen ook in deze tijd.

En bedenk, voorkomen is zo enorm veel makkelijker dan genezen....

 
Vergeet ook niet dat San het naar eigen zeggen al die tijd niet zo nauw heeft genomen met de WAPF-richtlijnen en zich ook heeft schuldig gemaakt aan suikerrijke traktaties...

Mike

 
Ik ben vorige week een deel van mijn vulling kwijt geraakt. Er zit nu dus een groot gat. Ik heb het idee dat ik die kies ook een wortelkanaalbehandeling heb gehad. Zolang ik geen last heb doe ik verder niets. Er blijft ook zelden voedsel in zitten, dan vindt ik wel opvallend. Ben wel weer begonnen met h202 spoelen na het poetsen voet kokosolie en zout, was even niet, omdat ik te lui was het potje opnieuw met H202 te vullen.

 
Ik ben in ieder geval eerlijk! Kan wel doen alsof ik altijd heilig ben, maar dat is niet zo. Ik denk dat ik in mei weer gezwicht ben voor de chocolade, in juli dan weer gestopt. Hoop dat het nu beter zal gaan met de tanden, inmiddels 6 weken chocoladevrij!

Edit: blijkbaar moet je in het begin enorm streng zijn met WAP, tenminste, dat ervaar ik wel. Kleine uitschieters kunnen snel leiden tot problemen.

 
Ik denk niet dat het gaat om streng, maar je lichaam zal in eerste instantie niet weten wat er gebeurd als je het daadwerkelijk gast voeden. Als je dan vervolgens iets "fouts" doet, dan zal het daar extra sterk op reageren, want je lichaam is erop gebouwd om zich te voeden en zal daar naar toe terug willen. Niet goedschiks dan kwaadschiks ;)

 
Tanden zijn een verhaal apart San. Het werkt zeker, ik heb het zelf ervaren, maar het genezen duurt lang en soms zit er een limiet aan het herstelvermogen van de tand voornamelijk doordat de tandarts de tand structuur vernietigd heeft..

 
Pike,

Het lijkt mij wel wat te sterk dat wij in zo ver gedegenereerde samenleving dat vol zit met ongezond voedsel toch zo erg gezond kunnen worden dat we geen tandbederf meer te lijden hebben zoals de natuurvolkeren, maar goed ik zal dat boek(genees tandbederf) binnenkort ook maar eens halen of bestellen.

Gezondheid,

 
Dat is denk ik wel zo, Alexandra. In het begin raak je nog snel uit balans, dat merk ik momenteel heel erg. Ben sinds vorige week even met de Adrenal gestopt, zat op 3 per dag en dat ging goed, tot ik twee dagen enorm opgefokt was en mensen begon af te snauwen. Inmiddels ongesteld, en echt een paar rotdagen gehad met veel stress, incl. drang naar koolhydraten. Morgen weer met 1 Adrenal per dag beginnen.

Ik wacht rustig af met de tanden Pike. Ben ook nog niet zo lang van de fluoride af, sinds december ofzo. Wist het helaas nog niet eerder.

 
Quote:
Het lijkt mij wel wat te sterk dat wij in zo ver gedegenereerde samenleving dat vol zit met ongezond voedsel toch zo erg gezond kunnen worden dat we geen tandbederf meer te lijden hebben zoals de natuurvolkeren


Dan onderschat je het zelfregenererende vermogen van het lichaam. Tegenover degeneratie staat regeneratie. Je lichaam wil altijd terug naar de blauwdruk en zit alleen maar te wachten op de voedingsstoffen die dit mogelijk maken!

Mike

 
Ik ben eind 2011 bij de tandarts geweest, en conclusie was dat er 6 oude amalgaan vullingen moesten worden verwijderd (die waren oud, jaartje of 10), en vervangen worden door nieuwe witte vullingen. Daarnaast bleek dat ik last had van licht ontstoken tandvlees en veel standsteen.

De vullingen zijn met succes verwijderd en vervangen, en heb weinig tot geen last gehad van de behandeling.

Ook ben ik 3 keer bij een mondhygieniste geweest, en die heeft tandsteen verwijderd, en alles schoongemaakt.

De laatste keer was enkele weken terug, en toen kreeg ik een compliment dat ik nagenoeg geen tandsteen had sinds mijn laatste bezoek in februari, en dat ook mijn tandvlees goed uit zag. De belangrijkste verandering? Sinds maart/april eet ik geen volkoren/tarwe brood meer, maar roggedesem. En ben ik ook tandraggertjes van Interprox gaan gebruiken, en die werken perfect.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan