hoe te beginnen met wapf - voorstellen Ingrid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Dag

door het vele lezen op dit forum wil ik toch beginnen met wapf maar hoe?

Probeer mijn 18 jarige zoon ook zo ver te krijgen, we zijn al jaren bezig met gezondheidsproblemen zuur/base dieet wat voor mijn zoon echt niet te doen is.

We hebben allebei diabetes, candida etc. Wel beter als voorheen maar blijf vechten tegen.... daarom wil ik echt toch dit gaan proberen. We zijn allebei mager en mijn zoon vindt dit vreselijk.

ik wil erbij zeggen ik lees dat eieren en vis heel gezond zijn maar helaas wel histamine rijk en wordt hier dus ziek van.

hoe weet ik wat wel en niet goed is?

we slikken vele supplementen wat mag wel en niet meer bij dit dieet?

alles biologisch?

hoe doen jullie dit financieel?

Alvast bedankt,

gr. Ingrid

 
Hoi Ingrid

Ik weet niet of je mijn blog al hebt ontdekt? Ik probeer namelijk ook al jaren lang mijn zoon aan gezonde voeding te krijgen. Hij is nu bijna 20 jaar.

Sinds we met Wap bezig zijn gaat hij met sprongen vooruit.

Misschien spreekt het je aan maar oordeel zelf.

Links op mijn blog vind je de categorieën waar ik zoal over schrijf.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/

 
Hallo Ingrid,

het ontbijt is belangrijk: dat je sochtends de bloedsuikerspiegel rustig houdt.

Het zet ook een beetje de toon voor de rest van de dag.

Mikes yoghurtsmoothie is dan misschien een idee: http://www.voedingisgezondheid.nl/Yoghurtsmoothie.html

www.voedingisgezond.nl geeft goede info

Hier nog een link: http://www.voedingisgezondheid.nl/Wat_eten_wij.html

Zie ook de bottenbouillon waar je grote slagen mee kan maken: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

De extra handreikingen van Indigo om koolhydraten te beperken binnen het WAPF-protocol helpen mij mijn suikerspiegel optimaal rustig houden: https://www.fatsforum.nl/topic/advies-gevraagd-aub-insuline-resistent : bijv niet te veel yoghurt sochtends (150 yoghurt) en daar 1 eetlepel grasroomboter bij en 2 eetlepels kokosolie en dan alle kruiden en dingen van Mike erbij.

In roomboter en kokosolie zitten geen koolhydraten: dat is een voordeel.

 
Het is in de eerste plaats belangrijk dat de kokosolie koudgeperst is. Dan heb je de grootste stap al gehad. Het neusje van de zalm is Aman Prana kokosolie, maar die lijkt me zeker niet noodzakelijk.

 
Hoi allemaal,

dank je wel voor de reacties.Ben al bezig met lezen en lezen en lezen haha

Zal even ons verhaal een beetje vertellen.

Ikzelf heb 37 jaar diabetes die ik (meestal) goed onder controle weet te houden, ongeveer 25 jaar geleden kreeg ik veel last van schimmelinfecties, was vermoeid, hoofdpijn,candida, menstruatiestoornissen ben toen op internet gaan zoeken en kwam terecht in de alternatieve gezondheidskunde.Homeopathie, orthomoleculare,acupunctuur alles doorlopen. Ik ben daar wel beter van geworden maar het is nog niet van ja!!!Ook heb ik reuma.

Ik eet alleen biologische produkten, geen brood, geen gist, geen suiker, geen melk

bijna geen vlees, geen eieren, geen vis. Dit vanwege het zuur/base evenwicht en klachten zoals pijnlijke gewrichten, histamine gevoelig kan niet veel eten of ik word ziek.Ik eet fruit, groenten, peulvruchten,geitenmelk, geitenkwark,olijfolie,noten, boekweitcrackers (niet vaak) rijstwafels (niet vaak).

Vlees eet ik af en toe maar omdat biologische produkten zoveel duurder zijn heb ik niet zo vaak vlees, granen rijst,gierst,quiona, geen gluten. Ook heb ik neuropathie vermoedelijk ook erger geworden nadat mij een hoge dosering vitamine B6 gegeven is. Dit zou depressie en vermoeidheid tegen gaan.

Ja het hielp me wel maar mijn voeten auw.... echt heel veel pijn.

Mijn zoon is vanaf zijn geboorte een zorgenkind, eerste 4 jaar bijna niet geslapen, ontzettend druk, ben vanaf toen hij ongeveer 2 jaar was gestopt met het geven van suiker, zoetstoffen en melk.

Hij heeft een vorm van autisme, diabetes sinds 2009, in 2010 een jaar ziek thuis geweest, zijn leverwaarden waren erg verhoogd, vele ziekenhuisonderzoeken gedaan tot een leverbiopsie toe maar er kwam niets uit, wel heeft hij een jaar lang vele paracetamols geslikt om de pijn een beetje te verzachten dat kon volgen de internist absoluut geen kwaad ahum..... uit de biopsie kwam dat hij litekenweefsel op de lever heeft vermoedelijk van de paracetamols.

Doordat we niet meer wisten wat te doen ben ik weer op zoek gegaan naar andere hulp kwam weer bij de orthomoleculaire geneeskunde uit, daar werd verteld dat hij ernstig verzuurd is en kreeg een heel zwaar dieet voorgeschreven, met supplementen ik moet zeggen twee dagen na het gebruik van de supplementen was het ziek zijn weg.Ook zijn leverwaarden waren gedaald tot een goede uitslag. Door dat hij dit zware dieet moest volgen werd het zwaar depressief en ik wist niet meer wat te doen, maar weer op internet gaan zoeken en kwam ik erachter dat we geen jodium in de voeding gebruikte, toen ik dit ben gaan toevoegen (kelp) en we besloten hadden om minder streng te zijn wbt het dieet ging het beter.

Vorig jaar bleek uit een bloedonderzoek dat zijn leverwaarden weer waren verhoogd, heeft een echo laten maken waar niets uit kwam, de internist nam het besluit verder niets te doen maar na een jaar weer een onderzoek te laten doen, volgende week bloed afnemen en dan horen we meer.

Hij eet eieren (niet zoveel), vlees (niet zoveel) peulvruchten, zuurdesembrood, geen tarwe, geitenyoghurt, geen koemelk. olijfolie, fruit, groente, granen rijst,gierst,spelt macaroni,quiona.

Verder hebben we allebei keltisch zeezout gebruikt maar we worden hier echt ziek van.

Ikzelf gebruik nu voor de maaltijd 1x per dag appelazijn maar voel me wel erg moe en heb hoofdpijn.

Ik heb nu kokosnootolie gekocht. dus het begin is er maar waar kan ik nu het beste mee beginnen met een smoothie??

En wat met minder gebruik van koolhydraten we zijn niet dik en zeker mijn zoon is te mager voor zijn lengte.

Misschien staat het hier boven al wel in een link ga er straks een goed voor zitten.

Volgens mij was het dit wel ongeveer kan nog goed zijn dat ik wat vergeten ben.

In ieder geval bedankt voor het lezen.

gr. Ingrid

 
Hi Ingrid,

Eet je nachtschades? Dat zou je eens kunnen proberen of je reumaklachten (pijn) verminderen door deze te schrappen. https://www.fatsforum.nl/topic/reuma-natuurlijk-genezen

Peulvruchten, noten, zaden en granen bevatten veel fytinezuur, niet goed

https://www.fatsforum.nl/topic/fytinezuur-in-vezels-en-de-kwalijke-gevolgen

Bovendien zijn het allemaal koolhydraten en die veroorzaken schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Koolhydraten minder je niet om af te vallen, maar om een stabiele bloedsuikerspiegel te behouden. Daarvoor in de plaats eet je meer vet en eiwitten. Als je biogehakt/stoofvlees of lamsbout koopt is dit vaak goedkoper dan biefstuk of iets dergelijks.

Veel tips staan al op het forum en kun je vinden door met google te zoeken op weston price + een zoekterm

 
hoi Ingrid, voor jou en je zoon: gebruik in elk geval per persoon per dag een halve eetlepel mariadistelzaad. Maal het in een elektrische koffiemolen. En maak er een aftreksel van (¨infusie¨) met kokend water en drink het op. Mariadistelzaad helpt de lever ontgiften (glutathion aanmaken) en helpt ook dat de lever nieuwe cellen kan aanmaken.

Wil je nog meer effect voor de lever: de koffieklysma is ook een optie om de lever open te gooien.

Het is ff een omschakeling, maar dan heb je ook wat. https://www.fatsforum.nl/topic/klysma

Via je endeldarm is een shortcut naar de lever via een poortader: deze gooit ook de glutathionaanmaak in de hoogste versnelling en deze manier helpt om de galvloeistof te ontdoen van gifstoffen. De galvloeistof wordt normaliter hergebruikt door het lichaam uit zuinigheidsoverwegingen, maar bij veel toxinen in het lijf heeft dat ook nadelen.

Daarnaast zijn er de milde http://www.voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas.html en zwaardere leverkuren https://www.fatsforum.nl/topic/leverreiniging-vertaling-6 : ook hier op de site beschreven.

 
Ik zou inderdaad eerst wat leverkuren doen en alvast op zoek naar rauwe melk.

Rauwe melk is vaak niet duur. Koop ook veel bio slagroom en drink minimaal een liter per dag. Ik gooi vaak wat extra room in de melk.

Ook kan je heel simpel yoghurt maken met rauwe melk. Dat staat beschreven op de website www.voedingisgezondheid.nl

Ook bottenbouillon kan je nu alvast mee beginnen, zeer verzachtend en heilzaam voor de darmen. Een knie is goedkoop en mergjes ook. Gooi het in de pan met UI met kruidnagel en wat laurier en 2 dagen op t zachste vuur laten pruttelen.

 
Ik zou het (in het begin) niet te ingewikkeld gaan maken.

Alleen goeie voeding zal al verschil gaan maken en dat is motiverend om meer te gaan doen, (weer) aankomen met kuren zou toen ik 18 was echt niet gaan werken. Bijna iedereen vindt dit voedingspatroon heel lekker.

Vervang slechte vormen van koolhydraten door goeie, (o.a. wel quinoa en witte basmati rijst) later kan je gaan minderen, dat gaat makkelijker als je genoeg vet eet.

Ook geen zuurdesem, wel (spelt)kiembrood.

Goede voeding kost geld, maar nu eet je vast ook dure dingen die je kan vervangen door goed vlees en andere goede bronnen van vet. Die orthomoleculaire zal ook niet goedkoop zijn geweest, supplementen zijn ook niet goedkoop, ik nam ook best wat, nu bijna niks meer.

Veel lezen, hier een stukje over histamine een de maag/darmen:

http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_histamine_en_darmwerking.html

hier: http://www.voedingisgezondheid.nl/Handige_adresjes.html adressen voor melk en vlees. Minder duur dan in de winkel en beter.

doen: grasgevoerd dierlijke vlees en vet, Keltisch zeezout.

waarschijnlijk: Kefir en goeie rauwe melk. (er is een zeer kleine groep die hier last van heeft)

 
Heel heel veel informatie krijg ik eigenlijk teveel haha ben snachts nog bezig met alles. Heb gisteren voor mezelf een smoothie met de ingredienten die ik had. Eidooier erin maar niet het eiwit ivm histmane, 1 tl voor het eten water met appelazijn, nu geen hoofdpijn hierdoor,nu wil ik sole gaan maken, mijn zoon en ik hebben dit vaker gemaakt maar we werden er ziek van en dat stopte ik daar weer mee, misschien toch slimmer om daar toch doorheen te gaan?

Food en mood jouw blog gelezen erg duidelijk allemaal, Poekie ook jou site ben ik nu bezig om het te lezen, fijn!

Ik bouw alles langzaam op omdat ik het heel moeilijk vind en bang ben dat ik weer dingen verkeerd eet etc.

Wat is speltkiembrood kun je dat ook bij de reform winkel halen

ik haal mijn vlees bij de genneper hoeve

de rauwe melk haal ik die dan in Son en Breugel ik woon in de buurt van Eindhoven

moet yoghurt en kwark van rauwe melk zijn?

levertraan kan ik deze bij de reform winkel halen

Heel heel veel informatie krijg ik eigenlijk teveel haha ben snachts nog bezig met alles. Heb gisteren voor mezelf een smoothie met de ingredienten die ik had. Eidooier erin maar niet het eiwit ivm histmane, 1 tl voor het eten water met appelazijn, nu geen hoofdpijn hierdoor,nu wil ik sole gaan maken, mijn zoon en ik hebben dit vaker gemaakt maar we werden er ziek van en dat stopte ik daar weer mee, misschien toch slimmer om daar toch doorheen te gaan?

Food en mood jouw blog gelezen erg duidelijk allemaal, Poekie ook jou site ben ik nu bezig om het te lezen, fijn!

Ik bouw alles langzaam op omdat ik het heel moeilijk vind en bang ben dat ik weer dingen verkeerd eet etc.

Wat is speltkiembrood kun je dat ook bij de reform winkel halen

ik haal mijn vlees bij de genneper hoeve ok? is dit grasgevoerd?

de rauwe melk haal ik die dan in Son en Breugel ik woon in de buurt van Eindhoven

moet yoghurt en kwark van rauwe melk zijn?

levertraan kan ik deze bij de reform winkel halen

Of moet ik levertraan met boterolie kopen

Maagzuur: appelazijn met water en druppels??

gerookte spekjes waar haal ik deze (biologische

zuur fruit wel/ zoet fruit niet?

Waar halen jullie vis?

zuivel: allemaal van rauwe melk

koemelk gebruik ik al jaren niet omdat ik altijd te horen kreeg dat dit niet goed is en vanwege de candida mag ik dit nu toch of moet ik de geitenzuivel pakken.

rauwe melk rustig aan beginnen? en hoeveel mag je hier per dag van drinken

Food en mood zou jij misschien kunnen beschrijven wat je zoon per dag nu eet aan ontbijt, lunch, avondeten ik last dat hij begon met een smoothie en om 12 uur 1 glas rauwe melk daarna niets meer tot het avondeten?

ik heb en pan waar 4 lt water in kan hoeveel mergjes etc moet ik dan gebruiken?

Hoe moet het als mijn zoon met vriendin en ouders op vakantie gaan kunnen geen rekening houden met zijn eten?

en feestjes?

Mariadistel gebruik ik al voor de lever

En ja ik weet dat de supplementen die ik koop erg duur zijn het gaat ook steeds moeilijker om het te betalen maar wil mijn zoon en ik afbouwen worden we echt ziek dus ik hoop dat door deze verandering van eten mijn supplementen ook niet meer hoeven.

Ik zal even opschrijven welke mijn zoon en ikzelf gebruiken, misschien zien jullie al welke ik nooit meer of straks niet meer hoeft te gebruiken:

Omega 3 2x per dag

Vitamine c 2x per dag

Multi vitamine hoog gedoseerd ik halve per dag, mijn zoon om de andere dag

Vitamine d3 mijn zoon 2x per dag ik 1 x per dag van 1000IU

Selenium 200 mcg 1x per dag

Mariadistel 225 mg 2x per dag

Kelp 150 2x per dag als we de Multi erbij pakken dat 1 ½ tablet per dag, dit omdat we totaal geen jodium in onze voeding hebben, alleen jodium voelen we ons niet goed, kelp wel

Mijn zoon heeft er nog extra bij:

Lymphomyosot 3x 10 druppels per dag

Ikzelf

Chroom 1x per dag

Msm poeder 4 gr per dag

L lysine 2x per dag

Elaps balance 3x per dag 5 druppels

Scutellariae 2x per dag

Vitamine b12 1000 pg eerst elke dag maar de dag dat ik vlees eet slik ik deze niet meer

Ontzettend veel daarom alleen al hoop ik dat deze verandering van voeding betekend geen gebruik meer van vele supplementen

Excuses als er vragen zijn die al op het forum staan beschreven maar ik heb zoveel gelezen veel onthouden maar niet alles.

Bedankt voor het advies en voor het lezen

Gr Ingrid

 
sinds ik met vlees en cocosolie ben gestart heeft mijn zoon geen honger meer, hoe kan dit? hij heeft altijd wel wat vlees gegegeten maar niet zoveel als nu, ik heb hem nog niet verteld van wapf dus kan het niet "tussen zijn oren zitten" hij heeft morgen zijn laatste examens (svo) en dan wil ik langzaamaan meer dingen gaan toevoegen.

en ik heb om de haverklap zweetaanvallen pffffffff :roll:

 
Ik zal eens een beginnetje maken met je lijstje:
Quote:
Wat is speltkiembrood kun je dat ook bij de reform winkel halen



Ja de meest natuurwinkels verkopen dat.

Quote:
ik haal mijn vlees bij de genneper hoeve ok? is dit grasgevoerd?



Volgens mij niet slecht, vraag zelf aan de boer wat hij ze te eten geeft.

Quote:
moet yoghurt en kwark van rauwe melk zijn?



Da's wel 't beste ja, van rauwe melk kun je eenvoudig zelf yoghurt maken (zie site van Poekie)
Quote:

Quote:
levertraan kan ik deze bij de reform winkel halen

Of moet ik levertraan met boterolie kopen



Die kun je online bestellen bij vitavie en ja de combinatie is het beste
Quote:
zuur fruit wel/ zoet fruit niet?



ja, niet teveel fruit, beste is zuur fruit, in combinatie met bv slagroom of volle yoghurt

Quote:
Maagzuur: appelazijn met water en druppels??



Ongepasteuriseerde troebele appelazijn en een theelepel sole in een glas water voor de maaltijd helpen om meer maagzuur aan te maken

Quote:
Waar halen jullie vis?



Ik haal bij de Lidl zalm en koolvis, bij de viskraam haring en makreel en bij de natuurwinkel sprotjes.

Quote:
rauwe melk rustig aan beginnen? en hoeveel mag je hier per dag van drinken



Probeer het uit, als je er geen last van hebt: proost!

Quote:
ik heb en pan waar 4 lt water in kan hoeveel mergjes etc moet ik dan gebruiken?



https://www.fatsforum.nl/topic/bottenbouillon

https://www.fatsforum.nl/topic/het-kon-niet-uitblijven-botten-bouillon-

Quote:
Hoe moet het als mijn zoon met vriendin en ouders op vakantie gaan kunnen geen rekening houden met zijn eten?

en feestjes?


Jaha dat zijn van die dingen waar we allemaal mee worstelen ;)

https://www.fatsforum.nl/topic/vakantie-uiteten-of-bezoek-kortom-niet-thuis-eten

Over de supplementen, als je levertraan hebt en vis eet kun je visolie weglaten en vit D uit de zon halen. Selenium kun je uit 3 paranoten per dag halen (een nacht in zout water laten weken ivm fytinezuur)

Quote:
sinds ik met vlees en cocosolie ben gestart heeft mijn zoon geen honger meer, hoe kan dit



Waarschijnlijk is hij verzadigd door het vet en vlees, goed teken lijkt mij.

Zo, wellicht zijn er nog anderen die nog aanvullingen hebben nu het bulk is weggewerkt.



 
Tanja, super bedankt!

Het is wel een verslaving hoor dit forum haha, elke vrije minuut ga ik er weer voor zitten en vergeet de tijd!!

 
graag wil ik aan de bottenbouillon beginnen maar kan maar geen goede/grote soeppan vinden.

Andere pannen ga ik via outdooroutfitter.nl bestellen.

Ook heb ik de boerin van de genneper hoeve gesproken ivm botten en orgaanvlees dat ik daar graag zou willen bestellen ze gaat overleggen met de boer waar ze het vlees om de drie weken gaat halen wat ze voor mij en misschien ook voor anderen van dit forum die in de buurt wonen van Eindhoven kan betekenen, ze had het erover dat de boer dit hoogst waarschijnlijk allemaal niet zou willen bewaren voor drie weken maar heb gevraagd of ze misschien kan vragen om het in te vriezen. Misschien zal hij het ook eerder doen als er meerdere mensen naar botten en orgaanvlees vragen?

De boer is nu op vakantie maar direkt naar de vakantie zou ze hier naar vragen.

 
Ingrid hier kan je lezen waar ik mijn pannen koop.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/06/28/zelfgemaakte-vette-bouillon-van-beestenbotten/

Maar ik kan het je natuurlijk ook zo zeggen namelijk bij.....Ikea. Ik koop de 9 literpan(nen).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan